Symboliek & De destructie van de realiteit

DeletedUser48278

Guest
De afgelopen tijd heb ik veel nagedacht over de theorieën en concepten van de Franse filosoof Jean Beaudrilard. Beaudrilard was een postmoderne filosoof die vooral bekend geworden is met zijn maatschappij kritische theorieën die zich focussen op de realiteit en het naar zijn idee verlies hiervan. Hij spreekt over dingen als hyperrealiteit, simulacra (enkelvoud: Simulacrum) en simulaties. Zijn belangrijkste theorie omschrijft het vervagen en zelfs verdwijnen van de realiteit door kapitalistisch aangedreven object-symboliek en de vervorming van gebeurtenissen door de massa-media.

Ik pretendeer niet Beaudrilards werk goed te kennen, want dat doe ik niet. Ik begrijp zijn concepten maar veel nuances ontgaan mij nog.

Een simulacrum is een gebeurtenis of object die bijna alle banden met zijn oorsprong verloren heeft en enkel nog een symbolische waarde heeft. Er is als het ware een nieuwe entiteit geschapen die zijn oorsprong reflecteert maar zijn originele functie heeft verloren en een nieuwe puur symbolische functie heeft aangenomen. Er zijn tal van kapitalistische voorbeelden, zoals bijvoorbeeld de huidige zuurdesembrood hype. Zuurdesem is god weet waarom ineens immens populair maar bijna niemand heeft in de gaten dat bijna geen enkele bakker echt zuurdesembrood bakt. Het is een slap aftreksel (niet dat de real deal nou zo fantastisch is) van echt zuurdesembrood en wordt op een verkeerde manier bereid maar is goedkoper te produceren dan normaal brood maar, en dit is leuk, wordt wel voor meer geld verkocht dan normaal brood. Dus, men eet zuurdesembrood, wat geen echt zuurdesembrood is voor meer geld dan men normaal uitgeeft voor brood. Dit is een typisch voorbeeld van een simulacrum: men eet geen brood, maar een idee. Een symbool. Een afspiegeling. Men eet een hype.

Merknamen zijn vaak ook simulacra uiteraard. McDonald's, Starbucks, Coca Cola: Je consumeert niet alleen etenswaren maar ook een concept. Dit zijn natuurlijk wel subtielere voorbeelden.

Voor entertainment geldt hetzelfde verhaal. Muziekfestivals zijn de laatste, pak m beet tien jaar enorm populair geworden. Waar de meesten vroeger echter festivals bezochten voor de muziek, gaan steeds meer mensen festivals bezoeken voor de festivals. Festival wordt een symbool voor de 'populaire artiesten-feest-camping-zuipen-neuken-armbandjes' cultuur. Het is lastig dit concept in woorden uit te drukken, vooral omdat allereerst zeer abstract is, maar ook omdat in dit geval de scheidslijn tussen puur (een evenement voor muziekliefhebbers) en nep (festival-toerisme) te zwart-wit is. Want, en dit is een belangrijk nuance, het woord muziekfestival is een breed begrip. Brood is duidelijker en dat concept is dus makkelijker te begrijpen.

Wat opvalt is dat populariteit kennelijk iets doet met een object. Maar een voorwaarde is vooral de economische voorwaarde. Zuurstof is ook enorm populair, echter valt ademen (behalve onder water en in de ruimte) nog niet echt te exploiteren in ons normale bestaan. Derhalve staat zuurstof veel meer voor wat het is: zuurstof aka lucht (ik krijg geen!) aka basis behoefte. Natuurlijk is er altijd deels symboliek te vinden. Communicatie is nu eenmaal symboliek, maar symboliek dient zo treffend mogelijk de realiteit uit te beelden. Het verschil tussen simulacra en symbool is dat een simulacrum niets is, of vrijwel niets. Zuurdesem is een soort brood, dat is iets tastbaars. Echter is het eten van zuurdesembrood wat geen echt zuurdesembrood is terwijl je bewust meer hebt betaald voor dat brood niet iets tastbaars. In absolute zin natuurlijk wel, als je een puur semantische benadering wilt, maar als je het gaat analyseren op maatschappelijk en praktisch niveau kun je het prima 'niks' noemen. Niet dat het niets is, maar het is een symbool dat als het ware niet meer staat voor zijn eigen definitie.

