Terrorisme

Reactiescore
90
Weet niet hoe jullie hier tov staan, maar lijkt me 'leuk' signaal naar de moslim-community die ongefundeerd ge-attackeerd wordt door vele onverschillige- vaak gevoelsarme mensen. Bij deze heb ik dus alvast naar aanleiding van de verschrikkelijke aanslagen in Parijs deze avond mijn dorpsnamen veranderd naar: "Terrorism Has No Religion". Ik hoop dat er nog spelers zijn die dit zullen overnemen om zo met de TW-community een signaal te sturen naar alle moslimhaters hier op Tribalwars.

Verder gaan al mijn gedachten deze avond uit naar iedereen die op één of andere manier geaffecteerd zijn door deze zinloze tragedie in Parijs.

Bram.
 
Reactiescore
1.367
Weet niet hoe jullie hier tov staan, maar lijkt me 'leuk' signaal naar de moslim-community die ongefundeerd ge-attackeerd wordt door vele onverschillige- vaak gevoelsarme mensen. Bij deze heb ik dus alvast naar aanleiding van de verschrikkelijke aanslagen in Parijs deze avond mijn dorpsnamen veranderd naar: "Terrorism Has No Religion". Ik hoop dat er nog spelers zijn die dit zullen overnemen om zo met de TW-community een signaal te sturen naar alle moslimhaters hier op Tribalwars.

Verder gaan al mijn gedachten deze avond uit naar iedereen die op één of andere manier geaffecteerd zijn door deze zinloze tragedie in Parijs.

Bram.

Ik zou er nu niet eens aan denken om de iets voor de moslim community te doen, eerlijk waar ik geef er geen ruk om welke religie. Waar mijn gedachten nu eerst naar uit gaan zijn de slachtoffers en de familie's
 

DeletedUser67581

Guest
Tien maanden na de aanslagen op Charlie Hebdo worden we weer wakker geschud uit onze illusie van een veilig Europa. Op een bepaalde vrijdagavond zoals zovele anderen op enkele bepaalde plaatsen in Parijs worden meer dan honderd mensen toevallig daar aanwezig afgeslacht. Dat terwijl Frankrijk in een verhoogde staat van alertheid staat tov terreur. Het neemt niet al te veel neuronen in beslag om te beseffen dat gisteren Parijs even goed London, Berlijn, Amsterdam, Brussel, ... kon zijn. The world isn't what it used to be en ik denk dat een steeds groter wordend aantal mensen zich daarvan bewust wordt. Maar ik wil het niet hebben over veiligheidsbeleid of politiek. Ik wil het hebben over onze reactie hierop als gemeenschap, als maatschappij.

Hoe gaan we hier als maatschappij mee om? Gaan we hele bevolkingsgroepen veralgemenen onder 1 noemer zijnde het kwaad? Of gaan we een hele geloofsgemeenschap de schuld in de schoenen schuiven? Of misschien een politieke partij als zondebok gebruiken? Of doen we eens zot en doen we het allemaal tegelijk?

Neen. We mogen de terroristen niet laten winnen, we mogen onze vredevolle maatschappij niet laten overslaan in een waar chaos en haat hoogtij vieren. Want dan zijn de slachtoffers van vannachts voor niets gestorven. We zijn misschien soms een verdeeld België, Nederland, Frankrijk, Europa, ... maar we zijn wel verenigd in die verdeeldheid. Wij hebben de vrijheid om verdeeld te zijn, we mogen onze meningen outen en we mogen elkanders standpunten in vraag stellen. En de terroristen hebben als enige doel om in te spelen op die verdeeldheid en ons als gemeenschap uiteen te rukken.

Wel, laat ons aan alle terroristen out there, maar ook als voorbeeld voor alle andere mensen ter wereld, voor een keer tonen dat hoezeer we met momenten ook verdeeld lijken, we altijd één front - unité - zullen vormen wanneer het om onze principes der democratie gaat.

Dus, laat de veralgemenende besluiten en haatdragende boodschappen uit en gedenk de slachtoffers van vannacht. Maak de wereld duidelijk dat terrorisme er nooit zal in slagen onze democratie met angst te ondermijnen.
Want alleen dan zullen we de terroristen en extremisten verslaan hebben, zonder onszelf erbij verloren te zijn.

#Fusillade #PrayForParis
#SpeakUpAgainstTerrorism
 

DeletedUser

Guest
Het bovenstaande tekstje is volledig gestoeld op een aanname die ik in het breaking news-topic al heb aangehaald:

De te verwachten discussie over de islam/moslims is weer losgebroken. Laten we allereerst eens kijken in hoeverre religie in dit geval hoofdzakelijk het motief is geweest voor de aanslag. Kunnen we deze aanslag zien als een religieuze aanval op onze waarden, vrijheden en cultuur, zoals de aanslag op Charlie Hebdo, die duidelijk hoofdzakelijk een religieus motief had (straffen voor belachelijk maken islam en Mohammed). Is deze aanslag vergelijkbaar? Het bewijs daarvoor ontbreekt. Het geringe bewijs dat wel beschikbaar is, wijst een andere kant uit, namelijk de Franse rol in de bombardementen in Irak en Syrië. Vandaag heeft IS een video gelanceerd met de boodschap: "Frankrijk zal geen vrede kennen zolang de bombardementen op IS-doelen in Syrië en Irak voortduren". In brede zin kun je de aanslag onder de noemer religie plaatsen, omdat IS een religieuze organisatie is, maar dat gaat een grote stap te ver. Dit is een politieke wraakactie voor de Franse oorlog tegen IS in Syrië en Irak, in de hoop het Franse beleid te beïnvloeden, geen religieuze aanval op onze waarden en vrijheden, zoals Charlie Hebdo. Dit maakt de aanval natuurlijk niet erger of minder erg, maar we moeten wel oppassen dat we door een verkeerde diagnose niet de verkeerde stappen zetten.

De geluiden om moslims ertoe te zetten om afstand te nemen van deze aanslag, zoals bij Charlie Hebdo middels '#NotInMyName' en vergelijkbare acties (o.a. de oproep van Aboutaleb), lijkt mij bijvoorbeeld verkeerd. Dat duidt er namelijk op dat de ideologie waar iedere moslim zich in meer of mindere mate aan vasthoudt - en niet de oorlog in Irak en Syrië - hoofdzakelijk ten gronde ligt aan deze aanslag. Een misvatting dus wat mij betreft. Die case kan goed te maken zijn voor Charlie Hebdo, maar niet voor deze aanslag.

Dit is enkel op basis van wat ik nu heb gelezen over mogelijke motieven. Zou goed kunnen dat er een duidelijker religieus tintje aanzit dan nu bekend is.
 
Reactiescore
770
Tien maanden na de aanslagen op Charlie Hebdo worden we weer wakker geschud uit onze illusie van een veilig Europa. Op een bepaalde vrijdagavond zoals zovele anderen op enkele bepaalde plaatsen in Parijs worden meer dan honderd mensen toevallig daar aanwezig afgeslacht. Dat terwijl Frankrijk in een verhoogde staat van alertheid staat tov terreur. Het neemt niet al te veel neuronen in beslag om te beseffen dat gisteren Parijs even goed London, Berlijn, Amsterdam, Brussel, ... kon zijn. The world isn't what it used to be en ik denk dat een steeds groter wordend aantal mensen zich daarvan bewust wordt. Maar ik wil het niet hebben over veiligheidsbeleid of politiek. Ik wil het hebben over onze reactie hierop als gemeenschap, als maatschappij.

Hoe gaan we hier als maatschappij mee om? Gaan we hele bevolkingsgroepen veralgemenen onder 1 noemer zijnde het kwaad? Of gaan we een hele geloofsgemeenschap de schuld in de schoenen schuiven? Of misschien een politieke partij als zondebok gebruiken? Of doen we eens zot en doen we het allemaal tegelijk?

Neen. We mogen de terroristen niet laten winnen, we mogen onze vredevolle maatschappij niet laten overslaan in een waar chaos en haat hoogtij vieren. Want dan zijn de slachtoffers van vannachts voor niets gestorven. We zijn misschien soms een verdeeld België, Nederland, Frankrijk, Europa, ... maar we zijn wel verenigd in die verdeeldheid. Wij hebben de vrijheid om verdeeld te zijn, we mogen onze meningen outen en we mogen elkanders standpunten in vraag stellen. En de terroristen hebben als enige doel om in te spelen op die verdeeldheid en ons als gemeenschap uiteen te rukken.

Wel, laat ons aan alle terroristen out there, maar ook als voorbeeld voor alle andere mensen ter wereld, voor een keer tonen dat hoezeer we met momenten ook verdeeld lijken, we altijd één front - unité - zullen vormen wanneer het om onze principes der democratie gaat.

Dus, laat de veralgemenende besluiten en haatdragende boodschappen uit en gedenk de slachtoffers van vannacht. Maak de wereld duidelijk dat terrorisme er nooit zal in slagen onze democratie met angst te ondermijnen.
Want alleen dan zullen we de terroristen en extremisten verslaan hebben, zonder onszelf erbij verloren te zijn.

#Fusillade #PrayForParis
#SpeakUpAgainstTerrorism

Al die pacifistische onzin en sentimentele troep van handjes vasthouden en marcheren, al die symboliek en al die verachtelijke hashtags maken het enkel maar erger. Er wordt niet tegen opgetreden en enkel geminimaliseerd, gesust, tot een virtueel parade van respect en medeleven te betuigen via Twitter Facebook en Instagram. Gaan we als natie echt op die manier recupereren telkens als er verschrikkelijke feiten zich voordoen?

De IS gaan de wapens niet neerleggen omdat we allemaal op sociale media een franse vlag als profielachtergrond doen en hashtagjes neerpennen. Integendeel, het toont maar weer eens hoe zwak we wel niet zijn. Dat de enige manier waarop we reageren op het feit dat we onder aanval liggen, naar de gsm of de computer grijpen, en wat intikken van rip rip rip # #.

Dus hou ook alstublieft je hashtags buiten hier op TribalWars. Zo minimaliseer je dingen tot symbooltjes en slogans. Zo eer je mensen niet die gestorven zijn. Ik hoop dat je zelf wel weet hoe je wel mensen moet memoreren die gestorven zijn?


Het is sinds januari laatste keer dat er zo'n erge aanslagen zijn gebeurd, waarna er weken van virtueel medeleven werd betoogd, om dan weer helemaal vergeten en precies ook zelfs vergeven te worden. We weten het nog allemaal; hashtag je suis charlie, je suis charlie avatar, je suis charlie merchandise, wereldleiders die marcheren in Parijs hand in hand...

Heeft dat iets uitgehaald? Want nu doet men hetzelfde.
Neen, al die troep haalt juist niets uit, zoals we zelf gezien hebben, want ze konden het weeral doen. Je bedoelt bovenstaande tekst vast wel goed, maar het zijn dan ook niet anders dan mooie ideologische woorden.

We moeten fysiek optreden tegen dit geweld, niet verbaal, niet symboliek.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
30
Al die pacifistische onzin en sentimentele troep van handjes vasthouden en marcheren, al die symboliek en al die verachtelijke hashtags maken het enkel maar erger. Er wordt niet tegen opgetreden en enkel geminimaliseerd, gesust, tot een virtueel parade van respect en medeleven te betuigen via Twitter Facebook en Instagram. Gaan we als natie echt op die manier recupereren telkens als er verschrikkelijke feiten zich voordoen?

De IS gaan de wapens niet neerleggen omdat we allemaal op sociale media een franse vlag als profielachtergrond doen en hashtagjes neerpennen. Integendeel, het toont maar weer eens hoe zwak we wel niet zijn. Dat de enige manier waarop we reageren op het feit dat we onder aanval liggen, naar de gsm of de computer grijpen, en wat intikken van rip rip rip # #.

Dus hou ook alstublieft je hashtags buiten hier op TribalWars. Zo minimaliseer je dingen tot symbooltjes en slogans. Zo eer je mensen niet die gestorven zijn. Ik hoop dat je zelf wel weet hoe je wel mensen moet memoreren die gestorven zijn?


Het is sinds januari laatste keer dat er zo'n erge aanslagen zijn gebeurd, waarna er weken van virtueel medeleven werd betoogd, om dan weer helemaal vergeten en precies ook zelfs vergeven te worden. We weten het nog allemaal; hashtag je suis charlie, je suis charlie avatar, je suis charlie merchandise, wereldleiders die marcheren in Parijs hand in hand...

Heeft dat iets uitgehaald? Want nu doet men hetzelfde.
Neen, al die troep haalt juist niets uit, zoals we zelf gezien hebben, want ze konden het weeral doen. Je bedoelt bovenstaande tekst vast wel goed, maar het zijn dan ook niet anders dan mooie ideologische woorden.

We moeten fysiek optreden tegen dit geweld, niet verbaal, niet symboliek.

