Stelling van de dag

DeletedUser77755

Guest
Nieuwe dag, nieuwe stelling
De klassieke verdedigingstroepen (en verhoudingen) zijn beter dan de nieuwe (boogschutters)
Met andere woorden een dorpje vol speer en zwaard is beter dan een def dorpje waar er speer, zwaard en boogjes inzitten.
Laat de berekeningen maar komen, rekeninghoudende dat er ook ridders zijn met "skills" die geen invloed op boogschutters hebben. Alsook rekening houdend met bouwtijden en kosten. ;)
 
Reactiescore
372
omdat speer/zwaard stacks veel sterker zijn, langere bouwtijden is idd het nadeel dan.

De sterkte is echt te verwaarlozen vergeleken met de opbouwtijd. Misschien dat het met een ridder efficient is, maar over het algemeen niet want die heb je ook maar een bepaald aantal. Elke degelijke speler weet dat hij dom bezig is als hij defence dorpen met alleen maar speer en zwaard gaat lopen bouwen. Om nog maar niet te spreken over het verschil in loopsnelheid tussen zwaard en ZC.

Je kan het punt nog maken dat het verstandig is om ze te bouwen als je absoluut geen dreiging in je omgeving hebt, maar je stamgenoten hebben dat vaak wel degelijk en het is niet erg fijn voor hun als zij maar een half defence dorpje toegestuurd krijgen terwijl je in diezelfde tijd een heel defence dorp had kunnen bouwen.
 
Reactiescore
63
Volgens de simulator scheelt het rond de 8% - 10% qua sterkte, afhankelijk van welke samenstelling je precies gebruikt, maar dit geeft iig een indicatie. Qua bouwtijden scheelt het toch al bijna de helft. Het hangt er denk ik ook vanaf welke speelstijl je hebt. Een offensievere speler heeft denk ik meer baat bij snelle (qua lopen maar ook qua bouwtijd), dan bij langzame deff, vanwege het feit dat deze speler minder deffdorpen heeft en mobiliteit en snelle opbouw belangrijk zijn. Een deffensievere speler heeft in verhouding minder baat bij deze mobiliteit en snelle opbouw. Hij kan namelijk meer gebruik maken van stacks en wanneer hij dit doet met kruisdeff wordt het probleem rond de bouwtijd ook enigszins ondervangen. Ik denk dat de keuze (snelle deff / stack deff) situatie afhankelijk is en dus per speler en speelstijl verschillend is.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.789
Wat volgens mij relevant is en nog altijd niet genoemd is je ligging en de rol die je binnen je stam speelt. Als rim spelers in een stam die voorlopig geen grote oorlogen heeft kun je op dit moment prima zwaard rekruteren als goede stackdef. Weet ook dat de ridder en allerlei inventaris items de zwaardvechter tot 50% extra kracht kunnen boosten in tegenstelling tot boogschutters.In een voorbereidende fase kun je prima dorpen met een boel zwaard maken. Als frontspeler doe je er goed aan om je def dorpen snel opbouwbaar en verplaatsbaar te maken maar heb je er extreem veel baat bij dat er stamgenoten zijn die je belangrijkste frontdorpen gewoon stevig stacken met zwaard en een ridder in plaats van waardeloze ZC/SP stacks met wat verloren boogjes. Tenzij ik 200 graden front zou hebben, zou ik ten allen tijden in mijn safezone defensieve dorpen met zwaard blijven houden.
 

DeletedUser59368

Guest
Ik herinner mij dat ik 2 soorten deff bouwde,
aan het front maakte ik snelle deff die snel verplaatst en opgebouwd kon worden. In mijn zogezegde safe zone, ofja x aantal velden van het front maakte ik een stackdeff, duurt langer in opbouw maar wel sterk.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.789
Ja dat is sowieso gebruikelijk dat men onderscheid maakt tussen stackdef en fastdef. Echter zie je ook vaak dat mensen enkele full zc of boog dorpen hebben. Er zijn zelfs mensen die ook nog verschillende formaties stackdef hebben (7000 - 4000 - 1800 of 10000 - 10000). Aan opties geen gebrek al verwacht ik niet dat accounts zo groot worden (op deze kleine wereld) dat het een toegevoegde waarde heeft om talloze def groepen te maken.
 
