W43: De toekomst van de top

Reactiescore
372
Ik hoop dat ik met deze post voor wat leesvoer kan zorgen zodat jullie wat tijd kunnen doden. Ook heb ik hem ingestuurd op de blog zodat het een wat groter publiek kan bereiken dan enkel de AF lezers. Opbouwende kritiek enz is welkom, graag zelfs.

Al jaren worden stammen beoordeeld op vele mogelijke factoren. Waar men vroeger vooral naar het puntenaantal en de leden van een stam keek, kijken we tegenwoordig eigenlijk alleen maar naar dominantie. Niet alleen zegt dit iets over de positie van een stam in de voedselketen, maar ook de overwinningsvoorwaarden zijn erop gebaseerd. Hier gaat het uiteraard om feitelijke dominantie, kortom het aantal dorpen dat een stam bezit. Maar dominantie gaat veel verder. Je ziet het bijvoorbeeld terug in de spelers die in een stam zitten, ligging van een stam, de frontverdeling, en propaganda. Daarnaast zijn er weer kleinere factoren die ook invloed hebben op het totaalplaatje, neem bijvoorbeeld reputatie. Je kan al deze factoren zien als een soort weegschaal. Hoe meer er aanwezig is van een bepaald iets, hoe zwaarder het gewicht op de weegschaal wordt. Het getal op de weegschaal is dan als het ware de dominantiemeter. Dit weerspiegelt zich ook weer in de vorm van aanzien en respect.

Genoeg daarover. Laten we ter zake komen. Zoals de inleiding misschien al liet denken, zal ik in deze post de top vijf stammen vanuit een neutraal punt beoordelen en bekritiseren. Om dit zo objectief mogelijk te doen, zal ik zoveel mogelijk factoren meenemen in de beoordeling. Uiteindelijk zal ik kijken welke stammen wel of juist geen potentie hebben om nog lang mee te draaien op deze wereld.

eeIfCgq.png

De top vijf bestaat op het moment van schrijven uit de volgende stammen: ODM, Cruise, MTG, Finity en Vanity. MTG en ODM zijn hier de stammen die volledig in de core liggen. Dit is niet voordelig. Ze moeten zich aan alle kanten naar buiten zien te vechten, vaak tegen spelers die kwalitatief even goed of zelfs beter zijn. Daarnaast liggen ze erg verspreid, vaak in meerdere continenten en hebben hun stamclusters onlogische aanhangsels. Dit is ook het geval bij Cruise, al lijken zij wat meer rimcontrole te krijgen, iets waar ODM en MTG duidelijk moeite mee hebben. MTG ligt namelijk volledig omsloten door de andere topstammen, terwijl ODM weer ingesloten wordt door de rang 6 en 7, namelijk BaBe en E.

Daarnaast hebben we nog Finity en Vanity. Finity ligt in het noordwesten en heeft een mooie ligging. Het stamcluster is nog niet erg compact, maar begint wel vorm aan te nemen. Vanity ligt in het oosten van de wereld. Ze lijken zich vooral te focussen op het domineren van de rim. Het nadeel hiervan is dat de frontspelers enorme fronten zullen krijgen, of zelfs al hebben. Het resultaat hiervan op de lange termijn, is lastig in te schatten.

32629_large

ODM is een beetje de nieuwkomer in ons lijstje van topstammen. Dat maakt ze echter niet minder, aangezien ze al een aardige tijd onafgebroken rang 1 staan. Laten we met wat feiten beginnen. ODM is relatief snel gevormd. Vele spelers in het zuidwesten voegden zich samen, en ODM was geboren. Er zijn daarna wat verschuivingen geweest. Zo zijn er een aantal spelers na een korte periode alweer vertrokken, onder andere naar BaBe en Cruise. Het snelle rekruteren heeft mogelijk invloed gehad op de leaves. Wanneer je een grote groep spelers in een korte periode bij elkaar brengt, veroorzaakt dat nou eenmaal problemen. Je kan niet verwachten dat men voor elkaar door het vuur gaat, terwijl ze elkaar pas net kennen. Desondanks zijn de meeste spelers gewoon trouw gebleven aan ODM, of dit is geweest uit noodzaak omdat ze nergens anders heen konden, of uit loyaliteit is voor een buitenstaander lastig te zeggen . De afgelopen tijd hebben ze weer wat spelers gerekruteerd in het zuidoostelijke corecontinent, die tussen Cruise liggen. Gewaagd, tactisch, of gewoon erg dom? Ik ben geneigd voor het laatste te gaan. Ze hebben al geen fantastische safezone, en zulke losse recruits maken het er niet bepaald beter op. Moesten zij onder aanval komen te liggen, is hulp bieden een stuk lastiger. Het biedt daarentegen wel een mooie kans. Zo kunnen ze Cruise van twee kanten insluiten. Cruise zal dit echter niet zomaar laten gebeuren. Ik ben dus benieuwd of ODM deze situatie in haar voordeel kan draaien.

