Weer en klimaat

DeletedUser74005

Guest
Komend weekend wordt het vgm 20 graden. Flink staaltje globalwarming!!

2f87d4647170ff06f3fe30e41da21f2e.png
 

DeletedUser73016

Guest
Dat is het weer, maar voor jullie wel mooi meegenomen.

Sander14: zo moeilijk is het echt niet, gewoon grafiek lezen is dit. Ik haal er volgens mij geen moeilijke termen bij.
 

DeletedUser73016

Guest
Volgende week mss weer winterse neerslag, heel erg late arctische inval (die erg veel gelijkenissen heeft met 1980 toen bernard hinault lbl won in de sneeuw)

1642016162731.jpg


Sneeuw blijft nog altijd mogelijk zondag, maandag of dinsdag (in de nachten), zeker in de Ardennen. Ik sluit vlokjes in Vlaanderen of Nederland ook niet uit, maar dan zal het mss natte sneeuw zijn. De koude zal ook blijven hangen. We moeten geen vijftien graden meer verwachten in april, en ook de eerste twee weken van mei lijken nu al te koud te verlopen als ik de Britse weerdienst mag geloven. Men verwacht een terugkeer naar normale temperaturen mogelijk ten vroegste tegen midden mei. Ook zou het vrij nat blijven.

Voor de zomer heb ik er ook een slecht gevoel bij. Matt Hugo verwacht een slechte zomer. Het Britse model berekent meer neerslag dan normaal, alsook een koudere temperatuur door de voorgeschiedenis, maar ook door de koude visbak ten westen van ons. 1980 werd destijds gevolgd door een veel te koele zomer, die ook als één van de natste de boeken inging (de tweede natste als ik me niet vergis, 350 mm neerslag op 3 maanden tijd).

Verder lijkt het Atlantische orkaanseizoen toch veel actiever dan normaal te zijn doordat de La Nina-fase al starten op hetzelfde moment als het orkaanseizoen start (net op tijd dus), waardoor de kansen op orkanen op basis daarvan al groter zijn dan normaal. Bovendien is de zuidelijke Atlantische Oceaan desondanks toch warmer dan normaal (terwijl het noordelijke deel recordkoud is), wat kan wijzen op het zwakker worden van de Golfstroom, en ondanks een te koude Atlantische Oceaan de omstandigheden toch beter dan normaal zijn voor de vorming voor orkanen.

Ik heb ook al eens snel een kijkje vooruit gekeken naar de komende winter. Opnieuw verwacht ik als de factoren die ik verwacht uitkomen tenminste een grotere kans dan normaal op een te zachte winter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
Dat is het weer, maar voor jullie wel mooi meegenomen.

Sander14: zo moeilijk is het echt niet, gewoon grafiek lezen is dit. Ik haal er volgens mij geen moeilijke termen bij.

Ja Sander wel bij de les blijven luie donder.
 

DeletedUser40402

Guest
Kun je me anders eens zeggen wat het weer zal zijn in de zomer van 2024? Heb goed weer nodig dan. Terwijl je toch bezig bent.
 

DeletedUser

Guest
bye bye Great Barrier Reef :S

Vooral door de verzuring maar ook door de steigende temperatuur sterft het koraalrif af. Zowel boven als onder water begint het slecht te gaan, ik herinner me echter niet direct wat het effect van zo'n koraalrif was. Ik dacht dat daardoor (of door de verzuring) het plankton ook stierf ofzoiets terwijl deze als voeding dienen voor verschillende vissoorten. Wat is het resultaat? uitsterven van vis- en diersoorten en hongersnood in verschillende werelddelen. Verbeter me als ik fout ben.

En met wat houdt de mens zich momenteel bezig? Gezever over vluchtelingen etc. terwijl dit een veel erger probleem is.

even een citaat uit de morge (Vlaamse krant):

Verbleking van koralen ontstaat wanneer het water te warm is. Het koraal is daardoor genoodzaakt levende algen af te stoten, waarna het verkalt en wit wordt. Licht verbleekt koraal kan nog herstellen als de temperatuur van het water tijdig zakt; anders kan het afsterven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
Daar werden al langer waarschuwingen over gegeven. Als die waarschuwingen genegeerd worden, dan krijg je zulke dingen.

