Top/Flop stammen

DeletedUser77130

Guest
Ik zeik de stam niet af, ik zeg dat hij niet in E.baw zit.

Gezien de sollicitaties die bij Psycho binnenkomen, kan het zo zijn dat Psycho binnen de kortste keren een massastam is.

Psycho Pinguins.
Voor B-recruits is die tweede stam geopend, toch? E.baw2.

Om er niet als een massa-stam uit te zien is waarschijnlijk niet de precieze reden. Ik denk eerder dat het komt omdat E.baw zelf het maximale ledenaantal heeft bereikt. #Justsayin' :rolleyes:

Volgens mij bedoel we hetzelfde hier. :D
 
Reactiescore
1.454
Zoals hier al eerder is gezegd. MASSA=KASSA

Ik hoop dat je hier sarcastisch probeert te zijn, want als je oprecht gelooft dat massa stammen goed zijn kan je jezelf toch ook niet meer serieus nemen. Just saying.
 
Reactiescore
1.728
Ik hoop dat je hier sarcastisch probeert te zijn, want als je oprecht gelooft dat massa stammen goed zijn kan je jezelf toch ook niet meer serieus nemen. Just saying.

Een goed georganiseerde massa stam is dodelijker dan een zogenaamde elite stam ;). Maar dat niemand ooit van het spreekwoord heeft gehoord snap ik niet.
 
Reactiescore
1.454
Een goed georganiseerde massa stam is dodelijker dan een zogenaamde elite stam ;). Maar dat niemand ooit van het spreekwoord heeft gehoord snap ik niet.

Zit een bron van waarheid in. Als je het goed de stam goed georganiseerd is kan het dodelijk zijn. Maar dat is juist het punt. Het wordt 9 van de 10 keer een enorme chaos. Er zijn tegenwoordig heel veel ego's die dit spel spelen. Die zitten ook in E.Baw, zonder twijfel. Iedere stam heeft wel ego's, en dat is ook niet verkeerd. Maar op het moment dat er een enorme stam is zullen er ook meer ego's botsen. Dit leid vaak tot het falen van een massa stam.

Verder heb ik het nog niet eens gehad over edel lijnen. Ik weet hoe moeilijk het is om edel lijnen te maken voor een stam met 10 mensen die redelijk dicht op elkaar liggen, als je dit moet doen voor een stam met 50 mensen is dit nog veel lastiger, en zeker met werelden die kleiner en kleiner worden. In werelden zoals wereld 2 tot 10 konden massa stammen zeker dodelijk zijn. Tegenwoordig, is dit niet meer het geval.

Dat is tenminste mijn mening over massa stammen.
 
Reactiescore
1.728
Zit een bron van waarheid in. Als je het goed de stam goed georganiseerd is kan het dodelijk zijn. Maar dat is juist het punt. Het wordt 9 van de 10 keer een enorme chaos. Er zijn tegenwoordig heel veel ego's die dit spel spelen. Die zitten ook in E.Baw, zonder twijfel. Iedere stam heeft wel ego's, en dat is ook niet verkeerd. Maar op het moment dat er een enorme stam is zullen er ook meer ego's botsen. Dit leid vaak tot het falen van een massa stam.

Verder heb ik het nog niet eens gehad over edel lijnen. Ik weet hoe moeilijk het is om edel lijnen te maken voor een stam met 10 mensen die redelijk dicht op elkaar liggen, als je dit moet doen voor een stam met 50 mensen is dit nog veel lastiger, en zeker met werelden die kleiner en kleiner worden. In werelden zoals wereld 2 tot 10 konden massa stammen zeker dodelijk zijn. Tegenwoordig, is dit niet meer het geval.

Dat is tenminste mijn mening over massa stammen.

Om het hier te laten werken heb je een leider nodig die die egootjes in het gareel houden. Er zijn maar weinig leiders die dit voor elkaar krijgen, dat moet ik je nageven. Maar ze zijn er wel.

En edellijnen, phalanxen heel simpel, langs elkaar groeien. Moet heel goed mogelijk zijn met een goede organisatie. Maar ook dit vergt een goede leider en samenwerking tussen de betreffende spelers.

En een massa stam is zeker in de zomertijd een stuk dodelijker dan een elite stam. Aangezien een massa stam dan meer activiteit kan opbrengen.

