Stelling van de dag

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.744
Het is geen stelling maar wel een leuk vraagstuk imo

Elke wereld weer houd ik altijd nauwlettend in de gaten waar welke spelers liggen en wat dit voor de toekomst kan betekenen. Vaak zie je gelijk al zones waar veel goede spelers liggen en zones waar ze volstrekt ontbreken. Naar mijn inziens is de (daadwerkelijke) kwaliteit van deze wereld zoals vaker weer geconcentreerd in een paar zones (of noem het windrichtingen). De zonering van de 'toppers' is voor iedereen belangrijk, aangezien je op deze manier diplomatiek gezien vooruit kunt lopen op de anderen. Wat denken jullie, kwaliteit (enigszins) egaal verdeeld op de wereld of zijn er momenteel al ''kernregio's'' waar zich hoogstwaarschijnlijk mid/end-game topstammen gaan vormen. En waar liggen die kernregio's dan. Lijkt me wel leuk om hier wat meningen over te horen, kunnen we naderhand eens kijken wie de betere voorspellingen maakten.
 
Reactiescore
831
Wat denken jullie, kwaliteit (enigszins) egaal verdeeld op de wereld of zijn er momenteel al ''kernregio's'' waar zich hoogstwaarschijnlijk mid/end-game topstammen gaan vormen.

Ik ben er 100% volledig van overtuigd dat de kwaliteit op deze wereld inderdaad niet 'eerlijk' verdeeld is.
Komt door:
- Betere spelers plaatsen zich in kleine premades
- Betere spelers zoeken vaak continentlijn op om premium beurs te abusen
- Betere spelers zullen zich bijna altijd in rim verplaatsen

Allemaal een gevolg van krimpende wereldgrootte en krimpende 'deftige' playerbase als je het mij vraagt.

En waar liggen die kernregio's dan.

- ten eerste het zuiden, natuurlijk ben ik biased hier :p
- In het oosten en noordoosten

In het algemeen ben ik ervan overtuigd dat als dit een 'Oost tegen West' lategame wordt dat het oosten zal domineren.
 
Reactiescore
2.370
Momenteel lijkt het me niet gemakkelijk om al volstrekte regio's eruit te halen. Ik ben er van overtuigd dat enkele van deze zogenoemde toppers nog zullen afvallen, en er nieuwe toppers zullen afstaan. Daarbij is het enorm moeilijk dit allemaal bij te houden, daar er veel spelers op nieuwe accountjes spelen.
Alles zal afhangen van de volgende fase in de wereld lijkt me.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.744
Ik heb me er eigenlijk nog totaal niet mee bezig gehouden, maar ben wel benieuwd wat jouw observatie is?

upload_2019-5-20_18-58-58.png
Dit is de huidige spreiding van de top vijftig. Hierbij de bovenste vijf (bezitten 3 of meer dorpen) in het blauw. De rest van de top 25 in het wit en 25-50 in het roze.

Linksboven = 15 accounts
Rechtsonder = 9 accounts
Linksonder = 23 accounts
Rechtsboven = 16 accounts
(aantallen kunnen 1-3 accounts afwijken)

Eerste constatering die je dus kunt maken is dat de westkant van de wereld duidelijk meer spelers in de top 50 heeft op dit moment. Echter is het de zuidkant van de wereld die de huidige top 5 mag herbergen. Ook zijn er een paar regio's geheel niet vertegenwoordigd in de top vijftig. Als ik op de ingame kaart kijk, zie ik in diezelfde regio's ook weinig potentie.

Vervolgens kijk ik naar welke spelers waar liggen, hier begint het subjectieve deel. Ik ken vele spelers, maar lang niet allemaal. Op dit subjectieve gedeelte kun je het dus prima oneens zijn. Mijn subjectieve criteria deel ik hier niet, zijn simpelweg gebaseerd op mijn ervaringen en inschatting.

Dat brengt mij op drie grote kernregio's waar het vermoedelijk uiteindelijk op uit zal komen. Dit is vooral op geografie gebaseerd. Een stam houd graag een degelijk stamcluster en wilt geen grote gaten in het stamcluster (niet in dit stadium).

upload_2019-5-20_19-11-23.png

Ter controle even de top 10 stammen op een kaartje, welke deze kernregio's nog eens sterk bevestigen. Plat gezegd slechts drie stammen in het noordoosten, welke vrij geïsoleerd liggen van de overige zeven.

upload_2019-5-20_19-12-48.png

Plat gezegd denk ik dat deze wereld op kort termijn het interessants zal worden rond de core/west. Daar waar je nu de meeste toppers en topstammen vlak bij elkaar kunt vinden. Ongetwijfeld gaat dit een diplomatiek gekonkel opleveren en vroegtijdige oorlogen. Hier zal een sterke winnaar uit komen (ben bang voor een grote recruit to win stam) en deze zal noordoost met haar meer geïsoleerde positie veroorzaken om de handen ineen te slaan. Mits noordoost elkaar niet afgeslacht heeft in de tussentijd kan het een prima tegenstander vormen. Meeste potentie heb je in mijn opinie in het zuidwesten. Op basis van deze analyse kun je heel voorzichtig stellen dat daar op kort termijn de belangrijke beslissingen gemaakt worden wat betreft diplomatiek / oorlog en duels.