Ach ja vroeg of laat zal de mensheid wel inzien dat het niet zo kan, en tegen dan is het te laat. Het is nu al te laat. Enige wat we kunnen doen is schade zoveel mogelijk beperken. Deze klimaatopwarming heeft trouwens veel gelijkenissen met het PETM. http://www.scientias.nl/hoe-klimaat-miljoenen-jaren-geleden-ontspoorde-en-daarvan-kunnen-leren/ We kunnen uit die klimaatverandering heel veel leren. Het is wel al 55 miljoen jaar geleden - om aan te tonen hoe uniek deze opwarming is, en het startklimaat (het startpunt van wanneer het klimaat begint te veranderen is veel, veel, veel warmer dan vandaag. Al één van de warmste ooit, terwijl dat nu het omgekeerde heel erg koud (zelfs één van de koudste "miljoen" jaar uit de laatste 250 miljoen jaar.

Wel is ons ecosysteem aangepast aan die koude omstandigheden. Dit is ook wellicht de reden waarom reptielen nu vaker voorkomen. Zoogdieren werken nu gewoon éénmaal beter (dat was zelfs al zichtbaar voor de K-P extinctie gezien de planteneters (dino's) al serieus in soorten afnamen miljoenen jaar voor de grote uitsterving, terwijl de vleeseters amper afnamen, wat suggereert dat de zoogdieren toen al een veel belangrijkere plek hadden in de voedselkring en één van de belangrijkste voedselbronnen was van de vleesetende dino's, wellicht nog meer zelfs dan "planteneters".
 

DeletedUser

Guest
Ja, het is recent nog bewezen dat de komeet inslag niet de oorzaak was tot het uitsterven van de dino's, in tegenstelling van wat velen denken. Het klimaat was toen zeer beïnvloedbaar en dingen die normaal geen of een klein effect hadden op het klimaat, hadden toen wel een effect. Een ander fout idee is dat dankzij deze komeet de wereld letterlijk in brand stond, maar het is aangetoond dat de temperatuur slechts in ver afgelegen gebieden zoals australie hoog genoeg was en dit ook lang genoeg aanhield om bosbranden etc te veroorzaken. In Noord-Amerika was er maar een korte, gevaarlijke temperatuursverhogen (van een paar minuten) die vegetatie niet deed ontbranden. Het klimaat heeft dus een zeer grote impact gehad.
Invloed, macht en geld is het enige waar rijken om geven. (Dit laatste is natuurlijk een veralgemenisering, maar toch. Met goede wil konden ze hun geld dat ze toch nooit op kunnen gebruiken besteden aan het milieu. )

btw:Lakigigar, heb jij geologie of iets met het klimaat gestudeerd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
Ik heb niet eens een middelbaar diploma. :D Nee ja, naar mij moet je niet kijken. Ik ben niet echt een voorbeeldpersoon van hoe het moet. Ik heb er wel de capaciteiten voor, maar omwille van andere reden kom ik er gewoon niet aan toe om te studeren of iets anders (significants) met mijn leven te doen.

Ik had inderdaad een soortgelijk artikel gelezen op scientias. Ja, er moet wel meer onderzoek naar verricht te worden want er blijft veel onduidelijk. Wel is het wel interessant om even toe te voegen dat 65 miljoen jaar geleden de Deccan Traps in India plaatsvonden, dus intensief vulkanisme in India. Dat werd eerst trouwens als de oorzaak van het uitsterven van de dinosauriërs gezien. Die hotspot die daar verantwoordelijk voor nu is, ligt nu op Réunion denk ik en heeft ook Mauritius doen ontstaan en wellicht nog wel een land in de buurt daar, het spoor van die hotspot is ook makkelijk te zijn op oceaanbodemkaarten.

Er zijn veel theorieen: het klimaat, vulkanisme, de komeet, een snel veranderend ecosysteem met zoogdieren die talrijker voorkwamen en zoals altijd zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. Ik vermoed dat ze allen wel een belangrijke rol hebben het gespeeld in het plotse verdwijnen van de dinosauriers. Wel is het zo dat de komeetimpact toch nog heftig moet geweest zijn, want bepaalde groepen (grote groepen) verdwenen heel erg snel op korte tijd. Verder is het moeilijk om het klimaat te reconstrueren van 65 miljoen jaar geleden. Ik zie daar geen opvallende dingen in, op het feit na dat het toen veel warmer was dan nu en er geen ijskappen op de Polen waren.

