Tribalwars, verleden en toekomst.

Reactiescore
5.599
Beste Tw spelers,

Er is de laatste jaren al veel geschreven rondom het vergaan van TW dan wel door de beurs, dan wel door andere factoren. Jullie zullen denken, weer zo een zaad topic met een lap tekst vol met open deuren. Ik ga het toch proberen, omdat er veel interessante discussies mogelijk zijn rondom de toekomst van tribal wars.
Mede dankzij voorheen geschreven stukken door The pianist. en rise against, heb ik mijn gedachten nog eens rondom de toekomst van TW laten gaan.

Persoonlijk mis ik het oude TW enorm, grote werelden, veel concurrentie maar ook veel groei mogelijkheden. Voor mij is dit hoe TW hoort te zijn en weer zou moeten worden, helaas onmogelijk wellicht.

Het verloop van TW-NL
Laten we beginnen met het verleden, zegt w1 tm/w19.
Wereld 1 had in totaal ±362duizend dorpen, aangezien er geen officieel wereld instellingen zijn, weet ik niet hoeveel originele barbarendorpen er waren. Vandaar dat ik hier niet uit kan opmaken, hoeveel spelers er in totaal op wereld 1 begonnen zijn.
Screen Shot 2019-11-13 at 2.35.01 PM.png

Eigelijk gaat dit de op een volgende werelden door, geen een wereld komt praktisch onder de 300k dorpen in totaal. Dit geeft een wereldkaart die er ongeveer zo uit ziet, zoals velen wellicht al hebben meegemaakt of opgezocht op twstats.
Screen Shot 2019-11-13 at 2.52.07 PM.png
Nu was er na mijn weten inderdaad een bug, waardoor die cirkel in het midden ontstond. Desalniettemin krijg je een duidelijk beeld van de grootte van de wereld en het aantal dorpen.
Pas na wereld 12, komen de werelden structureel met minder dorpen (dan 300k), toch is na een aantal jaar de player base alsnog gigantisch. De hoeken zijn dan al niet meer gevuld, maar vooralsnog is het een volle kaart. Hierbij pak ik w14 erbij, de enige wereld waarbij het aantal dorpen meer is dan 250, in dit geval ±266k.
Hierbij krijgen we het volgende beeld
Screen Shot 2019-11-13 at 3.00.26 PM.png
.
Tot hier alles vooralsnog prima, dit gaat eigelijk door tot wereld 19/20. Het moment waarop Innogames bedacht om een aantal nieuwe premium features te introduceren, bouwtijden halveren. Nu gaat het vanaf hier toch redelijk hard berg afwaarts, natuurlijk was de player base sowieso al minder aan het worden aangezien het spel haar toppunt heeft gehad. Dus tot zover, valt het op zich nog mee met de invloed van de nieuwe premium functie, bouwtijden halveren.
De wereldkaart van van w20 ziet er ongeveer zo uit
Screen Shot 2019-11-13 at 3.20.23 PM.png
, de grootte van de wereld is te vergelijke met w15, dus wellicht zelfs dat de bouwtijd halveren functie het spel tijdelijk meer interessant maakte.
Nu komen we aan bij de volgende mijlpaal in de TW tijdlijn, nog meer premium functies!! In wereld 26 werden onder andere de +20% grondstoffen en goedkoper bouwen geïntroduceerd, ook kon je ruilen met de handelaar voor 30 premium punten. Dit werd, voor zover ik kan zien nog redelijk geaccepteerd, de wereld was vooralsnog een succes qua aantal spelers en het leek aardig geslikt te worden.

Nu komen we bij de grote omkeer van TW, de premium beurs. In wereld 38, was het dan zover. De premium beurs werd geïntroduceerd, ik hoef jullie niet uit te leggen wat het is en hoe het werkt neem ik aan.
Wereld 37, had 89duizend dorpen en de wereld zag er dus voor de beurs ongeveer zo uit:
Screen Shot 2019-11-13 at 3.32.56 PM.png
.

We zien hierbij, dat de grootte van de wereld sowieso al flink is afgenomen. Dit is denk ik zowel het gevolg van tijd, als door de ontwikkelingen die het spel wel of niet heeft doorgemaakt (premium features, vlaggen?, de eentonigheid van het spel).

Na de beurs ging het snel achteruit en daalde het aantal dorpen per wereld naar ongeveer 40-60duizend, wereld 39 had er 70duizend.
De daling vanaf hier gaat vrij rap en rond wereld 50 zitten we nog maar op ±25k dorpen. Inmiddels is dit rond de 15k anno werelden 65-70. Inmiddels ziet de meest recente wereld er zo uit:
Screen Shot 2019-11-13 at 3.42.59 PM.png
Het aantal barbarendorpen per speler staat nergens bij de wereld instellingen gegeven, dus hier heb ik dan ook geen idee over. Dit verschilt per wereld, maar in grootte lijnen zal dit ongeveer toch een geldig beeld zijn van het verloop van TW.

Uiteraard is de grootte van de wereld en het uiteindelijk aantal spelers afhankelijk van verschillende factoren:
*Specifieke wereld instellingen
*Aantal barbarendorpen per speler
*Seizoen, vakantie of niet etc.

Om nog even het verleden en het heden weer te geven, heb ik wereld 2 en wereld 69 naast elkaar gezet
collage.png
Persoonlijk, is dit een erg triest beeld en voor Innogames natuurlijk ook.

Oorzaken
Er zijn verschillende oorzaken te bedenken, momenteel zijn browser games minder populair dan in bijvoorbeeld, 2009. Tegenwoordig heeft iedereen een ps4, xbox, tablet, telefoon en degelijke PC met spellen met fatsoenlijk graphics. Uiteraard is dit niet de insteek van TW, maar hierin loopt TW natuurlijk wel enorm achter op wat het oog tegenwoordig wil.

