Slechte prestaties

DeletedUser6603

Guest
NU zei:
AMSTERDAM - Leerlingen in het voortgezet onderwijs moeten meer les krijgen in de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Het aantal profielen waaruit zij in de bovenbouw kunnen kiezen, moet omlaag.

© ANP
Dat staat in het Actieplan Beter Presteren dat minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) dinsdag presenteert.
Om de concurrentie met het buitenland aan te kunnen, moet het onderwijs volgens Van Bijsterveldt terug naar de kern.

Nederland wil tot de mondiale top vijf van kenniseconomieën behoren. Gemeten naar de schoolprestaties van middelbare scholieren staat ons land evenwel rond de tiende plaats, zo blijkt uit een rapport dat de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) dinsdag publiceert.
Terrein
Uit de jaarlijkse PISA-cijfers, waarbij de prestaties van scholieren op het gebied van taal en exacte vakken internationaal worden vergeleken, blijkt dat Nederland terrein verliest ten opzichte van bijvoorbeeld Zwitserland, Canada en Japan.
Op taalgebied komen Nederlandse scholieren wereldwijd op de tiende plaats, bij wiskunde en wetenschappelijke vakken zijn zij afgezakt naar de elfde stek. Dat baart Van Bijsterveldt zorgen.
Concurrentiekracht
''Nederland presteert nog goed, maar onze relatieve positie verslechtert en daarmee zijn we verder van de top vijf van de wereld afgeraakt'', aldus de bewindsvrouw. ''Meer focus in ons onderwijs is essentieel om onze internationale concurrentiekracht te versterken.''
Uit het PISA-onderzoek blijkt verder dat juist de zwakkere leerlingen en de middenmoot in Nederland beter scoren dan in andere landen, terwijl de uitblinkers het relatief minder goed doen.
Van Bijsterveldt wil daarom extra aandacht geven aan maatregelen om de leerprestaties van excellente leerlingen te verbeteren.
PvdA en*CDA
PvdA en CDA zijn te spreken over de plannen van minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) om kernvakken als Nederlands, Engels en wiskunde weer meer centraal te stellen in het voortgezet onderwijs.
CDA-Kamerlid Jack Biskop vindt dat met meer inzet op taal en rekenen ''een stap vooruit gemaakt wordt." Zijn PvdA-collega Metin Çelik spreekt van heel goede ideeën. ''Ik denk dat de minister juiste punten raakt."
Vraagtekens over profielen
Wel plaatst Çelik vraagtekens bij het voornemen van de minister om het aantal profielen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs te beperken tot twee. Dat zou te weinig kunnen zijn. Ook vindt hij dat Van Bijsterveldt nog wat meer kan laten horen over verbetering van doorstroming tussen verschillende schooltypen, zoals vmbo, mbo en hbo.
SP-Kamerlid Manja Smits vindt dat Van Bijsterveldt het allerbelangrijkste vergeet: de leraren. "De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraren, maar daar zegt ze niks over. Een kwart van de leraren staat niet met het juiste diploma voor de klas. Als je dat niet aanpakt, gaat de kwaliteit niet omhoog.''

Ik ben hier tegen? 2 profielen, hoezo generaliseren? Meer WI, EN en NE? En als je nou later iets anders wil gaan studeren?
 

DeletedUser

Guest
Ik ben hier tegen? 2 profielen, hoezo generaliseren? Meer WI, EN en NE? En als je nou later iets anders wil gaan studeren?

Nederlands --> Dat zit bij iedereen al in het algemene deel.
Engels --> Zie bovenstaande.
Wiskunde --> Dat zou ik nog kunnen begrijpen.
Maar als die profielen die worden teruggebracht wordt het een rotzooitje. :eek:
 

DeletedUser6603

Guest
Nederlands --> Dat zit bij iedereen al in het algemene deel.
Engels --> Zie bovenstaande.
Wiskunde --> Dat zou ik nog kunnen begrijpen.
Maar als die profielen die worden teruggebracht wordt het een rotzooitje. :eek:

