Radicalen/Extremisten: 'Goed' of 'slecht'?

  • Topicstarter Deleted User - 487871837
  • Startdatum
Reactiescore
770
Bijvoorbeeld. Of de video van de vrouw die halfnaakt een beeld van Jezus oid wil stelen, uit naam van “feminisme”. Dat soort, vaak individuele acties, van radicalen die daardoor negatief in het nieuws komen.

Zulke mensen, doen die meer goed of kwaad?

Moest zo iemand dan positief in het nieuws komen of wat bedoel je daarmee? Als dat mens het zou doen bij een andere godsdienst dan het Christendom lag ze al lang met een hoofdloos lichaam in een godverlaten bos, ik wil maar zeggen.

Extremisme denk ik wel ja, maar neem radicale figuren van vooral maatschappelijke bewegingen, zoals het feminisme of blacklivesmatter.

beiden zijn nagels op de doodskist van de Westerse samenleving voor al wie ze koestert en liefheeft. Black Lives Matters is zelfs nog stukken gewelddadiger dan 3rde golf feminisme.

Door acties van hen en het claimen dat ze moslims zijn, krijgt de islam een enorm slechte naam, terwijl die terroristische acties niks te maken hebben met het hele geloof. Er worden zelfs aanslagen op moskeeën gepleegd en opgeeisd door IS, en toch leggen heel veel mensen de link tussen IS en de islam en moslims, en dus zijn alle moslims kut en is de islam een slechte religie die de maatschappij kapot wil maken.

Ach dit is ook zo'n enorme gutmensch onzin. Abu Bakr had een diploma Islamitische theologie, die IS strijders en terroristen weten meer van hun eigen geloof dan je zou denken hoor. In ons kader hier in het westen gaan wij er automatisch van uit dat er altijd een positief kantje aan zit, en laat het nou de religie zijn die het meeste aanslagen en terroristische groeperingen op zijn naam heeft staan die ook zo behandeld wordt, alsof er iets verlichts of humaan aan is te merken. Die aanslagen hebben juist alles te maken met het hele geloof. Waar halen ze anders de mosterd vandaan iedere keer? Ze mogen nog in je neus Allahu Akbar roepen en zwaaien met de Koran, de verlichte Westerse starbucksburger zal netjes voor hij wordt neergeknald of omvergemaaid door een truck expliceren dat dit niet representatief is voor de tolerantie en respectvolle godsdienst, maar een kaap is ervan.

Dat er zelfs moslims aanslagen plegen op andere moslims verandert dat niet, integendeel, toont nog meer wat voor corrupte verrotte godsdienst islam is. Dat zijn geschillen tussen Shiiten en Soennieten waar de Westerse leek weinig verstand van heeft.

De Islam is dan ook een slechte ideologie die de maatschappij kapot wilt maken zoals wij die kennen, en er eentje aan het implementeren is met taqiyya, radicalisering, oorlog, terreur, vrouwenonderdrukking etc.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Ankie hier :),

Ik wil melden dat wij Islamitische extremisten drastisch kunnen verminderen door met zijn allen voordat de dag begint het Nederlands volkslied verplicht te zingen. Laten wij hier beginnen met onze kinderen om het voor de generaties na ons standaard te maken voor iedereen.
 

DeletedUser7072

Guest
Ach dit is ook zo'n enorme gutmensch onzin. Abu Bakr had een diploma Islamitische theologie, die IS strijders en terroristen weten meer van hun eigen geloof dan je zou denken hoor. In ons kader hier in het westen gaan wij er automatisch van uit dat er altijd een positief kantje aan zit, en laat het nou de religie zijn die het meeste aanslagen en terroristische groeperingen op zijn naam heeft staan die ook zo behandeld wordt, alsof er iets verlichts of humaan aan is te merken. Die aanslagen hebben juist alles te maken met het hele geloof. Waar halen ze anders de mosterd vandaan iedere keer? Ze mogen nog in je neus Allahu Akbar roepen en zwaaien met de Koran, de verlichte Westerse starbucksburger zal netjes voor hij wordt neergeknald of omvergemaaid door een truck expliceren dat dit niet representatief is voor de tolerantie en respectvolle godsdienst, maar een kaap is ervan.

