Ik wil hier nog graag inhoudelijk op ingaan als (oud) leider van Dei waar ik zelf ook de verantwoordelijkheid droeg voor de communicatie met VFsnip destijds.
Het is geen geheim dat QQ met Vinci is gestart en het onze beoogde recruit was ten tijde dat Vinci nog naast QQ lag. Die gok pakte helaas verkeerd uit, Vinci hebben wij nog kunnen redden (soort van), met QQ konden we niet door. De samenwerking met VFsnip hebben wij aangehouden wat ons een veilige positie bood (en wij voor hun). Natuurlijk zat QQ nog in het achterhoofd van spelers en wilden we het wereldverloop aankijken voor we ons gingen wagen aan echte keuzes. Dit is dan ook heel transparant gecommuniceerd richting VFsnip, ook toen specifiek naar QQ gevraagd werd tijdens de samenwerking.
We zijn duidelijk geweest in de verwachtingen en ik heb me er hard voor gemaakt om hier zo transparant mogelijk in te zijn. Geen goedkoop lokkertje of iets in die geest.
Wij hebben keer op keer aangegeven dat het niet rekruteren van QQ een cruciaal punt voor ons was. In privégesprekken met (ex) leiding van Dei werd ons verteld dat de kans op samenwerking met QQ zo goed als nul was en dat er geen gesprekken/banden waren tussen beide. Dit blijkt echter niet zo te zijn.
Ik heb hier volgens mij meer dan duidelijk aangegeven dat we juist geen duidelijkheid kunnen geven. Dat we alles open houden. Dat we geen valse beloftes willen doen. Daar zijn jullie akkoord mee gegaan. Wellicht had je daar iets meer mee moeten doen als de huidige gang van zaken je niet zint. Begrijp me niet verkeerd, ik had het echt met jullie te doen met de keuze voor QQ die gemaakt werd; als het aan mij lag hadden we een andere keuze gemaakt. Maar onze overeenkomst was diplomatiek en strategisch voor ons beiden. Voor jullie was dit een gok op het meedraaien in een endgame, en is het uiteindelijk niet goed gevallen.
En door het niet kunnen voltooien van die basis, is ons toekomstperspectief op dit moment van schrijven zeer klein. Mochten we dan ook nog eens de 15-daags durende afkoelperiode respecteren, dan schatten wij ons toekomstperspectief al helemaal 0 in. Zie het als een zwakke tegenstander zonder uitweg en vol met gevoelens van bedrog en wraak.... die kan hele rare sprongen maken.
En dan begrijp ik dat het perspectief wegvalt natuurlijk. Het diplomatieke spel van TW kan twee kanten op vallen. Als meer mensen mijn mening deelden was de keuze wellicht anders uitgevallen. Dat neemt niet weg dat we simpelweg duidelijke afspraken hebben en ook altijd transparant gecommuniceerd hebben. Het perspectief is geen vrijbrief om de harde opzegtermijn niet te honoreren en een stab te plegen, die tevens aangevuld lijkt te worden met kata's - al hoop ik natuurlijk van niet.
Persoonlijk kan ik er echt niet bij dat de meerderheid van Dei beslist heeft om QQ aan te nemen. Ik ben dan ook nog steeds heel erg ontgoocheld in veel van deze zogenaamde "grote" TW-spelers binnen Dei dat ze de praktijken van QQ jegens Ballie accepteren. Op zich heeft Dei inderdaad geen objectieve stab begaan, maar ze hebben er wel voor gekozen om een speler te rekruteren die al maanden loopt te profiteren van de spelers van Ballie. Een speler die amper ondersteuning stuurt wanneer zijn stamleden dat vragen. Een speler die amper meedoet met de massa's die Ballie doet. En bovendien een speler die achter hun rug een bende noobs noemt waarmee hij niet kan samenwerken. Sorry, maar als je als Dei zijnde zo'n speler verkiest boven het verderzetten van een goede, vruchtbare samenwerking met ons, wie zijn jullie dan om ons te beoordelen tot bende stabbers. Naar mijn mening ben je door deze speler aan te nemen geen haar beter.
