Tribalwars, een uniek verhaal

Reactiescore
94
Bijna 20 jaar geleden, toen ik uitgenodigd werd voor dit spel, kreeg ik een waarschuwing waar ik en menig persoon naar had moeten luisteren:
Bezint eer ge begint want het is een verslaving die haast vergelijkbaar is met roken.

En inderdaad, ook ik kon niet stoppen.
Jaar na jaar slorpte dit spel het grootste deel van mijn tijd en sociaal leven op.
  • Familiebezoeken? Oke, maar niet te lang want ik lig onder aanval en moet binnen een uurtje staren naar de klok om een snipe te sturen.
  • Gaan feesten met vrienden? Enkel als de GSM 24/7 in de hand kan blijven om te farmen. Je gaat het moment dat je 's nachts wakker bent toch niet verspillen?
  • Studeren voor een toets/examen/tentamen? Die afleiding kunnen we niet gebruiken want de stam wil een massa uitvoeren.
  • Op tijd gaan slapen voor een belangrijke dag? Liever oververmoeid dan

Om uiteindelijk de beslissing te nemen om te stoppen.
Of toch niet helemaal... Want om de zoveel tijd trekt een mail van tribalwars die normaal in de spambox terecht moet komen toch de aandacht.
Zo kijk je al snel naar de instellingen van een nieuwe wereld, kijk op je oude account of er niet nog wat PP beschikbaar zijn, of doorblader je het AF in de hoop plezier halen uit het lezen van interessante discussies. Wat achteraf toch altijd tegenvalt omdat alles wat je je herinnerde blijkbaar door een roze bril gefilterd werd.

Laten we na al die jaren eens een overzicht maken van zaken die verandert zijn en zaken die nog altijd hetzelfde zijn.

Het nieuwe tribalwars
1. de evolutie van de tutorials.
Het 1e dat opvalt voor iedereen die een account start is de tutorial. Wat een aanpassing is dit!
Op dit vlak heeft tribalwars het meeste vooruitgang geboekt.
Van werelden zonder tutorial kwam een 1e evolutie waarbij spelers beloond werden voor het bouwen van bepaalde gebouwen.
Het functie van deze tutorial was duidelijk: Je kreeg een idee over wat de gebouwen en troepen deden, waarom ze belangrijk waren en bij het halen van deze milestones werd een kleine beloning gegeven. Dit initiatief is prachtig voor nieuwe spelers, met als gevolg dat er regelmatig verbeteringen in deze tutorial kwamen.
Fast forward naar 2022 vrees ik echter dat het doel van de tutorial een beetje verwaterd is en meer wordt gebruikt als een manier om sneller uit de beginfase te komen.
Ik heb 2 hoofdredenen waarom ik dit idee krijg:
  • Elk gebouw geeft bij voltooiing gratis grondstoffen, niets zeggende over de reden waarom je ze moet bouwen.
    Dit is zeer leuk, want je wordt beloond voor elke kleine actie die je doet. Goed of slecht laten we in het midden.
  • Door de verschillende soorten beloningen en questlines is het overzicht verdwenen.
    Een nieuwe speler, of terugkomende speler zal daarom heel wat tijd verspillen bij het achterhalen van wanneer er een beloning komt en wanneer niet.

2. De beschikbaarheid van tools en scripts.

Iedereen start als leek als het gaat om scripts.
De grootste sprong betreffende skills gaat vaak gepaard met het ontdekken van hulpmiddelen die de het spel zelf vergemakkelijken.
Als we vroeger en nu vergelijken, is het grootste verschil de publieke beschikbaarheid van deze hulpmiddelen.