Dat er zelfs moslims aanslagen plegen op andere moslims verandert dat niet, integendeel, toont nog meer wat voor corrupte verrotte godsdienst islam is. Dat zijn geschillen tussen Shiiten en Soennieten waar de Westerse leek weinig verstand van heeft.

De Islam is dan ook een slechte ideologie die de maatschappij kapot wilt maken zoals wij die kennen, en er eentje aan het implementeren is met taqiyya, radicalisering, oorlog, terreur, vrouwenonderdrukking etc.

Vergeet niet dat in de bijbel ook genoeg stukken staan die geweld verheerlijken en slavernij rechtvaardigen. Ja dat is het oude testament, maar dat is wel een onderdeel van de bijbel als geheel. De Koran heeft ook ongetwijfeld vergelijkbare stukken tekst. Iemand die veel over de Koran weet zal dan denk ik ook onderdelen in het boek kunnen gebruiken om het behartigen van zijn belangen te rechtvaardigen, in zo'n dik oud boek is altijd wel iets te vinden dat je in je voordeel kan gebruiken. Hier wat bijbelpassages:


IS gebruikt gewoon vergelijkbare stukken tekst in de koran om hun geweld te rechtvaardigen.
 

DeletedUser65921

Guest
Als je het goed genoeg uitlegt en makkelijk beïnvloedbare mensen vindt kan je waarschijnlijk iemand zo ver krijgen om een aanslag te plegen in naam van het vliegende spaghetti monster.
 
Reactiescore
770
Vergeet niet dat in de bijbel ook genoeg stukken staan die geweld verheerlijken en slavernij rechtvaardigen. Ja dat is het oude testament, maar dat is wel een onderdeel van de bijbel als geheel. De Koran heeft ook ongetwijfeld vergelijkbare stukken tekst. Iemand die veel over de Koran weet zal dan denk ik ook onderdelen in het boek kunnen gebruiken om het behartigen van zijn belangen te rechtvaardigen, in zo'n dik oud boek is altijd wel iets te vinden dat je in je voordeel kan gebruiken. Hier wat bijbelpassages:

IS gebruikt gewoon vergelijkbare stukken tekst in de koran om hun geweld te rechtvaardigen.

Ik dacht dat we het hier al over gehad hebben Dirk maar sommige gewoontjes leer jij blijkbaar niet af.

Maar dan heb ik gewoon simpel vraagje voor je: duid eens een periode in de recente geschiedenis aan waar jij Christenen ieder jaar over de wereld ongeveer 30 aanslagen ziet plegen, en in Europa alleen al 3 zeer bloederige aanslagen, waaronder een aanslag op een persbureau omdat de cartoonisten Jezus beledigend aftekenden?

maar goed een seculier mannetje als jij zal wel weten wat er in een boek staat die hij nog nooit gelezen heeft en enkel weet te beoordelen door te googelen "most violent bible verses" zonder ooit enig ander theologisch naslagwerk te bestuderen of dergelijk onderzoek.
 

DeletedUser78666

Guest
Ik dacht dat we het hier al over gehad hebben Dirk maar sommige gewoontjes leer jij blijkbaar niet af.

Maar dan heb ik gewoon simpel vraagje voor je: duid eens een periode in de recente geschiedenis aan waar jij Christenen ieder jaar over de wereld ongeveer 30 aanslagen ziet plegen, en in Europa alleen al 3 zeer bloederige aanslagen, waaronder een aanslag op een persbureau omdat de cartoonisten Jezus beledigend aftekenden?

maar goed een seculier mannetje als jij zal wel weten wat er in een boek staat die hij nog nooit gelezen heeft en enkel weet te beoordelen door te googelen "most violent bible verses" zonder ooit enig ander theologisch naslagwerk te bestuderen of dergelijk onderzoek.

