Waarom zijn Belgen zo...

Reactiescore
976
Over die sociale vaardigheden, zowel Nederland als België hebben hun flapuiten en bescheidenere personen. Waarschijnlijk loop je om één of andere reden steeds de flapuiten mis, want ja die zijn er echt wel. Daarnaast moet je in het achterhoofd houden dat je van Nederland naar hier komt. Oost, west thuis kan ik zeggen, want thuis is het meestal beter dan ergens anders. Ik gok dat je hier in België bent aangekomen zonder dat je veel mensen ter plekke kende, dan let je ook veel meer op de sociale interactie van de mensen om je heen aangezien je steeds en zo veel mogelijk mensen wil leren kennen. Thuis let je daar onbewust minder op omdat je meestal al door vrienden omringd bent en niet steeds op zoek bent naar nieuwe vrienden. Juist omdat je zelf op zoek gaat naar sociale interactie vallen de personen die zich ietwat afsluiten meer op, terwijl die er in Nederland ook echt wel zijn. Enkel heb jij dan een andere bril op.

Hoe in godsnaam zou dat eventueel verschil in sociale vaardigheden te verklaren zijn? Beïnvloeding door nationale televisie en dergelijke? Is er iets mis met de Belgische genen? Of is er een Nederlandse opvoeding en een Belgische opvoeding van kinderen?

Minderwaardigheidscomplex tegenover Nederland is voor mij persoonlijk zeker niet waar. Ik zie ook niet in waarom dat bij andere Belgen wel aanwezig zou zijn. Wij hebben talloze dingen waarover we trots kunnen zijn en waarmee we kunnen uitpakken bij onze noorderburen. Nederland is heus niet beter dan ons (waarmee ik niet wil zeggen dat ze slechter zijn), dus een minderwaardigheidscomplex zou niet mogen.
 

DragonShield3

Beste Deffer 20/21
Reactiescore
3.144
Wij doen dat in mindere maten dan jullie en bij jullie zit er echt diepe jaloezie achter ;)

Dit ligt meer aan de botsingen qua omgang. Als je bij ons even direct bent als ik bijvoorbeeld, dan ben je geen ‘normale belg’ en iets speciaals.

Ik heb geen haat tegen Nederlanders, alleen zijn jullie allemaal uit de hoogste toren gevallen als je het mij vraagt. Een Nederlander denkt bij een belg meteen ‘hij is dom’ terwijl dat gewoon de reinste onzin is.

Ook de helft van jullie accenten zijn gewoon bloedirritant. Kan wel janken om een groninger.
 
Reactiescore
3.576
Wij doen dat in mindere maten dan jullie en bij jullie zit er echt diepe jaloezie achter ;)

Dit bedoelen wij dus met de arrogantie van hollanders. Jij denkt dat jullie zoveel meer zijn en redeneert dan automatisch dat als wij Belgen over Hollanders klagen het uit jaloezie is. Het ligt toch wel echt aan jouw dat je dat denkt :p Ik ben een trotse Belg en dat geldt eigenlijk voor iedereen die ik ken. We zagen en klagen graag over Belgie maar als puntje bij paaltje komt zou niemand in eender welk ander land willen gaan wonen omdat we het hier gewoon erg goed hebben :eek:

En nee jullie doen dat niet in mindere maten, jullie scheppen graag op dat NL in dit en dat beter is alsof jullie naar bevestiging zoeken ofzo :s
 

DeletedUser7072

Guest
In het begin op afstand, daar zit het hem vooral in. Ik weet ook van het uitgaan dat het minder common is om een chick aan te spreken in België dan in Nederland. In hostels waren het altijd de Belgen die nooit mee deden met groepsactiviteiten, maar liever op afstand bleven net zoals de Denen overigens. Ik heb echt veel Nederlanders gesproken in België zowel in Antwerpen, Gent, Brussel als in Leuven en allemaal beamen zij het dat zij moeite hebben met de sociale vaardigheden van Belgen. Vooral het afstandelijke is een groot probleem, wat ik een sociaal gebrek vindt.