De 1e stammen die echt uitblonken in hun wereld hadden vaak hun eigen scripters die tools maakten voor hun stam.
Enkele voorbeelden hiervan zijn het volledig verouderde DEI-package en het iets recentere Creed package.
Het was natuurlijk uit den boze om deze speciaal gemaakte tools te verspreiden.
Hieraan hingen zware gevolgen, gaande van enorme ruzies tot het uit de stam zetten van desbetreffende persoon met een permanent verbod om terug te joinen.
Dit maakte het zoeken van co-spelers natuurlijk heel moeilijk. Iedereen wou namelijk de beste tool of het handigste script en men was er niet altijd vies van om op korte termijn co-speler te worden, puur voor het bemachtigen van de scripts, om vervolgens te leaven waardoor scripts ongewenst bij de vijand terecht kwamen.

Wat me nu opvalt is dat deze hulpmiddelen toegankelijker zijn geworden en er veel minder geheimzinnig om wordt gedaan.
1 van de voorlopers hierin was natuurlijk het vertrouwde sangu package van goede fee, Tjeerdo, ...
Ik heb misschien niet het volledige beeld wat dit betreft, maar wil toch graag de scripters van de community bedanken voor de jarenlange inzet die het voor iedereen veel aangenamer spelen maakt.

3. Het buit maken van grondstoffen (farmen)
Degenen die de evolutie van het farmen hebben mee gemaakt zullen bevestigen dat dit de grootste verandering is geweest in de loop van de jaren.
Als we helemaal naar het begin kijken, was farmen eigenlijk nog niet gekend en deed slechts de grootste uitzondering dit.
Na enkele werelden, begon de invloed van farmen toch duidelijker en duidelijker te worden en ging de manier van werken er ook op vooruit.
Dit was volgens mij de gouden tijd van de bookmarks.

Een oude tw-speler kan nog steeds nachtmerries krijgen wanneer hij bookmarks hoort.
Voor degenen die niet weten wat dit inhoud: je zet je bevel klaar maar drukt niet op verzenden. Vervolgens sla je deze link op in een bookmark waardoor je in de toekomst deze pagina kon gebruiken. Dit herhaal je handmatig voor al je dorpen en voor alle barbarendorpen en je steekt ze samen in 1 grote map.
Vervolgens open je die hele map, vaak +1000 tabs in 1x om via 2-enter-2-enter alle tabbladen af te gaan om je aanvallen te verzenden.
Zelfs wie hier nog nooit mee heeft gewerkt zal al snel de issues zien die hiermee gepaard gaan:
  • Als een vijand/stamgenoot dat dorp overneemt stuur je nog weken aanvallen naar die persoon, met heel wat mogelijke troepen die je verliest
  • Als je niet genoeg troepen in het dorp hebt werkt de bookmark niet
  • Als je co speler inlogde tijdens je farmrun mocht je al je tabbladen (die na lang wachten geladen waren) terug afsluiten zonder resultaat.
  • ...
Gelukkig waren er dan nog tools zoals een Coörd grabber dat het iets gemakkelijker maakte, al was het niet veel.

De volgende grote evolutie was de ingebouwde farm assist.
Een tool die met PP gekocht kon worden maar die het farmen veel gemakkelijker maakte. Later zelfs nog ondersteund door het FA-pack dat het gemak van farmen nog gemakkelijker maakte. Dit zorgde ervoor dat farmen ook toegankelijk werd voor het grote publiek, tot grote frustratie van de farmgekken van toen, want die hadden ineens veel kleinere opbrengsten door de grotere concurrentie. Dit betekende dat er heel wat verschillende farm-tactieken ontstonden en het farmen zelf ingewikkelder werd. Hoe ver farm je? hoe vaak? Stuur je opnieuw farms naar dorpen waar al een bevel op loopt? Deze en vele andere vragen werden door de spelers bestudeerd en gefinetuned met heel wat verschillende tactieken tot gevolg.

Om uiteindelijk te eindigen waar we nu zijn met weer een nieuwe optie: het roven.
Hier kan ik het fout over hebben, maar volgens mij kan dit als volgt worden samengevat: Minder risico's en altijd inkomsten maar langere tijden en kleinere maximale opbrengst. Het nut hiervan zie ik nog niet helemaal in want dit is van na mijn tijd. Maar variatie doet wonderen.

Het onveranderlijke van tribalwars


1. Het eeuwige AF
Iets dat de meeste forumgangers vroeg of laat wel opvalt is hoe weinig er verandert op het AF.
De meeste discussies zijn een beetje met de vinger wijzen terwijl je jezelf of vrienden probeert te verheerlijken.
Politiek en propaganda maken een groot deel uit van dit spel. Dit kan niet ontkent worden. Maar de definitie van P&P is soms ver te vinden.
En in the heat of the moment kan een discussie wel eens zeer bot worden.
Wat jammer is, en daar is bijna iedereen schuldig aan (mezelf inbegrepen), is dat in the heat of the moment een discussie niet meer P&P kan genoemd worden.
Argumenten zijn vaak minder waard dan botte beschuldigingen. Wie het hardst roept, vaak met het meeste vriendjes, zal uiteindelijk denken zijn gelijk gehaald te hebben.
Dit zorgt voor een tunnelvisie zonder een duidelijke argumentatie en uiteindelijk bevat een discussie van +30 comments vaak slechts nuttige info in de 1e comments.

Dit toont zich ook in een steeds inactiever wordend AF. Bijna alle interessante topics zijn na 20 jaar volledig uitgemolken.

2. Het calimero-complex
Laten we een legendarische uitspraak gebruiken: Jij bent groot en ik ben klein, en dat is niet eerlijk.
Hiermee verwijs ik naar het deel van de community dat permanent butthurt lijkt.
Hier kunnen veel voorbeelden worden aangehaald die al jaar en dag gebruikt worden.

1 van deze voorbeelden is de onenigheid over katapulten.
Al van in het begin zijn er een grote discussies over het gebruik van katapulten.
Dit toont zich ook door het ontelbaar aantal comments en topics gemaakt over dit onderwerp op het AF.
Van zodra er iemand kata's gebruikt krijg je 2 kanten. De kant die het goed keurt en de kant die het afkeurt.
Zo zwart-wit is het echter niet want vaak zie je dat spelers van kant switchen afhankelijk wat het beste uitkomt.
Al bij al is het wat mij betreft al jaren een dode discussie die de schijnheiligheid van de grootste monden enkel maar bevestigd.
Ik ga zelf geen mening vellen over het gebruik van katapulten, maar wil toch even benadrukken dat ondanks alle haat, katapulten al sinds de start van het spel bestaan en gebruikt worden. De kans dat ze zullen geschrapt worden is dus nihil en dat zegt wat mij betreft alles.

Enkele andere voorbeelden:
  • Jij doet aan PP abusen
  • Internen is niet eerlijk
  • Boosten is niet fair
  • CF'en is niet eerlijk
  • Jij backstabber...
Deze en vele andere voorbeelden tonen aan dat niet alles binnen de regels sociaal aanvaardbaar is.
Ik vraag me echter af of iemand na 20 jaar nog een origineel argument kan aanhalen, anders is er geen toegevoegde waarde en lijkt het op een klein kind dat een tantrum gooit.
TW blijft een spel en heeft een grijze zone zodat iedereen kan spelen zoals hij dat wilt.
Vind je iets niet oke? Zorg dan zelf voor de verandering, anders zal je je moeten aanpassen of stoppen zoals al degenen voor jou.

Dit topic is aangemaakt uit verveling en ik ben zeker niet de beste schrijver. 1 glimlach maakt dit dus een geslaagde post.
 
Reactiescore
5
Leuk bericht en zeer herkenbaar! Er verscheen bij mij al een glimlach op mijn gezicht bij het lezen van de inhoud van spoiler "enkele herkenbare voorbeelden" :).
 