Daarnaast heeft ODM niet echt de topspelers die een aantal van de andere stammen wel hebben. Wat nou en DragonForge zijn de enige twee spelers van ODM die een plek in de top 25 hebben. Daarna volgen Sukoss en NeverKroket. Laatstgenoemde heeft de afgelopen week een leuk aantal dorpen van Cruise weten te edelen. De speler InFlames kon duidelijk geen weerstand bieden en ging onderuit. Hieruit kunnen we toch wel concluderen dat ODM in oorlog is met Cruise. Ook heeft ODM de afgelopen tijd wat aanvallen uitgevoerd op E., op de speler PurrPurrfect. De meeste dorpen zijn gelukkig weer terug bij E., echter zijn recaps ook niet bepaald goedkoop, je verliest namelijk behoorlijk wat troepen.

Wat is de conclusie die we kunnen trekken uit deze informatie? ODM is duidelijk in staat flinke klappen uit te delen aan andere spelers. Als stam, maar ook individueel. Echter hebben ze ook een extreem lastige en gevaarlijke ligging. Als stam hebben zij vijanden in iedere windrichting. Ik acht de kans niet enorm groot dat zij zich uit deze situatie kunnen vechten, zeker niet als de omringende stammen gaan samenwerken. Maar, als het wel lukt, dan denk ik dat we ODM nog lang bovenaan de ranglijsten zullen zien staan. ODM krijgt een 7 voor hun toekomstkansen.

28546_large

Cruise is de rang twee van wereld 43. Ze zijn slechts één dagje jonger dan MTG, de oudste van de top vijf stammen. Cruise is al een aantal keer ter sprake gekomen op het algemeen forum, en niet altijd in positieve zin. Sommige recruits zijn onlogisch en lijken niet goed overwogen. Daarnaast heeft de speler Team Mean Machine besloten om Cruise te leaven en direct zijn stamgenoten en vrienden te stabben. Dat zoiets al kan gebeuren is verrassend, aangezien je zou denken dat een rang twee stam spelers voldoende zou screenen om er zeker van te zijn dat dit soort geintjes niet gebeuren. Toegegeven, je hebt het niet altijd in de hand en het is erg vervelend als zoiets gebeurt. Daarnaast is Van Gogh, oud-leider, van de wereld geknald zoals al voorspeld was door vele spelers. Hij had namelijk de reputatie altijd maar grondstoffen te kopen voor pp, om vervolgens weggespeeld te worden. Dat heeft hij hier weer waargemaakt. Geen klapper voor Cruise dus.

Maar genoeg negativiteit. Cruise heeft ook een aantal mooie kanten. Zo hebben zij op Finity na de meeste spelers in de top 25. Maar liefst acht spelers, dat is meer dan de helft van hun totale aantal spelers. Een aantal van deze spelers ligt vol in de core, maar weet toch goed door te groeien, wat zeker een vermelding waardig is. Niet onbelangrijk is dat Cruise onder leiding staat van calvin.b. Hij was één van de spelers die al snel besloot om ODM te verlaten. Ik hoop vurig voor Cruise dat hij daar wel loyaliteit en inzet toont. Dit zal waarschijnlijk wel het geval zijn, anders kom je niet aan een leiderspositie. Ook heeft Cruise zoals al besproken, last gehad van wat rotte appels. Zo is InFlames uit de stam gegaan nadat hij dorpen verloor. Van Gogh is weggespeeld, en Team Mean Machine besloot te stabben. Daarnaast zijn er al behoorlijk wat spelers gekomen en gegaan. Het aantal stamveranderingen is niet mis, en zorgt absoluut niet voor stabiliteit.