Als jij met Belgische artikelen komt die het gevoel van Nederlanders beschrijft, waarom kom jij niet met Nederlandse artikelen?
http://www.welingelichtekringen.nl/...-ik-mis-de-open-houding-van-nederlanders.html
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/25/vlaamse-proffen-spreek-je-zelden-aan-10157340-a1560439
http://www.marketing-communicatie-vacatures.nl/carriere-blog/werken-in-belgië-een-culturele-uitdaging/

Daarnaast merk ik op, in het werkveld dat Vlamen zo fake zijn dat het mij irriteert. Vlamen praten zo slecht over collega's achter hun rug om, maar in hun gezicht zijn zij poeslief. Geef mij maar een directe Nederlander die niet bang is voor gezichtsverlies om kritiek te geven. Ik wil wel een kanttekening maken, wat ik lijk heel negatief. Vrienden maken met Belgen gaat moeilijker, maar zodra jij bevriend bent dan zien zij jou wel meteen als goede vriend. Ik denk dat Belgen liever een aantal goede vrienden hebben en Nederlanders liever een hele grote groep vrienden.

Veel van deze vooroordelen zijn er ook voor Nederlanders, Duitsers en Scandinaviërs. Vooral als het om flirten gaat is het beeld hetzelfde als jij nu van België schetst. Ik heb even gegoogled, en hier zie je meteen wat voorbeelden:

Bronagh November 26, 2012 - 20:01
I Agree!!! I dated a Dutch guy for a while and he was super gentle with me. He was thoughtful, considerate, listened etc…and for that I respect him 100% and also thought highly of Dutch people based on this. I admit he was vain, he knew it to. I dont think I had a problem with it really. It was just very strange because im not used to that with Irish boy…they can hardly dress themselves.

I’ve also just been to Amsterdam for the weekend…and I agree…Dutch men do not flirt!! It was the most unflattering nights out Ive had in a long time. I saw men looking at me but it was impossible to tell what they were thinking. It was very intimidating. AND yes- they are very good looking, which didn’t help matters. I didn’t know if they were looking at me because I looked bad or not up to their standard or bacause they were “interested”..but I did not apporoach any because basically I didn’t have the confidence. Theyre was no signs, no flirting, no approaching me and asking would I like a drink, NOTHING. Even when I just chatted to one guy it felt like he was concentrating on looking cool rather than relaxing and having a bit of fun. It was bizarre and I din’t really like it to be honest.

I would say they definitley look after themselves and have style. I don’t have a problem with this but I did find them bland/ boring/ no fun. It was very dissapointing and frustrating.

I was quite disspointed. I’m in no hurry to visit agai, not the most friendly or welcoming people. This is how I felt at the time, but having read your blog, its good to know it wasn’t just me!!

Everybody who has ever lived in the Netherlands or has dated Dutch men, seems to have an opinion about Dutch men. On websites, forum and blogs, complaints about the boys from Holland are running wild: They lack necessary skills in flirting, let their agendas rule their (love)lives and are so enthusiastic about feminism, a girl is likely to pay her own bill when on a date with a Dutch guy.

Dutch men don’t flirt
In a study of on-line flirting by social network site Badoo.com, Athens in Greece was named the world’s flirtatious city. Badoo ranked cities by the number of on-line chats or flirtations that were initiated per month by the average Badoo user in a particular city.

Unfortunately, Dutch men don’t flirt. Chat users from Amsterdam initiated an average of 18.4 conversations per month. It’s still bettter than Buenos Aires (16,3), Rio de Janeiro (12.4) and Germany (17.7). In Athens, Moscow and Kuwait City Badoo users initiate over 25 chats each.
bron

Dit is hoe veel buitenlanders naar ons kijken, en het lijkt veel op hoe jij Vlamingen beschrijft. Misschien hebben Vlamingen het in een nog extremere mate, en dat dit opvalt. Wat je zegt over directheid daar kan ik me wel in herkennen, Nederlanders staan inderdaad bekend om hun directheid wat in veel culturen totaal ongepast is. Ook hebben wij een open houding en een minder hierarchische structuur dan Belgie, we staan namelijk enorm bekend om het poldermodel. Dus mensen zijn meer gewend te overleggen met hun leidinggevende terwijl het in Belgie meer 'Befehl ist befehl' is(wat ik ervan weet). Ik denk dat die aspecten wel kloppen.

