Waarom zijn Belgen zo...

Reactiescore
976
Nee, geen superieure gevoel. Ik heb het al uitgelegd, dat Belgen in Nederland zich prettiger voelen dan vice versa als ik kijk in mijn omgeving.
Veranderen de asociale en gesloten Belgen opeens als ze het Nederlands grondgebied betreden? Ze haatte toch Nederlanders, dan kunnen ze zich toch onmogelijk prettig voelen als ze door hen zijn omringd?

Je kan nu zeggen dat de Nederlanders de Belgen meer zouden omarmen en betrekken in hun sociaal leven, maar opnieuw, dat ga je zeggen vanuit een Nederlands perspectief. Iedereen die ik ken die op Erasmus is geweest, zegt dat de buitenlandse studenten samenklikken en dat het voor hen moeilijk is om goed contact te leggen met de plaatselijke studenten. Ook voor de niet-Belgen. Dit is een fenomeen dat je overal ziet en een fenomeen dat ik perfect kan begrijpen. Pretenderen dat dit niet het geval zou zijn in Nederland is verkeerd.

Ik wil overigens wel geloven dat Belgen zich in Nederland prettig voelen. Wij zijn namelijk wereldburgers en de meeste onder ons voelen zich snel thuis. Als ik het zo hoor hebben Nederlanders met dat laatste een probleem. Indien je in een vreemd land gaat wonen, leg je met vallen en opstaan contacten met de plaatstelijk bevolking. Wanneer je valt dan sta je gewoon weer op en ga je verder. Ik krijg het gevoel dat jullie liever blijven liggen om dan te klagen over die asociale Belgen.
Misschien komt het ook omdat Nederlanders problemen durven aan te kaarten en Belgen daar meer moeite mee hebben. Zo vertelde mijn geschiedenis leraar dat Nederland het veel moeilijker had tijdens de tweede wereldoorlog omdat Nederlanders veel meer verzet toonde en Belgen deden alsof zij Duitse bezetting meer waardeerde.
Dit is ook weer zoiets dat ik echt niet kan geloven als een algemene eigenschap. Je hebt flapuiten en je hebt bescheidenere mensen, zowel in Nederland als in België. Een tijdje geleden keek heel Europa naar onze Waalse vriend Magnette die een probleem had met CETA-handelsakkoord.
Brussel is simpel Europees hoofdstad, Parijs is een belangrijke stad. Ik had het over sociaal gebied, heeft dus niks mee te maken.
Was een reactie op de column die je hier plaatste. De schrijver daarvan sprak over het afkijken van ‘Het Grote Voorbeeld’ door Belgen.
Jouw laatste punt, er zit een duidelijk verschil hoe jij benamingen uitspreekt. Jullie Belgen hebben meteen vooroordelen klaar over onze Hollanders, generaliseren meer dan wij. Ik besef mij dat het ironisch is, omdat heel mijn topic generaliserend is.

Ik heb volgens mij duidelijk gemaakt dat door het louter frequent gebruik van het woord ‘kaaskop’, je echt niet mag gaan denken dat een Nederlander hier niet welkom is. Eigenlijk komen we hier terug bij mijn punt van hierboven. Je moet je niet aangevallen voelen.

De vooroordelen tegenover Nederlanders zijn quasi altijd lachend bedoeld. Ik ben er vrij zeker van dat wanneer het er echt toe doet een Nederlander in België geen hinder op basis van zijn herkomst gaat ondervinden. Zeker als je dit zou gaan vergelijken met bv. Marokkanen, daarvan geloof ik wel dat ze hinder gaan ondervinden in belangrijke situaties omdat er negatieve vooroordelen meespelen.
 

DeletedUser65921

Guest
Ik heb meer het gevoel, dat die haat waar jij het over hebt, iets is dat voor komt omdat Nederlanders vaak onbewust een gesprek beginnen met de gedachte van die Belgjes voelen zich minderwaardig aan het grote Nederland, die Belgjes zijn niet sociaal.
En dat die achterliggende gedachte irritatie opwekt bij ons.

Want ik heb niet het gevoel dat er iemand uit mijn omgeving is die echt opkijkt naar Nederland of juist elke Nederlander verafschuwt, we maken grapjes (net zoals jullie), maar niks gemeend.
Dus ofwel zijn de omgevingen van de voorgaande posters en ik atypisch, of het is wat ik hierboven schreef.

Zullen wel wat verschillen zijn, maar zeer zeker dat ze uitvergroot worden door iedereen.
 
Reactiescore
3.576
Sander je overdrijft hard en bent duidelijk niet objectief dat is eigenlijk het enige wat ik hieruit opmaak. Belgen zijn gewoon niet zo open als Hollanders dus als je erbij wilt horen zal je wat nederig moeten zijn en geduld hebben, eens erbij NP dat je een hollander bent. Dat we jaloers zijn slaagt echt nergens op en sluit mij daarin aan op wat DragonFriend zegt.
 
Reactiescore
1.728
De Belgen die ik heb ontmoet waren altijd heel vriendelijk. Toffe lui.
 
Reactiescore
770
als ik tegen sandr bezig ben ik moet altijd naar boven kijken gvd
 
Bovenaan