Tribalwars ethiek, tot welke groep hoor jij?

Reactiescore
489
Ja vind ik wel dubbel. Mb's zijn meestal niet zo actief dus snachts een blitz en je hebt zo gemakkelijk dorpen, maar dan is het de taak van de moraalheer om dit preventief te voorkomen door bv frontdorpen te ossen. Dorpen van mb's edelen in de moraalheer zijn cluster vind ik dan weer niet echt kunnen maar daar zijn ook heel wat meningen over merk ik :D
 
Reactiescore
1.454
Het beste wat je gewoon kan doen is niet gaan clusterfucken, dan zit je nooit met de ethische dilemas
 

DeletedUser7072

Guest
Mb's overnemen moet kunnen, spelers is discutabel.

Serieuze spelers zou je sowieso niet in je cluster moeten hebben als je verder gevorderd bent, elke speler die er een beetje uitspringt en in je cluster ligt moet je dan wel opgeedeld hebben. Als je as 1 mil speler een random 60k gast in je cluster hebt en die wordt geedeld door de vijand is dat je eigen schuld wat mij betreft, want dat je die niet weg hebt geedeld is dan pure nalatigheid. In het begin van het spel heb je een soort 'semi cluster', ook wel een oppervlak waarbinnen je dominant bent en al je dorpen liggen, daar zitten dan allemaal random spelers tussen. In die fase vind ik niet dat je kan spreken van 'jou cluster' en zijn al die spelers voor anderen ook fair game. Voor de veiligheid van mb's ben jij verder gewoon verantwoordelijk, als de vijand ze pakt is dat in mijn ogen gerechtvaardigd. Je mb kan de aanvallen zien aankomen en kan zelfs een vv regelen binnen je stam.

Maw, het edelen van mb's in andermans cluster valt voor mij onder 4 en niet 3, hoewel je hiermee wel geen kans maakt op een plek in 5. Een mb kan niet actief zijn, maar de hoofdspeler zou ook inactief kunnen zijn en daar gok je ook op tijdens een nachtblitz. Een mb 'cf'en' in de nacht zou dus technisch gezien vallen onder aanvallen als je denkt dat iemand inactief is en zit duidelijk in 4.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser61134

Guest
Op W55 is geen moraal.
Maar op moraalwerelden als een mb je barbaren opeet en er overal 3 def dorpen staan met moraal 35%...

Denk dat je dan niet eens een poging gaat doen ;)
 

DeletedUser10303

Guest
Op W55 is geen moraal.
Maar op moraalwerelden als een mb je barbaren opeet en er overal 3 def dorpen staan met moraal 35%...

Denk dat je dan niet eens een poging gaat doen ;)
tuurlijk wel! gewoon yolo 20clears op smijten :D
 
Reactiescore
1.454
Tsja, is wel de manier, maar meestal wil je dat niet. Vooral als moraal 26% is en er staat een 35k/35k/35k stack in. Kom daar maar door heen ;)
 

DeletedUser10303

Guest
Tsja, is wel de manier, maar meestal wil je dat niet. Vooral als moraal 26% is en er staat een 35k/35k/35k stack in. Kom daar maar door heen ;)

Ja haha toenk in w6 speelde hadk er zo paar in mijn cluster van 1k+ dorpen... toen had je gewoon toch veel te veel clears maar ik weet nog dat we voor sommigen inderdaad soms zelfs 100 clears verloren om het te clearen...

Blijft toch wel leuk om te gokken hoeveel je gaat verliezen :D
 
Reactiescore
660
Het beste wat je gewoon kan doen is niet gaan clusterfucken, dan zit je nooit met de ethische dilemas
Mooi gezegd. Eigenlijk heb ik het zelfs al lastig met het woordje mb. Wat is dat allemaal voor iets. Persoonlijk zelf nooit aan gedaan.
 
Reactiescore
1.094
Oh ik zie de waarde van kata's ook wel goed hoor.
Het is alleen zo dat 95% van de community niet weet hoe je ze het effectiefst kan gebruiken, maar dat hebben ze ook niet nodig omdat je alleen maar alles hoeft te slopen. En dat doen die dingen wel juah, en dat maakt ze vrij kansloos, dat iedere noob dat kan.
 

