Verdedigingsguide

DeletedUser

Guest
Verdedigingsguide door SkraLan
Sommige stukjes heb ik uit het TW forum, bedankt dus aan die personen.
Graag ook opbouwende kritiek.


1) Inleiding


Eerst en vooral moet je begrijpen waar TribalWars om draait.
Veel mensen denken dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk punten moet binnenkrijgen.
Dit is echter fout. TribalWars draait erom, om jouw –in het begin kleine- dorp groot te brengen en er zo veel mogelijk dorpen bij toe te voegen. Dan komen de punten wel vanzelf.

Als je denkt dat je geen leger nodig hebt omdat je veel punten hebt, dan ben je zwaar in de fout.
Als jij 7.000 punten hebt en géén leger, kan iemand van 2.000 punten met een deftig leger jou gemakkelijk omverlopen. En dat willen we niet, toch?

2) Begin je verdediging op te bouwen


In het begin heb je helemaal niks van verdediging, behalve misschien je moraal – maar hou daar voorlopig maar geen rekening mee.

Wat belangrijk is, is dat je zo snel mogelijk je hoofdgebouw naar level 3 upgrade. Dan kan je een kazerne bouwen, en eenmaal die gebouwd is, kan je je muur bouwen.
Bouw dus eerst je grondstoffen, dan je hoofdgebouw naar level 3, dan je kazerne, en dan je muur.
Je kazerne kan voorlopig op level 1 blijven staan, eenheden moet je voorlopig nog niet aanmaken.

3) De muur


Wat je wel zo snel mogelijk moet upgraden, is je muur. Hij verschaft je heel wat extra verdediging.
Vele spelers laten de muur achterwege “omdat hij toch bijna geen punten geeft”. En dat is net het addertje onder het gras. Beginnelingen denken dat gebouwen met weinig punten vanzelfsprekend onbelangrijk zijn. Niet dus.

Een muur heb je alleen nodig als je aangevallen wordt, maar wacht niet tot je aangevallen wordt! Door je muur hoog te houden zul je ook mensen die je verkennen afschrikken. Tegen het einde van je beginnerbescherming zal je muur rond level 5 horen te zijn om te voorkomen dat je meteen geplunderd wordt, alhoewel een leger hiervoor ook belangrijk is en je (als je actief bent) je grondstoffen al verbruikt zodra ze binnen zijn, hier komen we later op terug. Tegen de tijd dat er echt gevaar dreigt te komen dat je wordt aangevallen voor een dorpsovername moeten je muur absoluut level 20 (dat is het maximum) zijn.

4) Zoek bescherming van buitenaf


Ook moet je ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk in een stam zit. Deze schrikt potentiële aanvallers af, zeker als de stamleiding meer punten heeft dan de aanvaller zelf. Kies echter wel voor de juiste stam. Massastammen zien er misschien leuk en gezellig uit, maar zijn vaak erg onoverzichtelijk en chaotisch. Maar het is natuurlijk een keuze die je zelf maakt.

Ook kan je een persoonlijke bondgenoot zoeken. Dit is een persoon die je steunt in moeilijke tijden. Maar natuurlijk doet hij dit niet voor niets: als hij in de problemen zit, moet jij hem ook helpen.


5) Spionage: voorkomen is beter dan genezen


Het is zeker dat spelers je dorp zullen scouten (=verkennen). Het kan zijn dat je aantal troepen en je muurlevel hen al weerhoudt om je aan te vallen, maar waarom zou je hen die informatie toespelen? Dat is de reden waarom je ook zo snel mogelijk een stal moet bouwen, waar je verkenners kan opleiden. Als mensen hun verkenners sturen naar jou dorp en er komt geen levende terug, dan zijn ze meestal wel genoeg afgeschrikt dat ze jou niet meer zullen aanvallen.

Voor een dorp van 1.000 punten zijn 80 a 100 verkenners geschikt, maar dit aantal moet snel groeien. Voor een goed uitgebouwd dorp heb je al snel 1000 verkenners nodig.