Ik ga akkoord met het feit dat de mens een afschuwelijk wezen is, en dieren waar wij bang voor zijn niet eens in de buurt komen tot de gruwel waar zelfs de gemiddelde mens toe in staat is. Ik verafschuw iedere dag het feit dat ik een mens ben, en voor mij is dit zelfs lastig om te verwerken. Het is vrij cynisch maar ik zou het eigenlijk toch wel tof vinden mocht er een asteroïde inslaan op de Aarde deze eeuw, wat natuurlijk nooit zal gebeuren.

Maar goed, om dan toch met een positieve noot te eindigen. Het ziet er naar uit dat de zon in een minimum terechtkomt en dat zou ervoor zorgen dat de opwarming enigzins geremd kan worden (0.3 graden Celsius wordt gezegd), en vooral onze contreien daar het meest van zullen merken. Was de man-made global warming er niet, dan stonden de kranten vol met berichten over een nieuwe kleine ijstijd. En ook de Atlantische Oceaan kan onze opwarming misschien een beetje remmen (niet veel, en vooral regionaal effect). Als we nog eens geluk hebben met een supervulkaanuitbarsting - laten we niet zo sadistisch zijn - in een afgelegen regio, dan kunnen we wel spreken van een geluk bij een ongeluk.

Ik ga nooit kunnen vatten wat er zou gebeuren. Zo een klimaatverandering is er één die maar om de +- 50 miljoen jaar zal voorkomen ongeveer, en zal sowieso enorme consequenties hebben. Dat wij daar niets tegen aan doen (mede omdat we het niet beseffen), versta ik wel en vind ik erg triestig. Het zegt genoeg dat er dan zoveel sceptisten aanwezig zijn. Maar goed, er zijn nog steeds mensen die zelfs geloven dat de aarde een platte schijf is en het centrum van een universum is. Ik heb ook gelezen dat er mensen zijn die denken dat de Aarde een hexagoon is. Feit is wat er nu gebeurd heel onmenselijk is - of als ik het mag herdefiniëren zelfs zeer menselijk ;). Ik kan alleen maar hopen dat we er zo snel mogelijk iets aan doen, en de schade proberen beperken, want van veel respect getuigt dit niet tegenover andere diersoorten, tegenover de natuur, tegenover onze verblijfplaats, tegenover toekomstige generaties en zelfs tegenover onze naasten en onszelf. Het klimaat is verder één van de reden waarom ik niet geloof in kapitalisme en tevens vleesconsumptie. We hebben nog een lange weg te gaan vooraleer we een utopische maatschappij gaan krijgen.

Ik weet dat we nu neerbuigend kijken naar mensen van 500-1000 jaar geleden, die blindelings een denkbeeldige vriend (God) geloven omdat anderen hen dat wijsmaken zodat ze in de pas kunnen blijven lopen, en de rol blijven spelen (als minderwaardige boer dat de staat dient, omdat God het zo wilde en je anders gaat straffen of anderen je gaan straffen in naam van God), en al de bijgeloof. En dat wij denken: "ja in die tijd wist ik wel beter". Ik zou nooit de nazi's blindelings gevolgd hebben als Duitser. Ik zou nooit geloofd hebben dat de Aarde plat was, enzovoort, enzovoort.. . Maar ik kan me voorstellen dat mensen uit toekomstige generaties dat ook zullen doen met ons. En gelijk hebben ze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2015/03/whats-going-on-in-the-north-atlantic/

What are the impacts of a slowdown?

The consequences of a large reduction in ocean overturning would look nothing like the Hollywood film The Day After Tomorrow. But they would not be harmless either – e.g. for sea level (Levermann et al. 2005) particularly along the US east coast (Yin et al. 2009), marine ecosystems, fisheries and possibly even storminess in Europe (Woollings et al. 2012). We have studied these consequences some years ago in an interdisciplinary project with colleagues from Bremerhaven, Hamburg and Norway – the results are summarized in Kuhlbrodt et al. 2009.

If our analysis is correct, then this indicates that climate models underestimate the weakening of the Atlantic circulation in response to global warming – probably because the flow in these models is too stable (see Hofmann and Rahmstorf 2009). Although these models predict a significant weakening for the future, they do not suggest this as early as the observations show it (see Fig. 2 of our paper). That the real flow may be more unstable than previously thought would be bad news for the future.