De player base is vanzelfsprekend een golfbeweging, hetzelfde als wanneer er nieuwe producten gelanceerd worden. Eerst volgt het krijgen van naamsbekendheid en het spel populair zien te krijgen, hierna volgt een snelle stijging in het aantal kopers en spelers en wanneer het haar top bereikt, duikt het rustig naar beneden.
Dit is een volkomen natuurlijk iets, mensen raken uitgekeken om continu maar hetzelfde, iets wat zeker bij TW het geval is en stappen over op andere games of activiteiten.

Alle nieuwe premium functies die tribal wars heeft geïntroduceerd helpen hier natuurlijk niet bij, waarbij het begon met de redengeving : ''We moeten dit een keer doen om genoeg geld te genereren om vervolgens weer normale werelden te kunnen hebben'', is dit uit de hand gelopen en een leugen gebleken waarbij we iedere wereld hetzelfde zien op klessiks na. Veel van mijn oude connecties zijn allang gestopt, mede door de beurs en de constante statische gameplay die iedere wereld hetzelfde is.

Daarbij komen er weinig nieuwe spelers bij, er is geen marketing of een hand naar de nieuwe spelers en als die er zijn (Moraal, 20:1 verhouding) worden die kei hard anaal genomen door ''ervaren'' spelers en TW doet hier vervolgens niks aan, doordat de regels het toelaten. Daarbij zijn de quests, meer dan basic en leren ze vrijwel niets, er zit amper een beloning aan en dekt lang niet alle spel elementen (snipen, dodgen, timen en nog veel meer). Nieuwe spelers, worden gelijk in het diepen gegooid en als ze niet al gecontacteerd worden om MB, DU, Deffslet te worden (slaaf), worden ze gerekt door mensen die wel toehappen. Kortom, van nieuwe spelers moeten we het niet hebben in de toekomst. Als gevolg, moeten we het natuurlijk hebben van de huidige player base.....toch...??

Nou nee, TW vraagt wel meer naar onze opinie omdat ze ook wel doorhebben dat dit noodzakelijk. Toch komen er om de week nieuwe events waarin boosten niet vreemd is en ondanks feedback, blijft dit gebeuren. Actieve speeljaren wordt niet gewaardeerd, 200PP per jaar dacht ik? Een uur PP farmen levert meer op, smh.

Mochten er meer oorzaken zijn, hoor ik het graag, wellicht ook een interessante discussie.

Oplossingen en toekomst
Ondanks dat tribal wars dying is, kunnen we hier als community denk ik toch fatsoenlijke ideeën over inbrengen. Hoe krijgen we TW weer op de rit? In ieder geval niet met delayed support (timebot) Inno.

Hierin zijn 3 punten erg belangrijk:
1. Het houden van huidige spelers
2. Het terug krijgen van gestopte spelers
3. Het krijgen van nieuwe spelers

Het houden van huidige spelers
Laten we beginnen om eens aan ons te laten weten, dat we gewaardeerd worden en er naar ons geluisterd gaat worden. Duckje is al op de goede weg, maar meer discussie en feedback topics zijn altijd welkom.
Dit geldt niet allen ingame, maar ook op het forum. Beste actieve forumkijkers, bedankt dat jullie nog altijd ons forum gebruiken om het oorspronkelijke aspect van TW te behouden met oa. propoganda en het bouwen van een community. Hier, kunnen jullie weer zien hoeveel likes jullie hebben zonder te vegen over een plaatje. Hier, een degelijke mobiele versie. Hier, een speciale forumtitel voor je prestaties op het forum en ingame. (Ja i know, we hebben the snipe en er komen nieuwe titels aan rondom eenheden), maar bijv dingen als Muurbreker, het account van lord-toms heeft ingame al 80k muurlevels gemold, pas op.
Hiernaast wil ik The minion. een groot compliment geven voor het organiseren van vele competities en contests, dit is wat nodig is om het forum actief te houden.

Verder weet ik niet echt hoe we het forum meer actief kunnen maken, dit moet samen gaan met een stijgend aantal spelers ingame.

Breng nieuw leven in het spel, leuke contest die ontwikkel je eigen eenheid, maar wanneer zien we #leon nou in het echt? Ik loop al 12 jaar naar die lichtbruine paarden te pierogen, kom eens met wat nieuws.
Dit spel veranderd te sloom en dit verveelt enorm, ja er worden wel dingen geprobeerd, maar vraag ons eens wat voor nieuwe elementen het spel vooruit kan helpen. Ik weet zeker, bolwerken zijn niet het antwoord.

In veel spellen worden skins gekoppeld aan skill, call of duty, league of legends etc. Waarom laat je ons dorpje op de kaart niet wat pimpen, misschien wil ik wel een paarse muur om aan de tegenstanders te laten zien dat ik al 800 edelmannen heb gemold.

Nu kom ik even terug op het idee van rise against, waarom brengen we geen nieuwe wereldvormen uit? Zoals op wereld 1, een ronde om de core heen om nieuwe spelers te beschermen en het spel anders te laten verlopen. Of zelfs meer rondes zonder dorpen, bijv iedere 4 velden een nieuw leeg veld.
Op speeds heb je bij speciale rondes ook nieuwe vormen, heb de lay-out niet bij de hand, misschien dat iemand die in de reacties kan geven?
Imo maken verschillende vormen de wereld minder statisch en moeten er nieuwe tactieken bedacht worden, iets wat het leuke is aan dit spel.