6) Bouw je leger op



Dan komen we bij het aanmaken van eenheden. Dit is zeker ook een vereiste!
Als het aankomt op verdediging, zijn de speerwerpers en zwaardvechters de beste verdediging.
Ook boogschutters zijn erg goed (vooral tegen cavalerie) maar deze heb je natuurlijk enkel in W2 en W3.

Een fout die vele spelers maken, is wachten met het maken van een leger tot ze een adelshoeve hebben. “Daar vóór heb je toch nog geen leger nodig?” hoor ik hen al denken…Jawel. Ten eerste als verdediging, en ten tweede om te farmen ^^.

Maak dus dat je al van in het begin een mooi leger hebt.
Per dorp heb je maximaal zo'n 20.000 boerderijplekken (24.000 - alle gebouwenruimtes). Die zul je in de loop van het spel volsteken met troepen.

Hoeveel troepen je nodig hebt, is nogal relatief. Als je de beste bent in je continent spreekt het vanzelf dat je minder verdedigingstroepen zult nodig hebben dan iemand die voortdurend aangevallen wordt door mensen met veel meer eenheden.

Voor wereld 1 geldt volgende code echter meestal: deel je aantal punten door 2 en maak dat aantal aan in speer en/of zwaard. Dus als je 2.000 punten hebt, dan heb je drie mogelijkheden:

1) 1.000 speer
2) 1.000 zwaard
3) 500 speer en 500 zwaard.


Dit alles wordt natuurlijk vergezeld door een muur level 20.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je geen troepen moet maken als je begint en nog nooit een aanval hebt gehad. Probeer er gewoon zoveel mogelijk te hebben, streef naar het beste, en maak dat je zeker een mooi uitgebouwd leger hebt nog vóór je je adelshoeve bouwt. Want als andere –sterkere- spelers je punten als een pijl in de lucht zien schieten dan hjebben ze wel door dat je een adelshoeve gebouwd hebt. Dan wordt jouw dorp hun doelwit en ze zullen je nobelen als je verdediging nergens op lijkt.

Denk niet dat dit jou niet zal overkomen, want geloof me, als je geen voorzorgsmaatregelen neemt zal het jou wel dégelijk overkomen.

7) Gevorderde verdediging


Met gevorderd doel ik erop dat je reeds meer dan één dorp hebt.
Want dan kan je je gaan specialiseren met je dorpen.

Je kan een verdedigingsdorp maken, waar alleen verdedigende eenheden zitten (speer, zwaard en eventueel boog) of een aanvalsdorp met alweer aangepaste eenheden.

Ook hier heb je dus weer een boerderij met op het maximum 20.000 effectieve plaatsen voor eenheden. Die bouw je vol met troepen, afhankelijk van het feit of het een aanvalsdorp of een verdedigingsdorp is, bouwen de meeste mensen het volgende:

Verdedigingsdorp:

20.000 vol met speer en zwaard. En als je dorpen wat verder uit elkaar liggen ook nog HC erbij (700-1500 moet wel genoeg zijn om als defense te sturen).

Aanvalsdorp:

Die worden dus ondersteund door die verdedigings dorpen waardoor je 20.000 boerderijplekken kan volstouwen met offensieve troepen zoals Bijlstrijders, Lichte Cavalerie en Rammen. Bijlmannen en LC in een verhouding van zo'n 7/3 (bijlstrijders/LC's). Dat mag je best veranderen in wat anders, wat meer bijlmannen bv.

Vergeet wel niet dat je voor elk aanvalsdorp minimum 2 verdedigingsdorpen moet hebben.


8) Slot


Tot slot wil ik nog even vertellen dat een goede verdediging echt essentieel is in TribalWars.
Maak altijd dat je meer verdedigingstroepen hebt dan aanvalstroepen en zorg er ook voor dat je Speerwerpers, Zwaardvechters en boogschutters een level 3 hebben in je smederij.