If the circulation weakens too much it can even completely break down – the AMOC has a well-known “tipping point” (Lenton et al., 2008). The latest IPCC report (just like the previous one) estimates a probability of up to 10% that this could happen as early as this century. However, this assessment is based on models that may underestimate the risk, as mentioned above. Expert surveys indicate that many researchers assess the risk higher than the (generally conservative) IPCC, as is the case for sea level. In a detailed survey (Kriegler et al 2009), the 16 experts interviewed saw already at moderate global warming (2-4 °C) a probability of a ‘tipping’ (major reorganisation) of the flow between 5 and 40 percent. With strong global warming (4-8 °C) this probability was even estimated as between 20 and 65 percent.
 

DeletedUser

Guest
Waarom is de mens afschuwelijk; dat is alleen gebaseerd op jouw standaard van gruwelijkheid. Je snapt hopelijk dat de meeste mensen simpelweg hun leven leiden? Jij draait niet eens mee in de samenleving.
 

DeletedUser40402

Guest
Wat ben jij soms een gruwelijk irritant rotventje met je constante gejank over alles Ashley. Als het je echt allemaal zo tegen zit ga dan iets echt nuttigs er tegen doen ipv hier constant te janken.
 

DeletedUser13565

Guest
bye bye Great Barrier Reef :S

Vooral door de verzuring maar ook door de steigende temperatuur sterft het koraalrif af. Zowel boven als onder water begint het slecht te gaan, ik herinner me echter niet direct wat het effect van zo'n koraalrif was. Ik dacht dat daardoor (of door de verzuring) het plankton ook stierf ofzoiets terwijl deze als voeding dienen voor verschillende vissoorten. Wat is het resultaat? uitsterven van vis- en diersoorten en hongersnood in verschillende werelddelen. Verbeter me als ik fout ben.

En met wat houdt de mens zich momenteel bezig? Gezever over vluchtelingen etc. terwijl dit een veel erger probleem is.

even een citaat uit de morge (Vlaamse krant):

Ik heb niet eens een middelbaar diploma. :D Nee ja, naar mij moet je niet kijken. Ik ben niet echt een voorbeeldpersoon van hoe het moet. Ik heb er wel de capaciteiten voor, maar omwille van andere reden kom ik er gewoon niet aan toe om te studeren of iets anders (significants) met mijn leven te doen.

Ik had inderdaad een soortgelijk artikel gelezen op scientias. Ja, er moet wel meer onderzoek naar verricht te worden want er blijft veel onduidelijk. Wel is het wel interessant om even toe te voegen dat 65 miljoen jaar geleden de Deccan Traps in India plaatsvonden, dus intensief vulkanisme in India. Dat werd eerst trouwens als de oorzaak van het uitsterven van de dinosauriërs gezien. Die hotspot die daar verantwoordelijk voor nu is, ligt nu op Réunion denk ik en heeft ook Mauritius doen ontstaan en wellicht nog wel een land in de buurt daar, het spoor van die hotspot is ook makkelijk te zijn op oceaanbodemkaarten.

Er zijn veel theorieen: het klimaat, vulkanisme, de komeet, een snel veranderend ecosysteem met zoogdieren die talrijker voorkwamen en zoals altijd zal de waarheid wel ergens in het midden liggen. Ik vermoed dat ze allen wel een belangrijke rol hebben het gespeeld in het plotse verdwijnen van de dinosauriers. Wel is het zo dat de komeetimpact toch nog heftig moet geweest zijn, want bepaalde groepen (grote groepen) verdwenen heel erg snel op korte tijd. Verder is het moeilijk om het klimaat te reconstrueren van 65 miljoen jaar geleden. Ik zie daar geen opvallende dingen in, op het feit na dat het toen veel warmer was dan nu en er geen ijskappen op de Polen waren.

Ik ga akkoord met het feit dat de mens een afschuwelijk wezen is, en dieren waar wij bang voor zijn niet eens in de buurt komen tot de gruwel waar zelfs de gemiddelde mens toe in staat is. Ik verafschuw iedere dag het feit dat ik een mens ben, en voor mij is dit zelfs lastig om te verwerken. Het is vrij cynisch maar ik zou het eigenlijk toch wel tof vinden mocht er een asteroïde inslaan op de Aarde deze eeuw, wat natuurlijk nooit zal gebeuren.

Maar goed, om dan toch met een positieve noot te eindigen. Het ziet er naar uit dat de zon in een minimum terechtkomt en dat zou ervoor zorgen dat de opwarming enigzins geremd kan worden (0.3 graden Celsius wordt gezegd), en vooral onze contreien daar het meest van zullen merken. Was de man-made global warming er niet, dan stonden de kranten vol met berichten over een nieuwe kleine ijstijd. En ook de Atlantische Oceaan kan onze opwarming misschien een beetje remmen (niet veel, en vooral regionaal effect). Als we nog eens geluk hebben met een supervulkaanuitbarsting - laten we niet zo sadistisch zijn - in een afgelegen regio, dan kunnen we wel spreken van een geluk bij een ongeluk.