En met massa stam bedoel ik een stam van 30+.
 
Reactiescore
1.454
Om het hier te laten werken heb je een leider nodig die die egootjes in het gareel houden. Er zijn maar weinig leiders die dit voor elkaar krijgen, dat moet ik je nageven. Maar ze zijn er wel.

En edellijnen, phalanxen heel simpel, langs elkaar groeien. Moet heel goed mogelijk zijn met een goede organisatie. Maar ook dit vergt een goede leider en samenwerking tussen de betreffende spelers.

En een massa stam is zeker in de zomertijd een stuk dodelijker dan een elite stam. Aangezien een massa stam dan meer activiteit kan opbrengen.

En met massa stam bedoel ik een stam van 30+.

Dat is zeker waar, de beken ik. Echter is die goede leiding wel nodig. Nu wil ik eerst zeggen dat ik alle respect in de wereld voor ferry (zover ik weet heeft ferry de leiding, correct me if im wrong) heb, maar ik weet niet of hij de persoon is die het bovengenoemde kan. Dit baseer ik op mijn persoonlijke ervaring.

Maar ik vind het wel frapant dat je zegt dat massa stammen mee activiteit kunnen opbrengen. Het is eerlijk gezegd hilarisch. Dit omdat dit volledig op onzin is gebaseerd. De massa stammen trekken vaak de 'net iets mindere' spelers aan. Dat is niet negatief bedoeld, so don't feel offended. Deze spelers zijn vaak minder online dan de absolute top acccounts. Ook zitten er in de 'elite' stammen vaak nachters, en in de massa stammen zitten deze vaak niet.

Dus dat je zei dat massa stammen actiever zijn is gewoon onzin.

Kan je zelf niks verzinnen? :mad:

Gebruik dit best vaak. Maar zal proberen het minder te gebruiken. Speciaal voor jouw :p
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser66129

Guest
Analyse top stammen op dit moment deel 1

jkfd1tqsyj7.png


Aangezien ik straks een volle week weg ben wou ik nog een leuk werkje even neer zitten op het AF, ben even wat gaan verdiepen in de wereld etc. en leek me leuk eens een analyse te doen over de huidige stand van zaken gezien de stammen momenteel. Hierin besloot ik de top 7 stammen te kiezen omdat het verschil tussen de nr. 7 stam en nr. 8 stam al 2 miljoen aan punten verschil is en TSC daarmee al vrij grote achterstand heeft met punten. Dus vandaar de top 7 stammen gekozen omdat ik ook denk dat die stammen momenteel van veel belang zijn in de wereld en de gang van zaken.

Om te beginnen een kaartje waarop de liggingen te zien zijn, vooral kan je goed zien dat je stammen hebt in de core (_TBR_ , E.Baw & .R) en de andere stammen net iets meer rimgericht liggen (Psycho , Angels, Red & Meow). E: het kaartje en van ranglijst is voor de naam change van Life. -> Psycho..

6ygrcdgk2jn.png


1. E.Baw

pdqzz2e51kj.baw.png

Een stam met de max van 25 leden met het verschil van 780k speler tot 125k speler. Een erg groot verschil dus. Deze stam doet volgens mij rekruuts enkel om uit te breiden op de kaart en niet omdat ze van enige toegevoegde waarde zullen zijn voor de stam. De ligging de ze momenteel hebben is erg lastig voor hun omdat ze vrijwel aan alle kanten nu omringt liggen door andere stammen. Zo is er ten westen Meow. Zuidelijk zit Red er erg dicht op, in het oosten _TBR_ en noorden .R. Hierdoor hebben ze totaal geen ideale uitgangspositie en veruit de slechtste vergeleken met de andere stammen. Elke stam ligt er erg kort op waardoor ze wellicht vanuit meerdere kanten straks onder druk komen met dus relatief weinig safe van de stam. Dat ze momenteel op plek 1 staan hebben ze dan ook puur te danken aan het punt dat ze 25 leden hebben. Wel hebben ze al wat behaald met ODA & ODD en staan met dat beide op de 2e plek. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat ze het tegen goeie spelers/stammen hebben moeten afleggen. Verder een punt waarop ik erg afknap is hun zusterstam namelijk E.baw2. Ook deze stam zit aan de max dus 25 leden, dit betekent dat ze eigenlijk totaal al 50 leden hebben. Wat we dus best een massa stam kunnen noemen dus. De leiding van E.baw kan ik vrij weinig over zeggen net zoals reputatie. Dit omdat je ze niet echt op het AF ziet en ze IG ook niet echt voorbij ziet komen. Leiding lijkt me alleen niet bepaald sterke leiding en volgens mij hebben de leden het te veel voor het zeggen in de stam. Ik denk dat E.baw het deze wereld niet lang vol zal gaan houden op basis van dus verschillende factoren: Te veel front/weinig safe, teveel onervaren spelers door de massa spelers die ze hebben & geen duidelijk leiding.