DeletedUser873

Guest
Oh ik zie de waarde van kata's ook wel goed hoor.
Het is alleen zo dat 95% van de community niet weet hoe je ze het effectiefst kan gebruiken, maar dat hebben ze ook niet nodig omdat je alleen maar alles hoeft te slopen. En dat doen die dingen wel juah, en dat maakt ze vrij kansloos, dat iedere noob dat kan.
hey segg nog steeds actief lang geleden grtjes van account bucer
 

DeletedUser59552

Guest
Behoor tot categorie 3. Niks mis met kata's, cf'en via bb's is not done, spelers moet gewoon kunnen, spion gebruiken is twijfel, soms heb je gewoon iemand die heel loslippig is en die gewoon informatie geeft, wat je zelf ook zegt.
 
Reactiescore
62
Idem als Captain zou ik zeggen, enkel toch met de cf's. Zie er het grote probleem niet van in, en kan je enorm helpen.
 

DeletedUser44067

Guest
6. De AF Ganger

Een speler die niks op een wereld af te zoeken heeft maar toch de boel onderspamt omdat hij niks beters te doen heeft :cool:

Ik zou deze iets uitbreiden. Er zijn spelers die goed zijn in het manipuleren van iedereen en daar het AF heel efficiënt voor gebruiken. Ik denk aan een Harm. Respect voor hoe hij het deed, niet voor wat hij deed. Hij was heel goed in het manipuleren van de realiteit: winst voor de stam opeisen met bedank aan iedereen al voordat overwinningspercentage was bereikt. Het werkte heel even.... Zijn doel was deels om bepaalde sterke spelers zo zwart te maken dat ze IG alleen zouden komen te staan. En hij wist ook precies op welke comments hij vooral NIET moest reageren!

5 De moraalridder:
.....
Hoewel de sportiviteit van dit soort spelers vaak gewaardeerd wordt kan het ook ergernissen opwekken als deze spelers anderen erop aanspreken niet dezelfde standaarden te hanteren. Dat kan belerend en moraliserend overkomen. Vaak zie je deze spelers ook topics openen over andere stammen of spelers, waarbij ze hun eigen hoge standaarden politiek gezien slim benutten.

:eek: Volgens mij hebben we dat hierboven ook alweer zien gebeuren!

Ik vind het wel opvallend hoe deze morele standpunten zich ontwikkeld hebben. Tijdens de eerste twintig werelden waren zaken als spionage en misbruik van VV tijdens accountcheck om alle dorpen leeg te zetten de ergste zaken die je tegenkwam. En misbruik van toegang tot accounts.
Je ging niet zeuren over katagebruik en als er opeens een kern-speler achter je in de rim opdook dan moest je gepaste maatregelen nemen als stam. Dat zie ik ook als de uitdaging in dit spel: het zoeken van strategisch slimme oplossingen die passen binnen de mogelijkheden die geboden worden.

Is iemand een PP-abuser dan zoek je een andere manier om hem te raken. Of als duidelijk is dat die niet veel snapt van het spel dan gebruik je hem toch als luxe dorpenuitbouwer?
Echte spionage blijf ik heel vervelend vinden. Loslippigheid van spelers is wat anders. Het kan best zijn dat iemand info uit verschillende bronnen goed weet koppelen in combinatie met spelinzicht zodat het spionage lijkt. ==> hee dat account groeit al een paar dagen niet! ==> die is een aanval aan het voorbereiden. Oftewel wij gaan preventieve stacks daar neerzetten. o_O
Ik ben zelf ooit kort spion geweest en nog veel vaker heb ik moeten dealen met spionnen. Wat ik geleerd heb is dat de spionnen meestal het plezier van spelen in de stam verloren hebben. Wat helpt voor een goede motivatie is een haalbaar doel op korte termijn en speelplezier voor iedereen in de stam. Het helpt ook om de reputatie van spelers te kennen. Want:
Er zijn inderdaad spelers uit categorie 1 en 2 die je op tijd moet herkennen en zorgen dat die zich niet gaan vervelen. (Rebecca doet gekke dingen uit verveling) En als het toch nodig is een dossier opbouwen en op tijd ontslaan en/of wegedelen. O en neem ze met een korreltje zout! Het helpt om je niet overal druk om te maken. :rolleyes:
Het wordt wat anders als een technisch goede speler zich telkens in een nieuwe stam in de leiding laat opnemen, deze subtiel ondermijnt waardoor speelplezier verdwijnt bij de rest en de stam valt. Het is een kunst op zich om dat voor elkaar te krijgen: meestal door juist heel erg op de regels en afspraken te hameren waardoor anderen geen initiatief meer nemen. Ik heb een figuur dit op 11 zien doen en ben hem later op 16 weer tegengekomen. Knap hoor als je de nr.1 stam kan laten vallen en meerdere spelers voorgoed stoppen met TW daardoor :(