Reactiescore
2.386
Ik hanteer meestal 3 soorten deffdorpen: fastbuild, midbuild en slowbuild. Maar zoals Roald al zei, het hangt allemaal af van de ligging die je hebt, en hoe de situatie binnen de stam zit.
 
Reactiescore
2.303
Maick, wanneer maak je ZC clears? :p
 

DeletedUser77812

Guest
Stelling: Spelers die zijn betrokken bij vies / vals spel zouden elke wereld met onderbouwing moeten worden bekend gemaakt om zo onze naaste spelers te waarschuwen.
 

DeletedUser69389

Guest
Stelling: Spelers die zijn betrokken bij vies / vals spel zouden elke wereld met onderbouwing moeten worden bekend gemaakt om zo onze naaste spelers te waarschuwen.
Helemaal mee eens. Of ze moeten oprecht berouw tonen en door het stof gegaan.
 

DeletedUser75418

Guest
Stelling: Spelers die zijn betrokken bij vies / vals spel zouden elke wereld met onderbouwing moeten worden bekend gemaakt om zo onze naaste spelers te waarschuwen.

Vaak ontkennen deze spelers vies/vals spel en blijf je elke wereld de discussie houden of iemand schuldig is of niet.
Ook zijn er soms verschillende teams op een account die een andere wereld spelen, deze spelers kunnen worden zwartgemaakt terwijl ze er niks mee te maken hebben. Ook kan de ''stabber'' makkelijk overstappen naar een ander account met een zuivere naam, zonder dat iemand het doorheeft. Het heeft dan ook geen zin om het account te beschuldigen op vals spel, maar de desbetreffende speler hierop.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.789
Klopt. De beste methode om stabbers te weren zou zijn als alle stamleiders op niveau een kleine check zouden doen bij rekruten, zodat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Een vroegere fout komt dan al snel aan het licht. Echter zie ik naar mate de community krimt, de controle op nieuwe stamleden echt afnemen. Vier jaar terug moest ik nog wel eens een sollicitatie schrijven, een paar werelden terug gold dit ook wel voor nieuwe/onbekendere account, tegenwoordig hoeft bijna niemand dat meer.
 
Reactiescore
702
Echter zie ik naar mate de community krimt, de controle op nieuwe stamleden echt afnemen.

Even heel wat anders. Is dat de laatste tijd nog echt zo? Na mijn mening is die vanaf wereld 55 aardig gelijk gebleven, kijkend naar de grote van de wereld en naar het aantal reacties op het AF per wereld.
 
Reactiescore
1.478
Even heel wat anders. Is dat de laatste tijd nog echt zo? Na mijn mening is die vanaf wereld 55 aardig gelijk gebleven, kijkend naar de grote van de wereld en naar het aantal reacties op het AF per wereld.
Ik ga hier een kleine gok doen, maar alhoewel het aantal startspelers gelijk blijft, nemen de serieuze 'eindstrijdkandidaten' elke wereld af.

Over het af, dat komt voornamelijk omdat de mensen die het AF gebruiken een wijdere contactenkring hebben, en dus sneller bij het spel betrokken blijven door de mensen die ze kennen.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.789
Even heel wat anders. Is dat de laatste tijd nog echt zo? Na mijn mening is die vanaf wereld 55 aardig gelijk gebleven, kijkend naar de grote van de wereld en naar het aantal reacties op het AF per wereld.

Hm, ik denk dat in een startfase de hoeveelheid spelers vergelijkbaar is gebleven. Echter groeit een wereld nauwelijks meer na de start. Neem bijvoorbeeld onze wereld 59, toen wij startte lagen we in de rim en gedurende de wereld nam de grootte nog met 50-60 velden aan dorpen toe (rondom en veraf van de core is dit bijna een verdubbeling van aantal dorpen). Dat zie je tegenwoordig echt niet meer. De rim groeit nauwelijks meer terwijl het interval van spelwerelden niet verandert is. Overigens zie je ook aan de tijdspanne van start tot einde van iedere wereld dat werelden steeds sneller gewonnen worden. Dit kan in sommige gevallen aan de instellingen liggen maar in veel gevallen is het volgens mij te verklaren doordat 'de harde kern' van tw ook kleiner aan het worden is en het 'ons kent ons' principe nog sterker aanwezig. Die harde kern treft elkaar al heel snel, 9 van de 10 keer op positieve wijze, de buitenstaanders van kwaliteit zien het somber in en verlaten, winnen is hierdoor redelijk gemakkelijk.
 
Bovenaan