2. .R

.r.png

.R is een stam ook meer in de core. Deze stam doet me zelf erg denken aan POK omdat hier ook redelijk wat POK leden in zitten/kort in zaten. Ze hebben een redelijk mooi punten gemiddelde, maar dit komt ook vooral door het PP gebruik van een aantal waaronder dus Team Rocket. Ze hebben momenteel ook veel front met andere stammen maar ook aantal kleine stammen er nog tussen liggen. Zo hebben ze wel front met Angels, E.Baw & _TBR_. Maar veel front is het momenteel nog niet. Dus ze kunnen zich hier en daar nog prima uitbreiden voordat ze opgesloten liggen. Ze hebben wel een lekker compact cluster liggen met een kleine uitwijking van Team Rocket. Verder ook SirMaxim, ik vraag me echt af waarom deze in .R zit aangezien er aantal Angels leden tussen hem en rest van .R. Dit is vrijwel mission impossible om aansluiting te krijgen omdat Angels daar echt wel stokje voor zou steken. Verder heeft deze stam gewoonweg een stab uitgevoerd richting POK destijds door zich niet aan de afgesproken tijd van NAP die ze tijdelijk hadden. Dat dan vervolgens een reactie van de leiding (?) was dat het standaard 2 dagen is zo NAP zegt al genoeg over het niveau binnen de stam omdat er nooit zoiets 'standaard' is. Je bespreekt iets tussen stammen en aan die afspraak hoor je je dan aan te houden. Ook na verhalen is .R geen stam van hoog niveau, chaos etc. heerst er in de stam, leden komen en leden gaan kijk maar naar bijvoorbeeld The Owner, was geleaved en later die avond joinde hij weer. Lijkt me totaal geen ideale stam en een leiding dat gewoonweg incapabel is. Denk dat deze stam ook niet lang vol zou houden.

3. Angels

i5ahibgvsgp.png

Een P-made stam die al wel tijdje bestaat nu. Hebben risico genomen met de liggingen dat momenteel nog steeds goed valt terug te zien om de kaart, erg verspreid de ligging waardoor ze relatief veel front hebben momenteel. Front met de stammen .R en klein beetje Psycho & Meow. .R is dus veruit de belangrijkste tegenstander die ze momenteel hebben. Verder hebben ze al wel redelijk wat te voortduren gehad,massa's of blitzen zoals op Devistating Influance & Prins Pils. Waarbij laatst benoemde goed heeft weten af te slaan, eerst genoemde heeft het moeten afleggen destijds tegen Signum. Verder hebben ze nog erg mooi de ruimte om te groeien richting veel kanten waaronder de rim, maar denk dat belang van de stam momenteel meer is om alle clusters aan elkaar aan te sluiten en/of .R te verslaan en dus niet rimgericht is. Gezien ODA en ODD is ook wel te zien wat de stam al bereikt heeft, 1e ODA en 1e ODD terwijl ze 3e staan als stam, netjes. Verder leiding is echt een top leiding die echt wel weet wat die doet en wellicht van Angels een top stam kan maken. De leden die erin zitten zijn stuk voor stuk ook allemaal stam spelers die zich veel inzetten voor de stam en ook aangename forum posters zijn. Ook hebben ze allemaal in verleden wel een goeie reputatie behaald dus dat zou deze wereld zo maar weer kunnen gebeuren. Mocht deze stam de aansluitingen goed kunnen krijgen is het zeker een stam die eventuele eindfase in zal gaan.