Kruistochten, groetekes!
 
Reactiescore
770
Kruistochten, groetekes!

"periode in de recente geschiedenis"

iets van 1000 jaar geleden aanhalen dat in zijn eigen historische context al complexe materie is.

overigens


Als je het goed genoeg uitlegt en makkelijk beïnvloedbare mensen vindt kan je waarschijnlijk iemand zo ver krijgen om een aanslag te plegen in naam van het vliegende spaghetti monster.

ogi0aq.jpg
 

DeletedUser65921

Guest
Mooie tekening van mij!

Nee maar ik meen het wel serieus, kijk naar al die sektes met hun collectieve zelfmoorden in de VS.

Het maakt volgens mij heel weinig uit welk verhaal je vertelt, maar veel meer tegen wie en hoe.
 
Reactiescore
770
je zou jezelf beter maar eens moeten verdiepen in godsdienst zou je deugd doen
 

DeletedUser65921

Guest
Ik ben naar de mis geweest en bij nonnetjes op bezoek, ik heb al te veel godsdienst binnen voor de volgende 10 jaar.
 

DeletedUser7072

Guest
Ik dacht dat we het hier al over gehad hebben Dirk maar sommige gewoontjes leer jij blijkbaar niet af.

Maar dan heb ik gewoon simpel vraagje voor je: duid eens een periode in de recente geschiedenis aan waar jij Christenen ieder jaar over de wereld ongeveer 30 aanslagen ziet plegen, en in Europa alleen al 3 zeer bloederige aanslagen, waaronder een aanslag op een persbureau omdat de cartoonisten Jezus beledigend aftekenden?

maar goed een seculier mannetje als jij zal wel weten wat er in een boek staat die hij nog nooit gelezen heeft en enkel weet te beoordelen door te googelen "most violent bible verses" zonder ooit enig ander theologisch naslagwerk te bestuderen of dergelijk onderzoek.

Ik ga niet ontkennen dat er tegenwoordig inderdaad veel meer religieus geweld uit de Islam voortkomt dan uit welke andere godsdienst dan ook. Als ik een bijbel verbrand of een flauwe grap maak over Jezus in het openbaar is de kans dat ik doodgeschoten wordt een stuk lager dan als ik hetzelfde met de Islam doe, ondanks het feit dat er meer Christenen zijn in NL en de wereld en je bij een gelijk percentage gekken dus zou verwachten dat het eerste gevaarlijker zou zijn. Dat erken ik allemaal. De Islam is nu een gewelddadigere godsdienst.

Wat ik enkel duidelijk maak is dat je in de bijbel evengoed gewelddadige passages hebt, jij gaf aan dat de koran die had en gebruikte dat als argument om de legitimiteit van de Islam te betwisten, ik geef aan dat je op basis van dat argument ook het Christendom aan kan vallen. En ja ik google inderdaad zulke dingen, feit is dat het in de bijbel staat. Er staan ook goede levenslessen en andere dingen in de bijbel, absoluut, maar feit is dat dit er ook in staat. Je kan het dan hebben over een theologisch naslagwerk en dergelijk onderzoek, maar een imam of Islam geleerde zou hetzelfde over de gewelddadige passages in de koran kunnen zeggen waar jij naar refereert, dat je die uit hun context haalt en ze beoordeeld zonder enig Islamitisch-theologisch naslagwerk te bestuderen of degelijk onderzoek.

Feit is dat beide boeken gewelddadige stukken bevatten die gebruikt kunnen worden als rechtvaardiging voor misdaden. Dat dat in het Christendom nu veel minder gebeurt dan in de Islam heeft dan eerder te maken met de sociaal culturele context dan de inhoud vd koran vs die van de bijbel.
 
Reactiescore
770
Er staan ook goede levenslessen en andere dingen in de bijbel, absoluut, maar feit is dat dit er ook in staat. Je kan het dan hebben over een theologisch naslagwerk en dergelijk onderzoek, maar een imam of Islam geleerde zou hetzelfde over de gewelddadige passages in de koran kunnen zeggen waar jij naar refereert, dat je die uit hun context haalt en ze beoordeeld zonder enig Islamitisch-theologisch naslagwerk te bestuderen of degelijk onderzoek.