Ik ga nooit kunnen vatten wat er zou gebeuren. Zo een klimaatverandering is er één die maar om de +- 50 miljoen jaar zal voorkomen ongeveer, en zal sowieso enorme consequenties hebben. Dat wij daar niets tegen aan doen (mede omdat we het niet beseffen), versta ik wel en vind ik erg triestig. Het zegt genoeg dat er dan zoveel sceptisten aanwezig zijn. Maar goed, er zijn nog steeds mensen die zelfs geloven dat de aarde een platte schijf is en het centrum van een universum is. Ik heb ook gelezen dat er mensen zijn die denken dat de Aarde een hexagoon is. Feit is wat er nu gebeurd heel onmenselijk is - of als ik het mag herdefiniëren zelfs zeer menselijk ;). Ik kan alleen maar hopen dat we er zo snel mogelijk iets aan doen, en de schade proberen beperken, want van veel respect getuigt dit niet tegenover andere diersoorten, tegenover de natuur, tegenover onze verblijfplaats, tegenover toekomstige generaties en zelfs tegenover onze naasten en onszelf. Het klimaat is verder één van de reden waarom ik niet geloof in kapitalisme en tevens vleesconsumptie. We hebben nog een lange weg te gaan vooraleer we een utopische maatschappij gaan krijgen.

Ik weet dat we nu neerbuigend kijken naar mensen van 500-1000 jaar geleden, die blindelings een denkbeeldige vriend (God) geloven omdat anderen hen dat wijsmaken zodat ze in de pas kunnen blijven lopen, en de rol blijven spelen (als minderwaardige boer dat de staat dient, omdat God het zo wilde en je anders gaat straffen of anderen je gaan straffen in naam van God), en al de bijgeloof. En dat wij denken: "ja in die tijd wist ik wel beter". Ik zou nooit de nazi's blindelings gevolgd hebben als Duitser. Ik zou nooit geloofd hebben dat de Aarde plat was, enzovoort, enzovoort.. . Maar ik kan me voorstellen dat mensen uit toekomstige generaties dat ook zullen doen met ons. En gelijk hebben ze.

Ik negeer dit topic normaal, maar wat een gouden quotes komen hier langs :D:D:D
 

DeletedUser

Guest
Wat ben jij soms een gruwelijk irritant rotventje met je constante gejank over alles Ashley. Als het je echt allemaal zo tegen zit ga dan iets echt nuttigs er tegen doen ipv hier constant te janken.

Ik zeg gewoon wat ik wil kerel, er zit me niks tegen. Hij zegt zelf en niet te werken en niet naar school te gaan, maar ondertussen is hij wel een grote criticaster van de mens en de samenleving in dit topic. Dat vind ik irritant, en dat zeg ik gewoon.
 

DeletedUser40402

Guest
Zelfs zonder de komma die er wel zou moeten staan zou je toch wel mogen doorhebben dat ik het niet tegen jou heb.
 

DeletedUser

Guest
Nou eigenlijk wel, ik dacht dat je verwees naar mij. Dat ik jankte over 'alles Ashley'. :D maar goed.
 

DeletedUser73016

Guest
Ja, ik neem het allemaal minder persoonlijk maar dat is wel mijn mening over de mensheid. Ik kijk anders naar menselijke individu'en, anders is het inderdaad niet haalbaar. Zo een dingen hou ik normaal ook voor mezelf, maar bon. Ik weet ook wel dat het niet zo simpel is als het lijkt, maar moeilijk gaat ook. En ondanks dat ik geen diploma heb, weet ik wel over wat ik spreek. Ik maak gerust mensen met een diploma keihard belachelijk als ik dat wil.

1042016225257.gif


Eerste tekenen van La Nina. Kan voor een actief orkaanseizoen zorgen. Op plaatsen waar het te droog werd, zal het nu natter worden en vice versa. De laatste La Nina was verantwoordelijk voor veel overstromingen in Australie en Europa (waaronder de novemberoverstromingen in Belgie).
 

DeletedUser

Guest
Nou hier stikt het van de mensen met een diploma en iedereen maakt je belachelijk.
 
Bovenaan