Weer en klimaat

DeletedUser7072

Guest
Dan ben jij dus redelijk goed voorspelbaar zolang het niet gaat om langer dan een dag of 2 in de toekomst.
 

DeletedUser73016

Guest
Ik denk dat het eerder een kwestie is van mensen die niet buienradar niet kunnen lezen of geen basiskennis geografie hebben. Er is een verschil tussen een trend voorspellen tussen de 15 en de 30 dagen, en het weer voor de komende vijf dagen. Meestal is dat laatste wel correct op een detail na, of als de situatie juist onvoorspelbaar is omdat het juist op details aankomt. En bij onweer gaat het altijd over kans op onweer, en nooit over 100% zekerheid onweer.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik lees buienradar gewoon op de naive manier, door te geloven dat wat daar staat 1 op 1 overeen komt met hoe de wolken zich boven mijn hoofd gaan gedragen. Hoe lees je buienradar dan op de goede manier?
 

DeletedUser73016

Guest
Het zou trouwens best wel kunnen dat we het beste van de zomer al gehad hebben. De zeewatertemperaturen zijn het tegenovergestelde van wat je ze wilt hebben. Vergelijkbaar met 2000, welke gekend staat voor het zijn van een echt slechte zomer. Orkaanseizoen verder wellicht ook voor het eerst sinds lang nog eens zwakker dan normaal.

6xsntyvxnt19.png


Het zou wellicht ook voor een droger moessonseizoen moeten zorgen in de Sahel.

Vorig jaar was het het compleet tegenovergestelde, en waren de temperaturen in dat gebied recordhoog, en vormden veel orkanen zich hier (of veel tropische golven). Indien orkanen zich dit seizoen vormen, zal dat vooral in het westelijke deel van de Atlantische Oceaan zijn. Maar het wordt een rustiger seizoen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser65921

Guest
Ik lees buienradar gewoon op de naive manier, door te geloven dat wat daar staat 1 op 1 overeen komt met hoe de wolken zich boven mijn hoofd gaan gedragen. Hoe lees je buienradar dan op de goede manier?

Haha keihard genegeerd.

Ik hoop trouwens dat klimaatopwarming iets doet aan die kutpollen, godverdomme seg.
 

DeletedUser40402

Guest
Ik las droger mosselseizoen ipv droger moessonseizoen. Nog iemand last van?
 

DeletedUser7072

Guest
Voor mij maakt het niet uit, zit woensdag lekker met mn kont in Kenia.
 
Reactiescore
110
Het zou trouwens best wel kunnen dat we het beste van de zomer al gehad hebben. De zeewatertemperaturen zijn het tegenovergestelde van wat je ze wilt hebben. Vergelijkbaar met 2000, welke gekend staat voor het zijn van een echt slechte zomer. Orkaanseizoen verder wellicht ook voor het eerst sinds lang nog eens zwakker dan normaal.

6xsntyvxnt19.png


Het zou wellicht ook voor een droger moessonseizoen moeten zorgen in de Sahel.

Vorig jaar was het het compleet tegenovergestelde, en waren de temperaturen in dat gebied recordhoog, en vormden veel orkanen zich hier (of veel tropische golven). Indien orkanen zich dit seizoen vormen, zal dat vooral in het westelijke deel van de Atlantische Oceaan zijn. Maar het wordt een rustiger seizoen.

Lakigigar misschien interpreteer je de lange termijn kaarten op de verkeerde manier?
 

DeletedUser73016

Guest
6hepic7lyz0.png


Ja, inderdaad één van de droogste juni's ooit.

Juli gaat alleszins ook droog starten. Over de lange termijn durf ik niets meer te zeggen. Zeewater zou alleszins eerder een indicatie zijn voor een slechter tweede deel v/d zomer (al kan dat even goed eind augustus / begin september zijn dat dit pas begint mee te spelen), maar er speelt natuurlijk meer mee. Het is zeker niet zo dat het ene sowieso het andere veroorzaakt.

Dat het Atlantisch orkaanseizoen kalm begonnen is, is wel zeker een gevolg van het koude equatoriale zeewater. Al is de start van het West-Afrikaanse moessonseizoen nog maar eens weer zeer nat geweest, wat de bevestiging is van de theorie dat de Sahara in een snel tempo aan het krimpen is als gevolg van de klimaatverandering. De Sahel ontvangt zeer veel water, dus klagen mogen ze daar zeker niet. En indien het aan zo een tempo blijft aanhouden, kan het tipping point (misschien nog maar enkele decennia van ons verwijderd) waarbij een groot deel van de Sahara zal veranderen in een savanne dichterbij komen, welke opnieuw een enorme impact zal hebben op ons klimaat.
 

DeletedUser73016

Guest
Weerpatroon volledig geblokkeerd op dit moment. Gelijkenissen met 1959 waar er twee maanden geen regen viel, 1976 (een van de beste, warmste en vooral droogste zomers ooit, die zelfs stand houdt in tijden van klimaatopwarming), maar ook 1540 (een legendarische zomer die 500 jaar geleden plaatsvond, waar het zes maanden lang amper geregend had). De mensen hebben nadien besloten met wijn te gaan verbouwen, maar dat draaide niet uit op een succes, want de zomers nadien waren slecht en het klimaat was aan het veranderen. De kleine IJstijd stond voor de deur.
 

DeletedUser73016

Guest
"Daarbij zien we in de laatste fase van deze maand aanhoudend grote temperatuurverschillen: in het noorden iets boven normaal (iets boven de 25 graden) en in het zuiden ruim boven normaal (tegen of zelfs een enkele dag boven de 30 graden). Zou wellicht kunnen duiden op het aanhouden van de winden uit noordelijke richting.

Wat wel opvalt, is dat de droogte blijft aanhouden. Het model voorspelt voor de week 16 t/m 22 juli dat heel Nederland in het gebied met zeer droge anomalieën valt, in de week daarna mogelijk in het uiterste zuidwesten een fractie nattere anomalie maar elders ook nog gewoon te droog.

Kortom, een duidelijke trendbreuk lijkt er - afgaande op het maandmodel van EC - absoluut niet in te zitten. Het is extreem droog en dat lijkt ook zo te blijven volgens EC32. Dat zou zeer goed nieuws zijn voor alle mensen die binnenkort vakantie hebben."
 

DeletedUser73016

Guest
Tot 21 juli zo goed als volledig droog in de lage landen, op een lokaal buitje na.
Voor de komende vier weken (incl. begin augustus) is de trend: droog en warm, maw voortzetting huidige weertype, evt. overgang naar een nog warmer weertype rond begin augustus.
 

DeletedUser65921

Guest
Weerpatroon volledig geblokkeerd op dit moment. Gelijkenissen met 1959 waar er twee maanden geen regen viel, 1976 (een van de beste, warmste en vooral droogste zomers ooit, die zelfs stand houdt in tijden van klimaatopwarming), maar ook 1540 (een legendarische zomer die 500 jaar geleden plaatsvond, waar het zes maanden lang amper geregend had). De mensen hebben nadien besloten met wijn te gaan verbouwen, maar dat draaide niet uit op een succes, want de zomers nadien waren slecht en het klimaat was aan het veranderen. De kleine IJstijd stond voor de deur.

Krijgen we een nieuwe kleine ijstijd? Kan ik wel gebruiken.
 
Bovenaan