Nja, heel simpel, dankzij alle events is het echt ‘peanuts’ om elke dag 5 edels erbij te bouwen. Die speler die 10 barbs heeft geedeld krijgt daar nu 5 goudmunten voor per halve oorlogsbuit die hij koopt (waarvan je er met speels gemak 4 per dag krijgt) en heeft de edels binnen no time gratis terug.
Is een 10k dorp edelen beter dan een barb? Ja. Maar als je bijvoorbeeld je offence kwijt bent, is nu een barb edelen en dan 2 weken barb + clear uitbouwen, beter dan alleen 2 weken die clear bouwen. Je hebt immers binnen no time je kaz/stal/wp 24/7 aant draaien en kunt dan je ‘verspeelde’ edel terugbouwen.
Tot zover mijn optiek. Nu mag je inderdaad uittypen waarom het verstandiger is om niets te edelen, dan barbs. Ik laat me graag overtuigen...
Laten we even stellen dat je 10 dorpen hebt en 4 edels. Hoeveel van elk is niet heel relevant maar omdat het nodig is een voorbeeld te geven gebruik ik die even.
Je loopt je clear dood. Wat Kerouac zei klopt natuurlijk, is waarschijnlijk een fout aan vooraf gegaan maar je kan natuurlijk ook gewoon stomme pech gehad hebben. Dat is voor deze kwestie niet heel relevant. Vanaf dit punt moet je natuurlijk je opties gaan bekijken. Optie 1 is niets doen, je bouwt je clear opnieuw op. Indien je een fatsoenlijk dorp wil edelen moet je wel. Ja, je kan ook je stamgenoten om clears vragen maar aangezien de speler in kwestie dat de vorige keer ook niet gedaan had laat ik dit even buiten beschouwing. Negentig procent van de barbarenedelaars overweegt deze optie niet eens, maar goed. Optie 2 is je gaat barbarendorpen edelen.
Wanneer je 10 dorpen hebt en 4 edels kost de volgende edel 15 munten. Feitelijk zijn dit de kosten van het edelen van het dorp (plus de kosten van de edel zelf) Een munt meer of minder is niet relevant voor het punt dat ik probeer te maken. Stel je edelt een barbarendorp dan kost je dit ten eerste al de volledige muntkosten van die edel plus de kosten van de edel zelf. Edel je een barbarendorp dan heeft hij lage grondstoffen. Misschien staan ze op 10 als je geluk hebt, een paar levels meer of minder kan natuurlijk ook. Vervolgens moet je dat dorp op gaan bouwen. Alles kost grondstoffen. HQ naar 20, GS naar 30, kazerne hoog, stal hoog, boerderij, opslag, enzovoorts. Neem daarbij mee dat de kosten exponentieel toenemen en je komt al gauw uit op meerdere miljoenen (!) aan grondstofkosten. Ik heb het hierbij nog niet eens over wanneer je rendabel troepen kunt gaan produceren omdat dit een LH wereld is. Beeld je even in wat al die gebouwlevels aan grondstoffen kosten en besef dan hoeveel goudmunten je daaruit had kunnen halen.
Je begrijpt dat het ontzettend lang duurt en ontzettend veel kosten met zich meebrengt voordat dit barbarendorpje de kosten van het edelen en opbouwen heeft terugverdiend.
Hier tegenovergesteld staat wachten, en eigenlijk is dat niet eens zo want de wereld zit vol met figuren die gewoon genoeg te edelen hebben maar alsnog voor barbarendorpen kiezen. In deze fase kun je met gemak 4k+ dorpen edelen waarvan er veel al hun grondstoffen op 30 hebben. Doe je dit, dan kun je ten eerste onmiddelijk beginnen met het 24/7 produceren van troepen op hoge snelheid dankzij de aanwezige hoge kazerne en stal levels, maar je krijgt ook nog eens extra grondstoffen binnen om munten van te slaan, andere gebouwen van te uppen, enzovoorts.
Het wachten en dus je clear weer opbouwen heeft als voordeel dat munten kunt blijven slaan (hoewel je dit ook kan als je een barbarendorp edelt, maar in veel mindere mate omdat je grondstoffen moet doorsturen om het op te bouwen (doe je dit niet ben je al meteen dom bezig)), plus je behoudt je edels voor betere targets. De edels voor dat kleine barbarendorp dat er zo twee weken over doet om enigszins normaal opgebouwd te worden krijg je namelijk niet terug.
TW spelers ontbreekt het vaak aan een cruciaal punt en dat is geduld. Meestal hebben ze het niet. Ze zien hun buren sneller groeien en willen bijblijven. Ze willen niet het het idee hebben dat ze stilstaan, ook al is dat soms de verstandigere optie. We moeten de acties van een ongeduld persoon niet maskeren als slim of tactisch, want dat is het niet. Het is een speelstijl die onkunde aantoont en je op de lange termijn een achterstand oplevert, ook met de goedkopere munten en events die er zijn, ga er namelijk maar vanuit dat je concurrentie exact dezelfde bonussen heeft of krijgt.
Ik heb het hier overigens niet over frontversteviging in mid-lategame want daar valt wel wat voor te zeggen natuurlijk.