Radicalen/Extremisten: 'Goed' of 'slecht'?

  • Topicstarter Deleted User - 487871837
  • Startdatum

Deleted User - 487871837

Guest
Vandaag had ik een gesprek met iemand, en we kwamen uit op het onderwerp radicalen/extremisten van maatschappelijke, politieke en religieuze bewegingen, en ik vroeg me af: dragen dit soort mensen nou bij aan hetgeen wat de beweging wil overbrengen, of belemmeren ze de beweging juist omdat ze de oppositie redenen geven om de beweging af te keuren?

Ik zag dit filmpje (Facebook link) voorbijkomen, en iemand zei "feminism for you right there". Met andere woorden: "dit is feminisme, lekker bezig man". Het eerste wat ik toen dacht was simpelweg dat dat een actie van een alleenstaande radicale activist, die waarschijnlijk ook wel feminist is (zo wordt ze iig door nieuwsartikelen omschreven), maar niet iemand is die representatief is voor de feministische beweging. Echter, door acties als deze komt het feminisme wel slecht in het nieuws. Heel veel mensen die tegen de beweging zijn gebruiken dit soort acties om hun argumenten te onderbouwen en te laten zien dat het feminisme een achterlijke beweging is. En, als ik heel eerlijk ben, begrijp ik ergens wel waar die mensen vandaan komen met hun meningen. Het is ook een achterlijke actie. Een actie die totaal niks te maken heeft met het feminisme, maar het wel een slechte naam bezorgt, omdat het door de oppositie wel wordt gelinkt.

Ditzelfde geldt voor religieuze extremisten/radicalen bijvoorbeeld. Een extreem voorbeeld is denk ik voor iedereen wel bekend: IS. Door acties van hen en het claimen dat ze moslims zijn, krijgt de islam een enorm slechte naam, terwijl die terroristische acties niks te maken hebben met het hele geloof. Er worden zelfs aanslagen op moskeeën gepleegd en opgeeisd door IS, en toch leggen heel veel mensen de link tussen IS en de islam en moslims, en dus zijn alle moslims kut en is de islam een slechte religie die de maatschappij kapot wil maken.

Zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden te bedenken, maar dat zijn even de eerste twee waar ik zo snel op kon komen en ik was benieuwd naar wat jullie ervan vonden. Zijn die acties nou goed voor de beweging die ze (soms ten onrechte) representeren, of zorgen ze voor meer schade dan dat ze goed doen?
 

DeletedUser7072

Guest
Extremisme is toch per definitie slecht? Een IS'er zal zichzelf ook nooit als extremist omschrijven. Wel heb ik om de een of andere reden soms meer respect voor logisch consistente extremisten, dan voor gematigden die een warrig verhaaltje hebben en eigenlijk iets proberen recht te praten wat ze niet kunnen recht praten.
 

Deleted User - 487871837

Guest
Extremisme is toch per definitie slecht? Een IS'er zal zichzelf ook nooit als extremist omschrijven. Wel heb ik om de een of andere reden soms meer respect voor logisch consistente extremisten, dan voor gematigden die een warrig verhaaltje hebben en eigenlijk iets proberen recht te praten wat ze niet kunnen recht praten.

Extremisme denk ik wel ja, maar neem radicale figuren van vooral maatschappelijke bewegingen, zoals het feminisme of blacklivesmatter.
 

DeletedUser73016

Guest
De meesten noemen me ook een radicaal, terwijl ik gewoon het probleem van het klimaat en het milieu aankaart, en ik er niet in geloof dat kapitalisme in staat is om het probleem volledig op te lossen (en door een pleister op de wonde te plakken, raken we er niet). Verder strijd ik ook tegen de ongelijkheid van rijk en arm (welke ik radicaal vind, maar nu tegenwoordig als normaal gezien wordt). Met als verschil dat het niet normaal is. Ik ben een radicaal en een extremist vervolgens. En ja ik ben een communist. Maar ik geef het beste om deze wereld en ik heb het beste met iedereen voor en ik respecteer ook ieder zijn mening.
 

DeletedUser73204

Guest
soms moet je extreem zijn om iets uit te lokken dat mensen gaan nadenken om een verandering teweeg te brengen. extremisme hoeft niet gewelddadig te zijn. Wij van de actiegroep "Stop leugens jeugdzorg" zijn voor sommige mensen extreem. Maar we zijn zeer zekers niet gewelddadig.
 

DeletedUser78666

Guest
Zolang je geen geweld gebruikt om jouw statements te laten zien, is alles goed. "Stop leugens jeugdzorg" daar heb ik enorm veel sympathie voor, ga zo door Korp Beer.

Ikzelf heb actiegroep "overheidweetdaterufoszijndieonsgaanovernemen". Zit hier samen met Lange Frans in.
 

Deleted User - 487871837

Guest
Noem is een voorbeeld? Zoals wat Sylvana Simons doet?

Bijvoorbeeld. Of de video van de vrouw die halfnaakt een beeld van Jezus oid wil stelen, uit naam van “feminisme”. Dat soort, vaak individuele acties, van radicalen die daardoor negatief in het nieuws komen.

Zulke mensen, doen die meer goed of kwaad?
 

DeletedUser78666

Guest
Bijvoorbeeld. Of de video van de vrouw die halfnaakt een beeld van Jezus oid wil stelen, uit naam van “feminisme”. Dat soort, vaak individuele acties, van radicalen die daardoor negatief in het nieuws komen.

Zulke mensen, doen die meer goed of kwaad?

Ik heb één regel met alles in het leven. Alles is geoorloofd, tot het moment dat jij iemand anders respect/gevoelens beschadigt. Dit is heel moeilijk om een streep te zetten en door te hebben, maar ik vind dat hier wel een goed moment om te bepalen wat negatief of positief is. Zo is het vrouwtje dat een beeld van jezus steelt ethisch onverantwoord omdat ze het respect van anderen beschadigd. Vind ik Sylvana Simons niemands respect/gevoelens beschadigen, zwarte piet wel :p, maar dat is een andere discussie. Maar vind ik diegene die tijdens een kinderoptocht zo nodig moeten demonstreren tegen Zwarte piet wel iemand anders respect negeren.

Dus vuistregel in dit geval: Alles is geoorloofd, tot hetm oment dat iemand anders respect/gevoelens wordt beschadigd.
 

DeletedUser7072

Guest
Jij beschadigt mijn gevoelens door op dit forum aanwezig te zijn, dus scheer je weg Sander!
 
Reactiescore
1.075
where other men blindly follow the truth, remember, nothing is true, where other men are limited by morality or law, remember, everything is permitted, we work in the dark to serve the light, we are assassin!
 

DeletedUser73204

Guest
Stop leugens Kinderbescherming heb ik nog nooit van gehoord.
Het is:Stop Leugens Jeugdzorg. We hebben ook een FB pagina met helaas al meer als 30.000leden. en we voeren heel veel strijd. Ook in de 2e kamer en we krijg steeds meer steun van die politiek. Let wel, we zijn niet tegen jeugdzorg, we zijn alleen tegen de gang van zaken waarvan ook ondergetekende slachtoffer is geworden
 
Bovenaan