4. _TBR_

r9ifpu8t0gpzs.png

Een stam met 23 leden en daarmee op plek 4. Heb geen hoge pet van deze stam omdat het sowieso al een naam is van een top stam van vroeger. Vraag me dan dus ook echt af of er spelers van destijds _TBR_ er nu ook weer in zitten en als ik kijk naar de leden lijkt dit me heel erg sterk. Een aantal namen zeggen mij wij wel iets, maar dat is een enkele, de rest lijkt mij vrij slecht. Ook als je kijkt naar punten gemiddelde van 265k puntengemiddelde per speler is het erg laag en daarmee ook laagste van de top 7. Dit zie je ook erg terug in de leden punten, de laagste hebben gewoon nog onder de 100k wat in deze fase gewoon niet te doen is, dan heb je of heel veel pech gehad of je bent gewoon geen goeie speler. Ik denk dat bij groot deel van deze stam dan ook het 2e van toepassing is. De ligging is beetje core met veel front. Met Psycho, E.baw & .R hebben ze dus front, waarmee ze veel front in totaal hebben en dus vanuit verschillende kanten erg onder druk komen te liggen. De leiding van deze stam zou ik niet weten wat ik er van moet verwachten. Verwacht het niveau daarvan sowieso niet al te hoog. Hoewel de cristianoronaldo zo te zien wel van origineel _TBR_ was. Maar ik verwacht niet veel van deze stam op deze wereld. Zal kwestie van tijd zijn voor ze te veel druk krijgen vanuit verschillende kanten. Verder bestaat _TBR_ al wel vanaf dag 1 wat al een prestatie op zich is. Echter daar in tegen wel redelijk wat stamwisseling gebeurd.


 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser66129

Guest
Analyse top stammen op dit moment deel 2

5. Psycho

opxci4mc2d3xa.png

Net de stamnaam veranderd van Life. naar Psycho. Niet erg veel gehoord van deze stam, zit een beetje op achtergrond en hebben daaruit wel een prima underdog positie. Ze zijn later ontstaan en hebben daarbij aantal leden van voormalig China en van NF (klein groepje dat na de val van RS een stammetje begonnen). Van NF was duidelijk in wat voor staat ze waren destijds door het wegspelen van 2 account van Banana. Verwacht dus dat ze hier in Psycho wel in een juiste stam zitten. Verder ken ik wel aantal leden waaronder de leider Korneel (ethno). Ik wist niet dat hij een stam kon leiden maar het is zeker een prima gozer om mee in de stam te zitten. Of hij werkelijk deze stam samen met andere leiders naar een eindfase kan brengen zal afwachten zijn. De ligging die ze hebben is erg gunstig, van de top 7 de stam die het meest rimgericht ligt en vrij groot deel van zuid oost in bezit heeft nu waaruit ze zich erg sterk kunnen uitbreiden. Ze hoeven momenteel geen strijd aan met _TRB_ of Angels omdat er genoeg ruimte nog ligt waarin ze zich kunnen versterken met cluster. Als ze dit doen komen ze erg gunstig uit voor een eindfase en daarmee een van de stammen waar ik momenteel echt nog wel veel van verwacht.

6. Red.

fgtilrnvjbztg..png

Met maar 9 leden de stam met de minste leden in de top 7. Met die 9 leden komen ze ook veruit op het hoogste puntengemiddelde van de stammen met maar liefst 534k. Daarmee 100k meer dan de nummer 2 Meow. In Red. zitten dus erg veel accounts met hoge punten, wel zal bij groot deel van die leden regelmatig het een en ander aan PP er door zijn gegooid. Enkel buiten de top 7 is er één stam met hogere puntengemiddelde namelijk Solo, dit is een stammetje met maar 2 leden. Verder over Red. hebben ze een erg mooi groot cluster opgebouwd. Met dat cluster hebben ze aansluiting op E.Baw en Meow en op korte termijn waarschijnlijk ook met Psycho. Verder hebben ze nog erg veel mogelijkheden zich uit te groeien in de rim, veel ruimte daar waar ze naar toe kunnen dus ze hoeven niet per se de strijd al aan te gaan hoewel dat wel leuker voor de wereld zou zijn. Over de leiding kan ik niet veel zeggen omdat ik ze niet ken, wel bestaat Red. al een flinke tijd en hebben ze zich door die tijd heen prima uitgebreid dus zal de leiding wel prima zijn daar. Ik verwacht van deze stam wel erg veel nog op deze wereld.

