De early game wordt tegenwoordig het liefst overgeslagen door spelers dmv pp, boosts en premades.
Vooral voor beginnende spelers is dit stukje minder leuk. In het hedendaagse TW zijn de werelden nog maar 2 tot 4 continenten totaal groot, waarbij in de start vaak begonnen wordt met ongeveer 2 (volle, verdeeld over 4 ofc). Ten eerste gebruiken de beginnende spelers veel minder PP, doordat ze niet snappen hoe PP te farmen en kopen (de meeste) ook niet veel PP. Boost accounts hebben ze niet doordat ze geen mensen kennen. Dit betekend dat je via skills je weg naar de top moet vinden, en dat maakt het lastig.
Per wereld ligt het er dan aan of er sterke spelers in de buurt liggen hoelang ze het overleven. Wat betreft wereld 76, liggen er al 3 premades verspreid over 4 van de 4 continenten, wat het echt heel lastig maakt om voor een alleen startende en/of nieuwe speler een toekomst te maken op deze wereld. Echter zijn er ook werelden zoals 72 en 74 (75 opzich ook nog) waar er geen tot 1/2 serieuzere premades starten, waardoor de kansen veel hoger liggen. Ik heb zelf wereld 72 gewonnen, zonder premade, zonder boost en zonder PP in de start te stoppen. Dit was de leukste early game die ik ooit heb gespeeld, echter was dit op een wereld 73 en 76 nooit mogelijk geweest.