Valuta

DeletedUser

Guest
Valuta, het belangrijkste in ons dagelijks leven. Als sinds zijn ontwikkeling heeft het aangetoond een onmisbaar goed te zijn, aangezien het overal de waarde van aangeeft.

Mijn idee is om ook een soort van 'valuta' in te voeren. Je kunt dit bij de smederij 'smelten', tegenover x ijzer, x leem en x hout. Het idee is hierachter om met de valuta op de markt wat veelzijdiger te kunnen handelen, waarbij zelfs een 'marktprijs' ontstaat voor de grondstoffen. De marktprijs moet een gemiddelde zijn van de prijs van de grondstoffen. Ook moet het mogelijk zijn om met een vast bedrag soldaten in te huren, hoewel hierbij er nog wel een hoeveelheid ijzer en hout betaalt moet worden.

Dit is nog niet echt uitgewerkt, maar gewoon een klein ideetje.
 

DeletedUser

Guest
is geen slecht idee maar dan duurt het nog langer tegen dat je een level hoger bent;) (snap je het nu:confused: :D ):D
 

DeletedUser

Guest
ik bedoel het idee zelf is niet slecht.;)
maar dan kan het mis. nog langer duren tegen dat je een gebouw een level hoger hebt gemaakt;) :D
als je het nu niet snapt snap ik het ook niet meer hoor;)
 

DeletedUser

Guest
ik bedoel het idee zelf is niet slecht.;)
maar dan kan het mis. nog langer duren tegen dat je een gebouw een level hoger hebt gemaakt;) :D
als je het nu niet snapt snap ik het ook niet meer hoor;)

Ik snapte je blijkbaar hiervoor al wel, hoewel ik het niet zeker wist.;)
Maar op welke manier kan het trouwens langer duren, ik zie niet waarom dit zou zijn?
 

DeletedUser

Guest
wel nu moet je van alle 3 de resourses genoeg hebben en als je valuta zou daarbij toevoegen moet je toch volgens ik dan iets langer wachten?;) :D
 

DeletedUser

Guest
- 1

Ik vind het een matig idee. No offense maar valuta heeft totaal niets te maken met de middeleeuwen wat het thema van TW is.

Tenzij je klompen met goud bedoeld maar die worden niet 1 2 3 gemaakt uit ijzer (zou wel prachtig zijn).

Met andere woorden. Probeer wat meer uit te leggen qua jouw ideeen. 1) Wat wil je ermee bereiken? (In dit geval een 'Valuta' wat een impact moet hebben in het spel)

En als dit MSN gesprek tussen beide heren gestaakt word kan je nog meer serieuze reactie's verwachten
 

DeletedUser

Guest
- 1

Ik vind het een matig idee. No offense maar valuta heeft totaal niets te maken met de middeleeuwen wat het thema van TW is.
Valuta was juist zeer belangrijk in de Middeleeuwen(en ervoor). Waar baseer jij het op dat het niks met de Middeleeuwen heeft te maken?

Tenzij je klompen met goud bedoeld maar die worden niet 1 2 3 gemaakt uit ijzer (zou wel prachtig zijn).
Aangezien een gebouw erbij niet echt een optie is zou er een munt uit ijzer geslagen kunnen worden.

Met andere woorden. Probeer wat meer uit te leggen qua jouw ideeen. 1) Wat wil je ermee bereiken? (In dit geval een 'Valuta' wat een impact moet hebben in het spel)
Wat ik ermee wil bereiken? Zogauw er een munt is kan er pas echt een markt ontstaan, met de echte waarde van de verschillende grondstoffen(dit is natuurlijk een gemiddelde van de prijzen waar het voor gekocht wordt, dus een soort indicator van waarde). Tevens zou je daardoor de prijzen van units qua grondstoffen naar beneden kunnen schroeven, en valuta erbij kunnen doen. Hetzelfde bij gebouwen, technologieën etc. Ook zou je door de verkoop van een overmaat aan grondstoffen geld kunnen oppotten, en als je te weinig grondstoffen hebt zou je het kunnen gebruiken om meer te kopen.

Ook als iemand een grote hoeveelheid grondstoffen verkoopt voor een zeer lage prijs, zou dit de gemiddelde prijs zo omlaag kunnen halen waardoor de markt ontwricht raakt. Wat er dan gebeurt is bekend denk ik.
 

DeletedUser

Guest
Ik blijf bij mijn mening dat ''Barter'' beter is dan Handelen Met Valuta.

*Note
Barter = Grondstoffen voor Grondstoffen ruilen
Handelen = Valuta voor GS en viceversa

--

Dus hoeveel ijzer is er nodig om bijv. 100 ''Florijnen'' te maken? En hebben florijnen ook nog andere functie's behalve de markt - wat in deze periode gewoon dood ligt.

Het enige wat ik in mijn hoofd hebt naast de markt is om de legers een salaris te geven van een standaard aantal florijnen maar dit zal het spel niet aantrekkelijker maken....
 

DeletedUser

Guest
@Belisarius

"Ook zou je door de verkoop van een overmaat aan grondstoffen geld kunnen oppotten, en als je te weinig grondstoffen hebt zou je het kunnen gebruiken om meer te kopen."

ALs ik het goeg begrijp (ik zeg niet dat) wil jij een indirecte markt maken, jij wilt grondstoffen omzetten in geld en met dat geld meer grondstoffen kopen dan je nodig had voor het geld te maken. Zo'n principe is er al, alleen is de tussenstap met geld er niet.