Reactiescore
3
omnomnom dit was zeer aangenaam om te lezen :)
Ook weer begonnen na jaren en kan me helemaal hierin vinden en dat maak het ook zo interessant :D
 
Reactiescore
0
Mooie post! :)
 
Reactiescore
973
De 1e stammen die echt uitblonken in hun wereld hadden vaak hun eigen scripters die tools maakten voor hun stam.
Enkele voorbeelden hiervan zijn het volledig verouderde DEI-package en het iets recentere Creed package.
Het was natuurlijk uit den boze om deze speciaal gemaakte tools te verspreiden.

Het Creed pack werd pas veel later die wereld geïntroduceerd toen Creed al verreweg favoriet was voor de winst, en het pack werd tevens vrij snel openbaar gemaakt op het AF. Zo'n extreme invloed had dat pack niet sinds het niks echt automatiseerde als bijvoorbeeld het att pack van MLP w15. w9 Pi att site en de w14 Dei Packs.

Het idee dat Creed domineerde door het script pack, dat overigens niet eens gebruikt werd door velen, is vrij absurd. We hadden simpelweg de veruit beste spelers. De veilige rim spelers bij Creed waren van een beter niveau dan de frontspelers om zo maar te zeggen. Destijds waarin weinige werelden echt uitblonken in kwaliteit, was het vrij ongekend om op elk front account een absoluut topteam te hebben in late game. Zoal dat ik met de meeste van de Creed kopstukken meerdere classics heb gewonnen, zonder een script voordeel.
 
Reactiescore
94
Het Creed pack werd pas veel later die wereld geïntroduceerd toen Creed al verreweg favoriet was voor de winst, en het pack werd tevens vrij snel openbaar gemaakt op het AF. Zo'n extreme invloed had dat pack niet sinds het niks echt automatiseerde als bijvoorbeeld het att pack van MLP w15. w9 Pi att site en de w14 Dei Packs.

Het idee dat Creed domineerde door het script pack, dat overigens niet eens gebruikt werd door velen, is vrij absurd. We hadden simpelweg de veruit beste spelers. De veilige rim spelers bij Creed waren van een beter niveau dan de frontspelers om zo maar te zeggen. Destijds waarin weinige werelden echt uitblonken in kwaliteit, was het vrij ongekend om op elk front account een absoluut topteam te hebben in late game. Zoal dat ik met de meeste van de Creed kopstukken meerdere classics heb gewonnen, zonder een script voordeel.

Het komt bij jou precies verkeerd over.
Je hoeft geen script te hebben om een topstam te zijn.
Maar vele topstammen hadden naast hun skills ook eigen tools zoals je zelf ook aangeeft met voorbeelden zoals MLP, Pi, ...
De tools zijn nooit de dominerende factor.

was het creed package niet vrij snel gelekt waardoor er (volgens mij) korte tijd zelfs een wereldlock op werd geplaatst voor openbaar werd?
Wat ik precies wel nog herinner is dat de auteur van dat script zo slecht gezind was over het verspreiden dat het tijdelijk niet meer werd onderhouden, of dat waren toch de geruchten die rond gingen. Als dit waar was is het verspreiden van dit script minder vrijwillig gebeurd dan oorspronkelijk gepland.
Dus zo heilig als je jezelf verkoopt ben je niet helemaal als dit klopt.

Het creed package toont jouw argument volgens mij ook vrij goed aan.
De beschikbaarheid van het Creed package voor iedereen zorgde niet voor betere prestaties of kwaliteit bij anderen.
Dit lijkt me een 2e duidelijk argument dat jouw woorden aanvult.

Ik weet verder niet wat voor oud trauma ik onbedoeld heb opengehaald.
Maar je hoeft jezelf niet te verdedigen voor iets waar niemand je voor heeft beschuldigd.
Nu lijkt het alsof je gewoon nog even wou stoefen over je oude stam en je oude vrienden en deze in de belangstelling wou plaatsen.
Al dan niet terecht laten we maar even in het midden.
 
Reactiescore
180
Als mede verslaafde, 398 keer terugkerende en op w1 gestarte lag de lach der herkenbaarheid gedurende het hele artikel op men lippen.

