Trump of Biden? Enquete!

Voor wie zou jij stemmen? Trump of Biden?


  • Totaal aantal stemmers
    78
  • Enquête gesloten .
Reactiescore
151
Ik zou er niet vanuit gaan dat de Supreme Court meteen in het voordeel zal spreken van Trump hoor. Als ze al in zijn voordeel uitspreken, zullen ze het grondig moeten motiveren. Anders verliezen ze al hun legitimiteit naar de toekomst toe. Rechters zijn onafhankelijk en onpartijdig. Ook in Amerika. Dus ervan uitgaan dat een politieke benoeming zal volstaan om rechters aan zijn kant te krijgen is wat kort door de bocht. Het zou me dan ook niet verbazen dat de nieuw benoemde Amy Coney Barrett zich zal onthouden als het gaat over een zaak waarbij Trump is betrokken.

Rechters onafhankelijk en onpartijdig. Vandaar dat Republikeinen een jaar lang niet wilden stemmen op Obama's nominering maar wel net voor de verkiezing Amy Coney Barrett erdoorheen hebben geramd. Vandaar dat nog voor Trump won in 2016 de leider van de Republikeinse senaat (McConnell) al aangaf dat als Hillary Clinton won ze die zetel op het hooggerechtshof gewoon 4 jaar open zouden houden.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Ik zal wel advocaat van de duivel nu zijn hoor. Maar heb toch wel twee dingetjes waar ik wat van vind

1) Waarom stoppen ze de speech van Trump. Hij loopt maar wat te raaskallen, maar is de kern van journalistiek juist niet om te verslaggeven? Dus geef gewoon een verslag van wat hij zegt en waarom het feitelijk niet klopt.

2) Trump zegt naar de rechter te stappen. Is dat niet zijn goed recht? En wanneer er feitelijk niks onjuist is gebeurd, heeft dit toch geen consequenties op deze uitslag? Ik zeg trouwens niet dat de uitslag niet klopt. Maar er zijn wel een aantal dingen gebeurd waar je je vraagtekens bij kunt zetten en die het waard zijn om nader te onderzoeken. Zeker met oog op de toekomst en de optimalisatie van het stemproces welke in het verleden ook echt wel ''messy'' was

1. Media in amerika is privaat, ze kunnen doen wat ze willen en ik applaudiseer ze ervoor dat sommigen hem besloten live te fact checken

2. Waar zet je precies je vraagtekens bij? Net als trump geef je geen enkel bewijs en dat is het probleem, er is ook geen bewijs.

Hij mag naar de rechter stappen, dit heeft echter ten eerste 0 zin en ten 2e, het is gewoonweg gevaarlijk als een president verkondigt zijn verlies niet te accepteren en zegt dat er gefraudeerd is
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Rechters onafhankelijk en onpartijdig. Vandaar dat Republikeinen een jaar lang niet wilden stemmen op Obama's nominering maar wel net voor de verkiezing Amy Coney Barrett erdoorheen hebben geramd. Vandaar dat nog voor Trump won in 2016 de leider van de Republikeinse senaat (McConnell) al aangaf dat als Hillary Clinton won ze die zetel op het hooggerechtshof gewoon 4 jaar open zouden houden.
Hooggerechtshof zijn over het algemeen wel zeer integere en bekwame mensen die echt niet altijd meewerken aan de plannen van de partij die hen benoemde.

Of dit ook voor barrett geldt weet ik niet.
 
Reactiescore
448
Deels kan ik er in komen, deels ook niet. CNN heeft als één van de weinige de speech volledig af laten sp[elen om het erna af te branden. Andere nieuwszender nemen deels ook hun verantwoordelijkheid, er is geen bewijs dat er Fraude is gepleegd of überhaupt nog iets bevestigd op wat twitter geblaat na. Ze weten inmiddels in de VS hoe beinvloedbaar het volk is en als je alleen maar leugens gaat verkondigen dan zullen mensen dat geloven. Ik denk juist eerder dat de nieuwssites hun verantwoordelijkheid nemen door het niet te tonen. Net zoals de Tech bedrijven dat inmiddels doen.
Het is toch niet aan verslaggevers en journalisten om de consequenties van hun verslaggeving van een feitelijk en waargebeurd iets (speech van Trump) af te wegen tegenover de publieke opinie in vredestijd. Wanneer je het podium onder zijn voeten slaat tijdens een speech, zullen er genoeg Amerikaanse rechtse wappies zijn die zeggen "ZiE jE wEl, We MoGeN hEt NiEt WeTen VaN dE dEeP sTaTe'' of iets in gelijke strekking.
Wat je dan doet is het nog verder laten escaleren en die wappies en lucht blazen in de toch al grote bubbel waar ze in leven. Ze hadden het gewoon moeten uitzenden en achteraf moeten relativeren met een feitelijke onderbouwing. Hou er rekening mee dat de feitelijke onderbouwing die je nu hebt, misschien niet een feitelijke onderbouwing is die je morgen hebt. Want stel je nou eens voor dat er wel een aantal dingen aan het licht komen in een onderzoek. Zelfs al zouden deze de uitslag niet beïnvloeden, dan nog raak je een heel stuk draagvlak en vertrouwen kwijt in de politiek, maar ook in de media.
''Zie, ze probeerde destijds zijn mond te snoeren, maar er zijn echt wel 2000 ongeldige stemmen!!!1!)