Maar directheid of de discussie cultuur moet je denk ik niet verwarren met opschepperij en bravoure, daar staat NL totaal niet bekend om. Je kan introvert zijn in je doen en laten maar toch direct zijn als je een keer wat zegt, en dan ook meteen to the point. Ik zou het zo willen zeggen, Nederlanders zeggen niet perse heel veel, maar als ze iets zeggen is het direct en zakelijk. Geen small talk of om de pot heen draaien, dat is eigenlijk juist consistent met minder communicatie! Als je met iemand gaat praten over een zakendeal en eerst ellelang praat over 'hoe gaat het met je kinderen' en 'juh ik heb een lekkere vakantie gehad in Mallorca' dan ben je langer bezig dan als je snel over de inhoud van de deal begint te praten. De communicatie die er is is gewoon efficienter in het overbrengen van nuttige informatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser1435

Guest
het valt me wel op dat belgen over het algemeen beetje wereldvreemd zijn en constant kreetjes van onvermannelijkheid laten horen
 

DeletedUser65921

Guest
Wel grappig, want Zuid Europeanen vinden Duitsers en Nederlanders op hun beurt weer sociaal onontwikkeld. Het is een bekend stereotype, en ik had eigenlijk juist verwacht dat Belgen socialer zouden zijn. Brabanders zijn naar mijn idee zeker socialer dan de noordelijke Nederlanders(denk aan carnaval, denk aan de spontaniteit, etc) en ik zou verwachten dat Vlamingen meer op Limburgers en Brabanders lijken dan Nederlanders uit andere regio's. Merk je btw ook een verschil tussen Walen en Vlamingen, of zijn ze beide sociaal onontwikkeld?

Wat mij vooral opvalt als ik met Walen werk is dat de mannen daar elkaar kussen.
En hun kinderen een kus geven op de mond.

Voor de rest zie ik weinig opvallende verschillen.

Je kan veel zeggen over Belgie maar er is tenminste 1 punt waarop ze superieur zijn, met sinterklaas gaan ze niet oeverloos lopen zeiken over de kleur van zwarte Piet. Zelfs de meer dan gemiddeld gepigmenteerde Belgen maken hier geen probleem van, itt bij ons. Als er rond soortgelijke zaken over het algemeen minder politieke correctheid is dan is dat toch een punt waarop Belgen ons voor zijn.

Jammer genoeg waait jullie onzin daar over door naar ons :(
Op het grote ketnet concert begin december waren het allemaal roetpieten.
 

DeletedUser61134

Guest
Gvd roetpieten lijken teveel op mensen die poeps*ks hebben gehad.
Is geen goede invloed op kinderen om stront op je gezicht te smeren.
 

DeletedUser78666

Guest
@Westkip laat het duidelijk zijn dat ik het niet alleen baseer op mijn mening. Ook van de meningen van Belgen die in Nederland wonen, of Nederlanders die in België wonen.

Jouw tweede stelling is inderdaad mijn grote vraag, ik heb hierover echt meerdere discussies gehad en ik kan geen oorzaak bedenken. Ik merk wel vaak dat er wat hatelijker wordt gereageerd als jij zegt dat jij van Nederland bent. En dat het lijkt alsof Belgen Nederlanders meer haten dan wij hen. Jij zal niet snel iemand letterlijk horen zeggen: ik haat Nederlanders, wel komt er heel vaak een maar achter of een alleen. Kijk naar @dragonshield3 .

@dragonshield3 Niet-direct kunnen zijn vind ik al een teken van gebrek aan sociale ontwikkeling. Wij denken niet snel een Belg is dom, doen dit meer voor de grap. Net zoals jullie Walen vinden stinken. En ik versta vrienden van mij uit West-Vlaanderen ook nooit als zij niet hun best doen om zich verstaanbaar te maken voor mij:p, dus als zij dronken zijn dan lijken zij gewoon te brabbelen.