De ligging is ook niet wat je noemt optimaal. Ze liggen aan alle kanten omsloten door andere stammen en er is eigenlijk maar een minimale hoeveelheid safe. Voorlopig lukt het Cruise om gewoon door te gaan met het opedelen van edelvoer. Ik ben echter zeer benieuwd hoe het hen af zal gaan tegen betere spelers of stammen, aangezien een aantal van hun spelers al gesneuveld zijn. Persoonlijk geef ik Cruise als stam niet bijzonder veel overlevingskansen, een aantal spelers individueel echter wel. Cruise als stam krijgt een 6 voor haar toekomstkansen.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
372
31411_large

MTG is - met alle respect - toch wel een beetje het lachertje tussen de andere stammen. Het lijkt gesticht te zijn zoals Rome. Om groot te worden en te blijven, was iedereen welkom. De stad werd al snel bevolkt door zwakkeren of bannelingen. Echter weten we allemaal wel wat het Romeinse Rijk teweeg heeft gebracht. Het was één van de grootste koninkrijken/republieken/keizerrijken die de wereld ooit gekend heeft. Kan MTG hetzelfde voor elkaar krijgen? Ik betwijfel het. Tijd voor wat feiten? MTG is de oudste stam van de huidige top vijf. Ze hebben 22 leden, dus twee minder dan ODM. Echter heeft MTG ontzettend veel stamwisselingen, namelijk 96. Dit spreekt niet echt in hun voordeel. De stam is duidelijk instabiel. Daarnaast zijn er al een aantal offensieven gedaan, zonder resultaat. Een tegenaanval van San Holo was dan weer slopend. Daarnaast zijn er weinig spelers uit andere stammen die nog met MTG geassocieerd willen worden na de actie van Bjergerking. Hij is namelijk massaal barbarendorpen gaan edelen in het cluster van de speler Sjondeertrekker, puur om hem te kloten. Dit alles geeft MTG niet echt veel kansen op de diplomatieke tafel.

Het resultaat is dat vrijwel iedere andere stam die aan MTG grenst, een vijandelijke houding richting hen heeft. Ze hebben front met elke andere top vijf stam. Om te overleven, zullen ze zich in alle hoeken naar buiten moeten boksen. Iets wat onmogelijk lijkt, als je ziet wat voor kwaliteit er in de andere topstammen heerst. Ook heeft MTG steeds restjes opgeraapt van andere stammen, in de vorm van recruits. Eerst Klepto, en daarna OEPS.

Het lijkt hier alsof ik enorm negatief ben en niets positiefs kan zeggen. Dat is omdat ik gewoon niets positiefs kan vinden. MTG is meester in het internen en het edelen van barbarendorpen, en hun offensieven leveren weinig succes op. Ik verwacht er eigenlijk helemaal niets van en geef hun hooguit twee maanden. MTG krijgt een 3 voor hun overlevingskansen.

28258_large

We zijn aangekomen bij Finity. Van de top vijf hebben zij de minste leden, en het op twee na hoogste gemiddelde, aangezien Cruise er nog steeds 100k bovenuit steekt. Een blik op de stamakte leert ons echter dat er bij een paar spelers sprake is van een trage groei. De rest van de spelers groeien echter gigantisch snel door. We zien hier en daar wat interns of fusies, maar voor de rest is er eigenlijk weinig op aan te merken. Ze hebben zes spelers in de top 25, dus twee minder dan Cruise. De ligging is erg lastig, maar wel veelbelovend. In het oosten grenzen ze aan MTG, in het noorden aan de recent gevormde stam Opinio, en in het westen aan E. Dit kan een bijzonder lastige positie zijn, en ze zullen zeker moeten strijden om zich hieruit te vechten. Als we kijken naar de kwaliteit, dan is daar eigenlijk geen gebrek aan. Ze hebben al een redelijke safezone weten te creëren door MWB weg te edelen. Echter zijn er ook spelers met een gevaarlijke ligging. Zo ligt San Holo recht tegen MTG en heeft hij een enorm front. Squirtle the Turtle heeft het benauwd naast Opinio, en Deceived by the Devil heeft front met drie verschillende E. spelers. Zullen zij het redden? Het zal sowieso spannend worden. Het cijfer dat ik hier ga geven zal volledig afhangen van hoe zij presteren tegen de omringende stammen. Het is lastig om in de toekomst te kijken. Maar aangezien het mijn eigen stam is, en ik dus perfect op de hoogte ben van de motivatie, activiteit en ervaring, ben ik geneigd voor een 9 te gaan.

34682_large

En we zijn alweer beland bij de laatste! Vanity, een vrij jonge stam die pas recentelijk tussen de andere topstammen terecht is gekomen. De eerste spelers die opvallen zijn eigenlijk Ithyphallophobia, en Sjondeertrekker. Beide top tien spelers met een sterke groei. De eerstgenoemde is ondertussen al een fenomeen geworden op deze wereld, dankzij zijn farmkunsten, activiteit en groei. Binnen Vanity lijkt er echter ook sprake te zijn van inactiviteit. Een aantal spelers groeit gewoon enorm traag. Het gaat hier vooral om de rimspelers. Dit kan op den duur voor problemen gaan zorgen, aangezien de twee grootste spelers ondertussen grote fronten beginnen te krijgen. Zij zullen vooral de aanvallende kracht van Vanity moeten zijn, en je kan niet succesvol aanvallen als je jezelf constant van defence moet voorzien, omdat de rest van je stam niet voor safezone zorgt.

Echter mag wel gezegd worden dat Vanity relatief slim gerekruteerd heeft. De rimspelers zullen al redelijk snel een phalanx moeten inzetten om langs de corespelers naar binnen te trekken. Risicovol, aangezien de val van één speler je volledig open kan breken, maar indien goed uitgevoerd enorm sterk. Het lijkt een stabiele stam, op de leave van Dark Knight... na. De statistieken laten mij denken dat hij gekicked is. Er is namelijk acht dagen gewacht met het edelen, dus de kans bestaat dat ze hem eervol gekicked hebben, met een NAP van een week. Indien hij zelf vertrokken zou zijn, zou dat waarschijnlijk veel eerder afgestrafd zijn. Ik ben benieuwd wat daar gaande was, en of Vanity dit soort dingen in het vervolg kan voorkomen.

Hoe dan ook denk ik dat het succes van Vanity volledig zal afhangen van Sjondeertrekker en Ithyphallophobia. Het is aan hen om de stam vooruit te trekken tot de rest van de spelers zich aan hun zijde schaart. Kunnen deze twee accounts dat verwezenlijken? Ik denk het wel. Vanity krijgt net als Finity een 9 voor overlevingskansen.

31333_large

Op het moment van schrijven bestaat BaBe anderhalve maand. Vrij jong zou je kunnen zeggen, maar over de periode van een jaar nietszeggend. De ligging is voordelig, maar tegelijkertijd nadelig. De mogelijkheid op een uitbreiding naar de rim kan en zal zeker in het voordeel van deze stam werken. We weten allemaal wat rimdominantie betekent, namelijk meer safe voor de frontspelers. In de rim liggen doorgaans minder gevaren, en kan er dus volop ondersteuning naar het front gestuurd worden. Het front van Babe daarentegen is dan weer nadelig. Het is eigenlijk enorm groot. Niet alleen is er front met ODM, maar ook met Cruise. In het oosten grenzen ze aan een andere top tien stam, namelijk Wolven. Daar lijkt toch wel enige safezone te zijn, aangezien ze samen met deze stam de Cruise speler Van Gogh hebben weggewerkt. Ik ben erg benieuwd of deze samenwerking in de toekomst net zo veel vruchten zal afwerpen, of dat BaBe de kar zal moeten trekken.

Terug naar ODM. Zoals al gezegd is, is er een redelijk front. Dit wordt alleen maar versterkt door de enorme inham die er is, dit kan ook weer twee kanten opgaan. BaBe heeft zo meer front en kan ODM in dat gebied als het ware insluiten, maar aan de andere kant betekent meer front ook dat er meer preventief gestacked moet worden. Een goede fakeactie van ODM gevolgd door een mooi offensief zou vervelend kunnen aflopen. Dit werkt natuurlijk ook twee kanten op.

De stamakte van BaBe leert ons dat er nog geen stamveranderingen hebben plaats gevonden. Vermoedelijk is BaBe ondertussen al een vrij hechte stam geworden. De groei daarentegen is enorm matig, als je dit vergelijkt met die van enkele andere grote stammen. Van een stam die voldoende ruimte in de rim heeft, zou je verwachten dat ze wat meer door zouden knallen. Dit lijkt echter niet het geval te zijn. Speelt hier inactiviteit? Of zijn ze bezig met andere plannen? Persoonlijk verwacht ik het laatste, zeker omdat ODM zo hard op de deur bonst.

Eigenlijk is er in BaBe slechts één speler die direct opvalt en dat is vF69. In de start van de wereld was het een fanatieke barbnobler, maar de laatste tijd lijkt hij toch de voorkeur te geven aan spelers. De afgelopen tijd heeft hij enkele aanvallen van ODM afgeslagen, wat zeker een vermelding waard is. Na vF69 zien we MeisterShizzle, eigenlijk een hele stille speler, maar wel eentje die zijn ding lijkt te doen. Ze liggen naast elkaar en hun clusters sluiten mooi op elkaar aan - er is zelfs een gelijkenis in de vormen te zien.