Het terug krijgen van gestopte spelers
Nieuwe eenheden, spelelementen, nieuwe regels en idk bijv nieuwe skins, maken het wellicht voor gestopte spelers interessant om weer eens een kijkje te nemen.
Dit zie je ook terug op alle keren dat er nieuwe PP functies in het spel kwamen, zowel w20, w26 als w38 hadden meer spelers dan de werelden ervoor. Mensen zijn toch nieuwsgierig en nemen weer eens een kijkje. Je hebt hun e-mail adressen, ik weet persoonlijk niet hoe het met privacy zit maar stuur een bericht om mensen attent te maken op de nieuwe functies in het spel. Daarbij hebben veel mensen nog skype gegevens van hun oude TW-maatjes, geef ze PP als ze iemand weer terug laten komen en ook degene die terug komt een welkom terug cadeau.

Het krijgen van nieuwe spelers
Betere quests als tutorial, dit is al een hele stap. Vertel ze wat snipen is, hoe het moet en laat ze oefenen. Laat een barbarendorp 2 aanvallen sturen en laat ze (cancel/barb-snipen), desnoods verwerkt de snipetool ingame (ik gebruik sangu). Leg ze uit wat dodgen is en waarom je deze tactiek toepast, leg ze uit wat timen is en waarom het noodzakelijk is etc.
Daarbij maak nieuwe regels, waardoor nieuwe spelers echt beschermd worden. Ik las laatste ook een idee over een speciale wereld alleen voor nieuwe spelers en hoop dat mensen geen nieuw account aan gaan maken om tegen noobs te spelen.

Ik ga ervan uit dat Innogames geen marketing kosten kwijt wilt zijn aan TW, dus die vlieger gaat helaas niet op. Dus moeten we het hebben van mond-tot-mond reclame, geef spelers betere rewards voor het werven van een nieuwe speler.

Als dit allemaal nog niet werkt, zou het idee om NL bij .net te voegen helemaal niet gek zijn imo. Hier zijn de meningen uiteraard erg over verdeeld.

Ik zal deze post later nog bijwerken mocht ik nog op meer ideeën komen, voor nu is het mooi geweest. Excuses voor mijn belabberde spelling en grammatica, ik hoop dat jullie eroverheen kunnen lezen.

Om het toch nog een discussie te maken, heb ik nog een aantal vragen, voel uiteraard vrij dingen toe te voegen op mijn verhaal of weerwoord te bieden.
1. Wat moet TW doen om gestopte spelers terug te krijgen?
2. Is het het waard om TW uit de dood te halen, waarom wel/niet.
3. Zou je liever terug wereld 1-20 spelen, 20-40 of 40-71 en waarom?
4. Wat mis je het meest aan vroeger en hoe krijgen we het terug?
5. Zie je het zitten om met je eigen acc op .net te spelen, met dezelfde vlaggen en PP etc?

Met vriendelijke groeten,
Tom
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
226
Volgens mij was w33 de eerste met halvering dmv PP. Verder interessant discussie stuk, mis zeker de grotere werelden :(
 
Reactiescore
226
Eerste was W23 als ik me niet vergis.

Kan het niet goed terugvinden, enige wat ik wel terug kan vinden is dat het iig niet W33 was idd :p
W23 is er iig al spraken van halveren, wat gek is want kan me totaal niet herinneren dat dat toen al een ding was.
 

DeletedUser80232

Guest
Mooi topic zeker je tijd er in gestoken mijn complimenten.
Ik hoop dat het wat oplevert dan zal het spelletje zeker leuk worden.
 

tim010

Speed Kampioen 2017 (Goud) & Skilled Soldier 2017
Reactiescore
2.405
Ik zou graag enkele extra oorzaken aanhalen waarom de player base zo achteruitgaat, oorzaken die volgens mij ook de reden zijn dat het 'redden' van tribalwars een illusie is. Het enige wat je kan doen is damage control, maar dat heeft innogames te laat beseft, en hun pogingen het aan te pakken werken in de mening van de ervaren tribalwars spelers averechts. Wie weet werkt het inderdaad als damage control en zouden er anders nog minder spelers zijn wie zal het zeggen.

Oorzaak 1:
Ik zal direct beginnen met het vermelden dat ik over gemiddelden ga spreken, de snowflakes moeten dus niet hun aandacht komen opeisen, we weten dat die er ook zijn. De gemiddelde leeftijd waarop spelers tribalwars spelen was jaren geleden tussen de 10 en 20 jaar. Zo'n 10 jaar later is de kern van spelers dus tussen de 20 en 30 jaar. Gezien school officieel stopt op 18 en daar nog 3-6 jaar hogere studies op volgen voor een groot deel kan je concluderen dat veel spelers de laatste jaren hun overstap hebben gemaakt van zorgeloos studentje naar een "werkmens". Ik moet er geen tekening bij maken dat er ineens bergen vrij tijd verdwijnen. Dit is een zeer grote reden voor het stoppen van de meeste spelers, want zeg nu eerlijk, innogames loopt al jaren de randen af met idiote toevoegingen aan het spel en toch zijn we hier nog. Misschien iets minder actief maarhet aantal spelers dat echt stopt puur door het beleid is (groot maar) niet zo groot als we soms durven beweren. De overgang van school naar werken is dus een onvermijdelijk probleem waar tribalwars mee te kampen heeft.

Oorzaak 2:
Dit maakt natuurlijk, en dat is wel aangegeven, het gebrek aan nieuwe spelers een veel groter probleem. En ja langs de ene kant is er weinig tot geen reclame voor tribalwars, innogames focust naar mijn ondervinden meer op hun andere games zoals Elvenar (waar je wel reclame van vindt). Langs de andere kant moet je je bedenken hoe relevant die reclame zou zijn. De doelgroep is nog steeds 12-18 jarigen aantrekken aangezien die je spelersbestand voor enkele jaren zullen vullen. Je kan je ook op de 18-24 jarigen richten maar die zullen het na 1-2 werelden waarschijnlijk weer opgeven wegens oorzaak 1. Als je nu zou gaan onderzoeken wat de interesses zijn van je doelgroep, de 12-18 jarigen, dan zal je ongetwijfeld veel minder interesse vinden voor rts (real time strategy) games dan voor zeg maar shooters en racing games.

Oorzaak 3:
Al is deze meer een gedacht van mij en ben ik hier minder zeker over. Spelers zijn over de tijd heen beter en beter geworden. Sommigen leerden timen, snipen etc, terwijl anderen dat niet deden. Waar op de oude werelden je meer 'slechte' spelers in je omgeving had is dat nu niet meer het geval. Nieuwe / slechte spelers zullen puur statistisch gezien sneller geedelt worden en dus minder lang kunnen spelen. En voor zo'n tijd consumerende game ga je geen 100 keer opnieuw beginnen tot je eindelijk gelukt hebt. Hoewel dit een oorzaak is dit pas ontstaat nadat het spelersbestand drastisch is gaan krimpen, denk ik toch dat deze als gevolg heeft dat er veel last is nieuwe spelers (eens je ze hebt aangetrokken) te behouden.


Ik zou mijn betoog graag afsluiten met: "Er is een tijd van komen en gaan, en Tribalwars zijn tijd om te gaan is gekomen."
 
Reactiescore
1.454
Mooi topic, maar is helaas verspilde moeite. Ik heb het twee jaar geleden al aan gekaard, maar het gaat het ene oor in, andere oor uit bij Inno. InnoGames heeft tegenwoordig de EA aanpak: zoveel mogelijk geld trekken! Het gene wat ze vergeten is dat bijna iedereen dat haat en mensen gigantisch hard weg lopen bij de spellen.

Het beste waar we op kunnen hopen is een snelle dood, maar dat is waarschijnlijk gevraagd...
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser75237

Guest
Ik moet toegeven dat ik halverwege even wou ophouden met lezen omdat ik dacht dat het weer een "TW werelden worden kleiner door pp-functies" klaagtopic zou worden. Ik zat verkeerd!

Je haalt een paar prima punten aan. Echter denk ik dat TW "beyond saving" is. Enkelen halen het al aan, en @tim010 slaat denk ik de spijker op de kop met zijn analyse. Dat wilt niet zeggen dat we allemaal depressief moeten worden, of dat TW elk moment afgesloten kan worden. Bedenk dat dit reeds gezegd werd toen ik pas begon (omstreeks w20) en hoewel TW achteruit gegaan is, is het nog steeds alive and kicking. TW zal ooit een stille dood sterven, maar ik dénk dat dat nog wel een aantal jaar kan duren.

Dat gezegd zijnde:

Ik denk persoonlijk dat pp-functies bitterweinig invloed hebben gehad op het stoppen van het gros van de spelers. De realiteit is dat TW van een geweldig leuk browserspel uit begin jaren 2000 is "afgegleden" t.o.v. huidige spellen. Browsergames zijn niet meer zo populair als vroeger en ik durf te stellen dat TW nog steeds met kop en schouders uitsteekt boven quasi elk ander spel dat aangeboden worden, inclusief nieuwere InnoGames spellen zoals Elvenar, maar opboksen tegen grafische topgames is gewoon moeilijk, zo niet quasi onmogelijk. Dat hangt natuurlijk samen met het doelpubliek. Veel TW-spelers waren destijds jongeren of zelfs kinderen. Dat zijn nu in het beste geval studenten die binnenkort gaan werken, in het "slechtste" geval mensen met een drukke baan. Die vervangen door nieuwe spelers lijkt een fluitje van een cent: nog nooit hadden zoveel mensen (ongelimiteerd) internet. De verwachtingen bij het "doelpubliek" zijn echter ook enorm gestegen. Welke games zijn tegenwoordig populair? Shooters, grafisch sterke games. Fortnite, PUBG... TW? Dat is saai en statisch. Natuurlijk denkt niet iedereen zo maar ik vrees dat dat wel de teneur is. Zelf geniet ik juist van het strategische aspect van TW, het lekker lullen op Skype en het ruziemaken op het AF. Echter denkt de nieuwe generatie daar duidelijk anders over.

Dan zou je kunnen besluiten dat TW z'n graphic design interessanter moet maken. Inno heeft dat geprobeerd met TW 2, wat bij mijn weten niet bepaald een denderend succes is/was. Ik vrees dat de 'era' van browsergames zoals TW gewoon wat aan het uitsterven is. Langzaam want we zijn nog steeds talrijk, en de laatste werelden lijken stabiel te zijn. Maar TW echt laten opleven gaat niet meer gebeuren.

Het punt dat goede spelers beginners heel snel wegspelen vind ik overigens niet te vergezocht. Dit lijkt me oprecht een mogelijke (bij)reden waarom de aangroei al jaren negatief is. Ik denk echter dat Inno veel moeite heeft gedaan om dat tegen te gaan. Denk aan het introduceren van de casuals, de wachttoren enzovoort. Het laatste voorstel dat in de pijpleiding indachtig doet Inno wellicht iets té veel moeite. De spelers overigens ook. Kijk naar de overabundancy van guides voor van alles en nog wat. Enkel mensen die verwachten dat ze een spel meteen en zonder moeite masteren zullen niets bijleren. Daar wil ik nog aan toevoegen dat dit fenomeen dat nieuwe spelers sneller worden weggespeeld ook wel gewoon zo lijkt door de grootte van werelden. Als je als noob begon op w1 werd je ook hard geownt door iedereen met ervaring op de .net server. Meer nog, de gemiddelde "noob" is veel minder noob tegenwoordig dan vroeger. Snipen is niet meer iets alleen bekend bij een klein groepje ingewijden, en dat geldt voor quasi alles wat meer gevorderd is qua trucjes.

Ik ben een beetje afgeleid van m'n punt, maar de bottom line is eigenlijk dat ik denk dat we er weinig aan kunnen doen. De makkelijkste manier om werelden groter te maken is ze minder snel achter elkaar introduceren. Dat vergroot echter weer de kans op meer afhakers omdat slechts weinig lang na de start van een wereld nog willen starten door de trage aangroei (die er nog is, maar veel te traag vergeleken met vroeger). Misschien is het nog zo erg niet dat werelden sneller voltooid zijn en minder spelers tellen. Het maakt TW wat dynamischer dan vroeger en dat is denk ik een manier om jongere spelers toch ook geïnteresseerd te houden. Ik mis de grote werelden, maar niet de eindeloze uitputtingsslagen naar x procent dominantie. Al bij al denk ik dat de pp-functies in al z'n facetten slechts een kleine rol spelen. Als er één ding is wat de pp beurs gedaan heeft, is het het toegankelijk maken van pp functies voor mensen zonder geld. Er zit weinig anders op dan genieten van het spelletje zolang het nog duurt.
 
Reactiescore
5.599
Ik zou graag enkele extra oorzaken aanhalen waarom de player base zo achteruitgaat, oorzaken die volgens mij ook de reden zijn dat het 'redden' van tribalwars een illusie is. Het enige wat je kan doen is damage control, maar dat heeft innogames te laat beseft, en hun pogingen het aan te pakken werken in de mening van de ervaren tribalwars spelers averechts. Wie weet werkt het inderdaad als damage control en zouden er anders nog minder spelers zijn wie zal het zeggen.

Oorzaak 1:
Ik zal direct beginnen met het vermelden dat ik over gemiddelden ga spreken, de snowflakes moeten dus niet hun aandacht komen opeisen, we weten dat die er ook zijn. De gemiddelde leeftijd waarop spelers tribalwars spelen was jaren geleden tussen de 10 en 20 jaar. Zo'n 10 jaar later is de kern van spelers dus tussen de 20 en 30 jaar. Gezien school officieel stopt op 18 en daar nog 3-6 jaar hogere studies op volgen voor een groot deel kan je concluderen dat veel spelers de laatste jaren hun overstap hebben gemaakt van zorgeloos studentje naar een "werkmens". Ik moet er geen tekening bij maken dat er ineens bergen vrij tijd verdwijnen. Dit is een zeer grote reden voor het stoppen van de meeste spelers, want zeg nu eerlijk, innogames loopt al jaren de randen af met idiote toevoegingen aan het spel en toch zijn we hier nog. Misschien iets minder actief maarhet aantal spelers dat echt stopt puur door het beleid is (groot maar) niet zo groot als we soms durven beweren. De overgang van school naar werken is dus een onvermijdelijk probleem waar tribalwars mee te kampen heeft.

Oorzaak 2:
Dit maakt natuurlijk, en dat is wel aangegeven, het gebrek aan nieuwe spelers een veel groter probleem. En ja langs de ene kant is er weinig tot geen reclame voor tribalwars, innogames focust naar mijn ondervinden meer op hun andere games zoals Elvenar (waar je wel reclame van vindt). Langs de andere kant moet je je bedenken hoe relevant die reclame zou zijn. De doelgroep is nog steeds 12-18 jarigen aantrekken aangezien die je spelersbestand voor enkele jaren zullen vullen. Je kan je ook op de 18-24 jarigen richten maar die zullen het na 1-2 werelden waarschijnlijk weer opgeven wegens oorzaak 1. Als je nu zou gaan onderzoeken wat de interesses zijn van je doelgroep, de 12-18 jarigen, dan zal je ongetwijfeld veel minder interesse vinden voor rts (real time strategy) games dan voor zeg maar shooters en racing games.

Oorzaak 3:
Al is deze meer een gedacht van mij en ben ik hier minder zeker over. Spelers zijn over de tijd heen beter en beter geworden. Sommigen leerden timen, snipen etc, terwijl anderen dat niet deden. Waar op de oude werelden je meer 'slechte' spelers in je omgeving had is dat nu niet meer het geval. Nieuwe / slechte spelers zullen puur statistisch gezien sneller geedelt worden en dus minder lang kunnen spelen. En voor zo'n tijd consumerende game ga je geen 100 keer opnieuw beginnen tot je eindelijk gelukt hebt. Hoewel dit een oorzaak is dit pas ontstaat nadat het spelersbestand drastisch is gaan krimpen, denk ik toch dat deze als gevolg heeft dat er veel last is nieuwe spelers (eens je ze hebt aangetrokken) te behouden.


Ik zou mijn betoog graag afsluiten met: "Er is een tijd van komen en gaan, en Tribalwars zijn tijd om te gaan is gekomen."

Ben ik het mee eens, maar het mooie aan TW is wel dat mensen die 12 zijn het spelen en mensen die tegen pensioen aan zitten. Het heeft niet perse een leeftijdsgrens, iets wat je vaak wel ziet met cod, fifa, lol etc. Ik was persoonlijk ook 11 toen ik begon, maar speelde toen al samen met mensen van dik in de 50.
Tw zou mensen moeten targetten met veel tijd, maar dit is per persoon verschillend.

Je laatste punt is zeker waar, vaak had je goed 200 spelers in de nabije omgeving die niet eens wisten dat je niet meerdere edelmannen in een aanval kon sturen. Zodra je de eerste grote concurrent tegen kwam, zat je al op n miljoen punten. Dat maakt t overigens niet minder leuk en vaak hadden totale noobs ook al dik in de tientallen dorpen. Iets wat motiverend werkt voor de toekomst.
 
Reactiescore
7.918
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het mogelijk is om dit spel weer te laten werken, althans niet op .nl Ik denk de meest makkelijke en voor de hand liggende optie is om alle tw servers te bundelen op .net en dat de enige server te maken. Qua taal gaat dat nog een dingetje worden maar wellicht krijg je dan wel weer werelden zo groot als wereld 1.
 