Het is niet of een of andere klapmongool een speech geeft. Het is nog steeds de machtigste man van de wereld die een speech geeft met een geweldig grote achterban die denken te vechten voor een goede zaak en daar alles voor over hebben (visa versa geldt trouwens het zelfde)


In een gezonde samenleving eens. Het hogergerechtshof staat echter onder zijn bewind. In zijn speech benoemde hij deze gelijk. Daardoor zal de waarheid niet naar boven komen en altijd in het voordeel van Trump. Weinig 'recht' imo dan.
Ja, als je daar geen vertrouwen meer in hebt, kun je de pleuris beter gelijk laten uitbreken. Dan is je trias politica + media helegaar naar de klote. Dan ben je echt definitief gedegradeerd tot bananenrepubliek en heb je hele grote hervormingen nodig in het systeem. Dan lijkt een burgeroorlog of een onstuimige tijd onafwendbaar.
 
Reactiescore
448
1. Media in amerika is privaat, ze kunnen doen wat ze willen en ik applaudiseer ze ervoor dat sommigen hem besloten live te fact checken
Dat is prima, maar het is niet een klapviool die staat te speechen. Imo hadden ze die speech gewoon uit moeten zenden en achteraf factchecken met de feiten die nu op tafel liggen.

2. Waar zet je precies je vraagtekens bij? Net als trump geef je geen enkel bewijs en dat is het probleem, er is ook geen bewijs.

Hij mag naar de rechter stappen, dit heeft echter ten eerste 0 zin en ten 2e, het is gewoonweg gevaarlijk als een president verkondigt zijn verlies niet te accepteren en zegt dat er gefraudeerd is

Ik zet nergens specifiek mijn vraagtekens bij. Ik heb daar geen inzicht in. Wat ik wel weet is dat ik de Amerikaanse politiek in zijn geheel niet vertrouw en dat er genoeg ''achterdeuren'' zijn in zo'n rommelig stemsysteem dat frauderen eigenlijk te makkelijk is. Dus daar zou ik wel uitsluitsel over willen zien eigenlijk. Ik sluit zelfs niet eens uit dat Trump gefraudeerd heeft.

Al met al, ik weet het niet. Daarom moet je het ook onderzoeken.
 
Reactiescore
151
Hooggerechtshof zijn over het algemeen wel zeer integere en bekwame mensen die echt niet altijd meewerken aan de plannen van de partij die hen benoemde.

Of dit ook voor barrett geldt weet ik niet.


Ze stemmen meestal gewoon langs partijlijnen. Niet altijd, nee.
Ik denk niet dat ze Trump de overwinning gaan geven als er iets bij het hooggerechtshof landt, maar vergeet niet dat ze in 2000 zich ook met de verkiezing hebben bemoeid door de hertelling in Florida te stoppen.

Verder kun je er gewoon vanuit gaan dat conservatieve rechters lekker meewerken aan elke conservatieve interpretatie van de wet mogelijk en andersom voor progressieven. Er is echt een reden dat er altijd wordt gepraat over een meerderheid in het hooggerechtshof.
 
Reactiescore
7.931
Ik zou er niet vanuit gaan dat de Supreme Court meteen in het voordeel zal spreken van Trump hoor. Als ze al in zijn voordeel uitspreken, zullen ze het grondig moeten motiveren. Anders verliezen ze al hun legitimiteit naar de toekomst toe. Rechters zijn onafhankelijk en onpartijdig. Ook in Amerika. Dus ervan uitgaan dat een politieke benoeming zal volstaan om rechters aan zijn kant te krijgen is wat kort door de bocht. Het zou me dan ook niet verbazen dat de nieuw benoemde Amy Coney Barrett zich zal onthouden als het gaat over een zaak waarbij Trump is betrokken.