@jokersbrain kijk hoe je het went of keert. In het verleden is België altijd overschaduwt geweest door drie grootmachten. Frankrijk, Duitsland en Nederland. Een minderwaardigheidscomplex is dus redelijk logisch. Ik ben mij er van bewust dat dit zeer arrogant is, maar dat maakt mij niet uit ;).

@dirk-janusIV geloof mij, Belgen vinden Nederlanders heel arrogant. En in vergelijking met Belgen zijn wij dat wellicht ook. Ik vind mijzelf één van de minst arrogante personen , ik mag zelfs arroganter zijn. Dit zal wellicht verschillen met hoe ik mij gedraag op het AF, maar geloof mij, in het echt ben ik alles behalve arrogant. Wat betreft dat Belgen Nederlanders arrogant vinden. Ikzelf werk als freelancer, wat betekent dat ik mijzelf keer op keer moet verkopen tijdens gesprekken, mijn eerste gesprek was één van mijn eerste vragen die ik kreeg: omdat het verleden met stagiaires heeft gebleken dat Nederlanders vaak wat arroganter zijn, zijn wij benieuwd of jij jezelf ook soms arrogant vindt overkomen. Ondanks dat ik haar uitlegde dat het niet zo was, heb ik hun opdracht niet gekregen waarvan ik nog steeds twijfel of het niet kwam omdat ik geen Belg ben. Ook heb ik juist een keer een opdracht gekregen omdat ik juist Nederlander ben en ik daarom directer was dan Belgen.
 
Reactiescore
3.576
@jokersbrain kijk hoe je het went of keert. In het verleden is België altijd overschaduwt geweest door drie grootmachten. Frankrijk, Duitsland en Nederland. Een minderwaardigheidscomplex is dus redelijk logisch. Ik ben mij er van bewust dat dit zeer arrogant is, maar dat maakt mij niet uit ;).

Dus NL'rs hebben een minderwaardigheidscomplex tegenover Amerikanen want die overklassen jullie? Dat is toch de logica die je wilt stellen.

Ik denk dat Belgie in genoeg dingen erg goed zijn in verhouding met ons inwonersaantal en wij dus zelfvoldaan zijn en helemaal geen jaloezie hebben tegen niemand niet.
 

DeletedUser78666

Guest
@jokersbrain kijk hoe je het went of keert. In het verleden is België altijd overschaduwt geweest door drie grootmachten. Frankrijk, Duitsland en Nederland. Een minderwaardigheidscomplex is dus redelijk logisch. Ik ben mij er van bewust dat dit zeer arrogant is, maar dat maakt mij niet uit ;).

Dus NL'rs hebben een minderwaardigheidscomplex tegenover Amerikanen want die overklassen jullie? Dat is toch de logica die je wilt stellen.

Ik denk dat Belgie in genoeg dingen erg goed zijn in verhouding met ons inwonersaantal en wij dus zelfvoldaan zijn en helemaal geen jaloezie hebben tegen niemand niet.

Nee dat is niet waar. Kijk als jij een gezin hebt van drie kinderen, de oudste bepaalt alles, de middelste heeft hier problemen mee de jongste niet. Dan kan het zo zijn dat de jongste geen minderwaardigheidscomplex creëert en de middelste wel. Puur vanwege karakter.
 
Reactiescore
976
Dan stel ik mij hier ook de vraag, waarom zouden wij een minderwaardigheidscomplex moeten hebben tegenover jullie? Kom niet af met het feit dat de Belgische bevolking doorheen de geschiedenis werd overheersd en dat dit een litteken heeft achtergelaten op de hedendaagse bevolking, want op dit moment wordt elke burger ter wereld overheersd door economische grootmachten.

Dat dit aan ons karakter zou liggen geloof ik niet want ik geloof niet dat er een fundamenteel verschil in karakter is tussen de bevolking in Nederland, België en Duitsland.

Je gaat gewoon uit van extremen en generaliseert die over de hele Belgische bevolking. Ik ken veel mensen, maar nog nooit ben ik een Belg tegengekomen die zich minderwaardig over België ten opzichte van
Nederland uitliet. Daar is ook geen enkele reden toe. Kan je hieromtrent enkele ervaringen met ons delen waaruit zo’n minderwaardigheidscomplex duidelijk blijkt?
 

DragonShield3

Beste Deffer 20/21
Reactiescore
3.144
Ik snap zelfs niet waarom het je uberhaupt een bal kan schelen Sander. Je m’enfou.
 

DeletedUser78666

Guest
Dan stel ik mij hier ook de vraag, waarom zouden wij een minderwaardigheidscomplex moeten hebben tegenover jullie? Kom niet af met het feit dat de Belgische bevolking doorheen de geschiedenis werd overheersd en dat dit een litteken heeft achtergelaten op de hedendaagse bevolking, want op dit moment wordt elke burger ter wereld overheersd door economische grootmachten.

Dat dit aan ons karakter zou liggen geloof ik niet want ik geloof niet dat er een fundamenteel verschil in karakter is tussen de bevolking in Nederland, België en Duitsland.

Je gaat gewoon uit van extremen en generaliseert die over de hele Belgische bevolking. Ik ken veel mensen, maar nog nooit ben ik een Belg tegengekomen die zich minderwaardig over België ten opzichte van
Nederland uitliet. Daar is ook geen enkele reden toe. Kan je hieromtrent enkele ervaringen met ons delen waaruit zo’n minderwaardigheidscomplex duidelijk blijkt?

Ik zou het niet weten waardoor het komt Westkieken, dat vraag ik mij ook af. Ik zeg alleen dat de haat/afgunst van Belgen naar Nederland groter is dan vice versa. Mijn verklaring is dat het komt door een soort van minderwaardigheidscomplex, maar ik kan hier ook mis mee zitten.

Jouw tweede punt, dat zit er zeker. Ik had niet verwacht dat er zo'n groot fundamenteel verschil zat tussen Nederlanders en Belgen. Wat wij hebben naar Duitsers, dus enorme haat waarvan het niet te verklaren is, hebben jullie het naar Nederlanders. Wellicht dat wij ook een minderwaardigheidscomplex hebben naar Duitsers. Overal waar ik kom word ik gezien als de kaaskop/Hollander en merk ik dat in eerste instantie niet veel mensen iets van mij moeten. Ik heb Vlaamse vrienden in Nederland en die voelen dat totaal niet toen ik het er over had. Het is dus niet vice versa, terwijl alle Nederlanders in België dit herkennen.

Hier een collumn van een Nederlandse redacteur die hetzelfde ondervond als ik:

"
Wie het wil hebben over de verschillen tussen Nederland en België moet zich eerst bewust zijn van de ongelijkheid die er tussen beide landen bestaat. Een Nederlander weet doorgaans veel minder van zijn zuiderburen dan de Belg, meer precies: de Vlaming, van wat er boven de Moerdijk zoal gebeurt. Voor de komst van de commerciële televisie in België (in 1989) keken Vlamingen massaal naar de Nederlandse televisie. Jos Brink, Mies Bouwman, Van Kooten en De Bie waren voor de toenmalige Vlaamse tv-kijker even bekend als Luc Appermont, Regine Clauwaert, Jos Ghysen of Walter Capiau, namen die in Nederland geen belletje zullen doen rinkelen.

Nog tot op de dag van vandaag wordt vaak naar Nederland gekeken als Het Grote Voorbeeld. Weliswaar minder dan voorheen, maar toch. De hervorming van het middelbaar onderwijs die momenteel in Vlaanderen op stapel staat, lijkt bijvoorbeeld erg veel op de hervormingen die in Nederland al faliekant zijn mislukt. Wat dat aangaat heeft de slogan ‘Nederland gidsland’ in Vlaanderen zijn kracht nog niet helemaal verloren. De verbijstering in Vlaanderen over de opkomst van eerst Pim Fortuyn en daarna de pvv was dan ook zeer groot. Vanzelfsprekend ging de Vlaming ervan uit dat racisme in de politiek een typisch Vlaamse eigenaardigheid was (iets wat men overigens ook in Wallonië denkt). Zoiets kon onmogelijk voorkomen in Nederland, waar immers altijd alles goed geregeld was. Waarmee bedoeld werd: beter dan in België. De Vlaamse kranten schreven destijds met de nodige zelfspot over 'Belgische toestanden’ in de Nederlandse politiek.

Kortom: Vlaanderen kijkt tegen Nederland op; Nederland kijkt gewoonlijk over Vlaanderen (en de rest van België) heen. Dat laatste maakt dan weer dat de Nederlander, beter: de Hollander in Vlaanderen niet erg geliefd is. Sterker: de Hollander is voor de Vlaming wat de Duitser voor veel Nederlanders is. 'Keeskop’ (kaaskop), dat was het eerste wat ik naar mijn hoofd kreeg toen ik eind jaren negentig mijn intrek nam in een arbeiderswoning in een volkswijk van Gent. Direct daarop volgde een welgemeend excuus voor zoveel onverhoeds eigen 'racisme’. Het minderwaardigheidscomplex van de Vlaming maakt van het grote voorbeeld dat Nederland in veel opzichten nog steeds voor hem is, tegelijkertijd datgene wat hij ten diepste haat, omdat het hem terugwijst naar wat hij als zijn eigen 'kleinheid’ beschouwt."
 

DragonShield3

Beste Deffer 20/21
Reactiescore
3.144
Sander is ook minderwaardig aan ons. Toch aan de antwerpenaren, die limburgers en west vlamingen zouden ze beter allemaal naar NL sturen.
 
Reactiescore
976
Ik zeg alleen dat de haat/afgunst van Belgen naar Nederland groter is dan vice versa.
Dit is me werkelijk dan al meer dan 20 jaar ontgaan.
Wie het wil hebben over de verschillen tussen Nederland en België moet zich eerst bewust zijn van de ongelijkheid die er tussen beide landen bestaat. Een Nederlander weet doorgaans veel minder van zijn zuiderburen dan de Belg, meer precies: de Vlaming, van wat er boven de Moerdijk zoal gebeurt.
Dit toont geen jaloezie of minderwaardigheidscomplex aan. Wel dat we niet op ons zelf gericht zijn en met interesse openstaan voor de buitenwereld. Belgen zijn wereldburgers.
Nog tot op de dag van vandaag wordt vaak naar Nederland gekeken als Het Grote Voorbeeld. Weliswaar minder dan voorheen, maar toch.

Wat dat aangaat heeft de slogan ‘Nederland gidsland’ in Vlaanderen zijn kracht nog niet helemaal verloren.
In een geglobaliseerde wereld wordt er vanzelfsprekend naar elkaar gekeken. Het zou dom zijn om het niet te doen. Iets wat in een ander land goed werkt, mag overgenomen worden. Waarom intern de oplossing zoeken als het extern klaar ligt? Elk land doet dit. Ga naar de voorbereiding van Nederlandse wetsvoorstellen kijken, ook daar ga je immens veel rechtsvergelijking vinden.

Het gebruik van ‘Het Grote Voorbeeld’, met hoofdletters, getuigt hier van een superioriteitsgevoel. Deze columschrijver eigent Nederland blijkbaar een soort goddelijke status tegenover ons toe, dit is dus niet serieus te nemen.

Er bestaat ook zoiets als ‘wanneer het regent in Parijs, druppelt het in Brussel’. Immens veel landen hebben invloed op ons, maar wij ook op hen.
Kortom: Vlaanderen kijkt tegen Nederland op; Nederland kijkt gewoonlijk over Vlaanderen (en de rest van België) heen.
Voor mij is het duidelijk. Belgen kijken niet op naar Nederlanders, maar uit dit topic en deze column merk ik wel een ongepast superioriteitsgevoel bij jullie.
Dat laatste maakt dan weer dat de Nederlander, beter: de Hollander in Vlaanderen niet erg geliefd is. Sterker: de Hollander is voor de Vlaming wat de Duitser voor veel Nederlanders is. 'Keeskop’ (kaaskop), dat was het eerste wat ik naar mijn hoofd kreeg toen ik eind jaren negentig mijn intrek nam in een arbeiderswoning in een volkswijk van Gent.
In de meeste gevallen is zoiets niet kwetsend bedoeld. Een dikke vriend wordt soms ‘den dikke’ genoemd, een blonde vriendin wordt soms ‘blondie’ genoemd, een grote vriend wordt soms ‘de lange’ genoemd en een Nederlander wordt soms ‘kaaskop’ genoemd. Natuurlijk kan het wel kwetsend bedoeld zijn, maar ik wil maar zeggen dat het ook niet-kwetsend kan gebruikt worden, wat bij de benaming ‘kaaskop’ dan nog eerder het geval zal zijn dan bij ‘den dikke’. De columnschrijver moet zich niet zo aangevallen voelen.