Belangrijk om te weten is dat ik al mijn kennis over de huidige diplomatiek / plannen van enkele stammen volledig buiten beschouwing heb gelaten. Het is dus zeer zeker niet zo dat ik vanuit mijn perspectief een voorkeurstoekomst heb waarbij ik stamgenoten graag zie verlaten of komen.
 
Reactiescore
1.019
Leuke analyse. Ook leuk om te kijken over een maandje of 2 a 3 wat er van terecht is gekomen
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.744
Leuke analyse. Ook leuk om te kijken over een maandje of 2 a 3 wat er van terecht is gekomen

Absoluut, echter blijft het natuurlijk maar een voorspelling. Zeker in tribal wars zijn er veel te veel onvoorspelbare factoren. Van quits tot stabs tot achterlijke bondgenootschappen tot stamwissels en massa deletes. Het blijft aftasten en je zult het nooit volledig terugzien zoals je van te voren zou denken. Maar in grote lijnen, verwacht ik zeker wel een aantal overeenkomsten met de voorspelling. Nu alleen hopen dat het geen self-fulfilling prophecy gaat worden.
 
Reactiescore
831
Ja idd leuke veronderstelling. Had bij de top 50 spelers kaart niet een Westelijke dominantie verwacht.

Echter weten we allemaal dat deze nu nog vol zit met PP farms en PP boosters (de ene met al wat meer skills dan de andere)

Qua playerbase die ik ken lijkt de het westen me persoonlijk zwakker maar je weet nooit wie op welk account speelt/gaat spelen tegenwoordig.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.744
Ja idd leuke veronderstelling. Had bij de top 50 spelers kaart niet een Westelijke dominantie verwacht.
Echter weten we allemaal dat deze nu nog vol zit met PP farms en PP boosters (de ene met al wat meer skills dan de andere)
Qua playerbase die ik ken lijkt de het westen me persoonlijk zwakker maar je weet nooit wie op welk account speelt/gaat spelen tegenwoordig.

Nee dat had ik inderdaad ook niet verwacht totdat ik het van de week eens nader ging bekijken. Ook waar, maar het blijft een LH wereld. Spelers die volgende week pas starten zijn wel dusdanig laat dat ze enorm veel pp moeten abusen om de achterstand in te lopen en later van groot belang te zijn. Daarnaast groeit de wereld amper dus ben je als pp abuser die nu start een enorm gewild doelwit voor de anderen. Er vallen sowieso nog veel spelers weg en enkele plaatsen worden wel ingenomen door 50 - 150 rang spelers. Maar ik verwacht geen enorm grote veranderingen.

Leuke analyse idd, helaas lig ik net in een van die onzinnige gebieden :p

Dit kan je ook juist weer voordelen bieden. Zo een onzinnig gebied betekend weinig concurrentie en alle goede dorpen voor jou alleen. Zeker op een LH is dit de perfecte manier om te stijgen in rang terwijl de rest elkaar vertraagd door oorlogen en het bijbehorende troepengebruik. Echter is de kans wel weer erg groot dat, als je je aansluit bij een grote stam, je je hoogstwaarschijnlijk aan de rand van een stam zult bevinden en ook de nodige troepen zult verkwisten ten koste van je groei.
 
Reactiescore
372
Dit kan je ook juist weer voordelen bieden. Zo een onzinnig gebied betekend weinig concurrentie en alle goede dorpen voor jou alleen. Zeker op een LH is dit de perfecte manier om te stijgen in rang terwijl de rest elkaar vertraagd door oorlogen en het bijbehorende troepengebruik. Echter is de kans wel weer erg groot dat, als je je aansluit bij een grote stam, je je hoogstwaarschijnlijk aan de rand van een stam zult bevinden en ook de nodige troepen zult verkwisten ten koste van je groei.

Wat dat betreft raakte je analyse een goed punt. Ik lig zuidoostelijk in de 'onzinnige' zone, en ik zie om mij heen 1, misschien 2 accounts die potentie hebben. Wat betreft LH, het is eigenlijk gewoon vooral geduld hebben. Dat is de belangrijkste skill op zo'n wereld in de start :p
 
Reactiescore
116
Wat dat betreft raakte je analyse een goed punt. Ik lig zuidoostelijk in de 'onzinnige' zone, en ik zie om mij heen 1, misschien 2 accounts die potentie hebben. Wat betreft LH, het is eigenlijk gewoon vooral geduld hebben. Dat is de belangrijkste skill op zo'n wereld in de start :p

Wat een toeval! Ik zit ook in het "onzinnige" gebied in het zuid-oosten :D
 
Bovenaan