Hyperrealisme is een andere term die het best valt te omschrijven als 'iets is echter dan het origineel'. Een leuk voorbeeld hiervan is Charlie Chaplin die zijn eigen look-a-like wedstrijd niet won. Er was dus een man die beter was in het zijn van Charlie Chaplin dan Charlie Chaplin zelf. Een ander voorbeeld is porno. Er wordt ontzettend veel pornografie genuttigd. Porno is naar mijns inziens sowieso schadelijk voor geest en lichaam (hier is wel wetenschappelijke grondslag voor; let maar op we krijgen een golf aan mensen met klachten als erectie-disfunctie of seksueel-psychologische problemen), maar ik denk dat velen die (dan wel niet voor het eerst) seks hebben dit een teleurstellende ervaring vinden, omdat het vergeleken wordt met porno (uiteraard kunnen ook andere zaken voor teleurstellingen zorgen). Porno is echter niets echter dan seks. Seks is echt, porno is in principe bijna seksualisatie van seks. Het nieuws of televisie in het algemeen is ook een goed voorbeeld. Vooral het nieuws. We zien ontzettend veel dingen, van bomaanslagen tot schietpartijen en politici tot sport als nieuws-items verschijnen. Wie heeft ooit een aanslag zelf meegemaakt? Bijna niemand. Een miniem percentage. Toch hebben we inmiddels bijna allemaal een beeld hierbij. Wat als je morgen nu een aanslag meemaakt? Zou je dit dan überhaupt herkennen? Misschien lijkt het niet op het beeld dat je van aanslagen hebt. Misschien is het lang zo echt niet. Wederom is dit concept moeilijk uit te leggen. Wat ik wil zeggen is dat we al ontzettend veel dingen hebben meegemaakt. Ofwel via de televisie ofwel via kranten of internet. Echter hebben we al deze zaken niet echt meegemaakt. Ik durf ik te stellen dat velen teleurgesteld zullen zijn vele, vele uiteenlopende zaken omdat je alles vergelijkt met zaken waarvan je denkt dat die 'zo horen te zijn', terwijl ze wellicht een slechte afspiegeling van de werkelijkheid zijn. Wat je ziet op de televisie is niet echt. Het is een afspiegeling van iets. Als je lang genoeg het nieuws volgt ga je de afspiegelingen als echt aannemen, terwijl deze nooit echt kunnen zijn.

De implicaties van deze beide concepten zijn tamelijk groot. Ik noem een beperkt aantal voorbeelden, maar er zijn er echt oneindig veel. Echter is dit niet iets meetbaars en al helemaal niet iets zwart-wits. Wat werkelijk is en wat niet is sowieso lastig te definiëren, puur omdat de werkelijkheid dat zelf ook is. Wat wel zeker is is dat met de intrede van de massa-media en de vooruitgang in welvaart we reeds zijn aanbeland in het vervagen van de grenzen tussen realiteit en simulatie. Dit is niet iets wat ineens zijn intrede gedaan heeft maar het is zeker wel iets dat accelereert en niet meer is om te keren tenzij we aanbelanden in een post-apocalyptische wereld en het hele zootje flink gereset wordt. Qua materiele welvaart zit het in West-Europa wel goed. Alles wat we hebben bovenop een vaste plaats om te wonen en genoeg eten is in zekere zin bonus en derhalve kapitalistische symboliek of statussymbolen. Dit varieert wel van semi-nodig tot totaal overbodig. Met andere woorden, nu we zeker zijn van onze basis behoeften belanden we in zaken die minder te doen hebben met de realiteit en meer met door mensen bedachte concepten. Het is niet zo dat deze concepten per definitie onecht zijn, maar het is wel zo dat alles als primaire eigenschap symboliek heeft.

Een conclusie is er niet echt. Wat ik vooral opmerk op persoonlijk vlak is dat de samenleving er denk ik niet beter op wordt. We raken steeds meer vervreemd van onszelf en anderen omdat we onze omgeving continu blijven veranderen terwijl we zelf niet snel genoeg aanpassen. Er is de constante drang naar hypes en genot. Dit is niet goed omdat genot een bijkomstigheid is en niet een doel. Wellicht dat dit allemaal doemdenkerij en zwartgallig geneuzel is, echter is het toch echt zo dat onze staat van leven mentaal ongezond is. Ik denk dat we er over vijftig jaar achter komen dat we flink de verkeerde weg in zijn geslagen.
 

DeletedUser67517

Guest
Kek stukje, waar ik graag op wil reageren wanneer ik van vakantie af ben.
 

DeletedUser7072

Guest
En waar moeten we precies over discussiëren? Ik zie hier geen debat ontstaan hoor.
 

DeletedUser48278

Guest
Oh ja juist, ben dat even vergeten. In feite heb ik niet zo zeer een standpunt, dit is meer een uiteenzetting. Maar er kan hier gewoon wat uitwisseling van ideeën plaatsvinden over deze theorie, die dan over realiteit en economisch/culturele verschijnselen gaan of hier kan wellicht een algemener topic van gemaakt worden die zich buigt over de huidige stand van zaken op maatschappelijk vlak. Gewoon een ruimte voor maatschappijkritiek.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik heb je uiteenzetting gelezen en ben het er wel mee eens dat die trend zichtbaar wordt, maar of dat nou positief of negatief is? Kun je uitleggen waarom je denkt dat het negatief is?

Als voorbeeld geef je festivals, als mensen daar primair eigenlijk om andere redenen heen gaan dan de muziek zelf, wat is daar dan mis mee? Enja dat mensen zoveel meer uitgeven voor 'merknamen' met amper meer kwaliteit dan normaal is hun eigen fout. Adverteerders spelen slim in op onze psychologie, en het werkt want het verkoopt en mensen zijn bereid meer te betalen. Ook in de reclame's worden bvb vrouwen vaak gebruikt om producten te promoten, en die strategie werkt ook.
 
Reactiescore
770
Goede stuk tekst. Ik heb alles verstaan wat er in gezegd werd en kan me er ook volledig in vinden.

Al hetgeen wat hier geschreven is doet me sterk denken aan de mimesisgedachte van Plato. Het zou me geen haar op mijn hoofd verwonderen mocht Beaudrilard de mosterd bij de Griekse filosoof gehaald hebben.

In de kunstfilosofie verwijst mimesis of mimese naar de nabootsing van de werkelijkheid. De term werd gebruikt door Plato. Plato wees kunst (drama) als nabootsing af: een voorwerp is al een slechte weergave van een zuiver begrip; kunst is een gebrekkige weergave van een voorwerp en daarmee dus een gebrekkige weergave van een slechte weergave. Aristoteles, een leerling van Plato, oordeelde echter dat een goede nabootsing van de werkelijkheid een kunstwerk meer schoonheid gaf.

Plato was van oordeel dat theater slechts een nabootsing was van de werkelijkheid, maar niet de werkelijkheid zelf belichaamde, en vond zowel kunst als theater zaken zijn die de geest perverteren: de dissonantie tussen wat echt, reëel is, en wat drama, irreëel is, raakt zoek. Dit is vooral een aanklacht (om het even in zijn perspectief te plaatsen) op de tragedie in het Oude Griekenland: het doel van de tragedietheater was om het publiek te confronteren, te choqueren en voor morele dilemma's te stellen. Anders dan dat werd, zoals we weten, het theater bij de Grieken geboren, en was natuurlijk de bedoeling dat het publiek meeleeft met wat er zich afspeelt. Van hieruit zal dan ook natuurlijk de literatuur ontstaan: verhalen waarin we meeleven. En we hebben toch allemaal wel een boek die bij ons emoties losmaken, niet?

Waar Plato hierbij tussenkomt is dat de emoties die we krijgen bij het zien van het theater echter vals zijn: je kan zeggen dat we de emoties opwekken wanneer ze het niet zouden mogen. We misbruiken als het ware de emoties en - daarmee verbonden - ook de geest. Zowel kunst en theater scheppen een wereld, een beeld, die er simpelweg ook niet is, maar alsnog lijken we te leven in deze wereld, en delen we de beelden, slaan we deze beelden op. Dat is wanneer de geest en de emoties gecorrumpeerd zijn, omdat ze zo verbonden zijn met irreële zaken en vermengd raken met het reële. Het inlevingsvermogen van de mens is aan de illusie gevallen en kan de realiteit amper nog onderscheiden.

Een heel mooi voorbeeld is hoe complottheorie-denkers reageren op gebeurtenissen zoals de Charlie Hebdo en de Bataclan: wat afgespeeld heeft lijkt voor hen 'te echt' zijn, waarna ze simpelweg niet geloven dat deze gebeurtenissen plaats gevonden hebben, aangezien ze enkel maar beelden kregen, verslaggeving er over, of zelfs zo ver gaan de bewijzen van de gebeurtenissen te ontkrachten: de beelden zijn vervalst, er worden acteurs gebruikt en soms is het bloed ketchup.

In tijden als deze is het als nooit tevoren aanwezig: het individu kan alles in een simpele handomdraai via het internet alles te weten komen wat het wilt te weten komen. Wat zich afspeelt in de wereld wordt op de minuut geweten door meteen heel veel mensen. Het is dan ook niet voor niets breaking news: onze gedachten en geest worden abrupt gestuurd naar een nieuwsfeit die "zojuist binnenkwam". Alsof we er echt bij zijn! Dit was zeker te merken nadat de aanslagen gebeurden in Zaventem dit jaar: opeens was iedereen in België indirect betrokken: men was al eens in Brussel, of is in de buurt van Brussel, of heeft er iemand die in Brussel woont/werkt! Op facebook konden mensen gebruik maken van een functie waarmee ze konden aantonen of ze veilig waren. En dan kan je het al raden zeker? Mensen die alleen al 50km verwijderd waren van Brussel gaven zich als veilig aan, alsof men al afvroeg waar zij zijn toen het gebeurde, en geruststellen dat alles goed en wel is met X.
Opeens was het een 'event' waarbij iedereen betrokken was. Dat was ook te merken aan hoe iedereen, zoals dat gebruikelijk is, filters plakte op hun lachende smoelwerken, een hashtag en een traanemoticon of een emotioneel tekstje in lelijk Engels over hoe we allemaal moeten liefhebben ipv haten.

Ik voorspel dat dit allemaal niet veel beter zal worden, en, integendeel, zijn dieptepunt zal kennen eens de consumentenwereld gebruik maakt van de opdoemende Virtual Reality brillen. Een nagemaakte wereld is al voor velen een alternatief voor de echte wereld (Eve Online).

Om het nog even verder uit te diepen is het niet vergezocht te stellen dat met de Virtual Reality die zijn intrede doet en binnen enkele jaren (tenzij het flopt) alomtegenwoordig is, ook de porno-industrie zijn handje er in zal hebben. Daarboven komt ook nog natuurlijk de seksindustrie die van opblaaspoppen naar seksrobots gaat, of seksuele hologrammen. Zo kan je daarop verdergaand veilig stellen dat mensen niet meer geneigd zullen zijn tot sociaal contact, voortplanting, daten, tinder gebruiken enzovoort om maar in het broekje te komen van een meid, maar zal dit allemaal geskipt kunnen worden om alsnog via een nabootsing de seksuele lusten te bevredigen (iets wat een grote drijfveer geworden is in deze maatschappij).
Het theater krijgt zeg maar seksuele proporties aan en de uniekheid van de liefde vervalt.

En dit zijn geen gekke voorspelling die ik doe als je kijkt naar de Japanse samenleving, en de invloed van Hentai op mannen, het sociaal contact tussen man en vrouw (mannen zien het gewoon niet meer zitten) en het geboortecijfer dat daalt in Japan.

De mimesis is er op uit alles te nabootsen wat werkelijkheid is, en uiteindelijk zal de werkelijkheid vervangen worden door de nabootsing. Onze wereld is een theater en iedereen is een acteur, zei Shakespear ooit. En het zijn inderdaad in huidige tijden hoogdagen voor de Globe Theater.
We zijn heel ver verwijderd van de realiteit van Plato, en we zijn heel dicht bij de illusies geschapen sinds Dionysus' erediensten.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser48278

Guest
Ik heb je uiteenzetting gelezen en ben het er wel mee eens dat die trend zichtbaar wordt, maar of dat nou positief of negatief is? Kun je uitleggen waarom je denkt dat het negatief is?

Ik vind het moeilijk hier een waarde-oordeel aan te verbinden. Ik ben inderdaad meer geneigd negatief te zijn tegenover deze ontwikkeling omdat ik zelf waarde hecht aan een goede representatie van de werkelijkheid, authenticiteit zeg maar. Stalov haalt aan dat bij misrepresentatie ook het uiten van emoties hoort die misstaan. Ze passen wel bij de situatie maar deze emoties zijn als het ware verbonden met iets dat los staat van de werkelijkheid en derhalve zijn deze emoties denk ik niet puur te noemen. Geveinsd zijn ze ook niet maar het hangt er wat tussenin. Dit soort filosofie is zeer onduidelijk uit te drukken en derhalve ga je het dan logischerwijs al snel afzwakken of zelfs ontkennen als iets dat niet relevant is. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik vind dat dit wel een concreet concept is.

Stalov noemt ook als voorbeeld de aanslagen en dan vooral die in België. Je ziet nu vaak dat mensen massaal hun emoties gaan tonen via sociale media. Ik heb daar al eens eerder iets over geschreven en mijn conclusie was toen ongeveer dat dat gedoe op social media op mij overkomt alsof men het uiten, en ook de manier van uiten van emoties belangrijker vindt dan de emotie zelf. Natuurlijk heeft dat ook te maken met het uiten van emoties wat natuurlijk een hele normale zaak is, echter denk ik dat het probleem dan ook is dat emoties op een verkeerde manier geuit worden (dit kun je wel doortrekken op een heel groot aantal zaken trouwens). Doordat iedereen wel iets meekrijgt van de reacties (dit wordt vooral gevoed door televisie en internet) hebben heel veel mensen het idee dat je op een bepaalde manier moet reageren. Er is ontzettend veel kopiegedrag nu iedereen zo verbonden is met elkaar. Het lijkt erop dat de authenticiteit van het reageren op dingen veelal plaats geeft gemaakt voor een ingecalculeerde reactie. Ik vind dat die reacties daardoor juist geen enkele waarde meer hebben. Al die steunbetuigingen en plaatjes met vlaggetjes en leuzen worden op die manier symbolen die weinig lading meer hebben omdat ze bijna een nieuwe definitie aannemen. Het worden op zichzelf staande objecten en als je even nadenkt heeft dit heel veel raakvlakken met de kapitalistische consumeer-cultuur waarin we leven. Met op zichzelf staande objecten bedoel ik dat de betekenis van het object zelf groter is geworden dan zijn eerdere symbolieke functie. 'Je Suis ...' staat nu meer voor 'Je Suis ..' dan dat het staat voor zijn oorspronkelijke symbolieke betekenis en dat was solidariteit. Het is een leus die z'n eigen leven gaat lijden. En als ik dan terugkom op de vraag 'is dat negatief?' dan kan ik daar niet een ja of nee op antwoorden. Wel is denk ik vast te stellen dat op deze manier de realiteit wel steeds meer verdwijnt als je niet stil staat bij deze dingen. Als iedereen elkaar na blijft doen en minder op zoek is naar authenticiteit dan gaan we richting een simulatie en virtual reality is hier dan niet eens bij nodig. Het is een trend die im ieder geval voor mij voor zichtbaar is in alle facetten van het leven, maar de katalysator in deze durf ik wel de doorsnee media-marketing combinatie te noemen.

Als voorbeeld je festivals, als mensen daar primair eigenlijk om andere redenen heen gaan dan de muziek zelf, wat is daar dan mis mee? Enja dat mensen zoveel meer uitgeven voor 'merknamen' met amper meer kwaliteit dan normaal is hun eigen fout. Adverteerders spelen slim in op onze psychologie, en het werkt want het verkoopt en mensen zijn bereid meer te betalen. Ook in de reclame's worden bvb vrouwen vaak gebruikt om producten te promoten, en die strategie werkt ook.

Ik heb vooral met marketing en televisie vaak dat ik continu denk van 'dit slaat nergens op' en 'zo doen mensen helemaal niet' en meer van dat soort reacties. Doorsnee televisie en films vind ik altijd zeer slecht de werkelijkheid uitbeelden terwijl dit wel de media zijn waar de meesten het meest aan blootgesteld worden. Ik denk dat dit gedrag beïnvloed, en ik denk dat mensen onnatuurlijker gedrag gaan vertonen.
 

DeletedUser48278

Guest
Mooi stuk Stalov, goed geschreven ook. Ik heb een zeer gebrekkige kennis van klassieke filosofen maar het verbaasd met echt dat Plato zo lang geleden hier al mee bezig was.
 

DeletedUser67517

Guest
Bij ons in de stad, hebben we een open psychiatrische inrichting. Daar wonen alle ''gekke'' mensen. Een daarvan loopt altijd op het plein en in de kroeg. Hoewel de meeste mensen hem gek vinden, en hem links laten liggen door de ''onzin'' die hij spui, ben ik op een wat minder nuchter momentje met hem in gesprek gegaan.

Hier kwam voornamelijk dit onderwerp over de simulacrum en ook een stukje kwantumfysica aan de orde. Ik stond perplex over wat hij mij vertelde, hoewel mijn vrienden begonnen te grinniken, begon ik vragen te stellen.
Al met al moet ik wel zeggen dat hij ver was doorgeslagen in zijn theorie, maar dat de beginselen en het fundament van zijn theorie iemand wel aan het denken moeten zetten.

Zo geloofde hij niet in de werkelijkheid, zoals wij hem zagen. Een mening gebaseerd op enkel en louter onze zintuigen. Wie zegt immers dat de 5 zintuigen die wij beschikken, alle zintuigen zijn?
Een vleermuis kan ook niks zien, maar omdat hij niet communiceert met wezens die wel kunnen zien, gelooft hij dat er maar 4 zintuigen bestaan.
Waarom zouden wij geen zintuigen missen om andere dingen waar te nemen, dingen die voor ons nu nog onbekend zijn?
Als voorbeeld nam hij de bactierien die andere bouwstenen hadden, wat daarvoor onwaarschijnlijk leek

Ook geloofde hij het nieuws niet. Daar konden ze wel van alles vertellen. Nee hij geloofde het pas wanneer hij het zelf zag, mee maakte, en voelde. Alleen zo kon hij een objectieve en feitelijke mening geven op basis van zijn eigen ervaringen. In hoeverre hij het juist had waargenomen. Een subjectieve mening is immers ook deels een simulacrum. In ieder geval, hij kan zwaar afwijken van de werkelijkheid.
Als voorbeeld nam hij The Copenhagen interpretation, oftewel Schrodingers Cat
Het is pas niet meer een simulatie of theorie, alvorens het feitelijk is vast gesteld.

Of ik het allemaal geloof, en of hij gelijk heeft? Hij kwam weliswaar warrig over, en de meeste mensen zullen hem gek vinden. Ik vroeg echter naar zijn historie bij een oude stamkroeggast. Hij bleek vroeger universitair geschoold te zijn, en hoogbegaafd. Is samen met zijn broer doorgedraaid en kwamen beide in de psychiatrische inrichting.

Wat ik nu wel weet, is dat het lijntje tussen geniaal en gek filterdun is. En is gek zijn daarom ook geen simulacrum? Iemand die een andere werkelijkheid heeft, heeft die wel echt een andere werkelijkheid? Of staat de rest inmiddels al zo ver van de werkelijkheid af?
Ik spring van de hak op de tak, ik weet het. Zit ook op mijn werk, en het is gewoon een persoonlijke ervaring waar ik destijds vrij versteld van stond.
 
Reactiescore
770
Hij bleek vroeger universitair geschoold te zijn, en hoogbegaafd. Is samen met zijn broer doorgedraaid en kwamen beide in de psychiatrische inrichting.

Dat is de rekening die je betaalt in deze maatschappij, wanneer je de realiteit ziet als een levendige illusie: psychiatrische instelling. Je mag niet buiten de doos denken blijkbaar.

Hindoeïsme (ja daar ben ik weer) filosofeerde praktisch al eeuwen geleden over de aard van het bestaan en noemde dit maya.

The Upanishads describe the universe, and the human experience, as an interplay of Purusha (the eternal, unchanging principles, consciousness) and Prakṛti (the temporary, changing material world, nature).[34] The former manifests itself as Ātman (Soul, Self), and the latter as Māyā. The Upanishads refer to the knowledge of Atman as "true knowledge" (Vidya), and the knowledge of Maya as "not true knowledge" (Avidya, Nescience, lack of awareness, lack of true knowledge).[25] Brihadaranyaka Upanishad, states Ben-Ami Scharfstein, describes Maya as "the tendency to imagine something where it does not exist, for example, atman with the body".[25] To the Upanishads, knowledge includes empirical knowledge and spiritual knowledge, complete knowing necessarily includes understanding the hidden principles that work, the realization of the soul of things.

Hendrick Vroom explains, "The term Maya has been translated as 'illusion,' but then it does not concern normal illusion. Here 'illusion' does not mean that the world is not real and simply a figment of the human imagination.Maya means that the world is not as it seems; the world that one experiences is misleading as far as its true nature is concerned."[35] Lynn Foulston states, "The world is both real and unreal because it exists but is 'not what it appears to be'."[6] According to Wendy Doniger, "to say that the universe is an illusion (māyā) is not to say that it is unreal; it is to say, instead, that it is not what it seems to be, that it is something constantly being made. Māyā not only deceives people about the things they think they know; more basically, it limits their knowledge."[36]

Vetgedrukte is een Schrodingerskat stelling, zeg maar.
 