Ik ben het hier wel mee eens inderdaad. Het is duidelijk dat IS en andere extremistische groeperingen hun wapens niet zullen neerleggen. Je kunt dan 2 dingen doen; je handen er totaal van af houden, je er niet mee bemoeien en alle vormen van interventie stop zetten, zodat ze ons ook met rust laten. Dit zal echter niet gebeuren, waardoor de enige andere optie overblijft: met harde hand optreden. Nu laat het ''machtige westen'' zich min of meer te kijk zetten door een middenweg tussen deze opties te vinden, wat blijkelijk niet werkt. We hebben middelen zat om over IS heen te walsen, en wat mij betreft is de tijd rijp om daar mee te beginnen.
 

DeletedUser48278

Guest
Als die hashtags en profielplaatjes zijn naar mijn mening gewoon een schreeuw om aandacht. Waarom moeten anderen zo nodig weten hoeveel steun je wel niet openlijk betuigt? Ja, het is een drama en het is verschrikkelijk voor naasten van de slachtoffers maar al die trends vind ik gewoon ronduit walgelijk. Verwar steun betuigen niet met het creeeren van een groepsidentiteit.
 

DeletedUser73091

Guest
+1 voor alles hierboven, wat erger ik me dood aan die profielswijzigingen en aandachtszoekers op fb e.d.

Waar ik me wel vragen bij stel is dat zoiets voorbije de franse geheime dienst is geraakt; in mijn ogen één van de betere ter wereld. Net zoals de NSA bij amerika, kon de franse dienst via alle media spioneren (niet zo grootschalig maar toch). Zou het kunnen dat kleinschalige groeperingen met sympathieën dit veroorzaakt hebben? Of? (ipv. echte 'IS-strijders' zoals ze graag genoemd worden)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser73016

Guest
Zo een aanslag kan wel een inspiratiebron worden voor kleinere aanslagen. Moslimjongeren die bijvoorbeeld in Brussel school volgen en al radicale, extremistische ideeen hebben, kunnen via vrienden of de TV die aanstaat bij hun ouders toevallig het nieuws horen (die kans is in feite wel groot), en ze zullen zich gesterkt voelen. Ook de oproep die op TV kwam van de IS-leiders om aanslagen te plegen met alles dat je hebt (auto's), ook al is het maar één iemand zal zeker mensen inspireren. Eigenlijk vrij dom om dat media-aandacht te geven... maar bon.
 

DeletedUser72524

Guest
Zo een aanslag kan wel een inspiratiebron worden voor kleinere aanslagen. Moslimjongeren die bijvoorbeeld in Brussel school volgen en al radicale, extremistische ideeen hebben, kunnen via vrienden of de TV die aanstaat bij hun ouders toevallig het nieuws horen (die kans is in feite wel groot), en ze zullen zich gesterkt voelen. Ook de oproep die op TV kwam van de IS-leiders om aanslagen te plegen met alles dat je hebt (auto's), ook al is het maar één iemand zal zeker mensen inspireren. Eigenlijk vrij dom om dat media-aandacht te geven... maar bon.

Wat moet je het doen negeren? In de doofpot stoppen? Het kan ze ook demotiveren omdat ze de gruwelijke gevolgen er van horen.
 

DeletedUser73016

Guest
Wat moet je het doen negeren? In de doofpot stoppen? Het kan ze ook demotiveren omdat ze de gruwelijke gevolgen er van horen.

Denk het niet, mensen die al in staat zijn om zoiets te doen worden niet gedemotiveerd, maar juist aangemoedigd door het hoge aantal van 'ongelovigen'.
 
Reactiescore
1.513
Dan snap ik je punt niet TRB.....

Als die hashtags en profielplaatjes zijn naar mijn mening gewoon een schreeuw om aandacht. Waarom moeten anderen zo nodig weten hoeveel steun je wel niet openlijk betuigt? Ja, het is een drama en het is verschrikkelijk voor naasten van de slachtoffers maar al die trends vind ik gewoon ronduit walgelijk. Verwar steun betuigen niet met het creeeren van een groepsidentiteit.

Eens. Afgelopen uren niet meer op FB gekeken want kan de Pray for paris plaatjes uitkotsen. Verder niks toe te voegen aan dit bericht, je verwoord het zoals het is.
 

DeletedUser73016

Guest
Als die hashtags en profielplaatjes zijn naar mijn mening gewoon een schreeuw om aandacht. Waarom moeten anderen zo nodig weten hoeveel steun je wel niet openlijk betuigt? Ja, het is een drama en het is verschrikkelijk voor naasten van de slachtoffers maar al die trends vind ik gewoon ronduit walgelijk. Verwar steun betuigen niet met het creeeren van een groepsidentiteit.

Ook hierop eens reageren. Op een ander forum werd precies hetzelfde gezegd. Daar was het argument dat velen die hun profielfoto aanpasten zelfs niet eens bezig waren met de aanslag. Ik heb het wel gedaan (wel geen blauw-wit-rode aangepaste pf, maar gewoon mijn pf van hier die ik hier ook heb aangepast). Ik ben er ook mee bezig.

Even dit kopieren:

" en heb op facebook een bericht gepost waar ik blij was dat zoveel mensen "meededen aan die actie", en ik respect had voor die mensen. Daar is toch niets mis mee? Al doe ik wel niet de franse vlag, maar is mijn profielfoto (de foto die ik hier als avatar gebruik). Maar daar is voor mij niets mis mee, en ik ben blij dat zo een grote kudde dit doet. Ik versta de negatieve reacties hieromtrent niet, in tegendeel: dit is negativiteit zoeken om negatief te kunnen doen en bovendien juist vrij ongepast.

Aan de andere kant: ik ben ermee bezig ja, wat anderen doen dat weet ik niet, en hoef ik niet te weten. Maar ik ben tevreden dat mensen toch de moeite nemen om op een knop te drukken"

"Enige argument dat ergens op slaat, is dat het ook moest mogelijk zijn bij de Russische vliegtuigbombardement van een week geleden, en dergelijke. Maar... iedereen heeft toch het recht om zijn pf te veranderen. Er wordt altijd iets negatiefs gezocht om negatief te doen, dit is gewoon negatief doen om negatief te kunnen doen.

Die negativiteit die hier heerst over die facebookactie is voor mij ook een schreeuw om aandacht. Ik kan er alvast weinig respect voor uitbrengen. Integendeel zelfs, ik vind het walgelijk en onmenselijk."
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
770
Ik versta de negatieve reacties hieromtrent niet, in tegendeel: dit is negativiteit zoeken om negatief te kunnen doen en bovendien juist vrij ongepast.

Boehoe mensen hebben een andere mening dan ik boehoehoe

. Maar ik ben tevreden dat mensen toch de moeite nemen om op een knop te drukken"

Ja heel veel moeite om die knop in te drukken.

Het zou mooier zijn als men massaal ballonnen liet opgaan, of kaartjes stuurde naar de familieleden en vrienden van de slachtoffers, of openlijk steun betuigen. Maar we gaan voor de gemakzucht. We gaan voor de zoveelste hashtagjes en de zoveelste kleurrijke profielfoto's. Zo rouwen we nu eenmaal tegenwoordig. Allemaal virtueel. Insert coin to pay respects.

Vergeet niet amen te zeggen in de comments en niet zomaar scrollen!

Maar... iedereen heeft toch het recht om zijn pf te veranderen. Er wordt altijd iets negatiefs gezocht om negatief te doen, dit is gewoon negatief doen om negatief te kunnen doen.

Iedereen heeft het recht om zijn pf te veranderen maar niemand heeft het recht om een kritiek te hebben op wat er zich nu afspeelt op sociale media?

Die negativiteit die hier heerst over die facebookactie is voor mij ook een schreeuw om aandacht. Ik kan er alvast weinig respect voor uitbrengen. Integendeel zelfs, ik vind het walgelijk en onmenselijk."

Wat walgelijk en onmenselijk is, is wat er in Parijs gebeurd is, maar kritiek op deze vete die we telkens zien als er een tragedie gebeurt ook eveneens walgelijk en onmenselijk noemen? Voor een moraalridder is degene die je quote maar een met een ezel als dier en een gebroken lans.
 

DeletedUser73016

Guest
Boehoe mensen hebben een andere mening dan ik boehoehoe



Ja heel veel moeite om die knop in te drukken.

Het zou mooier zijn als men massaal ballonnen liet opgaan, of kaartjes stuurde naar de familieleden en vrienden van de slachtoffers, of openlijk steun betuigen. Maar we gaan voor de gemakzucht. We gaan voor de zoveelste hashtagjes en de zoveelste kleurrijke profielfoto's. Zo rouwen we nu eenmaal tegenwoordig. Allemaal virtueel. Insert coin to pay respects.

Vergeet niet amen te zeggen in de comments en niet zomaar scrollen!



Iedereen heeft het recht om zijn pf te veranderen maar niemand heeft het recht om een kritiek te hebben op wat er zich nu afspeelt op sociale media?



Wat walgelijk en onmenselijk is, is wat er in Parijs gebeurd is, maar kritiek op deze vete die we telkens zien als er een tragedie gebeurt ook eveneens walgelijk en onmenselijk noemen? Voor een moraalridder is degene die je quote maar een met een ezel als dier en een gebroken lans.

En ondertussen heb jij meer energie gestoken in het denouncen van de mensen die als een kudde hun profielfoto aanpassen, dan in het denouncen van de mensen die de aanslag hebben gepleegd.

Voor mij is dit negatief doen om negatief te kunnen doen, en is dit juist aandachtstrekkerij.

EDIT: en voor alle duidelijkheid, er is wel degelijk een verschil in gradatie van hetgeen in Parijs gebeurde, en die kritiek op die profielfoto's (en dat is niet vergelijkbaar).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
5.683
Maar onze helden, de politieke leiders van Europa die overal verstand van hebben gaan dit goed aanpakken.
(Sarcasme voor mensen die dat niet opmaken).

Komop man, waar is heel deze politiek toch mee bezig.
We halen ze met open armen binnen, we wisten maanden terug al dat er mensen van IS of andere terroristische bewegingen Europa binnen kwamen. Met de stroom van afgelopen maand is dit alleen maar erger geworden.
Hierboven werd het al gezegd, dit had overal plaats kunnen vinden, Amsterdam, Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Eindhoven, Berlijn noem het maar op. Want deze mensen met zieke gedachten zijn overal.
Het probleem is, wat doe je eraan? Hoe kunnen we ons weren tegen deze steeds erger wordende terroristisch gevaar?

Ik heb echter een vraag, zijn jullie bang/angstig?
Ik kan er zelf niet achterkomen wat ik daar rondom voel, geen angst, maar wel enigzins alertheid bij mij dan.
Dus ik ben benieuwd hoe zit dat bij jullie ?
 

DeletedUser

Guest
Kijk, ik ben vrij liberalistisch ingesteld, echter vind ik Hollandes beslissing dubbel. Enerzijds goed dat hij nu de grenzen sluit, anderzijds slecht omdat het op de verkeerde manier en op de verkeerde plaats gebeurt. Ik ben helemaal geen voorstander van het terugkeren naar grenspostjes langs iedere grens in Europa, dit omdat het enerzijds de duur van transport verlengt en anderzijds de kostenraming van transport verhoogt, en dit is dan enkel en alleen nog maar op economisch standpunt bekeken. Europa is uniek omdat het net zoals Rusland en Amerika, binnen de unie open grenzen heeft, de mensen kunnen overal gaan en staan waar ze willen.

Echter ben ik anderzijds wel akkoord dat er grenzen moeten afgesloten worden, niet binnen Europa, maar aan de buitengrenzen van de Europese Unie. Ieder land dat niet deel uitmaakt van de Europese Unie en dus niet onder Europese supervisie valt, moet dus afgesloten worden van de Europese Unie. Wie er binnen leeft, kan vrij gaan en staan waar ze willen, uiteraard onder het standaard reglement dat je je altijd moet kunnen identificeren; wie buiten de Europese Unie leeft en een land wil betreden binnen de Unie, moet langs een grenspost passeren. Verder moeten er nog strengere controles gevoerd worden op de luchthavens en de havens. Combineer dit met een recht waarin elk politie lid zijn job kan uitoefenen binnen de Europese Unie, ongeacht in welk Europees land hij werkt en ongeacht in welk Europees land hij een interventie uitvoert, en je hebt een sterk systeem.

Terroristen gaan veel moeilijker van buitenaf binnen de Europese Unie geraken, geradicaliseerde burgers kunnen beter, krachtiger en sneller aangepakt worden om de maatschappij te beschermen.

Nu is het gewoon kinderspel voor criminelen en terroristen. Woon in Frankrijk, kom snel naar België, vermoord er enkele, Belgische politie achtervolgt je, ze komen aan de Franse grens, moeten toestemming vragen aan Franse politie om verder te mogen gaan of moeten hun hulp inroepen om op Franse bodem de interventie verder uit te voeren. Ik woon aan de Franse grens en de grenscriminaliteit komt ons de oren uit, vooral omdat onze politie geen Europees recht heeft om te opereren in Frankrijk, tenzij Frankrijk daar zelf toestemming voor geeft om een interventie door Belgische politie uit te voeren, maar dan nog moet daar een Franse commissaris bij zijn om een oogje in het zijl te houden. Dus alle Noord-Franse criminelen komen net over de grens in België hun ding doen en maken dat ze zo snel mogelijk weer over de grens in Frankrijk zijn en missie geslaagd.
 
Bovenaan