Ja, maar ik bedoel als je iets anders wil gaan studeren? Stel ik ben heel erg geinteresseerd in Biologie, ik kom daar op die opleiding, ze gaan er vanuit dat je bepaalde dingen goed weet. Maar die weet ik niet, ik kan het in het Engels zeggen, ik kan de zinsopbouw goed doen, maar wat het is? Ik weet het niet (Wat overdreven, maar om het duidelijk te maken). Ditzelfde voor in het buitenland studeren, dan kan je leuk Engels, maar begrijpen doe je minder dan wat ze daar vragen... Voor beter Engels heb je CPE, voor beter wiskunde heb je Wiskunde D(Nederland) en voor beter Nederlands, tja, de geschiedenis heb je geschiedenis voor, en wat is Nederlands nog meer? De stijl, metonymia enzo? Daar hoef je niet nog dieper op in te gaan...
 

DeletedUser

Guest
Het nut van meer aandacht voor het vak Nederlands snap ik nog niet helemaal, net als wiskunde. De hele Tweede Fase krijg je het vak 2 uur per week, voor Wiskunde B zelfs periodes 3x per week. Althans zo was het voor het VWO. Mocht dit bij sommige 1 uur per week zijn dan mag en kan je het idd optrekken naar 2, maar met een verdere verhoging schaadt je alleen maar andere vakken. En onze overheid wilde zo graag CKV en ANW invoeren om ons wat cultuur bij te brengen en ook de M'ers nog wat op het gebied van bèta bij te brengen, dan moet je ook niet gaan zeuren...

Engels wordt ook grotendeels 2x per week gegeven en op steeds meer scholen wordt een Cambridge programma aangeboden, dus ook daar zie ik weinig problemen. Enige wat je kan doen is kijken naar de landen boven je en wat de verschillen zijn t.o.v. Nederland en dan kijken of je een paar dingen eruit kan pikken.
 

DeletedUser7072

Guest
Dit is mijn laatste jaar (Hoop ik) dus mij maakt dit opzich niet zoveel uit. Ze zouden eigenlijk ook de prestaties voor andere vakken(Naast talen en wiskunde) moeten vergelijken met het buitenland vindt ik. En natuurlijk proberen te schatten hoeveel minder leerlingen nu hun examen halen en of dat opweegt tegen de voordelen. De talen NL en Engels en het vak wiskunde staan opzich al behoorlijk centraal, op het VWO dan tenminste. Ik weet niet precies hoe dit op andere niveau's zit.

Ik denk overigens eerder dat deze achteruitgang komt doordat andere landen sneller vooruit zijn gegaan en niet omdat wij achteruit zijn gegaan qua onderwijs niveau. De landen in Azie komen eraan en de leerlingen daar hebben een veel betere werk/leer moraal dan hier dus daartegen maken we op den duur weinig kans lijkt mij.
 

DeletedUser

Guest
Dit is mijn laatste jaar (Hoop ik) dus mij maakt dit opzich niet zoveel uit. Ze zouden eigenlijk ook de prestaties voor andere vakken(Naast talen en wiskunde) moeten vergelijken met het buitenland vindt ik. En natuurlijk proberen te schatten hoeveel minder leerlingen nu hun examen halen en of dat opweegt tegen de voordelen. De talen NL en Engels en het vak wiskunde staan opzich al behoorlijk centraal, op het VWO dan tenminste. Ik weet niet precies hoe dit op andere niveau's zit.

Ik denk overigens eerder dat deze achteruitgang komt doordat andere landen sneller vooruit zijn gegaan en niet omdat wij achteruit zijn gegaan qua onderwijs niveau. De landen in Azie komen eraan en de leerlingen daar hebben een veel betere werk/leer moraal dan hier dus daartegen maken we op den duur weinig kans lijkt mij.

Een paar vaststellingen:
1) Jij vindt ook dat dit een mentaal probleem is van de Nederlanders, dan moet je kijken naar luiheid, en dergelijke wat voortvloeit uit cultuur, met in het bijzonder opvoeding?
2) Het klopt dat 'the Asian tigers' nogal sterk aan het opkomen zijn en als je die vergelijkt met 50 jaar terug is er een enorm contrast.
3) Ik vindt jouw ideeën genoemd in alinea I zeer goed. Als je het alleen toetst op algemene vakken geeft dat geen beeld van het totale niveau van Nederland.
 