Leuk!
 
Reactiescore
5.611
Grappige is eigenlijk dat voor toen deze scripts en packs vrij ingrijpend leken. Tuurlijk had het Dei-pack voordelen tov het toen al openbaar beschikbare Sangu, maar dat viel volgens mij ook wel weer mee. Ik denk niet dat het Dei pack bijv w14 gewonnen heeft, ik denk niet eens dat het een hele grote bijdrage heeft geleverd. Ik geloof dat ene Sake de scripter was van het Dei pack, maar volgens mij deed hij niet bijster moeilijk over het geheim houden ervan. Feit blijft dat al die packs lekte, net zoals de packs van nu ook lekken.

De packs van nu zijn eigenlijk voor ingrijpender dat de packs van toen. Het is een wereld van verschil tussen het deffen met het deffpack van Devi of het deffen zonder. Het je zelfs zo dat de sniper van toxic donut je 2x sneller maakt in het deffen.
Tribeshare van Warre is het verbeterde vault met TBR maps in 1, klasse verder dan alle scripts van toen.

Mooi aan ene kant om de evolutie te zien, dat er vandaag de dag nog steeds scripts worden gemaakt die zo bepalend zijn. De toegankelijkheid naar scripts en de transparantie hiervan is wel flink verbeterd, wat wel echt top is.
 
Reactiescore
864
Grappige is eigenlijk dat voor toen deze scripts en packs vrij ingrijpend leken. Tuurlijk had het Dei-pack voordelen tov het toen al openbaar beschikbare Sangu, maar dat viel volgens mij ook wel weer mee. Ik denk niet dat het Dei pack bijv w14 gewonnen heeft, ik denk niet eens dat het een hele grote bijdrage heeft geleverd. Ik geloof dat ene Sake de scripter was van het Dei pack, maar volgens mij deed hij niet bijster moeilijk over het geheim houden ervan. Feit blijft dat al die packs lekte, net zoals de packs van nu ook lekken.

De packs van nu zijn eigenlijk voor ingrijpender dat de packs van toen. Het is een wereld van verschil tussen het deffen met het deffpack van Devi of het deffen zonder. Het je zelfs zo dat de sniper van toxic donut je 2x sneller maakt in het deffen.
Tribeshare van Warre is het verbeterde vault met TBR maps in 1, klasse verder dan alle scripts van toen.

Mooi aan ene kant om de evolutie te zien, dat er vandaag de dag nog steeds scripts worden gemaakt die zo bepalend zijn. De toegankelijkheid naar scripts en de transparantie hiervan is wel flink verbeterd, wat wel echt top is.

Zouden de scripts van nu ervoor zorgen dat het aantal nieuwe spelers op Tribalwars met de wereld schaarser wordt?
 
Reactiescore
973
Het komt bij jou precies verkeerd over.
Je hoeft geen script te hebben om een topstam te zijn.
Maar vele topstammen hadden naast hun skills ook eigen tools zoals je zelf ook aangeeft met voorbeelden zoals MLP, Pi, ...
De tools zijn nooit de dominerende factor.

Aldus mijn punt dat Creed een zeer pover voorbeeld daarin is, sinds het script maar zeer beperkte tijd binnen de stam is gebleven en tevens de meeste er weinig gebruik van hebben gemaakt. Daarbij kwam het script pas heel laat op w34 in bèta vorm naar boven. De insinuatie dat Creed vooral boven de rest van vele stammen uitkwam door een eigen script is op zijn zachts gezegd misleidend.

was het creed package niet vrij snel gelekt waardoor er (volgens mij) korte tijd zelfs een wereldlock op werd geplaatst voor openbaar werd?
Wat ik precies wel nog herinner is dat de auteur van dat script zo slecht gezind was over het verspreiden dat het tijdelijk niet meer werd onderhouden, of dat waren toch de geruchten die rond gingen. Als dit waar was is het verspreiden van dit script minder vrijwillig gebeurd dan oorspronkelijk gepland.
Dus zo heilig als je jezelf verkoopt ben je niet helemaal als dit klopt
.

Het werd vrijwel direct gelekt, nog in de eerste bèta vorm, zonder toestemming van de maker. Het was destijds meer een principekwestie dan dat er al besloten was of het script wel of niet gepubliceerd zou worden. Sinds daar nog steeds over gesproken werd destijds, dat uiteindelijk dus wel besloten werd.

Het creed package toont jouw argument volgens mij ook vrij goed aan.
De beschikbaarheid van het Creed package voor iedereen zorgde niet voor betere prestaties of kwaliteit bij anderen.
Dit lijkt me een 2e duidelijk argument dat jouw woorden aanvult.

Sinds het pack nu niet echt een gigantisch verschil maakt en weinig tot niks automatiseerde, dat in tegenstelling tot andere scripts. Je kan niet ontkennen dat de time tool een vrij groot verschil heeft gemaakt, opeens timed iedereen binnen tientallen milli terwijl vroeger de meeste amper op 100en milli konden timen.

Ik weet verder niet wat voor oud trauma ik onbedoeld heb opengehaald.
Maar je hoeft jezelf niet te verdedigen voor iets waar niemand je voor heeft beschuldigd.
Nu lijkt het alsof je gewoon nog even wou stoefen over je oude stam en je oude vrienden en deze in de belangstelling wou plaatsen.
Al dan niet terecht laten we maar even in het midden.

Zou niet weten waar ik oude trauma's van moet hebben, las toevallig je post en vond het een verkeerd beeld geven. Als je een beeld probeert te schetsen, doe het dan goed. Heeft weinig met stoefen te maken.

Overigens nog een vraag op je eerste post..


Enkele andere voorbeelden:
  • Jij doet aan PP abusen
  • Internen is niet eerlijk
  • Boosten is niet fair
  • CF'en is niet eerlijk
  • Jij backstabber...
Deze en vele andere voorbeelden tonen aan dat niet alles binnen de regels sociaal aanvaardbaar is.
Ik vraag me echter af of iemand na 20 jaar nog een origineel argument kan aanhalen, anders is er geen toegevoegde waarde en lijkt het op een klein kind dat een tantrum gooit.
TW blijft een spel en heeft een grijze zone zodat iedereen kan spelen zoals hij dat wilt.
Vind je iets niet oke? Zorg dan zelf voor de verandering, anders zal je je moeten aanpassen of stoppen zoals al degenen voor jou.[/SPOILER]

Dit topic is aangemaakt uit verveling en ik ben zeker niet de beste schrijver. 1 glimlach maakt dit dus een geslaagde post.

Welk orgineel argument moet iemand dan geven bij een point blanc backstab? Iets in de trend van je stamgenoot in de nacht aanvallen zonder geldige redenen dan zijn dorpen te willen en van kant te switchen. Ik vind het een vrij absurd idee dat je bij een backstab het probleem bij je zelf moet vinden verplaats de speler er op aan te spreken ingame of op het AF omdat je geen orgineel argument kan aanhalen.. Er zijn genoeg situaties waarin iets acceptabel is of niet. Naar mijn mening kan omdat iets niet gespecificeerd is in de regels, nog altijd wel inmoreel zijn.
 
Reactiescore
1.018
Leuk om te lezen, hebben wij vroeger contact gehad? Probeer je te plaatsen maar heb zo gouw ff geen idee wat je oude af-account was
 
Reactiescore
65
Geef mij maar de oude tijden terug van de eerste 3 werelden.
Met een pen en papiertje de tijden uitrekenen en op de 1/10 seconde proberen te versturen.
Was lastig toen vanwege veel langzamer internet en je was blij als het perfect getimed was.
Met 200 pp speelde je toen nog een wereld uit.
Ook was toen een woord nog echt een woord, een heel verschil met nu.
 