QQ was bekend bij ons (deze wereld en in het verleden). VFsnip is geheel nieuw ingame voor iedereen. Er heerste scepsis over de kwaliteit en het eerder verbreken van de afspraken. Toen hebben we met jullie een duidelijke afspraak gemaakt dat Ballie niet betrokken zou worden bij de aanval op Sons of Anu, wat wel gebeurde. Uiteindelijk hebben jullie de speler in kwestie - Zidan - hier wel op aangesproken maar uiteindelijke excuses oid heb ik nooit gezien. "vruchtbare samenwerking", goed dit was het dus niet altijd. Het ging met ups en downs.
Hoezeer ik je beeld deel dat de recruit van QQ niet het beste is voor het wereldbeeld, kan ik niets anders dan concluderen dat ik wel begrijp dat er binnen onze stam de voorkeur wordt gegeven aan QQ met de punten hierboven die echt wel meewegen. Ook al zou ik zelf anders gekozen hebben, maar meningen bestaan.
Je lijkt verder Ballie als argument te gebruiken om een actie dat Dei en VFsnip (en NIET Ballie) betreft. Dat vind ik gewoon regelrecht kansloos en meer een gelegenheidsexcuus om je stab te doen wegsneeuwen. Hou de eer aan jezelf en wacht tot de NAP voorbij is.
Bovendien.. hoe mooi zou het geweest zijn voor Dei, een stelletje doorgewinterde werelders die al zoveel hebben meegemaakt en zoveel werelden hebben gewonnen, om samen met een bende bijeengeraapte VFers deze wereld te proberen te winnen. Zou je minder kans gemaakt hebben dan met QQ? Wellicht wel. Zou het onmogelijk geweest zijn? Nee, zeker niet.
Had hier best wat in gezien hoor, maar natuurlijk niet relevant voor deze discussie.
VF Snip had zich al meermaals bewezen door spelers weg te werken en actief mee te spelen. Alle accounts hebben 3-4-5 spelers die actief zijn en het spelletje kennen. Zijn we van het niveau van een echte "end-game stam"? Misschien niet. Maar we zouden zeker een grote kans gemaakt hebben om Ballie (incl. QQ) weg te werken, en uiteindelijk bij een end-game een (beperkt) front te nemen tegen Corn. Onze fronten waren perfect en in principe als we doorgingen op ons elan konden we het nog ver schoppen. Dat was duidelijk. Daarom vind ik het nog steeds jammer dat jullie bij Dei niet de ballen hebben gehad om dit te proberen.
Spelers als Thomas binnen Dei kunnen wel zeggen "de reden dat ik voor QQ gestemd heb is omdat ik bij VF snip niet genoeg kwaliteit zag", maar de realiteit is wel dat we elk gevecht die we gehad hebben gewonnen hebben. Zowel offensief als defensief.
Laten we eerlijk zijn, de gevechten die we samen wonnen kwamen door de diplomatieke overmacht die we creërden. Wij konden clears leveren voor jullie en jullie edelkracht zorgde ervoor dat we zodanig veel edels konden pompen dat ze het niet meer hielden. Dit hoeft niet overbelicht te worden en in een endgame steekt het spelletje héél anders in elkaar.
Ik hoop van harte dat jullie de incs willen staken - dan is het voor mij goed. Ik vind het nu gewoon een ontzettend dikke middelvinger naar de glasheldere afspraken die we opgesteld hebben en het contact waar we transparant zijn gebleven. En zeker ook voor degenen die graag de samenwerking met VFsnip hadden voortgezet. Het maakt me geen zak uit wat de kwaliteit van de aanval is, of er 200 edels bij komen of er 500 katas per clear bij zitten, principieel is het verbreken van de NAP een keiharde stab, die je niet goed kunt praten behalve in de slachtofferrol van Ballie te duiken.