Ik weet het niet, de benoeming moest en zou gebeuren voordat de presidentsverkiezingen klaar zouden zijn. Daar zat een reden achter.
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Ze stemmen meestal gewoon langs partijlijnen. Niet altijd, nee.
Ik denk niet dat ze Trump de overwinning gaan geven als er iets bij het hooggerechtshof landt, maar vergeet niet dat ze in 2000 zich ook met de verkiezing hebben bemoeid door de hertelling in Florida te stoppen.

Verder kun je er gewoon vanuit gaan dat conservatieve rechters lekker meewerken aan elke conservatieve interpretatie van de wet mogelijk en andersom voor progressieven. Er is echt een reden dat er altijd wordt gepraat over een meerderheid in het hooggerechtshof.

Over het algemeen zal een conservatief persoon wel meewerken aan diezelfdr interprettie van de wet idd en als die benoeming eerlijk verlopen is, is daar ook niets mis mee.

Het gros van het hooggerechtshof, ook republikeinen, acht ik nog wel integer genoeg om niet mee te werken aan trumps plannen.

Dit is trouwens een prachtig voorbeeld waarom rechters voor het leven benoemd zijn. Ze hoeven zich geen zorgen te maken over hun herbenoeming als ze trump laten vallen
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Ik weet het niet, de benoeming moest en zou gebeuren voordat de presidentsverkiezingen klaar zouden zijn. Daar zat een reden achter.
Uiteraard anders zou er een grotr kans zijn dat biden iemand voordraagt?
 

Calamus Incendium

Forum Personality 20/21
Reactiescore
6.277
Dat is prima, maar het is niet een klapviool die staat te speechen. Imo hadden ze die speech gewoon uit moeten zenden en achteraf factchecken met de feiten die nu op tafel liggen.



Ik zet nergens specifiek mijn vraagtekens bij. Ik heb daar geen inzicht in. Wat ik wel weet is dat ik de Amerikaanse politiek in zijn geheel niet vertrouw en dat er genoeg ''achterdeuren'' zijn in zo'n rommelig stemsysteem dat frauderen eigenlijk te makkelijk is. Dus daar zou ik wel uitsluitsel over willen zien eigenlijk. Ik sluit zelfs niet eens uit dat Trump gefraudeerd heeft.

Al met al, ik weet het niet. Daarom moet je het ook onderzoeken.

Als een zeer invloedrijk en belangrijk figuur gevaarlijke leugens live op prime time tv verspreidt is het bij uitzondering een prima moment om in te grijpen.

Er is op dit moment gewoonweg geen bewijs voor fraude dus hoe wil je dat uitzoeken. Overigens zijn er in elk stemkantoor zowel republikeinen als democragen die 24 7 meekijken of het stemmen tellen eerlijk verloopt. Ik heb best wel vertrouwen dat hun systeem eerlijk verloopt
 
Reactiescore
7.931
Het is toch niet aan verslaggevers en journalisten om de consequenties van hun verslaggeving van een feitelijk en waargebeurd iets (speech van Trump) af te wegen tegenover de publieke opinie in vredestijd. Wanneer je het podium onder zijn voeten slaat tijdens een speech, zullen er genoeg Amerikaanse rechtse wappies zijn die zeggen "ZiE jE wEl, We MoGeN hEt NiEt WeTen VaN dE dEeP sTaTe'' of iets in gelijke strekking.
Wat je dan doet is het nog verder laten escaleren en die wappies en lucht blazen in de toch al grote bubbel waar ze in leven. Ze hadden het gewoon moeten uitzenden en achteraf moeten relativeren met een feitelijke onderbouwing. Hou er rekening mee dat de feitelijke onderbouwing die je nu hebt, misschien niet een feitelijke onderbouwing is die je morgen hebt. Want stel je nou eens voor dat er wel een aantal dingen aan het licht komen in een onderzoek. Zelfs al zouden deze de uitslag niet beïnvloeden, dan nog raak je een heel stuk draagvlak en vertrouwen kwijt in de politiek, maar ook in de media.
''Zie, ze probeerde destijds zijn mond te snoeren, maar er zijn echt wel 2000 ongeldige stemmen!!!1!)

Het is niet of een of andere klapmongool een speech geeft. Het is nog steeds de machtigste man van de wereld die een speech geeft met een geweldig grote achterban die denken te vechten voor een goede zaak en daar alles voor over hebben (visa versa geldt trouwens het zelfde)

Ik snap je strekking heus wel, en kan er deels inkomen. Echter snap ik de keuze van de nieuwszenders ook, ze willen nieuws laten zien op basis van feiten en degelijke onderbouwing. Je krijgt hier in Nederland ook niet ontzettend veel zendtijd als je verhaal 90% leugens is. Ik denk echt dat men er daar een beetje klaar is met alle leugens en het getier van een klein kind. Laatste ben ik met je eens hoor, dit werkt de complotdenkers wellicht in de hand is is misschien niet een logische keuze geweest, doch kan ik het wel degelijk begrijpen.

Ja, als je daar geen vertrouwen meer in hebt, kun je de pleuris beter gelijk laten uitbreken. Dan is je trias politica + media helegaar naar de klote. Dan ben je echt definitief gedegradeerd tot bananenrepubliek en heb je hele grote hervormingen nodig in het systeem. Dan lijkt een burgeroorlog of een onstuimige tijd onafwendbaar.

Ik heb daar inderdaad geen vertrouwen in, maar dat komt puur op basis van de trias politica. In zijn heldere vorm sta ik daar 100% achter. Kun je nog spreken van een trias politica als het aller hoogste rechtsoorgaan deels aangewezen wordt door de machthebber?
 
Reactiescore
448
Als een zeer invloedrijk en belangrijk figuur gevaarlijke leugens live op prime time tv verspreidt is het bij uitzondering een prima moment om in te grijpen.

Er is op dit moment gewoonweg geen bewijs voor fraude dus hoe wil je dat uitzoeken. Overigens zijn er in elk stemkantoor zowel republikeinen als democragen die 24 7 meekijken of het stemmen tellen eerlijk verloopt. Ik heb best wel vertrouwen dat hun systeem eerlijk verloopt
Dan verschillen we daarin in mening. Ik denk juist dat je zijn achterban versterkt in hun verhaal door zijn speech af te kappen.


  • Iemand dient een aanvraag in maar krijgt om een of andere reden geen stemformulier in de bus.
  • Iemand vervalst de aanvraag.
  • Iemand vergeet de envelop te ondertekenen, waardoor de stem geweigerd wordt.
  • In staten waar een aanvraag niet nodig is, kan iemand gestorven of verhuisd zijn en zou iemand anders daar misbruik van kunnen maken.
  • Iemand raakt zijn stemformulier kwijt, de vinder kan er misbruik van maken.
  • Kiezers kunnen het slachtoffer worden van mensen die hen zogezegd willen helpen en formulieren ophalen. Zij zouden stembrieven ongeldig kunnen maken.
  • Het stemformulier kan te laat aankomen in het stembureau.
  • Vervalste handtekeningen worden mogelijk niet opgemerkt.
  • Personeel in de stembureaus kan poststemmen om bepaalde redenen weigeren mee te tellen.
Kijk hoe makkelijk je kan frauderen. Het is gewoon niet te controleren in zulke grote aantallen. Genoeg reden om er 2x naar te kijken. Daar heb je geen bewijs voor nodig. Het systeem is gewoon gedateerd en fraudegevoelig.



Ik heb daar inderdaad geen vertrouwen in, maar dat komt puur op basis van de trias politica. In zijn heldere vorm sta ik daar 100% achter. Kun je nog spreken van een trias politica als het aller hoogste rechtsoorgaan deels aangewezen wordt door de machthebber?
Nee.
 
Reactiescore
56
Ik weet het niet, de benoeming moest en zou gebeuren voordat de presidentsverkiezingen klaar zouden zijn. Daar zat een reden achter.

Ja, die reden is dat de republikeinen een rechter kunnen aanduiden die dichter aanleunt bij hun gedachtengang. Daarom betekent dat nog niet dat ze de Republikeinen alles laten doen wat ze maar willen wat betreft de verkiezingen eh. Aangezien de rechters daar voor het leven zijn benoemd, is het van cruciaal belang om rechters die denken zoals u aan te stellen. Maar dat is dan meer op ethisch vlak en op het vlak van gedeelde waarden en normen. Zij gaan zich in principe niet laten beïnvloeden bij politieke spelletjes zoals verkiezingsuitslagen beïnvloeden zodat de persoon die hen heeft benoemd er voordeel uit haalt. Er zullen ook wel uitzonderingen zijn. En dan denk ik bijvoorbeeld aan Brett Michael Kavanaugh. Maar over het algemeen kan je van de rechters van het Supreme Court zeggen dat ze zeer capabele mensen zijn die genoeg integriteit hebben om zich onpartijdig te gedragen.
 
Reactiescore
7.931
Ja, die reden is dat de republikeinen een rechter kunnen aanduiden die dichter aanleunt bij hun gedachtengang. Daarom betekent dat nog niet dat ze de Republikeinen alles laten doen wat ze maar willen wat betreft de verkiezingen eh. Aangezien de rechters daar voor het leven zijn benoemd, is het van cruciaal belang om rechters die denken zoals u aan te stellen. Maar dat is dan meer op ethisch vlak en op het vlak van gedeelde waarden en normen. Zij gaan zich in principe niet laten beïnvloeden bij politieke spelletjes zoals verkiezingsuitslagen beïnvloeden zodat de persoon die hen heeft benoemd er voordeel uit haalt. Er zullen ook wel uitzonderingen zijn. En dan denk ik bijvoorbeeld aan Brett Michael Kavanaugh. Maar over het algemeen kan je van de rechters van het Supreme Court zeggen dat ze zeer capabele mensen zijn die genoeg integriteit hebben om zich onpartijdig te gedragen.

Ben het met je eens deels hoor, de personen die er zitten zijn heus capabel genoeg op de meeste vlakken. Maar wat als dat niet zo is? Dat de republikeinen niet alles doen om te winnen weet ik nog niet zo zeker, als je ziet wat voor stunts de familie Trump uithaalt. Het zwartgedrukte is het punt waar ik mij nu dus zorgen om maak, in principe doen ze dat niet nee. Maar wat, met de meerderheids republikeins in het recht, als ze dat wel doen? De Trias politica zoals deze in oorsprong bedoeld is, mist imo zijn punt als de rechters worden aangewezen door de machthebber. Ik verwacht dat Trump alles zal doen om te winnen en ook het hogergerechtshof erbij halen. Ik hoop, dat ook zij, zoals je aangeeft onpartijdig zullen zijn maar ik twijfel. Zullen moeten afwachten de komende weken/maanden. Als de election zo ontzettend close gaat zijn dan hoeft Trump maar op een paar puntjes zijn 'gelijk' te halen om te winnen.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
56
Dan verschillen we daarin in mening. Ik denk juist dat je zijn achterban versterkt in hun verhaal door zijn speech af te kappen.

Kijk hoe makkelijk je kan frauderen. Het is gewoon niet te controleren in zulke grote aantallen. Genoeg reden om er 2x naar te kijken. Daar heb je geen bewijs voor nodig. Het systeem is gewoon gedateerd en fraudegevoelig.

Nee.

Het feit dat Twitter bijvoorbeeld ook de tweets van Trump blokkeert of er een melding bij zet dat het deels 'leugens' zijn, zegt ook genoeg over wat hij allemaal zegt eh. Zolang hij niet aanzet tot haat en geweld moet hij het woord kunnen krijgen en behouden. Het probleem is dat hij stilaan wel begint te neigen naar het aanzetten tot geweld. En dat met beweringen die eigenlijk geen grondslag hebben.

Dat het systeem zijn fouten vertoont, is correct. Ook met corona is het een uitzonderlijke verkiezing geweest met soms niet al te doordachte gevolgen. Maar maanden voor de verkiezingen al beginnen zeggen dat het stemmen corrupt gaat zijn en dat hij het zal aanvechten als hij niet wint, is gewoon uit eigenbelang en puur opportunistisch. Dat er controle moet kunnen op het stemmen, volledig akkoord. Dat is zijn volste recht. Maar hij haalt zijn eigen geloofwaardigheid gewoon omlaag door zulke dwaze dingen uit te kramen. Hij zit maar wat te brullen zonder ook maar enig bewijs te leveren. Zo is het niet moeilijk om niet meer serieus genomen te worden door velen.

Het beste voor Amerika zou nu zijn dat Biden zoveel mogelijk staten wint, zodat zijn legitimiteit bij de bevolking toch enigszins blijft behouden. Trump zal zich dan uiteindelijk moeten neerleggen bij de beslissing en zijn partij zal na een tijd ook wel zeggen van 'nu is het genoeg geweest'. En eenmaal zijn partij vindt dat het te ver gaat (wat in het verleden ook al is gebeurd), dan zal hij nog weinig kunnen ondernemen.

Ben het met je eens deels hoor, de personen die er zitten zijn heus capabel genoeg op de meeste vlakken. Maar wat als dat niet zo is? Dat de republikeinen niet alles doen om te winnen weet ik nog niet zo zeker, als je ziet wat voor stunts de familie Trump uithaalt. Het zwartgedrukte is het punt waar ik mij nu dus zorgen om maak, in principe doen ze dat niet nee. Maar wat, met de meerderheids republikeins in het recht, als ze dat wel doen? De Trias politica zoals deze in oorsprong bedoeld is, mist imo zijn punt als de rechters worden aangewezen door de machthebber. Ik verwacht dat Trump alles zal doen om te winnen en ook het hogergerechtshof erbij halen. Ik hoop, dat ook zij, zoals je aangeeft onpartijdig zullen zijn maar ik twijfel. Zullen moeten afwachten de komende weken/maanden. Als de election zo ontzettend close gaat zijn dan hoeft Trump maar op een paar puntjes zijn 'gelijk'te halen om te winnen.

Ja, dat politieke benoemingen eigenlijk niet van deze tijd zijn, klopt volledig. Maar dat is ook de westerse gedachtengang eh. In België zijn we een tijdje geleden ook afgestapt van politieke benoemingen omdat de nadelen ervan aan het licht kwamen. Dat het in Amerika nog steeds bestaat, zal deels ook zijn omdat er meer wordt gewerkt met checks and balances. De rechters in de Supreme Court zetelen niet alleen. Dus ze zullen altijd elkaar kunnen controleren. Dat uiteindelijk de meerderheid het haalt, zal ook gebeuren na een grondig overleg. Die rechters kennen elkaar na een tijd ook door en door, dus ze zullen heus geen politieke spelletjes beginnen spelen en beginnen te denken in partijlijnen. Het enige wat ze zullen doen is hun eigen overtuiging proberen te volgen en over te brengen op de anderen. Daar kan iedereen van gedachten worden veranderd mits er een grondige onderbouwing kan worden gegeven.

Daarbij is er ook de mogelijkheid van de minderheid om dissenting opinions te geven op een beslissing waar toch ook enige kracht van uit gaat. Als een nipte meerderheid een beslissing neemt, die door heel de minderheid wordt afgekeurd, dan is de legitimiteit van die beslissing ver te zoeken. Zeker als dit meerdere beslissingen betreft kort na elkaar. En eenmaal ze hun legitimiteit verliezen, zal het volk op straat komen. Want als het vertrouwen in het hoogste rechtscollege weg is, dan valt heel de rechterlijke macht mee. En als 1 van de machten uitvalt, stort het systeem in elkaar en zal er niet veel meer overblijven van het Amerika dat we nu kennen.

Hetgeen ik probeer te zeggen is dat politieke benoemingen idd misbruik in de hand kunnen werken, maar dat dit ook niet noodzakelijk zo is. Een systeem kan voldoende waarborgen inbouwen om dit risico van misbruik te beperken. Er zullen altijd mensen zijn die zich niet houden aan de deontologie of de regels van het systeem. Maar dat heb je overal. Een rechter in België of in Nederland, die niet politiek benoemd is, kan perfect ook de standpunten van een bepaalde partij (die zijn eigen ideologie is) opdringen aan anderen. Dat risico van misbruik is er altijd. Maar je moet erop kunnen vertrouwen dat die rechters zullen doen wat het algemeen belang van hen verwacht. De rechters in het Supreme Court zijn van de beste rechtsgeleerden ter wereld. Ze hebben diploma's van de beste universiteiten, ervaring opgedaan in verschillende hoge functies,... Als er een paar mensen zijn die begrijpen hoe het systeem werkt, dan zijn zij het. Laten ze zich vangen door toe te geven aan zonden, die typisch menselijk zijn, dan zij het zo. Maar dan is de rest er om deze ene 'gek' te controleren en terug bij zijn verstand te brengen.
 
Reactiescore
7.931
Eens, kan me vinden in je standpunten en wellicht zal het dan meevallen. De komende maanden weten we meer.
 
Reactiescore
56
Beetje voorbarig eh. Ze willen waarschijnlijk gewoon de eerste zijn voor de fame.

Maar alles kan nog. Arizona is ook al 2 dagen geleden door FOX aan Biden gegeven, terwijl hij daar mathematisch nog perfect kan verliezen.
 
Reactiescore
7.931
Is niet zozeer voorbarig, de stemmen uit onder Pennsylvania komen uit democratische counties. Daar staat Biden momenteel op 80%. Trump zou met de laatste stemmen op 35% moeten komen om het recht te trekken. Gaat niet gebeuren.
 
Bovenaan