Reactiescore
972
Ben ik het mee eens, maar het mooie aan TW is wel dat mensen die 12 zijn het spelen en mensen die tegen pensioen aan zitten. Het heeft niet perse een leeftijdsgrens, iets wat je vaak wel ziet met cod, fifa, lol etc. Ik was persoonlijk ook 11 toen ik begon, maar speelde toen al samen met mensen van dik in de 50.
Tw zou mensen moeten targetten met veel tijd, maar dit is per persoon verschillend.

Je laatste punt is zeker waar, vaak had je goed 200 spelers in de nabije omgeving die niet eens wisten dat je niet meerdere edelmannen in een aanval kon sturen. Zodra je de eerste grote concurrent tegen kwam, zat je al op n miljoen punten. Dat maakt t overigens niet minder leuk en vaak hadden totale noobs ook al dik in de tientallen dorpen. Iets wat motiverend werkt voor de toekomst.

Ik snap waar je punt vandaan komt, echter kan ik me wel erg vinden in de argumentatie van Tim010. Ik denk dat hij gelijk heeft over het feit dat altijd het gros van de spelers in de leeftijd 15-25 waren, omdat dat de jaren zijn dat er veel tijd vrij is voor nevenactiviteiten als Tribal Wars. Wanneer er een baan wordt gevonden, een gezin wordt gevormd en andere zaken een meer centrale rol in het leven van de speler gaan spelen, neigt het gros naar stoppen met Tribal Wars. Voor mij geldt hetzelfde: het eerste moment dat ik geen tijd meer heb om fatsoenlijk een wereld te kunnen spelen, betekent dit voor mij het einde van mijn actieve loopbaan als TW-speler.

Natuurlijk is het zo dat er 12-jarigen, als wel als 60-jarigen dit spel spelen. Maar het gaat bij mij om de norm, zo'n 60/70% van de leeftijden die hier te vinden is op TW. Dat zijn de spelers die de community dragend houden en ik denk dat daar de verschuiving heeft plaatsgevonden. Die groep van 70% is gewoon dermate kleiner geworden door de hoge concurrentie die heden ten dage te vinden is in de gamingindustrie en een game als Tribal Wars speelt gewoon niet tot de verbeelding voor de nieuwe generatie.

Ik vind je post goed uiteengezet, maar ik denk niet dat je de grote verschillen in spelersaantallen kunt wijten aan PP-functies, uitkijktorens of welke update dan ook. Uiteraard zijn er spelers gestopt vanwege dat soort toevoegingen en updates, maar dat gebeurd bij iedere game die uit wordt gebracht. De ene update heeft een grotere invloed dan de andere, maar altijd blijft de kern van de spelersbasis wel aanwezig. Maar bij iedere game is dezelfde tendens: de lifespan van een game is gewoon maar gelimiteerd en TribalWars is 8 jaar geleden al te laat geweest met het aanpassen aan de norm die andere games wel met zich meebrachten. De vraag is of een dergelijk spel als TW überhaupt wel toekomst had gehad in de huidige game industrie, als ze eerder waren begonnen met betere updates. Ik denk het namelijk niet.
 
Reactiescore
21
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het mogelijk is om dit spel weer te laten werken, althans niet op .nl Ik denk de meest makkelijke en voor de hand liggende optie is om alle tw servers te bundelen op .net en dat de enige server te maken. Qua taal gaat dat nog een dingetje worden maar wellicht krijg je dan wel weer werelden zo groot als wereld 1.
Beste spelers,

Volledig eens. Alles naar.net Telkens starten met 2 werelden zoal nu op .de.

https://forum.die-staemme.de/index.php?threads/start-der-welten-172-und-173.191917/ vertaald
op 06.11.2019 zullen onze twee nieuwe werelden 172 en 173 's ochtends beginnen. Houd er rekening mee dat de wereld 172 de wereld zal zijn zonder premiumfuncties.

2 werelden maken de werelden niet kleiner, Meeste spelers starten op de twee werelden. Zeker die met weinig zakgeld.
Op elke taalversie is er vraag naar werelden zonder premiumfuncties. Waarom blijven discrimineren?

Qua taal gaat dat nog een dingetje worden; maar nee binnen de stam Nederlands, Stamleiders zullen al wel een beetje Engels kunnen. En wil je Engels leren sluit je dan aan bij een Engelstalige stam.

Buiten . net ook .works behouden voor nieuwe dingen uit te proberen en eventueel een opleidingswereld.
 
Reactiescore
5.599
Ik snap waar je punt vandaan komt, echter kan ik me wel erg vinden in de argumentatie van Tim010. Ik denk dat hij gelijk heeft over het feit dat altijd het gros van de spelers in de leeftijd 15-25 waren, omdat dat de jaren zijn dat er veel tijd vrij is voor nevenactiviteiten als Tribal Wars. Wanneer er een baan wordt gevonden, een gezin wordt gevormd en andere zaken een meer centrale rol in het leven van de speler gaan spelen, neigt het gros naar stoppen met Tribal Wars. Voor mij geldt hetzelfde: het eerste moment dat ik geen tijd meer heb om fatsoenlijk een wereld te kunnen spelen, betekent dit voor mij het einde van mijn actieve loopbaan als TW-speler.

Natuurlijk is het zo dat er 12-jarigen, als wel als 60-jarigen dit spel spelen. Maar het gaat bij mij om de norm, zo'n 60/70% van de leeftijden die hier te vinden is op TW. Dat zijn de spelers die de community dragend houden en ik denk dat daar de verschuiving heeft plaatsgevonden. Die groep van 70% is gewoon dermate kleiner geworden door de hoge concurrentie die heden ten dage te vinden is in de gamingindustrie en een game als Tribal Wars speelt gewoon niet tot de verbeelding voor de nieuwe generatie.

Ik vind je post goed uiteengezet, maar ik denk niet dat je de grote verschillen in spelersaantallen kunt wijten aan PP-functies, uitkijktorens of welke update dan ook. Uiteraard zijn er spelers gestopt vanwege dat soort toevoegingen en updates, maar dat gebeurd bij iedere game die uit wordt gebracht. De ene update heeft een grotere invloed dan de andere, maar altijd blijft de kern van de spelersbasis wel aanwezig. Maar bij iedere game is dezelfde tendens: de lifespan van een game is gewoon maar gelimiteerd en TribalWars is 8 jaar geleden al te laat geweest met het aanpassen aan de norm die andere games wel met zich meebrachten. De vraag is of een dergelijk spel als TW überhaupt wel toekomst had gehad in de huidige game industrie, als ze eerder waren begonnen met betere updates. Ik denk het namelijk niet.

Ik probeer ook niet alles te blamen op de PP functies of welke update dan ook. Laat ik centraal zetten, dat iedere game een top kent en vanaf dan ( TW wereld 1-14) het logischerwijs ieder moment minder worden qua spelers aantal. Dus die tendens is begrijpelijk, ik vind alleen wel dat TW zeker omstreeks wereld 40-50, meer had moet en kunnen doen het daal aantal te stabiliseren. Zoals nu ongeveer gebeurd vanaf 50-70. Rond de 25 tot 15k dorpen, geen idee hoe het met spelers zit.

Vandaar een aantal ideeën om dit vanaf nu te doen.

Inderdaad, qua leeftijdsfase hebben jij en Tim volledig gelijk, maar er zullen wellicht nu ook veel jongeren zijn die niet perse een ps4 willen, maar tactisch spelen.

Persoonlijk ben ik vroeger verzeild geraakt in TW doordat er voor mij weinig andere opties waren, buiten speeleiland en habbo hotel haha. Nu zijn er meer alternatieve maar betekend niet dat er geen markt of vraag voor/naar is.

.Net is inderdaad een andere interessante discussie, duckje gaf al eerder aan dat taal geen probleem is aangezien je de mogelijkheid hebt om hebt in je eigen taal te spelen. Zodra diplomatie met andere talen voorkomt, is over het algemeen Engels de voertaal, wat wij denk ik allemaal degelijk beheersen.
 
Reactiescore
179
Allereerst een goede post, ik kan mij in heel veel zaken vinden.

Het spelletje vind ik toch al enkele jaren er achteruit gaan. Die grote werelden zijn voor de NL community wel voorbij, de laatste wereld is dan volgens mij Cas 1 wat alle continenten gevuld had. Dat vond ik persoonlijk veel leuker, dan had ik nog beetje het gevoel waarvoor ik speelde. Ik heb ook een aantal nieuwere werelden gespeeld, maar het trekt mij toch vele malen minder, en de grote reden bij mij is toch dat het zulke kleine werelden waren. Al is dit voor mij puur persoonlijk en daar mag eenieder wat van vinden natuurlijk en anders ervaren.

Tim010 heeft een aantal oorzaken genoemd waarom het spelers aantal steeds minder wordt. Ik kan mij daarin wel in vinden. Ik ben nu zelf midden 30 en ik heb dan een aantal jaren het spelletje gespeeld. Sinds ik full-time aan het werk ben ik gaan minderen met spelen en nu sinds juni in zijn geheel gestopt met het spelletje. Aangezien je er geen tijd meer voor hebt om het spel te spelen. En zo zijn er nog genoeg factoren waarom spelers zijn gestopt met het spel. Deze zijn hierboven wel vernoemd.

Ik denk toch dat het zeer moeilijk gaat worden om nieuwe spelers aan te trekken, omdat de spellen PUBG of Fortnite net wat beter in de smaak valt bij de jongere spelers. Het terughalen van ex spelers is toch ook altijd wel lastig, vaak beginnen de oud spelers er niet meer aan dat is meer mijn eigen ervaring bij oud spelers die ik dan wel eens vroeg om terug te komen spelen.

Als je Tribalwars weer wil laten groeien, moet je gewoon samen gaan met andere community's, dan is er nog wel eens kans dat werelden weer in zijn geheel gevuld worden. Ik weet niet in hoeverre dat technisch in te regelen is, maar ik denk dat het eens goed is om naar te kijken.

En hoe staan er andere community's ervoor? Is daar ook een totale leegloop?
 
Reactiescore
21
En hoe staan er andere community's ervoor? Is daar ook een totale leegloop?

Brasilia volg ik nu ook 1 wereld. De voorlaatste wereld was men vergeten aankondigen. Forum is een ramp veel gesloten berichten. Andere worden verwijderd. Niet enkel de regering van dat land is blijkbaar corrupt. Pp zijn voor de meesten te duur. Er is vraag naar werelden zonder pp. Toch nog grote werelden Brasilia is een groot land. Goedgekeurde Shripts mag je gebruiken van de .net server. Iedereen heeft Google vertaler toch. Vertraagde support is nog niet ter sprake gekomen. Wel kennen ze daar blijkbaar al geen support.

Duitsland onvrede over de aanbiedingen voor pp aan te kopen. Aanbiedingen + 100% maar die worden niet aangeboden aan alle spelers. Grote werelden.

De Arabische wereld. Daar geen problemen. Gaat prima. Daar zonder problemen een aanbod plaatsen voor een persoonlijke lening voor gsm of studie. In elk bericht komt God er bij te pas.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
5.599
Ik moet toegeven dat ik halverwege even wou ophouden met lezen omdat ik dacht dat het weer een "TW werelden worden kleiner door pp-functies" klaagtopic zou worden. Ik zat verkeerd!