DeletedUser67517

Guest
Dat is de rekening die je betaalt in deze maatschappij, wanneer je de realiteit ziet als een levendige illusie: psychiatrische instelling. Je mag niet buiten de doos denken blijkbaar.

Nou nee, hij is ook wel echt gek ook. Maar anderzijds komen er wel weer enkele zinnige dingen uit waaruit je kan opmaken dat hij echt hoogbegaafd is. Spreekt ook 6 talen vloeiend. Hij is in andere opzichten echt doorgedraaid. Hij probeert zoveel verbanden te leggen over het leven en alles waar onze kennis ontoereikend voor is dat hij de verbanden warrig ziet en/of door elkaar haalt. Betekent niet dat alle verbanden die hij gelegd heeft foutief zijn. Afijn, je begrijpt mijn punt.
 

DeletedUser73016

Guest
Ik ga akkoord, en kamp een beetje met hetzelfde probleem. Ik voel nu al dat bepaalde dingen niet mentaal gezond zijn, en ik zit daar ook wel mee in de knoop. Wat ik ook nog wou opmerken, is dat onze zintuigen ook al ergens een vervormd beeld van de realiteit kunnen geven. Wat we zien, is ook niet altijd het uiteindelijk beeld. We hebben geen 360-graden zicht, en onze ogen zijn ook maar kwetsbare zintuigen die voor één of andere reden ook minder goed of zelfs niet kunnen werken. Blinde mensen zullen niet de realiteit zien. Onze ooguiteinden geven ook een vervormd beeld weer (geen dieptezicht). We zijn afhankelijk van zoveel dingen: denkvermogen, zintuigen die ook niet altijd een perfect reëel beeld geven.
 

DeletedUser67517

Guest
Ik ga akkoord, en kamp een beetje met hetzelfde probleem. Ik voel nu al dat bepaalde dingen niet mentaal gezond zijn, en ik zit daar ook wel mee in de knoop. Wat ik ook nog wou opmerken, is dat onze zintuigen ook al ergens een vervormd beeld van de realiteit kunnen geven. Wat we zien, is ook niet altijd het uiteindelijk beeld. We hebben geen 360-graden zicht, en onze ogen zijn ook maar kwetsbare zintuigen die voor één of andere reden ook minder goed of zelfs niet kunnen werken. Blinde mensen zullen niet de realiteit zien. Onze ooguiteinden geven ook een vervormd beeld weer (geen dieptezicht). We zijn afhankelijk van zoveel dingen: denkvermogen, zintuigen die ook niet altijd een perfect reëel beeld geven.
Ik wil je niet verder in de knoop brengen. Maar een mol weet niet dat hij blind is. Aangezien alle wezens waarmee hij kan communiceren (andere mollen) ook blind zijn. Wat is zijn realiteit dan? En hebben wij ook een zintuig dat het niet doet, waardoor we een groot stuk van de realiteit missen?
 

DeletedUser

Guest
Zijn belangrijkste theorie omschrijft het vervagen en zelfs verdwijnen van de realiteit door kapitalistisch aangedreven object-symboliek en de vervorming van gebeurtenissen door de massa-media. Ik pretendeer niet Beaudrilards werk goed te kennen, want dat doe ik niet. Ik begrijp zijn concepten maar veel nuances ontgaan mij nog.

Ik kan nu wel gaan liegen dat ik je tekst interessant vond, maar dat is niet bepaald waar. Je mist namelijk een kernbegrip in je verhaal en er wordt totaal niet toegewerkt naar een conclusie. Deze komt dan ook uiteindelijk niet, en wat moet de lezer er dan mee? Het geeft stof tot nadenken, maar je wijst geen richting uit die je kan inslaan als lezer of waarvan je kan afwijken en je eigen betere idee aan kan ophangen.

En even terug op dat kernbegrip dat ontbreekt. Ik denk dat dat begrip hyperrealisme in de buurt komt van het ''stereotypering van Said,'' maar dan dus in de realistische (en positieve) vorm? Begrippen als 'cultuur' gebruiken maakt je denkwijze overigens veel te vaag, dus daar moet je vanaf wil je ooit tot een conclusie komen. Dit zijn dus al twee opmerkingen waar je als 'denker' al verder mee kunt. Succes!
 
Bovenaan