Praattopic

Reactiescore
6
Ook dit is wel logisch. Totale lockdown is om te voorkomen dat er in korte tijd veel meer besmettingen bijkomen, waardoor je probeert de ziekenhuizen te ontlasten. Als je met berekeningen voorspelt dat (zoals in Nederland) de capaciteit van ziekenhuizen voldoende is, ga je voor een soepele vorm. Als het blijkt dat ziekenhuizen de druk niet aankunnen, ga je voor lockdown. Uiteindelijk zal het erop neer komen dat als de druk in landen met een totale lockdown afneemt, ze hetzelfde principe van dat van Nederland zullen toepassen. Hierdoor zal het in die landen wel langer duren voordat ze economisch gezien erbovenop zijn.

Waarom zal de EU gaan intervenieren? Ik denk juist wel dat je per land moet kijken wat nodig is, i.p.v. alles over 1 kam scheren.

Is het probleem niet net dat je de effecten van je maatregelen maar na x-aantal dagen waarneemt? Als dan blijft dat de capaciteit van bedden niet genoeg is, is het al te laat. Vergeet ook niet dat je niet enkel moet kijken naar het aantal mensen die sterven aan Corona, maar ook naar het aantal mensen die overlijden omdat ze niet de gewenste hulp kunnen krijgen door de overbelasting van het gezondheidssysteem.

Niemand zal zich een te strenge regel tegen het Coronavirus herinneren, een te lakse daarentegen...
 
Reactiescore
2.386
Ik denk dat de Nederlanders hun ziekenhuiscapaciteiten overschatten, al hoop ik ten zeerste van niet.

En neen, ik vind dat de EU hier een uniforme regeling moet doorvoeren. Stel: Nederland slaagt in hun opzet van groepsimmuniteit, maar België komt net uit de (lichte) lockdown. Gaat Nederland dan de grenzen sluiten voor België? Aangezien in Nederland ook nog niet iedereen zal geïnfecteerd zijn. Of omgekeerd, als België net uit lockdown komt, moet het de grens met Nederland openhouden of niet? Want als in Nederland zo goed als iedereen besmet rondloopt en bij ons is het virus zo goed als 'uitgeroeid' doordat de zieken zijn genezen en de niet geïnfecteerden dus niet meer in gevaar zijn?

Als laatste wil ik toch even stellen dat er gisteren slechts 1 geval was van infectie in het land zelf, 10-20 door het terugreizen van binnenlanders die in het buitenland verbleven. In China werkte de lockdown wel, want daar zijn ze zo goed als van het virus af (als hun informatie naar de buitenwereld klopt, dat laat ik nog in het midden).
 

maretan

The Sniper 19/20
Reactiescore
2.402
Ja, de lockdown heeft het gewenste effect gehad, virus is ook bijna uitgeroeid. Maar dan? Wat na de lockdown?

Het virus verdwijnt niet zomaar, dat zal zich nog vele jaren, eerder decennia op de aarde ronddwalen. En dan zit je, 1 of 2 nieuwe besmettingen en je kan van voren af aan beginnen, want heel china is net zo kwetsbaar als ervoor, want niemand heeft weerstand. (90.000 laten we 11x zoveel zeggen, 1miljoen mensen nu besmet inchina is nog geen 0.1% van de 2miljard chinezen)

Kijk bijvoorbeeld naar de mazelen, een virus dat bijna uitgeroeid is, waar vaccins tegen zijn, waar geneesmiddelen tegen zijn, en nu doodleuk de kop weer opsteekt omdat de groep kwetsbaren/ niet immunen de laatste jaren is toegenomen (damn you anti-vaccers)
 

DeletedUser79704

Guest
en wat heeft die lockdown nu precies geholpen? mensen moeten nog steeds werken, de mensen die kunnen/moeten thuisblijven door die lockdown zitten al sinds een week thuis.
 
Reactiescore
57
Ook dit is wel logisch. Totale lockdown is om te voorkomen dat er in korte tijd veel meer besmettingen bijkomen, waardoor je probeert de ziekenhuizen te ontlasten. Als je met berekeningen voorspelt dat (zoals in Nederland) de capaciteit van ziekenhuizen voldoende is, ga je voor een soepele vorm. Als het blijkt dat ziekenhuizen de druk niet aankunnen, ga je voor lockdown. Uiteindelijk zal het erop neer komen dat als de druk in landen met een totale lockdown afneemt, ze hetzelfde principe van dat van Nederland zullen toepassen. Hierdoor zal het in die landen wel langer duren voordat ze economisch gezien erbovenop zijn.