7. Meow

bbdsen3hclp9p.png

Eigen stam waar ik zelf leider ben, ik zal zo objectief mogelijk proberen te blijven. Een stam die ook al vanaf eerste dag bestaat uit een kleine P-made tussen classic spelers. Maar waar ze klein begonnen hebben ze zich inmiddels al flink weten uit te breiden. Momenteel nog steeds maar klein leden aantal met 10 leden en daardoor een gemiddelde van 434k per speler. Groeien erg lekker en hebben ook veel ruimte momenteel om richting de rim te groeien. Krijgen veel contacten en mensen die aankloppen bij ons voor diplomatieke betrekkingen wat wel logisch is met een stam die klein maar hecht is. Spelen eigenlijk al een groot deel van de wereld de underdog en zal nog moeten uitwijzen of ze latere fase dan zich nog kunnen laten zien. Momenteel klein front met Angels in noorden, oosten groot front met E.baw en zuiden front met Red. De ligging is dus wel gunstig, redelijke hechte ligging die er momenteel is waaruit ze verder kunnen edelen, eventuele samenwerkingen met andere stammen nog kunnen aangaan. Over de leiding zal ik verder niet spreken omdat ik daar zelf deel van uit maak. ODA en ODD is wel relatief laag voor een stam die al sinds dag 1 bestaat. Maar plek 10 met ODA, 3 plekken lager dan de rang. Verder ODD rang 26 wat laat zien dat er relatief weinig gedaan zal zijn op verdedigend gebied dus zal nog uitwijzen wat er gebeurd als er een serieuze aanval komt. Ik verwacht wel dat de underdog positie nog vol gehouden zal worden tot in een latere fase.

Conclusie

Ik denk dat de core stammen die er zijn (E.Baw, _TBR_ & .R) het op den duur niet zullen volhouden doordat ze gewoon ingesloten raken en daar buiten tegen goeie stammen moeten strijden. Ik denk dat het in latere fase best wel eens een strijd zal worden dan dus tussen Angels met ligging Noord, noord - oost. Verder Psycho met ligging zuid - west, Red met ligging zuid - west en dan nog Meow met ligging west. Denk dat dit een beetje het plaatje word voor eventueel eindstrijd. Hoe de stammen tegen die tijd eruit zullen zien weet ik niet, wellicht valt hier en daar een speler weg in sommige stammen. Is nog erg afwachten wat er te gebeuren staat.

Hoop dat jullie het een beetje leuk vonden om te lezen, zal na mijn zeil week wel weer meer op het AF te vinden zijn :)

 
Reactiescore
1.892
Leuk postje Richard, geeft een mooi, duidelijk beeld bij de huidige stammen van de wereld!
 
Reactiescore
1.728
_TBR_ zitten veel oud spelers van het oude _TBR_ in.

Dat is zeker waar, de beken ik. Echter is die goede leiding wel nodig. Nu wil ik eerst zeggen dat ik alle respect in de wereld voor ferry (zover ik weet heeft ferry de leiding, correct me if im wrong) heb, maar ik weet niet of hij de persoon is die het bovengenoemde kan. Dit baseer ik op mijn persoonlijke ervaring.

Maar ik vind het wel frapant dat je zegt dat massa stammen mee activiteit kunnen opbrengen. Het is eerlijk gezegd hilarisch. Dit omdat dit volledig op onzin is gebaseerd. De massa stammen trekken vaak de 'net iets mindere' spelers aan. Dat is niet negatief bedoeld, so don't feel offended. Deze spelers zijn vaak minder online dan de absolute top acccounts. Ook zitten er in de 'elite' stammen vaak nachters, en in de massa stammen zitten deze vaak niet.

Dus dat je zei dat massa stammen actiever zijn is gewoon onzin.

Dat massa stammen vaak mindere spelers aantrekt geef ik je gelijk in, en ik voel me er ook niet door aangesproken, aangezien ik mezelf geen mindere speler vind. Maar als je een stam van 30+ heb zitten er natuurlijk wat mindere spelers in. Maar ik heb het op wereld 40 zien gebeuren. De elite stam met 11 leden is toen ingemaakt door onze stam van iets minder dan 30 spelers. En zeker niet allemaal toppers. Maar zij waren ingemaakt omdat de elite stam in de zomer maanden niet de spelers had om alle accounten goed te bezetten, en door een goed gecoördineerde aanval hebben we die stam naar de grond gekregen omdat ik wist dat zij de mankracht er niet voor hadden die tijd. Dat bedoelde ik ermee te zeggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
3.576
3. Angels

i5ahibgvsgp.png

Een P-made stam die al wel tijdje bestaat nu. Hebben risico genomen met de liggingen dat momenteel nog steeds goed valt terug te zien om de kaart, erg verspreid de ligging waardoor ze relatief veel front hebben momenteel. Front met de stammen .R en klein beetje Psycho & Meow. .R is dus veruit de belangrijkste tegenstander die ze momenteel hebben. Verder hebben ze al wel redelijk wat te voortduren gehad,massa's of blitzen zoals op Devistating Influance & Prins Pils. Waarbij laatst benoemde goed heeft weten af te slaan, eerst genoemde heeft het moeten afleggen destijds tegen Signum. Verder hebben ze nog erg mooi de ruimte om te groeien richting veel kanten waaronder de rim, maar denk dat belang van de stam momenteel meer is om alle clusters aan elkaar aan te sluiten en/of .R te verslaan en dus niet rimgericht is. Gezien ODA en ODD is ook wel te zien wat de stam al bereikt heeft, 1e ODA en 1e ODD terwijl ze 3e staan als stam, netjes. Verder leiding is echt een top leiding die echt wel weet wat die doet en wellicht van Angels een top stam kan maken. De leden die erin zitten zijn stuk voor stuk ook allemaal stam spelers die zich veel inzetten voor de stam en ook aangename forum posters zijn. Ook hebben ze allemaal in verleden wel een goeie reputatie behaald dus dat zou deze wereld zo maar weer kunnen gebeuren. Mocht deze stam de aansluitingen goed kunnen krijgen is het zeker een stam die eventuele eindfase in zal gaan.

Zie vet gedrukte, je sluit de stam Leg uit die ook mooi hebben mee geblitz en dus ook mee de credits mogen krijgen. Leuke 2 post's verder nog heb er weinig op aan te merken.
 

DeletedUser61161

Guest
Zoals hier al eerder is gezegd. MASSA=KASSA

geld=kassa?

_TBR_ zitten veel oud spelers van het oude _TBR_ in.



Dat massa stammen vaak mindere spelers aantrekt geef ik je gelijk in, en ik voel me er ook niet door aangesproken, aangezien ik mezelf geen mindere speler vind. Maar als je een stam van 30+ heb zitten er natuurlijk wat mindere spelers in. Maar ik heb het op wereld 40 zien gebeuren. De elite stam met 11 leden is toen ingemaakt door onze stam van iets minder dan 30 spelers. En zeker niet allemaal toppers. Maar zij waren ingemaakt omdat de elite stam in de zomer maanden niet de spelers had om alle accounten goed te bezetten, en door een goed gecoördineerde aanval hebben we die stam naar de grond gekregen omdat ik wist dat zij de mankracht er niet voor hadden die tijd. Dat bedoelde ik ermee te zeggen.

welke stam van 11 leden hadden jullie weg gespeeld dan? (rofl)
 
Reactiescore
273
En een gezamelijke aanval op _TBR_, vanuit Psycho.
Moet wel even zeggen dat de kwaliteit van Psycho toch in het oosten ligt.
Hier is goed samengewerkt om een best wel aardige aanval op te zetten.
tussen de 200-300 aanvallen, de meeste kwamen aan binnen 20 minuten na 07:00 uur.
Een paar dorpen weten te pakken, dus daar heb ik wel respect voor.

Maar wij hebben ons ook redelijk verdedigd.
Zo ziet het er nu uit.

b78f56ef37a08b676d7e4eb98ac0cd43.png
 

DeletedUser77254

Guest
Psycho mag dan wel een stam zijn met wat kwaliteit. Maar het gaat er zeker niet netjes aan toe daar.

Eerder al de 'stabs' tegen wat CHINA leden en daarnaast lopen ze constant te vissen via PM bij leden van andere stammen voor informatie... En dan hier op het forum een beetje de stoere, nette jongens uithangen... :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan