- Reactiescore
- 1.075
wat lult deze jongen
heb* huehuehuehue lekker flauw huehuehue:
Wat is generieke concurrentiestrategie van Porter?
Volgens Porter zijn er drie verschillende concurrentiestrategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen t.o.v. haar concurrenten te creëren. Porter onderscheidt de volgende strategieën:
Lagekostenstrategie
Differentiatiestrategie
Focusstrategie
De generieke concurrentiestrategieën van Porter is een handig hulpmiddel bij het formuleren van een strategie voor een onderneming (per SBU). Het kiezen van een te volgen concurrentiestrategie speelt een belangrijke rol in het strategisch marketingplan.
Wat een noob, waarom zou je Porter hiervoor gebruiken om de waardestrategie van een organisatie te weergeven. Tracy & Wiersema is veel cooler. En daarbij leg je Porter's model compleet verkeerd uit. Het model bestaat uit vier strategieën die zijn verdeeld over twee assen. Aan de ene as wordt lage kosten tegenover differentiatie gezet en op de andere as wordt het wel of niet focussen tegenover elkaar gezet. Verder kan je er ook voor kiezen om van iedere strategie een beetje te pakken, het zo geheten stuck-in-the-middel.
Dus mocht je nog een keer besluiten om een model uit je basic marketing boekje pakt, zorg dan wel dat je het model begrijpt en niet zomaar iets van google kopieert.
Staat eronder
Wat een noob, waarom zou je Porter hiervoor gebruiken om de waardestrategie van een organisatie te weergeven. Tracy & Wiersema is veel cooler. En daarbij leg je Porter's model compleet verkeerd uit. Het model bestaat uit vier strategieën die zijn verdeeld over twee assen. Aan de ene as wordt lage kosten tegenover differentiatie gezet en op de andere as wordt het wel of niet focussen tegenover elkaar gezet. Met dit model kan je meerdere strategieën gebruiken, zoals een stuck-in-the-middle
Noob dit is geen marketing maar strategie!
Die stuck-in-the-middle heb ik weg gelaten. Met de stuck-in-the-middle zijn het er vier, maar geen enkel bedrijf wil zich daar vestigen. De generieke strategieën zijn er voor bedrijven die zich willen verbeteren/presteren. Een bedrijf dat niet een van deze strategieën hanteert (die zich kan uit in meerdere vormen die je aangeeft) kom je in de suck-in-the-middle. Dat is eigenlijk niet eens een strategie. iig geen gewenste strategie. Of zou jij bedrijven adviseren om niet te innoveren, kosten te beheersen, maar gewoon vrij weinig doen?
5, je hebt ook nog een lage kosten focus en een differentiatiefocus strategie. Ik zal voor stuck-in-the-middle strategie kiezen als je toch een monopolie positie hebt waar de dreiging van toetreders miniem is. Of terwijl JUIST stuck-in-the-middle is een strategie waar ieder bedrijf naar moet streven. Echter is dit een strategie die maar voor enkele bedrijven op de wereld geschikt is.
Fair enough. Iedereen houdt het op 3 aangezien de focussen worden samengepakt, maar het zijn er dan vier. Die stuk-in-the-middle kun je eigenlijk nog steeds geen strategie noemen. Dit model wordt gebruikt als model voor concurrentie op de markt. Hoe bedrijven zich kunnen gaan opereren. Het streven is inderdaad een stuck-in-the-middle. Ik denk zelf echter dat het niet mogelijk is om een markt op te noemen die een monopolie is en waar niemand op kan toetreden. Ben benieuwd waar jij aan dacht.
Van een discussie wie er wel en niet trieste botters zijn naar hele lappen tekst over marktstrategieën oid
Eigenlijk 5 strategieën, maar goed. Focusstrategie is eigenlijk nog te verdelen in twee strategieën. Maar een NS, een microsoft, een Gilette en een Arriva in Noord-Brabant met hun buslijnen zijn wat voorbeelden .
Wie helpt mij met het tentamen van morgen daarover?
STHRM herkansing !?
Eigenlijk heet het vak Strategisch Management bij ons, en het is geen herkansing maar mn 1e (en hopelijk enige) keer