DeletedUser

Guest
Meer les in een taal (Nederlands of Engels) helpt niet. Het beheersen van die vakken zit het hem juist in wat leerlingen er buiten school mee doen. Bij wiskunde zal het ook niet veel helpen.

Ik kan wel begrijpen waarom men extra aandacht wilt besteden aan deze vakken. Wiskunde is toch een fundering voor biologe, natuurkunde, scheikunde, economie e.d. Nederlands is een fundering voor alle vakken en vooral op het VWO is Engels noodzakelijk (het is immers de taal van de wetenschap). Op de andere middelbare stromingen is het ook nog steeds heel belangrijk btw. De rest van de vakken zijn bijna inwisselbaar. Als je geen economie kiest heeft dat geen grote gevolgen als je geneeskunde wilt studeren. Maar een brede keuze van deze vakken is wel noodzakelijk, juist omdat het zo inwisselbaar is. Voor geneeskunde heb je een ander pakket nodig dan voor rechten of economie. Voor grafisch lyceum heb je andere vakken nodig dan voor natuurkunde. De vernieuwde tweede fase is imo beter dan de oude (ik heb mijn HAVO diploma 3 jaar geleden gehaald onder de oude fase en doe nu 4, 5, 6 VWO in 1 jaar in de vernieuwde fase). Bij N&G heb je de keuze tussen wiskunde A en B, als je biologie wilt doen is A het meest geschikt, maar die zat vroeger niet in het profiel. Zelfs binnen de profielen is er keuze. Het idee dat er minder profielen moeten komen is slecht voor het onderwijs.
 

DeletedUser

Guest
Er zou veel meer naar de leerling zelf moeten worden gekeken wat hij kan, wil en nodig heeft. Maarjah daar is geen geld voor. Klassikaal les naar de normen geschreven in de statestuten door oude rotten in Den Haag. W00t oh, oh, oh waarom zijn bepaalde leer niveaus (VMBO oa.) een flop.
 

DeletedUser6603

Guest
Het nut van meer aandacht voor het vak Nederlands snap ik nog niet helemaal, net als wiskunde. De hele Tweede Fase krijg je het vak 2 uur per week, voor Wiskunde B zelfs periodes 3x per week. Althans zo was het voor het VWO. Mocht dit bij sommige 1 uur per week zijn dan mag en kan je het idd optrekken naar 2, maar met een verdere verhoging schaadt je alleen maar andere vakken. En onze overheid wilde zo graag CKV en ANW invoeren om ons wat cultuur bij te brengen en ook de M'ers nog wat op het gebied van bèta bij te brengen, dan moet je ook niet gaan zeuren...

Engels wordt ook grotendeels 2x per week gegeven en op steeds meer scholen wordt een Cambridge programma aangeboden, dus ook daar zie ik weinig problemen. Enige wat je kan doen is kijken naar de landen boven je en wat de verschillen zijn t.o.v. Nederland en dan kijken of je een paar dingen eruit kan pikken.

Ik heb nu al 4 uur per week Wiskunde, en dat is een gewoon programma, wordt na de kerst waarschijnlijk 3 uur en het is meer dan zat. Op school heb je voor Engels al 3 uur les, standaard of je kan CPE kiezen, nog beter Engels. Maar waarom moeten hoge pieten in Den Haag dat voor ons gaan bepalen?
Of als we nog meer wiskunde willen, kiezen we er wat uurtjes wiskunde D bovenop, daar hoeft de overheid niks aan te doen.

@TestTGV: Met een NT profiel met Biologie kan je alles studeren wat je wilt, je hebt alle benodigdheden, ik zeg niet dat het slim is om te doen, maar je wordt toegelaten.
Voor biologie is wiskunde A niet per se noodzakelijk, het kan gemakkelijk met wiskunde B.
 

DeletedUser34283

Guest
Het hele plan zelf verandert niets aan het onderwijs behalve een hele hoop ongelukkige kinderen. Om het op mezelf te betrekken; ik verveel me dood bij talen en andere alphavakken, en vind Bio en Scheikunde interessant, maar ik wil geen natuurkunde en wiskunde B, omdat dat zou betekenen dat ik er teveel tijd aan moet besteden om een 6 te halen.
Kortom, het huidige systeem ligt mij persoonlijk dus erg goed. Maar om even op het algemene in te gaan;
Dit kabinet weigert geld in onderwijs te steken, maar zegt wel dat we beter Nederlands, Engels en wiskunde moeten leren. Kortom, dat gaat af van de algehele ontwikkeling, terwijl dat niets verandert aan de manier van onderwijzen. Men moet weten dat een je zieke hond niet beter wordt door eraan te denken, maar wel door het medicijnen te geven.
Naar mijn persoonlijke idee draait het onderwijs om een persoonlijke benadering van de leerling en een vooral een enthousiasme dat wordt overgedragen van leraar op leerling. Dit is nu niet het geval en dus moeten we meer geld in onderwijs steken, zo ook in de opleiding van leraren. Als het aan mij ligt investeren een miljard of 2-3 in onderwijs. Dat is een keiharde investering in de economie en je lost door goede scholing reusachtig veel maatschappelijke problemen op.
 

DeletedUser

Guest
@TestTGV: Met een NT profiel met Biologie kan je alles studeren wat je wilt, je hebt alle benodigdheden, ik zeg niet dat het slim is om te doen, maar je wordt toegelaten.
Voor biologie is wiskunde A niet per se noodzakelijk, het kan gemakkelijk met wiskunde B.

Ging er niet om wat echt noodzakelijk is, maar wat geschikter is voor de vervolgopleiding.
Bij biologie gebruik je bijna alleen wiskunde A gerelateerde wiskunde, dus vandaar dat ik dat als voorbeeld gebruikte. Ik deed de eerste 5 weken wiskunde B en vond nauwelijks connectie met biologie, nu ben ik overgestapt op A (makkelijker :p) en ik zie bijna elk onderwerp terug in de biologie. De mogelijkheid voor deze keuze heeft men volgens mij gedaan, omdat wiskunde B sowieso een te groot struikelblok was voor veel mensen die biologie gerelateerde studies (geneeskunde, tandheelkunde, diergeneeskunde, biologie) wilden doen.
 

DeletedUser

Guest
Sowieso vind ik dat de rol van de overheid veel te groot is, er zijn zoveel ontzettend veel regels en er komen er steeds maar meer en meer bij. Hoeveel een school aan tijd wel niet kwijt is voor de administratie is echt bizar. Liever wat meer zelfstandigheid of anders gehele privatisering (wat overigens wel een hele grote stap zou zijn).
 

DeletedUser6603

Guest
Maar we moeten natuurlijk wel de kwaliteit van het diploma waarborgen. Regels moeten er zijn, privatisering is niet goed...
 

DeletedUser

Guest
Sowieso vind ik dat de rol van de overheid veel te groot is, er zijn zoveel ontzettend veel regels en er komen er steeds maar meer en meer bij. Hoeveel een school aan tijd wel niet kwijt is voor de administratie is echt bizar. Liever wat meer zelfstandigheid of anders gehele privatisering (wat overigens wel een hele grote stap zou zijn).

Gefaseerde privatisering hoeft geen probleem te zijn. Als de overheid zogenaamde charter schools toestaat(scholen die onafhankelijk van de overheid gerund worden, maar publiek gefinancierd worden) wordt er meer marktwerking in de onderwijsmarkt ingevoerd waardoor scholen competitiever worden. Een openbare school zou dan, om geen financiering mis te lopen, haar kwaliteit verbeteren ten opzichte van 'concurrenten'. Op dit moment is deze prikkel niet zo sterk aanwezig. Als er daarnaast een soort 'voucher'-systeem invoert, welke ouders, ipv. een school financieel ondersteunt in de schoolkeuze, kunnen privé-scholen er ook in grotere mate bij betrokken worden. Op deze manier vind er een kwaliteits-verbetering plaats(immers, elke school wil een diploma van hogere waarde bieden).

