Stelling van de dag!

DeletedUser75237

Guest
Van de spammod democratische, castiel en blijkbaar van howlin en auseinandersetzung

Dit zijn inderdaad niet de minste. Ik had gehoord dat Howlin toch niet meer zou starten? Zal wel een vals gerucht zijn dan wat ik opgevangen heb.

Castiel en Aus hebben veel ervaring, ook met stammen opzetten en leiden. We shall see. Ben wel benieuwd naar de stam van Gijs (DZ). Heb hem nog niet zien spelen zelf.
 
Reactiescore
38
True, het is jammer dat die voor het eerst gebruikt wordt op een nogal aparte wereld met limited haul instelling. Het zou imo veel meer tot zijn recht komen op een gewone wereld wat betreft farmen.
 

DeletedUser73082

Guest
Stelling:
Om een stam (goed) te leiden hoef je eigenlijk niet eens daadwerkelijk op een account actief te zijn in die stam.
 

Deleted User - 487957951

Guest
Stelling:
Om een stam (goed) te leiden hoef je eigenlijk niet eens daadwerkelijk op een account actief te zijn in die stam.

True! Ben ook de mascotte van de stam meestal, ook een niet te onderschatte meerwaarde :verkenner:
 

DeletedUser75778

Guest
Stelling:
Om een stam (goed) te leiden hoef je eigenlijk niet eens daadwerkelijk op een account actief te zijn in die stam.

Ligt er aan in hoeverre je niet actief bent op een account. Je zal wel op de hoogte moeten zijn van alles natuurlijk, dus uiteindelijk ben je als nog gebonden aan een account. Maar ik denk zeker dat je zonder zelf de handen uit de mouwen te steken op een account, een geschikte leider kan zijn. Leiderschap heeft wat dat betreft meer te maken met toewijding en controle, iets wat prima zonder account werkt.
 

DeletedUser75237

Guest
Stelling:
Om een stam (goed) te leiden hoef je eigenlijk niet eens daadwerkelijk op een account actief te zijn in die stam.

Activiteit als in een account onderhouden en gebruiken om te spelen uiteraard niet. Je bent als leider wel gebonden aan een zeker account, tenslotte moet je toch iedereen goed kunnen volgen, en vooral kunnen communiceren met je stamleden, via het stamforum of PM. Of je vijanden/neutrale spelers, uiteraard.

Veel gebeurt dan wel via Skype tegenwoordig, initieel contact is toch bijna zeker via PM, en Skype is een veel te vluchtig medium voor de belangrijkste stamcommunicatie. Eerder een aanvulling op het forum.

Dus ja, kan volgens mij prima. Dat neemt niet weg dat je wel heel wat tijd actief op een account zult moeten doorbrengen. Echt inactief kun je het dus niet noemen denk ik zo :p
 

DeletedUser73082

Guest
Nou om ontwikkelingen te blijven volgen hoef je toch Ig niet echt actief te zijn? Updates in de stamchat/leiderschats en TW stats en je komt toch redelijk ver. Dan gebruik je IG vevolgens alleen de diplomatieke functies (stamforum, PM, etc. )
 
Reactiescore
38
Je kan trouwens ook gewoon een extern forum gebruiken. En dan bv. enkel de bbcode heavy topics op het echte stamforum te houden (ik denk bv. in eerste instantie aan deflijsten e.d.) voor het gemak. Dus moest je echt willen, zou je ook het ingame stamforum grotendeels overbodig maken. Dat maakt het voor een externe stamleider dus zeker mogelijk om zo zijn stam te gaan leiden.
 

DeletedUser75237

Guest
Nou om ontwikkelingen te blijven volgen hoef je toch Ig niet echt actief te zijn? Updates in de stamchat/leiderschats en TW stats en je komt toch redelijk ver. Dan gebruik je IG vevolgens alleen de diplomatieke functies (stamforum, PM, etc. )

Klopt ook weer. Misschien schat ik het belang van IG alles nauwgezet opvolgen wat te hoog in. Tenslotte ben ik nog nooit leider geweest & heb ik ook geen plannen om dat ooit te gaan doen. Is m'n ding niet echt :).

Je kan trouwens ook gewoon een extern forum gebruiken. En dan bv. enkel de bbcode heavy topics op het echte stamforum te houden (ik denk bv. in eerste instantie aan deflijsten e.d.) voor het gemak. Dus moest je echt willen, zou je ook het ingame stamforum grotendeels overbodig maken. Dat maakt het voor een externe stamleider dus zeker mogelijk om zo zijn stam te gaan leiden.

Dat kan inderdaad, maar daar lijkt me aardig wat commitment voor nodig te zijn, zowel van de leider als van de stamleden. IG posten is tenslotte laagdrempeliger lijkt me. Wellicht zou zoiets wel prima werken in een goed georganiseerde stam met een duidelijke structuur.
 

DeletedUser75778

Guest
Klopt ook weer. Misschien schat ik het belang van IG alles nauwgezet opvolgen wat te hoog in. Tenslotte ben ik nog nooit leider geweest & heb ik ook geen plannen om dat ooit te gaan doen. Is m'n ding niet echt :).

Het vergemakkelijkt naar mijn idee het leiden wel, maar essentieel is het niet zoals Manu zegt. Denk toch dat de meeste leiders er wel belangen bij hebben te kunnen loggen om o.a. de redenen die dragon slasher aanhaalt. Vind dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken door alles buiten de game zelf om te gaan regelen.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.785
Als leidinggevende is het een must om ingame 'zichtbaar' te zijn. Niet iedereen is even actief op een alternatief medium als skype. Regelmatig leden updaten over de gang van zaken, bijvoorbeeld een wekelijkse bijdrage in een intern weekblad.. wekt vertrouwen bij leden. Hierdoor betrek je ook iedereen, betrokkenheid zal vaak leiden tot betere resultaten -> Samen weet je meer dan alleen.

Verder heb je (althans, ik) als leidinggevende vaak een voorkeur voor een sleutelaccount, maar wel in combinatie met co spelers welke voldoende tijd ter beschikking hebben. Zicht op vermoedelijke moves van de tegenpartij, zicht op het functioneren van mede frontaccounts en dergelijke zijn aspecten waar je als leidinggevende kijk op moet hebben. Daarnaast hoor je als leiding toch ook (nood/controle) vv's te nemen, hierdoor krijg je inzicht op sterkte en zwaktepunten waardoor je bijvoorbeeld de beschikbare def beter kunt verdelen.

Wel zijn stamstructuur en leidingsvorm nogal van bepalende factoren.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser66265

Guest
Ik denk dat jullie hier één punt over het hoofd zien. Een leider die niet speelt is maar tot op zekere hoogte inspirerend en vrijwel niet motiverend. Een leider die zijn eigen account helemaal leeggooit om een speler van deff te voorzien, een leider die al zijn clears voor een massa gebruikt waar hij zelf niet kan edelen, een leider die vv pakt terwijl hij zelf onder massa ligt en ga zo maar door. Een goede leider inspireert zijn medespelers niet alleen door woorden maar ook door zijn daden. Als je die daden weghaalt heeft men vanzelf al minder vertrouwen.
 
Reactiescore
38
True, maar dat kan eventueel ook gedaan worden door de andere medeleiders. Een stam met een meesterbrein die alles achter de schermen regelt en dan via zijn medeleiders alles naar buiten brengt, zie ik wel nog een kans hebben. Technisch gezien zou die persoon niet eens gekend moeten zijn in de stam en kan hij toch alle touwtjes in handen hebben.
Het is allemaal mogelijk, maar relatief onwaarschijnlijk dat zoiets gebeurt.

Al blijf ik er ook wel sowieso bij dat een eigen (actief) account hebben enorm veel makkelijker werkt (en zelfs accurater) en dus steeds een voordeel geeft bij het leiden van een stam.
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.785
Naast dat het onwaarschijnlijk is, is het ook alles behalve efficient. Daarnaast is anoniem leidinggeven ook enigszins zwak. Je neemt dan geen verantwoording voor je acties. Positief of negatief.
 
Reactiescore
38
Ach ja, ik ben maar wat aan het speculeren hoor. :p

Ik heb vroeger ook nog ooit eens een stammetje wat verder geleid nadat ik zelf gestopt was met spelen. (Zeker geen hoog niveau en zeker geen topstam ofzo. :p) Maar op basis van die kleine ervaring denk ik dat het zeker mogelijk is om een externe persoon een stam te laten leiden. Het zal veel zweet, bloed en tranen kosten én een stel goede medeleiders, maar ik ben er dus van overtuigd dat zoiets zeker moet kunnen.

Kwestie van anonimiteit, tjah. Valt veel over te zeggen. Kan zowel een positieve invloed als een negatieve invloed op de stam hebben. Zoiets als de legende van stam X op wereld Y die geleid wordt door persoon Z waarvan niemand weet wie (of wat :p) hij is en er toch in slaagt oorlog na oorlog te winnen. Of de stam met de anonieme leider waarin iedereen achterdochtig is omdat ze zelf niet weten hoe/wat er aan zit te komen.
Hoeft ook niet perse zwak te zijn als je kan tonen dat je daadkrachtig weet op te treden zonder daarbij de nood hebt je identiteit prijs te geven. Dan geeft het imo juist een teken van sterkte weer. En qua verantwoording afleggen, je zult altijd wel een tussenpersoon of iets dergelijks hebben die jou ter verantwoording kan roepen. En tenslotte zijn we op het internet ook allemaal een beetje anoniem. :)

Nu ik er zo over spreek, hoop ik ooit eens zo'n stam zie op tw die het ver schopt. Zou best eens leuk zijn. :D
 
Reactiescore
660
Stelling:
Om een stam (goed) te leiden hoef je eigenlijk niet eens daadwerkelijk op een account actief te zijn in die stam.

Klopt zeker. W9 was de leider van de stam amper een paar dorpen groot terwijl de rest 30m groot was. Hij moest niet op eigen account spelen en deed vv's waar nodig. En voor de rest plannen maken etc.

Draaide heel goed.
 

DeletedUser3809

Guest
Klopt zeker. W9 was de leider van de stam amper een paar dorpen groot terwijl de rest 30m groot was. Hij moest niet op eigen account spelen en deed vv's waar nodig. En voor de rest plannen maken etc.

Draaide heel goed.

W1 hadden wij Don banana in de stam, 1 dorp 26 punten. Werkte ook netjes.

RIP Magna Graecia .. Met KoZmo en Marijn en Notoir en Kaloco enzo, geweldige tijden :D
 
Bovenaan