Ik hoop dat je wat hebt bijgeleerd met deze guide, bedankt voor het lezen.

Cheers!

SkraLan
 

DeletedUser

Guest
Ziet er goed uit, hier en daar wat KLEINE foutjes maar (voor de eerste keer?) wel goed:)
 

DeletedUser

Guest
Ik denk dat deze guide niet echt iets nieuws brengt. Sommige tips die je geeft vallen ook nogal uit de lucht vind ik.

Qua opbouwende kritiek kan ik wel zeggen dat je goed Nederlands gebruikt.
 

DeletedUser

Guest
Ik denk dat deze guide niet echt iets nieuws brengt. Sommige tips die je geeft vallen ook nogal uit de lucht vind ik.

Qua opbouwende kritiek kan ik wel zeggen dat je goed Nederlands gebruikt.

inderdaad. Meeste hiervan staat al in andere guides of weet iedereen wel.
 

DeletedUser

Guest
Een fout die vele spelers maken, is wachten met het maken van een leger tot ze een adelshoeve hebben. “Daar vóór heb je toch nog geen leger nodig?” hoor ik hen al denken…Jawel. Ten eerste als verdediging, en ten tweede om te farmen ^^.
Je hebt geen verdedigingsleger nodig voor de edelmannen in het spel komen, máár het bouwen van een leger duurt zo lang, dat je al ver van tevoren moet beginnen met trainen - daar komt inderdaad nog bij dat je speerwerpers gebruikt om te farmen. Oftewel, je hebt helemaal gelijk, maar er zit naar mijn mening een iets andere uitleg achter.

Voor wereld 1 geldt volgende code echter meestal: deel je aantal punten door 2 en maak dat aantal aan in speer en/of zwaard. Dus als je 2.000 punten hebt, dan heb je drie mogelijkheden:

1) 1.000 speer
2) 1.000 zwaard
3) 500 speer en 500 zwaard.
Hier heb ik wat bezwaren: voor een verdedigings guide lijkt me het logisch dat je uitlegt wat de eenheden doen:

speer is goed vs. cavalerie
zwaard is goed vs. infanterie (en boog)*
(boog is goed vs. cavalerie en infanterie, maar extreem slecht tegen boog.)*

(...)* = w2, w3

Een verdediging met alleen speer of zwaard is dan ook sterk af te raden.
 

DeletedUser

Guest
Nog iets ...

King SkraLan I zei:
Verdedigingsdorp:
20.000 vol met speer en zwaard. En als je dorpen wat verder uit elkaar liggen ook nog HC erbij (700-1500 moet wel genoeg zijn om als defense te sturen).

Aanvalsdorp:
Die worden dus ondersteund door die verdedigings dorpen waardoor je 20.000 boerderijplekken kan volstouwen met offensieve troepen zoals Bijlstrijders, Lichte Cavalerie en Rammen. Bijlmannen en LC in een verhouding van zo'n 7/3 (bijlstrijders/LC's). Dat mag je best veranderen in wat anders, wat meer bijlmannen bv.

Waar maak je dan scouts volgens jou?

Mandril zei:
Een verdediging met alleen speer of zwaard is dan ook sterk af te raden.

Daarom dat je -ik spreek nu over W3, waar er techs zijn- in een aanvalsdorp speer kan laten vallen, omdat een zwaard-boog verdediging ook vrij goed is.

Trouwens, over techs wordt er in je guide niet gesproken, terwijl deze toch in 2/3 van TribalWars vertegenwoordigd zijn.
 

DeletedUser

Guest
Die alinea over de troepen in off/def dorpen heb ik van Masterfire...
Heb blijkbaar over het hoofd gezien...Sorry.

En dat ik die tech-levels en troeven (speer <> cavalerie etc) ben vergeten is idd een grote fout...

Tja men eerste guide, ik wou gewoon wat hulp en forum-info samen bundelen, voor de beginnelingen, en een klein beetje eigen info bijvoegen..
 
Bovenaan