In het noordwesten grenst BaBe aan E. Beide stammen hebben ondertussen al een aardig front met ODM. Een samenwerking in die hoek zou enorm nuttig kunnen zijn voor BaBe. Echter hebben we al gezien dat een speler van E flinke klappen heeft gekregen van ODM. Zal E in staat zijn om BaBe bij te staan in de oorlog met ODM, of is ODM toch een maatje te groot? In mijn ogen maakt BaBe een grote kans om zich als winnaar te kronen, mits E stand weet te houden. BaBe krijgt een 8 voor overlevingskansen.


Ik hoop dat het interessant was om te lezen. Ik hoor graag wat andere spelers hierover denken, en of zij zich kunnen vinden in mijn beoordelingen
wink.gif
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser75798

Guest
Leuk stukje, nog aan het lezen, maar ik denk dat sommige stammen het lastiger zullen krijgen dan dat jij ze hebt voorspeld. Oa. door stammen buiten de top 5.
 

DeletedUser60415

Guest
Heel mooi geschreven maick!
Een leuke en goed doordachte post, toen ik het linkje kreeg van je via skype ben ik gelijk gaan lezen en heb dat met plezier gedaan!

Keep it up :)
 
Reactiescore
372
Leuk stukje, nog aan het lezen, maar ik denk dat sommige stammen het lastiger zullen krijgen dan dat jij ze hebt voorspeld. Oa. door stammen buiten de top 5.

Zoals? ;) En bedankt.

Heel mooi geschreven maick!
Een leuke en goed doordachte post, toen ik het linkje kreeg van je via skype ben ik gelijk gaan lezen en heb dat met plezier gedaan!

Keep it up :)
Thanks man.
 

DeletedUser

Guest
Zeker leuk stuk om te lezen maar jezus, tijd teveel Maick? :D
 

DeletedUser60542

Guest
Ik wil nog even terug komen op de leave van Dark Knight.

Dark knight was geleaved op de dag dat wij erbij kwamen, eerst dachten we dat wij de reden waren.
Dus wilde dit eerst goed uitzoeken en bespreken. Daarna heeft er een pm wissel plaats gevonden waaruit bleek dat hij het niet met ons beleid eens was als stam.

We hebben hem de tijd gegeven om zich te bedenken, maar deed dit niet dus toen maar met zn alle opgeruimd als stam om het gat weer te dichten. Hij gaf vrijwel direct op toen hij incomings zag dus uiteindelijk beter kwijt dan rijk.
 

DeletedUser75561

Guest
Nou een hele boterham hoor,... ik dacht een beetje leesplezier :eek:

Wel een mooi stukje schrijfwerk ;)
Moet zeggen dat je op de meeste punten wel juist zit, hier en daar is er kans op wat verandering, maar dat zijn voornamelijk zaken die niet iedereen weten ;)

Vooralsnog, knap werk !
 

DeletedUser72922

Guest
Dark was vrijwillig de stam uit gestapt omdat hij het niet eerlijk vond ten opzichte van een aantal kleine spelers die niet mee konden met de fusie Ans. Vanity.

We lieten hem met rust totdat hij tdj joinde en gelijk het offensief op mij.

Na deze actie die toch wel als stab beschouwd kan worden (joinen van vijandelijke stam en aanvallen van oud-stamgenoten zonder waarschuwing of iets) besloten wij het gat in onze cluster te dichten met een blitz van 3 spelers uit vanity.
Meneer werd om 5 uur wakker, zag de aanval lopen en had er geen zin meer in.

nja lang verhaal kort hij is niet eervol gekicked :p

edit: link naar mij gaat om ODD statistieken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser74005

Guest
Leuk stukje om te lezen, ook al speel ik zelf niet op deze wereld. Keep up the good work! :p
 

DeletedUser69112

Guest
Voor een beginnende speler als mij op deze wereld is dit een zeer leuk stuk om te lezen! ;)
 

DeletedUser11726

Guest
mooi stukje :) is er ook ergens al oorlog of ist maar gewoon op edelen juist cruise tegen odm
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Chapeau, hulde, leuk om te lezen en ik hoop dat er meer van dit soort topics gaan komen!
 

DeletedUser76150

Guest
Ik wil toch nog even terugkomen op het offensief van mij op PurrPurrfect, de meest dorpen zijn niet weer terug in de handen van E. haha. Eigenlijk maar 4/5, eentje van mij 2 of 3 van max121, en eentje van Jules3ds. Maar goed erg leuk stukje om te lezen, topwerk :).
 
Bovenaan