Juist het huidige systeem zorgt ervoor dat diploma's in waarde zakken. VWO is in termen van moeilijkheidsgraad van rond 1990 momenteel op HAVO-niveau.. Hogere onderwijsparticipatie is prima, maar mensen laten slagen om het slagen in natuurlijk onzinnig(wat ik in het algemeen ervaar van de huidige middelbare school-praktijken).
 

DeletedUser

Guest
Maar we moeten natuurlijk wel de kwaliteit van het diploma waarborgen. Regels moeten er zijn, privatisering is niet goed...

Waarom dan niet, hoezo zou met privatisering de kwaliteit niet gewaarbogd blijven?

Het enige nadeel eraan is dat de school een winstoogmerk heeft, terwijl dat eigenlijk (totaal) niet van belang moet zijn...
 

DeletedUser7072

Guest
Ik heb nu al 4 uur per week Wiskunde, en dat is een gewoon programma, wordt na de kerst waarschijnlijk 3 uur en het is meer dan zat. Op school heb je voor Engels al 3 uur les, standaard of je kan CPE kiezen, nog beter Engels. Maar waarom moeten hoge pieten in Den Haag dat voor ons gaan bepalen?
Of als we nog meer wiskunde willen, kiezen we er wat uurtjes wiskunde D bovenop, daar hoeft de overheid niks aan te doen.

@TestTGV: Met een NT profiel met Biologie kan je alles studeren wat je wilt, je hebt alle benodigdheden, ik zeg niet dat het slim is om te doen, maar je wordt toegelaten.
Voor biologie is wiskunde A niet per se noodzakelijk, het kan gemakkelijk met wiskunde B.

Wat ik op nu.nl heb gezien is dat ze wiskunde bij de Havo gaan verplichten. Dat lijkt me opzich niet onredelijk. Als je gewoon wiskunde A verplicht stelt voor iedereen moet dat te doen zijn.

Ik weet niet wat ze op het VWO gaan doen hoor. Als ze wiskunde B gaan vervangen door D en wiskunde A door B zou dat best een flauwe streek zijn maar ik denk niet dat het zo ver gaat komen :p

Ik heb ook geen idee hoe het onderwijssysteem er in andere landen uit ziet en of dat ook aanzienlijk moeilijker is. Wel is het duidelijk dat alles steeds complexer en complexer wordt door nieuwe ontdekkingen waardoor de basis kennis en vaardigheden die je nodig hebt ook steeds groter worden. In de economie om maar een voorbeeld te noemen heb je quants die zeer moeilijke wiskunde gebruiken terwijl je zou denken dat je daar niet al te moeilijke wiskunde voor nodig zou hebben. Nieuwe ontdekkingen in een vakgebied met moeilijkere wiskundige verbanden tussen variabelen dan voorheen het vakgebied typeerde kunnen er toe leiden dat de basis kennis wiskunde die je ervoor nodig hebt hoger komt te liggen.

Waarom dan niet, hoezo zou met privatisering de kwaliteit niet gewaarbogd blijven?

Het enige nadeel eraan is dat de school een winstoogmerk heeft, terwijl dat eigenlijk (totaal) niet van belang moet zijn...

Je geeft zelf al aan wat het grote probleem is met geprivatiseerde scholen. Ik geloof best dat die kwaliteit kunnen leveren, maar dat winstoogmerk is in de onderwijssector niet gewenst en nergens voor nodig.

Er zijn ook mensen die dit niet/nauwelijks kunnen betalen. Ik ben wel liberaal en ben het met veel rechts economische ideeen eens maar dit gaat me te ver. Iedereen moet op zijn minst wel recht hebben op onderwijs zodat ze iniedergeval kunnen klimmen op de sociale ladder en niet gedoemd zijn op een bepaalde tree te blijven hangen.

Prive scholen zijn prima als er daarnaast ook maar een aanbod is van openbare scholen voor iedereen.

1) Jij vindt ook dat dit een mentaal probleem is van de Nederlanders, dan moet je kijken naar luiheid, en dergelijke wat voortvloeit uit cultuur, met in het bijzonder opvoeding?

Ik geef er niet direct een waarde oordeel aan maar ik stel wel dat leerlingen over het algemeen in opkomende markten een stuk meer gemotiveerd zijn dan hier. En dat zij ons gaan inhalen op intellectueel gebied lijkt me niet meer dan logisch en daar kunnen we denk ik ook niet veel tegen doen.

De reden dat dit zo is heeft er vooral mee te maken dat deze mensen weten hoe het is als er geen onderwijs is en wat hun kansen zijn als er geen onderwijs aanwezig is. Hun ouders of bekenden hebben wellicht geen onderwijs gevolgd en zij weten wat daarvan de gevolgen zijn.

Als ze zelf de kans op onderwijs krijgen zijn ze daardoor een stuk beter gemotiveerd om er alles uit te halen. Dat geldt niet alleen voor leerlingen maar ook voor arbeiders die werken ook een stuk harder dan hier. De 6jes mentaliteit van leerlingen en 9-5 mentaliteit van arbeiders kennen ze daar niet echt. Na een paar generaties nemen ze denk ik ook wel de Westerse mentaliteit over, in de tussentijd kunnen ze iir een flinke inhaalslag maken ;)
 

DeletedUser2626

Guest
Juist het huidige systeem zorgt ervoor dat diploma's in waarde zakken. VWO is in termen van moeilijkheidsgraad van rond 1990 momenteel op HAVO-niveau.. Hogere onderwijsparticipatie is prima, maar mensen laten slagen om het slagen in natuurlijk onzinnig(wat ik in het algemeen ervaar van de huidige middelbare school-praktijken).
Was er sprake van Gefaseerde privatisering voor 1990 zo nee, Hoe kon voor 1990 het niveau wel op peil worden gehouden?
Heeft het niet meer te maken met de vele bezuinigen die er op zijn gedaan.
 

DeletedUser51938

Guest
In de economie om maar een voorbeeld te noemen heb je quants die zeer moeilijke wiskunde gebruiken terwijl je zou denken dat je daar niet al te moeilijke wiskunde voor nodig zou hebben. Nieuwe ontdekkingen in een vakgebied met moeilijkere wiskundige verbanden tussen variabelen dan voorheen het vakgebied typeerde kunnen er toe leiden dat de basis kennis wiskunde die je ervoor nodig hebt hoger komt te liggen.

Hoewel dat geld voor de hogere niveaus heb je daar op uitvoerend niveau natuurlijk altijd nog automatisering voor. Eén keer op de juiste plek de juiste formule invullen en nooit meer over na hoeven denken ;)
 

DeletedUser

Guest
Alweer opnieuw een debiel plan van de politiek die iedere vier jaar alles weer overhoop gooit, en zijn eigen stempel erop wil drukken. Loopt allemaal over van daadkracht en bewijzingsdrift. Of het allemaal werkt maakt toch geen bal uit, als de resultaten doorvloeien zijn we toch al CvK in een of ander provincietje, burgemeester,etcetera.

Het moet toch bijzonder simpel zijn: onderwijs moet goed zijn. We stellen dus een aantal eind-eisen. Daar moet je aan voldoen. Zorg dat die goed zijn, en dat iedereen die moet halen (géén compensatie dus via schoolexamens!), alles opgelost. En laat scholen voor de rest ook een beetje vrij alstublieft. En laat de onzinnige domme 1000-uren normen, hervormingen en weet ik wat achterwege.

U zijt hartelijk bedankt heren CDA-VVD-PVV. De 4 kabinetten Balkenende daarvoor waren trouwens even even grote Bakellende qua onderwijs. CDA is dan ook de meest professionele onderwijssaneringspartij die wij in de afgelopen jaren hebben zien rondlopen. En helaas zitten die snuiters toch altijd n het kabinet.


O, en de huidige plannen betreffende instellingen beboeten voor langstudeerders zijn al helemaal geniaal. Weer een typisch gevalletje van: maatregelen bedenken, niet nadenken over de gevolgen. Die zijn ook niet belangrijk, als we onze virtuele Maurice de Hondjes maar behouden! Want die gevolgen zijn duidelijk, Inholland in het kwadraat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan