"Science" en waarom het een -isme als suffix heeft

Reactiescore
1.049
Ik denk dat je kritiek meer gericht is naar de wijze waarop de wetenschap ingebed in de maatschappij en voornamelijk de manier waarop wetenschap als tool gebruikt wordt door de politiek. Ik vind dit altijd een treffend voorbeeld. De PVV initieert (en financiert!) een onderzoek en geheel toevallig reikt het rapport handvatten om het betoog van Wilders te ondersteunen. Een leuke passage uit het verslag dat de PVV daarover publiceerde:



Dat de PVV de resultaten van het onderzoek niet beïnvloed is een flagrante leugen. De vraagstelling "wat kost het huidige doormodderen met de euro aan Nederland" is zodanig geframed dat er alleen een negatieve uitslag uit kan komen. Naar de positieve effecten wordt alleen in historisch opzicht gevraagd, dus "wat heeft de euro opgeleverd" en niet "wat levert de euro ons op?" . Die vraagstelling beïnvloedt het onderzoek, zonder dat het onderzoeksbureau in hoeft te leveren op wetenschappelijke legitimiteit.

Bon, erg interessant allemaal. Ik sluit me aan bij de tip van Dirk om kritisch te zijn op hetgeen je leest, wie het onderzoek financiert en wat de achtergrond van de schrijver is.
Ben jij terug :O
 
Bovenaan