DeletedUser
Guest
Wij hebben nu al een horde hollanders hier lopen, dus voor ons zou er geen verschil zijn.
Ik zeg nee tegen een fusie, eerst wilden ze een eigen land, die kregen ze, en nu ineens weer fuseren? nee.
Jullie Willem I wilde Nederlands als algemene taal invoeren in heel het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, en daar waren de Frans liberalen niet mee akkoord. Dat, in combinatie met het oprichten van athenea ( waar de katholieken niet mee akkoord waren ), leidde tot het Monsterverbond. Dus Vlamingen hebben er nauwelijks iets mee te maken.
voor een fusie wil wel zien wat het breng en anders schoppen we die belgen er eruit en hebben we een grondje meer haha
Dat was niet de enige reden. De Noordelijke Nederlanden hadden in die tijd ook een grotere berg schulden dan de Zuidelijke, en na samenvoeging waren zij (de Zuidelijke) niet blij omdat deze nu gemeenschappelijk werd en zij dus moesten betalen voor iets waar zij niks mee te maken hadden. Er woonden ook meer mensen in de Zuidelijke Nl'en dan in de Noordelijke, terwijl ze toch evenveel afgevaardigden kregen. Er was ook wel degelijk frustratie bij de Vlamingen. Ook kwam de koning uit de Noordelijke Nederlanden en daarmee was de ingesteldheid dat de Noordelijke Nederlanden er beter voorzaten dan de Zuidelijke (volgens de Zuidelijke).
Maar een vereniging met Nederland zou ik niet zien zitten, die humor die jullie daar hebben er is gewoon teveel verschil op cultuur vlak. (En politiek, economisch, ... ook natuurlijk)
Ahja, in 1830 hebben we ons onafhankelijk verklaard, met steun van alle Europese grootmachten.
Met steun van alle grootmachten? Ik dacht het niet...
In Frankrijk konden ze er misschien tevreden mee geweest zijn, na de Franse Revolutie enzo. Wat je dan waarschijnlijk niet weet is dat er, toen België zijn onafhankelijkheid uitriep, Russische legers onderweg waren naar hier om dat hier de kop in te drukken. Gelukkig was er net op het zelfde moment ook een opstand in Polen en het Russische leger is daar dan orde op zaken moeten gaan stellen in plaats van hier.