Reactiescore
25
Leuke post en als speler van het eerste uur ook erg herkenbaar.
TW is behoorlijk veranderd, op sommige punten positief maar er zijn zeker ook wel wat negatieve veranderingen.
Wat ik zelf jammer vind is dat werelden zoveel kleiner zijn en snel op elkaar volgen. Ook het pp gebruik, wat in de eerste werelden zich beperkte tot alleen een PA, geeft een andere dynamiek, wat het voor nieuwkomers veel lastiger maakt. Je hebt immers een behoorlijk pp saldo nodig om tegenwoordig mee te kunnen komen.
De werelden worden nu gedomineerd door een vaste groep spelers die in teamverband spelen. Als je de mensen niet goed kent sta je al 3-0 achter, aangezien ze vaak al gezamenlijk starten op een wereld.
Wat ik ook veel zie gebeuren en wat jammer is, is dat hierdoor spelers die het niet kunnen bijbenen vaak gedwongen worden om als MB/DU te werken en in het beste geval als co erbij te komen zodat de dorpen dan kunnen worden afgegeven. Ik ben zelf inmiddels ook vaak als co verder gegaan in teamverband, wat op zich prettig werkt, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat graag doet.

Op het AF was ik in W3 zeer actief (onder een andere naam), maar kijk daar nu nog maar zelden naar, omdat het idd vaak niet heel respectvol gaat en het vooral modder smijten is naar elkaar...
Deze post was in ieder geval weer eens erg leuk om te lezen :)

Ik hoop alleen maar dat TW leuk en populair zal blijven, aangezien de laatste werelden steeds kleiner en kleiner worden, wat toch duidt op verlies van populariteit en wat misschien toch ook te maken heeft met het feit dat het minder toegankelijk is geworden voor nieuwkomers en solo spelers.
 
Reactiescore
3
Ja ik wil me hierbij volledig aansluiten.
Als "nieuwe"speler, ben weer begonnen nadat ik jaren geleden ben gestopt. Is het wel vrij intense hoe erg je achtersta in early-game door pp.
Dit is gewoon zo en daar moet je omheen werken.
Daarnaast is het voor solo-spelers wel stukken lastiger geworden.

Kort verhaaltje hierover: toevallig wil het zo zijn dat ik op w84 een compleet nieuwe speler ontmoette en die enigszins het spel leuk vond maar nog niks begreep van dodgen, timen, clearen en snipen. De basic van een dorpuitbouwen en wat, welke troepen deden dat had hij parraat.
Deze speler vroeg om hulp en hij pompte er aardig wat geld in. Zeg maar genoeg om op een pp-rusher te lijken :O
Vervolgens gaat het helemaal mis bij zijn derde dorp, deze persoon verknalt zn clear e.d.
Vervolgens hoe frappant dit ook is, 11 uur verder op stuurt een persoon ineens een trein naar hem, toevallig had hij zijn troepen doodgelopen....
De nieuwe speler raakt in paniek en weet niet hoe het nou moet en niemand kan ondersteunen want hij zat net in een nieuwe stam.
Raakt zijn dorp kwijt en quit.
Ergens vond ik dit gewoon triest hoe dit kan gebeuren... en het hoort bij het spel begrijp me goed maar teams van 3-7 man zijn gewoon overpowered en daar kom je als solo niet doorheen, teminste hooguit tot mid-game maar dan is het klaar.

Aan de andere kant.. ik ben ook weer veel oud-bekende tegen gekomen die ook weer zijn begonnen of die het weer een jaar of 1 a 2 spelen met positieve verhalen.
Er zijn altijd donkere wolken, toch schijnt er ergens wel de zon tussendoor. Hopelijk komt er nog meer aanwas en word het een leuk feestje.

Groetjes,
 
Reactiescore
3
Tja het spijt mij ook is helaas een speler minder, en voor tw een spender minder :p

ohhh nee ging niet alleen over jou hoor :D gewoon in het algemeen, kom teams tegen met ziek veel mensen.
 
Bovenaan