Je haalt een paar prima punten aan. Echter denk ik dat TW "beyond saving" is. Enkelen halen het al aan, en @tim010 slaat denk ik de spijker op de kop met zijn analyse. Dat wilt niet zeggen dat we allemaal depressief moeten worden, of dat TW elk moment afgesloten kan worden. Bedenk dat dit reeds gezegd werd toen ik pas begon (omstreeks w20) en hoewel TW achteruit gegaan is, is het nog steeds alive and kicking. TW zal ooit een stille dood sterven, maar ik dénk dat dat nog wel een aantal jaar kan duren.

Dat gezegd zijnde:

Ik denk persoonlijk dat pp-functies bitterweinig invloed hebben gehad op het stoppen van het gros van de spelers. De realiteit is dat TW van een geweldig leuk browserspel uit begin jaren 2000 is "afgegleden" t.o.v. huidige spellen. Browsergames zijn niet meer zo populair als vroeger en ik durf te stellen dat TW nog steeds met kop en schouders uitsteekt boven quasi elk ander spel dat aangeboden worden, inclusief nieuwere InnoGames spellen zoals Elvenar, maar opboksen tegen grafische topgames is gewoon moeilijk, zo niet quasi onmogelijk. Dat hangt natuurlijk samen met het doelpubliek. Veel TW-spelers waren destijds jongeren of zelfs kinderen. Dat zijn nu in het beste geval studenten die binnenkort gaan werken, in het "slechtste" geval mensen met een drukke baan. Die vervangen door nieuwe spelers lijkt een fluitje van een cent: nog nooit hadden zoveel mensen (ongelimiteerd) internet. De verwachtingen bij het "doelpubliek" zijn echter ook enorm gestegen. Welke games zijn tegenwoordig populair? Shooters, grafisch sterke games. Fortnite, PUBG... TW? Dat is saai en statisch. Natuurlijk denkt niet iedereen zo maar ik vrees dat dat wel de teneur is. Zelf geniet ik juist van het strategische aspect van TW, het lekker lullen op Skype en het ruziemaken op het AF. Echter denkt de nieuwe generatie daar duidelijk anders over.

Dan zou je kunnen besluiten dat TW z'n graphic design interessanter moet maken. Inno heeft dat geprobeerd met TW 2, wat bij mijn weten niet bepaald een denderend succes is/was. Ik vrees dat de 'era' van browsergames zoals TW gewoon wat aan het uitsterven is. Langzaam want we zijn nog steeds talrijk, en de laatste werelden lijken stabiel te zijn. Maar TW echt laten opleven gaat niet meer gebeuren.

Het punt dat goede spelers beginners heel snel wegspelen vind ik overigens niet te vergezocht. Dit lijkt me oprecht een mogelijke (bij)reden waarom de aangroei al jaren negatief is. Ik denk echter dat Inno veel moeite heeft gedaan om dat tegen te gaan. Denk aan het introduceren van de casuals, de wachttoren enzovoort. Het laatste voorstel dat in de pijpleiding indachtig doet Inno wellicht iets té veel moeite. De spelers overigens ook. Kijk naar de overabundancy van guides voor van alles en nog wat. Enkel mensen die verwachten dat ze een spel meteen en zonder moeite masteren zullen niets bijleren. Daar wil ik nog aan toevoegen dat dit fenomeen dat nieuwe spelers sneller worden weggespeeld ook wel gewoon zo lijkt door de grootte van werelden. Als je als noob begon op w1 werd je ook hard geownt door iedereen met ervaring op de .net server. Meer nog, de gemiddelde "noob" is veel minder noob tegenwoordig dan vroeger. Snipen is niet meer iets alleen bekend bij een klein groepje ingewijden, en dat geldt voor quasi alles wat meer gevorderd is qua trucjes.

Ik ben een beetje afgeleid van m'n punt, maar de bottom line is eigenlijk dat ik denk dat we er weinig aan kunnen doen. De makkelijkste manier om werelden groter te maken is ze minder snel achter elkaar introduceren. Dat vergroot echter weer de kans op meer afhakers omdat slechts weinig lang na de start van een wereld nog willen starten door de trage aangroei (die er nog is, maar veel te traag vergeleken met vroeger). Misschien is het nog zo erg niet dat werelden sneller voltooid zijn en minder spelers tellen. Het maakt TW wat dynamischer dan vroeger en dat is denk ik een manier om jongere spelers toch ook geïnteresseerd te houden. Ik mis de grote werelden, maar niet de eindeloze uitputtingsslagen naar x procent dominantie. Al bij al denk ik dat de pp-functies in al z'n facetten slechts een kleine rol spelen. Als er één ding is wat de pp beurs gedaan heeft, is het het toegankelijk maken van pp functies voor mensen zonder geld. Er zit weinig anders op dan genieten van het spelletje zolang het nog duurt.

Interessant punt, vooral je laatste. De nieuwe werelden zijn inderdaad veel korter en amper te vergelijke met de werelden van vroeger. Nu is het inderdaad sneller, dynamischer en misschien zelfs meer tactisch. Of dit goed of slecht is doet er even niet toe, er zullen mensen zijn die het top vinden en mensen die verlangen naar vroeger. Zoals je zegt, de huidige staat van TW qua wereldgrootte hoeft niet perse iets slechts te zijn en daar ben ik het wel mee eens. Vooralsnog hoop ik dat er ooit een middenweg gevonden gaat wereld, misschien inderdaad grotere werelden stimuleren doormiddel van langere tussenstops, nieuwe features of een betere rewards voor het spelen van die wereld.

Er moet toch nog voldoende in dit spel zitten, dan wel in .nl dan wel in andere servers om tribalwars te doen herleven. Het gebeurt niet vaak, maar oude spellen nieuw leven inblazen is niet gek. Tribal wars 2 was volgens mij inderdaad een grote flop en imo een stomme zet geweest, maar dat staat er even los van.
 
Bovenaan