Je kan 100 ijzer ruilen tegen 110 hout en die 110 hout ruilen voor 120 leem en die 120 leem ruilen voor 120 ijzer. Zo kan je makkelijk aan meer resources komen.


(dat ga ik eens uitproberen)
 

DeletedUser343

Guest
De waarde van de markt veranderd momenteel ook al.
Op dit moment kom je bijvoorbeeld heel moeilijk van je ijzer af in bepaalde delen van de wereld maar als je leem hebt ben je dat zo kwijt en kan je er dus ook meer voor vragen, een 1,75 ratio ipv 1,5 bijvoorbeeld.
IJzer kom je wel kwijt alleen vaak alleen tegen een negatieve ratio.
 

DeletedUser447

Guest
Bartering is gewoon ruilhandel wat al trouwens al gedaan wordt :cool:
 

DeletedUser

Guest
vind het huidige systeem al goed, je moet niet echt een munt gaan invoeren...
@masterfire: ruilhandel is idd efficiënt als inkomstenbron => verkoop 10000 hout voor 12000 ijzer en verkoop dat ijzer aan verhouding 1 ;)
 

DeletedUser

Guest
Ik blijf bij mijn mening dat ''Barter'' beter is dan Handelen Met Valuta.

*Note
Barter = Grondstoffen voor Grondstoffen ruilen
Handelen = Valuta voor GS en viceversa
Bij 'barter'(ruilhandel) hebben grondstoffen geen duidelijke waarde. Bij valuta wel.

Dus hoeveel ijzer is er nodig om bijv. 100 ''Florijnen'' te maken? En hebben florijnen ook nog andere functie's behalve de markt - wat in deze periode gewoon dood ligt.
Het is de bedoeling dat het de markt wat leven inblaast, en verder zou je er allerlei gebouwen er ook van kunnen betalen(naast een hoeveelheid leem, ijzer en hout). Misschien zijn huurlegers nog een idee erbij? En je zou als stam zijnde alleen in een bepaalde valuta kunnen handelen, en dit weer omwisselen tegen andere munten met een hogere waarde, zodat je weer met andere stammen kunt handelen, hoewel dit zeer beperkt zou moeten blijven, want anders zie je door de bomen het bos niet meer.

En het moet iig betaalbaar blijven om valuta te maken, bijv. 2 ijzer en 1 hout. Maar hier heb ik nog niet over nagedacht, en dat komt later wel.
Het enige wat ik in mijn hoofd hebt naast de markt is om de legers een salaris te geven van een standaard aantal florijnen maar dit zal het spel niet aantrekkelijker maken....
Legers kosten bij aankoop een standaard aantal florijnen, geen 'dagsalaris' oid. Huurlegers zou je bij aankoop voor een vast aantal dagen kunnen inhuren en dat hun dagloon dan maal het aantal ingehuurde dagen gaat.


simon de echte zei:
Je kan 100 ijzer ruilen tegen 110 hout en die 110 hout ruilen voor 120 leem en die 120 leem ruilen voor 120 ijzer. Zo kan je makkelijk aan meer resources komen.
Dit is zeer inefficiënt. En bij de huidige markt weet je niet eens zeker of je die grondstoffen wel kunt verhandelen.
 

DeletedUser

Guest
Bij 'barter'(ruilhandel) hebben grondstoffen geen duidelijke waarde. Bij valuta wel.
Dat is het leuke aan ruilhandel, je moet zelf een beetje kijken wat goed op de markt ligt en zo inschatten hoeveel je voor iets kan vragen. Het is echt stom als iedereen dan altijd zou gaan kijken naar de 'marktprijs'. Die kan dan trouwens helemaal ontwricht worden als een paar n00bs aan verhouding 5 proberen te verkopen ofzo...
Dit is zeer inefficiënt. En bij de huidige markt weet je niet eens zeker of je die grondstoffen wel kunt verhandelen.
citeer MasterFire aub, ik heb die uitspraak niet gedaan... Maar ter informatie, ik haal er voordeel van dus zo inefficiënt zal het niet zijn:)
 

DeletedUser

Guest
Naar mijn idee ben jij de enige die dit systeem wilt - Ik zie het nut er niet van in dan behalve een paar uur verspillen om het script in te voeren en het spel te verkr*chten.
 

DeletedUser

Guest
Dat is het leuke aan ruilhandel, je moet zelf een beetje kijken wat goed op de markt ligt en zo inschatten hoeveel je voor iets kan vragen. Het is echt stom als iedereen dan altijd zou gaan kijken naar de 'marktprijs'. Die kan dan trouwens helemaal ontwricht worden als een paar n00bs aan verhouding 5 proberen te verkopen ofzo...
Ik zeg ook niet dat ruilhandel wegvalt, alleen valuta moet als optie erbij zijn. En het is toch juist wel goed als de markt ontwricht wordt/kan worden, brengt ook wat meer diepte in het spel. Tevens, zoals iemand hier zei, het thema is de Middeleeuwen. En in de Middeleeuwen was valuta zeer belangrijk, en daarvoor ook.

citeer MasterFire aub, ik heb die uitspraak niet gedaan... Maar ter informatie, ik haal er voordeel van dus zo inefficiënt zal het niet zijn:)

Didn't see that.
 
Bovenaan