Ik zie mezelf als een gezonde combinatie van 3 en 5.
De term clusterfuck kwam ik na mijn speelpauze van 2 jaar pas op 40 voor het eerst tegen. Daarvoor was het vanzelfsprekend dat je soms naar een ander gebied sprong om daar een nieuw cluster op te bouwen. En als je pech had werd je binnen een week daar ook weer weggespeeld.

Kata-gebruik op boerderij werd juist als slim gezien om je tegenstander dwars te zitten, zeker op werelden met boerderij-limiet. In de tijd van voor PP-gebruik wist je tenminste zeker dat het nog even duurde voordat die muur weer omhoog ging. En nee het is niet leuk als 1 mijn 8 levels lager is als de rest. Of als je alleen maar speer kan maken :( Oplossing: je troepen opbouwen en elders parkeren zodat je later met hulp van anderen een stack neerzet op het moment dat hij weer eens langskomt.

Een speler van de vijand recruteren is niet vanzelfsprekend. Voor hetzelfde geld haal je namelijk een spion in huis. Als iemand echter al langere tijd aangeeft niet gelukkig te zijn in zijn stam en er wat voor over heeft om te switchen dan kan je het doen. Op een wereld hadden wij de voorwaarde dat deze speler zijn account op delete zette en op een ander account dat niet in de buurt lag verder ging. Er gaan vaak weken voorbij voor zoiets besloten wordt en is meestal een zeldzaamheid. Bijkomend voordeel was dat het overwinningspercentage steeg, en nee barbaren edelen was verboden.

Spionage zie hierboven. In principe gebruik ik geen spion maar probeer via normale contacten informatie te krijgen. Heel informatief bijvoorbeeld zijn skypechats van oude werelden waar over de nieuwe wordt gesproken. ;) En als iemand ontevreden is met zijn stam zal ik nooit eisen of zelfs maar vragen dat specifieke info geleverd wordt!

Al bovenstaande zaken heb ik zelf vaak ervaren en heb oplossingen moeten vinden voor het probleem. Dat hoort bij het spel.
Ik kan soms meer respect voor een goede tegenstander hebben dan voor stamgenoten die de kantjes ervan af lopen en alleen voor de veiligheid in een stam zitten. BG's en NAP's horen erbij al maak ik daarin ook principiële keuzes om met bepaalde spelers niet samen te werken. Ik heb al regelmatig co-schap bij sterke spelers afgewezen omdat zijn persoonlijkheid me niet beviel. Eerlijkheid en oprechtheid vind ik belangrijk maar ik weet ook dat lang niet iedereen zo in elkaar zit.

Toen ik in het begin ging spelen hoorde ik regelmatig de opmerking dat als je niet tegen je verlies kon je niet thuishoorde in dit spel. Zolang ik op een normale of slimme manier wordt verslagen heb ik daar geen probleem mee. Als het achterbaks gebeurd wel. Dus zaken waardoor het spel daarbuiten wordt gebracht vind ik niet kunnen: hackers of zelfs ddos-aanvallen waardoor je niet meer normaal kan werken, iemand op de kast jagen en persoonlijk in discrediet brengen. Of iemand onder druk zetten om IG iets te doen wat die eigenlijk niet wil. Of zoals op de us-server: iemand op stang jagen, dan telefoonnummer geven, alles opnemen en een rechtzaak beginnen. How low can you go....

Uiteindelijk gaat het ons allemaal om het plezier dat we aan dit spel kunnen beleven. En komen we net als in het echt alle (zes) categorieën tegen. Als je slim bent zoek je de spelers uit waarmee je een klik hebt en langere tijd plezier kan beleven. Dan is dat etentje om de wereldoverwinning te vieren ook veel leuker om te doen. Of gewoon tussendoor :cool:
 
Bovenaan