Misschien toont dit gewoon aan dat wij meer gebruik maken van bij- en roepnamen en dat Nederlanders zich daarbij ongemakkelijk voelen? Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden. In mijn vriendengroep hebben we ook meerdere frequent gebruikte bijnamen.
 

DeletedUser78666

Guest
@westk
Dit is me werkelijk dan al meer dan 20 jaar ontgaan.

Dit toont geen jaloezie of minderwaardigheidscomplex aan. Wel dat we niet op ons zelf gericht zijn en met interesse openstaan voor de buitenwereld. Belgen zijn wereldburgers.

In een geglobaliseerde wereld wordt er vanzelfsprekend naar elkaar gekeken. Het zou dom zijn om het niet te doen. Iets wat in een ander land goed werkt, mag overgenomen worden. Waarom intern de oplossing zoeken als het extern klaar ligt? Elk land doet dit. Ga naar de voorbereiding van Nederlandse wetsvoorstellen kijken, ook daar ga je immens veel rechtsvergelijking vinden.

Het gebruik van ‘Het Grote Voorbeeld’, met hoofdletters, getuigt hier van een superioriteitsgevoel. Deze columschrijver eigent Nederland blijkbaar een soort goddelijke status tegenover ons toe, dit is dus niet serieus te nemen.

Er bestaat ook zoiets als ‘wanneer het regent in Parijs, druppelt het in Brussel’. Immens veel landen hebben invloed op ons, maar wij ook op hen.

Voor mij is het duidelijk. Belgen kijken niet op naar Nederlanders, maar uit dit topic en deze column merk ik wel een ongepast superioriteitsgevoel bij jullie.

In de meeste gevallen is zoiets niet kwetsend bedoeld. Een dikke vriend wordt soms ‘den dikke’ genoemd, een blonde vriendin wordt soms ‘blondie’ genoemd, een grote vriend wordt soms ‘de lange’ genoemd en een Nederlander wordt soms ‘kaaskop’ genoemd. Natuurlijk kan het wel kwetsend bedoeld zijn, maar ik wil maar zeggen dat het ook niet-kwetsend kan gebruikt worden, wat bij de benaming ‘kaaskop’ dan nog eerder het geval zal zijn dan bij ‘den dikke’. De columnschrijver moet zich niet zo aangevallen voelen.

Misschien toont dit gewoon aan dat wij meer gebruik maken van bij- en roepnamen en dat Nederlanders zich daarbij ongemakkelijk voelen? Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden. In mijn vriendengroep hebben we ook meerdere frequent gebruikte bijnamen.

Nee, geen superieure gevoel. Ik heb het al uitgelegd, dat Belgen in Nederland zich prettiger voelen dan vice versa als ik kijk in mijn omgeving. Misschien komt het ook omdat Nederlanders problemen durven aan te kaarten en Belgen daar meer moeite mee hebben. Zo vertelde mijn geschiedenis leraar dat Nederland het veel moeilijker had tijdens de tweede wereldoorlog omdat Nederlanders veel meer verzet toonde en Belgen deden alsof zij Duitse bezetting meer waardeerde.

Brussel is simpel Europees hoofdstad, Parijs is een belangrijke stad. Ik had het over sociaal gebied, heeft dus niks mee te maken.

Jouw laatste punt, er zit een duidelijk verschil hoe jij benamingen uitspreekt. Jullie Belgen hebben meteen vooroordelen klaar over onze Hollanders, generaliseren meer dan wij. Ik besef mij dat het ironisch is, omdat heel mijn topic generaliserend is.
 
Bovenaan