Feit is dat beide boeken gewelddadige stukken bevatten die gebruikt kunnen worden als rechtvaardiging voor misdaden. Dat dat in het Christendom nu veel minder gebeurt dan in de Islam heeft dan eerder te maken met de sociaal culturele context dan de inhoud vd koran vs die van de bijbel.

Dat is echt het probleem dat mensen die atheïstisch zijn hebben: ze kunnen de theologie van passages niet bevatten, ze hebben totaal maar dan ook totaal geen weet van de theologische betekenis van passages. Het Oude Testament zien wij in de Christelijke traditie als een grote verwijzing naar de komst van Christus, die de wet vervulde van de Profeten. Het Oude Testament is daarom ook onbruikbaar geworden en enkel relevant in kader van het Nieuwe Testament. Wat jij doet met steeds naar het Oude Testament te wijzen, die enkel misschien de Amish people bij hart volgen, is als tegen je moeder ruzie maken dat ze je toen jij 7 was een klap op je wang gaf, en dat relevant blijft voor je relatie met je ouders, omdat ze toen een daad van agressie stelde tegenover jou. Dat doe je.

En dan kan je blijven verwijzen naar diezelfde obsolete passages in het Oude Testament, terwijl je heel selectief te werk gaat daarin ook, want er zijn veel goeie passages in het OT voor leken. Maar dan negeer je iedere keer het Nieuwe Testament. En door dat te doen verval je steeds in dat clichématig argument van "JA MAAR ZIJ DOEN HET OOK!". Houdt geen hol in.

Verschil met de Koran is dat de Koran geen opsplitsing kent tussen een OT en een NT, maar dat de moslims de Koran als het onweerlegbaar, letterlijk, zuiver woord van God zien, van de eerste letter tot de laatste, en aan de openbaring aan Mohammed niet kan getwijfeld worden. Terwijl het christendom al van oudsher een cultuur gekend heeft van nadenken, filosoferen, interpreteren en discussiëren over zaken in de Heilige Schriften. De Islam heeft dat simpelweg niet. Dat jij zo blind bent voor het verschil tussen beiden vind ik echt heel bizar aan je. Wat is het volgende cliché dat je zal begaan?

Creationisme en de Westboro Baptist Church boven halen? De Koran en de Bijbel zijn compleet verschillend en de gewelddadige passages in de Koran zijn veel talrijker dan die in de Bijbel. De Koran is ook louter een ideologie van oorlogsvoeren en mensen onderwerpen, en heeft passages die al ten eerste niet vrijelijk geïnterpreteerd kunnen worden, en passages die letterlijk Gods woord zijn, terwijl de veroveringen door Israël puur historisch en contextueel zijn voor die situatie, enkel relevant om daaruit kracht en moed te halen om de spirituele strijd te voeren tegen het kwaad, niet de fysieke.

Wil je echt weten hoe een christelijke fundamentalist eruitziet die qua opvolging van de Bijbel even dicht staat als de fundamentalistische Jihadist die alles van de Koran vanbuiten kent en reciteert en ook op de voet volgt? De ene draagt een kalasjnikov en een bommengordel, de ander wilde honing in een knapzak, als voedsel om te vertoeven in afgelegen kluizenaarshutten.

Dat jij dan verklaart dat christenen simpelweg theologisch maar ook godsdienstig niet meer geroepen zijn om het OT bij de letter te volgen, aan de sociaal culturele context, is wederom alle theologische geschriften van de kant schuiven en je eigen interpretatie aan geven, zoals andere, vele, internet atheïsten doen.

Als jij ooit nog eens durft zeggen tegen iemand: "Don't judge a book by its cover"; oh wat zal jij op dat moment de grootste hypocriet zijn die rondloopt in Nederland.
 

DeletedUser65921

Guest
Ik weet hier niet genoeg van om het met zekerheid te zeggen, maar ik geloof dat Jihadisme/Salafisme (of wat de correcte naam ook is, je snapt mijn punt) lang niet de enige fundamentele strekking in het Islamisme is?
Eerder een idiote interpretatie van wat in de Koran staat?
 
Reactiescore
976
moslims de Koran als het onweerlegbaar, letterlijk, zuiver woord van God zien, van de eerste letter tot de laatste, en aan de openbaring aan Mohammed niet kan getwijfeld worden. Terwijl het christendom al van oudsher een cultuur gekend heeft van nadenken, filosoferen, interpreteren en discussiëren over zaken in de Heilige Schriften. De Islam heeft dat simpelweg niet.

Als we over de ware islam spreken, dan wordt de Koran door moslims helemaal niet zo onweerlegbaar beschouwd. De consensus over gemaakte redeneringen op basis van onder andere de Koran, wordt daarentegen wel als gezaghebbend beschouwd. Deze consensus werd in de praktijk per gemeenschap quasi volledig bepaald door geloofsgeleerden. Er staan dingen in de Koran die meermaals herhaald worden, maar toch zeiden de geloofsgeleerden iets anders en werd hun woord als de juiste interpretatie beschouwd. Deze afwijkingen van de Koran zijn gelegitimeerd omdat er ergens staat neergeschreven dat Mohammed zei dat wat de moslimgemeenschap goed vindt, Allah ook goed vindt. Mekka bezoeken, nochtans één van de bekendste plichten voor een moslim, was dacht ik niet neergeschreven in de Koran maar wel in geschriften van geloofsgeleerden. Het correcte geloof wordt dus niet bepaald door de letterlijke woorden van de Koran zoals iedereen het kan lezen of interpreteren, maar door hoe de gemeenschap het naar de tijdsgeest interpreteerde.

Om hierover verder te gaan, in se was er dus weinig mis met de bronnen van de Islam, alleen werd er op een onverklaarbare manier op een bepaald moment geoordeeld dat de volledige wil van Allah gevonden was. Hierdoor werd de op dat moment gekende (volgens de tijdsgeest van toen dus) en door verschillende geloofsgeleerden neergeschreven Sharia als autoritaire formele bron beschouwd. Hier zijn dan enkele stromingen uit ontstaan die we tot op vandaag kennen. Waarbinnen er dan nog de discussie is of het bovengenoemde systeem nog van kracht is of niet. Bij die stromingen is eigenlijk vooral het wahabisme een probleem. Iedereen die hier iets of wat over weet kent deze stroming wel, maar je kan niet zeggen dat de ratio in alle stromingen ver te zoeken is. Zeggen dat de islam een probleem is, is dus kortzichtig want er zijn wel humane stromingen.
Wil je echt weten hoe een christelijke fundamentalist eruitziet die qua opvolging van de Bijbel even dicht staat als de fundamentalistische Jihadist die alles van de Koran vanbuiten kent en reciteert en ook op de voet volgt? De ene draagt een kalasjnikov en een bommengordel, de ander wilde honing in een knapzak, als voedsel om te vertoeven in afgelegen kluizenaarshutten.

Die verzen van de Koran zijn vaak wel interpreteerbaar. Als er wordt gesproken over iets zoals 'strijden voor', dan kan dit geïnterpreteerd worden als fysiek geweld maar ook gewoon als zich inzetten en anderen aanmoedigen. Indien je als criticus in de koran duikt, dan ga je natuurlijk negatief interpreteren.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
770
Het verschil met het Christendom is dat de Bijbel wel voor interpretatie vatbaar is, waardoor je zaken krijgt als het Sola Scriptura, de Filioque, Sola Fide etc. Bij de Islam is dit niet het geval: verschil tussen Shiiten en Soennieten is die van opvolging, en niet van theologische aard. De Islam is er unaniem over eens dat de Koran niet te interpreteren is, en al zeker niet persoonlijk, maar ongetwijfeld het woord van God. Naast de Koran heb je ook de Hadith en de Soenna, waarin iets als de Sharia naar voren komt, een puur ideologisch kader van een ideale staat waar vooral heel veel dingen niet mogen, en hoe je moet leven (lees: naar Arabische middeleeuwse standaarden). Dan heb je inderdaad de discussie in hoe verre de Sharia moet toegepast worden, maar voor de rest is de Koran daarbuiten: alles wat daarin staat is niet over te discussiëren.

Ik zou heel graag willen verwijzen naar Ayaan Hirsi Ali, want zo'n apologetische attitude tegenover de Islam vind ik vooral getuigen van een soort voorliefde voor exotisme, en niet rationeel danken en concluderen dat dit de meest achtergestelde en gevaarlijke godsdienst is van de mensheid.
 
Reactiescore
770
Kijk ja ik heb het al in het andere topic gezegd dat is iets dat ik niet begrijp dat je dan zo'n godsdienst met een open geest en respectvolle houding benadert maar als het om het christendom gaat dat dan met een enorm kinderachtige attitude aanpakt alsof het een sprookjeswereld is.

Maar enfin ik zou niet weten waar atheïsten dan nog voor zouden sterven, eerder dat ze zouden buigen en moslim worden zeker?
 
Reactiescore
770
Ik weet hier niet genoeg van om het met zekerheid te zeggen, maar ik geloof dat Jihadisme/Salafisme (of wat de correcte naam ook is, je snapt mijn punt) lang niet de enige fundamentele strekking in het Islamisme is?
Eerder een idiote interpretatie van wat in de Koran staat?

Geldt dat ook voor het Christendom? Is dat dan ook geen 'gekaapte misbegrepen godsdienst' als je dan verwijst naar zijn gewelddadige episodes? Zijn dan die gewelddadige passages waar Dirk naar verwijst dan ook niet door idiote interpretatie van wat er in de Bijbel staat?
 

DeletedUser78666

Guest
Het verschil met het Christendom is dat de Bijbel wel voor interpretatie vatbaar is, waardoor je zaken krijgt als het Sola Scriptura, de Filioque, Sola Fide etc. Bij de Islam is dit niet het geval: verschil tussen Shiiten en Soennieten is die van opvolging, en niet van theologische aard. De Islam is er unaniem over eens dat de Koran niet te interpreteren is, en al zeker niet persoonlijk, maar ongetwijfeld het woord van God. Naast de Koran heb je ook de Hadith en de Soenna, waarin iets als de Sharia naar voren komt, een puur ideologisch kader van een ideale staat waar vooral heel veel dingen niet mogen, en hoe je moet leven (lees: naar Arabische middeleeuwse standaarden). Dan heb je inderdaad de discussie in hoe verre de Sharia moet toegepast worden, maar voor de rest is de Koran daarbuiten: alles wat daarin staat is niet over te discussiëren.

Ik zou heel graag willen verwijzen naar Ayaan Hirsi Ali, want zo'n apologetische attitude tegenover de Islam vind ik vooral getuigen van een soort voorliefde voor exotisme, en niet rationeel danken en concluderen dat dit de meest achtergestelde en gevaarlijke godsdienst is van de mensheid.

Sorry Stalov, maar dit volg ik niet. Volgens de verhalen (wat jij als geschiedenis ziet en ik als sprookje) zijn zowel de koran als bijbel door één persoon bedacht. Het is dus logisch dat er maar op één manier geïnterpreteerd moet worden, alleen omdat diegene zich niet meer laat zien om te vertellen hoe het was wordt het vaak anders geïnterpreteerd. Zowel de bijbel als de koran is een soort draaiboek voor gelovigen, is het dan niet al meteen verkeerd als het anders geïnterpreteerd wordt? En kan je vertellen dat de ene groep het verkeerd doet en de ander goed.

Daarnaast is de islam zeker op verschillende manieren te interpreteren, zo is er ieder jaar een discussie over het bepalen van wanneer Ramadan daadwerkelijk is, omdat velen groepen het heel anders interpreteren.
 
Bovenaan