Waarom zal de EU gaan intervenieren? Ik denk juist wel dat je per land moet kijken wat nodig is, i.p.v. alles over 1 kam scheren.
1584640372771.png
Waarop baseer je dit?
Grafiek: NL heeft opmerkelijk weinig CC beds/capita. Itt bijvoorbeeld België waar de Ethische Commissie van het UZ Leuven al een plan heeft klaarliggen voor patiëntenprioriteit.
 
Reactiescore
972
Waarop baseer je dit?
Grafiek: NL heeft opmerkelijk weinig CC beds/capita. Itt bijvoorbeeld België waar de Ethische Commissie van het UZ Leuven al een plan heeft klaarliggen voor patiëntenprioriteit.

Ik doelde niet op de aanwezige bedden op IC’s. Ik doelde op berekeningen die het RIVM maakt om te bepalen welke strategie gekozen wordt om de bezetting van bedden op IC’s onder controle te houden. Hierover kan ik geen uitspraken doen en noch is de bron die jij aanhaalt toereikend om te bepalen of dit de juiste strategie die Nederland gekozen heeft. Ik stel echter dat ik de onderbouwing die het kabinet kiest voor bestrijding van het virus niet onjuist vind. Of de hoeveelheid IC bedden toereikend is en daarmee de strategie die de overheid gekozen heeft voldoende is weet zelfs het RIVM niet, zoals ze meermaals hebben aangegeven. Hoe hoog de piek zal zijn zal de komende weken uitwijzen en we mogen allen hopen dat het mee zal vallen.
 
Reactiescore
57
Ik weet niet hoe het gaat in de kliniek in NL. Maar dat moeten wel heel gekke berekeningen zijn. Nederland volgt dezelfde trend als België (die in vergelijking iets eerder ingreep dan Italië - hopelijk zal dit zen vruchten afwerpen) maar lijkt wel lakser te zijn.
Maar goed, nu kan je alleen maar gissen en niets hard staven. Enige wat we tot nu toe kunnen stellen uit de cijfers is dat Italië te traag handelde en China adequaat en hard handelde. Laat ons hopen dat de laksheid van NL niet de weg zal opgaan als Italië. Want zelfs met minder laksheid en dezelfde trend zijn we hier in België al sterk aan het herorganiseren én heropleiden.

Maar als ik je goed begrijp vind je de onderbouwing die het kabinet kiest niet onjuist... Op basis van wat? De berekeningen voor bezetting van IC's bedden die je niet kent?
 
Reactiescore
972
Ik weet niet hoe het gaat in de kliniek in NL. Maar dat moeten wel heel gekke berekeningen zijn. Nederland volgt dezelfde trend als België (die in vergelijking iets eerder ingreep dan Italië - hopelijk zal dit zen vruchten afwerpen) maar lijkt wel lakser te zijn.
Maar goed, nu kan je alleen maar gissen en niets hard staven. Enige wat we tot nu toe kunnen stellen uit de cijfers is dat Italië te traag handelde en China adequaat en hard handelde. Laat ons hopen dat de laksheid van NL niet de weg zal opgaan als Italië. Want zelfs met minder laksheid en dezelfde trend zijn we hier in België al sterk aan het herorganiseren én heropleiden.

Maar als ik je goed begrijp vind je de onderbouwing die het kabinet kiest niet onjuist... Op basis van wat? De berekeningen voor bezetting van IC's bedden die je niet kent?

Ik maak een duidelijk punt in mijn vorige post, namelijk dat de consequenties van een lockdown dusdanig groot voor de economie zijn, dat mij zo’n keuze naar de omstandigheden van vorige week wat voorbarig zijn. Dat Nederland in totale lockdown gaat, lijkt me aannemelijk. Maar als er vorige week geen aanwijzingen waren voor een lockdown, waarom zou je dat dan doen?

Daar komt tevens nog bij dat een lockdown op lange termijn niks oplost: pas totdat er een vaccin is. Dat duurt dusdanig lang dat de keuze voor groepsimmuniteit mij niet onlogisch lijkt.

Maar goed, ik spreek nu enkel vanuit de logica van de Nederlandse overheid. Ik heb er de ballen verstand van. Als je mij erop af wilt branden straks als alle keuzes van de overheid foutief zijn gebleken, be my guest. Ik sta nergens voor garant.
 

DeletedUser69389

Guest
Het is te zien dat de sociale werkplaats gesloten is, want de cliënten daarvan bevuilen het AF hier enorm zeg....
 
Bovenaan