Heb je daar linkje van? Net in kamerdebat ging het daar ook over, maar kon er zo gauw op internet niks over vinden.
https://www.economist.com/internati...ll-struggling-to-get-ahead-of-the-coronavirus
Inderdaad bovenstaand artikel van The Economist.
"remains possible"
Kut gesprek.
Leer lezen. Het gaat erom dat omringende landen "renewed infections" hebben na hun lockdown en dat daarom China ook gevaar loopt. De verwachting is dat China weer nieuwe besmettingen gaat krijgen na het versoepelen van de lockdown en daarbij wordt tevens gewezen op studies naar voorgaande virusuitbraken.
Dat is ook tevens een van de redenen waarom Nederland niet kiest voor een lockdown. Zeker zolang er geen vaccin/bestrijdingsmiddel is, kan je mensen wel binnen laten blijven, maar heb je geen enkel idee wanneer een virus volledig uitgeroeid is. Zodra iedereen weer naar buiten gaat, na een bepaalde tijd, is de kans dat mensen die nog niet besmet zijn geraakt gewoon weer besmet worden door mensen die het virus nog bij zich dragen. Maar goed, ik ben geen expert en baseer me enkel op geschreven bronnen van experts uit kranten, maar voor mij klinkt het best logisch om voor een gecontroleerde verspreiding te gaan en niet voor een lockdown. Zeker als het erop lijkt dat de ziekenhuizen de vraag naar zorg aankunnen, waarom zou je dan alles op slot doen?
Ik vind het al verrassend dat de EU hier niet de bovenhand neemt om een éénduidig beleid door te drukken. Dit is ook totaal geen probleem die je kunt reduceren op nationaal niveau. Maar als de EU nu nog iets wilt betekenen, zal het snel in actie moeten komen. Eens men een bepaald plan doorzet, denk ik dat het eerder schadelijk is om deze plannen zomaar om te gooien om toch nog uniteit binnen de unie te bekomen.
Ook dit is wel logisch. Totale lockdown is om te voorkomen dat er in korte tijd veel meer besmettingen bijkomen, waardoor je probeert de ziekenhuizen te ontlasten. Als je met berekeningen voorspelt dat (zoals in Nederland) de capaciteit van ziekenhuizen voldoende is, ga je voor een soepele vorm. Als het blijkt dat ziekenhuizen de druk niet aankunnen, ga je voor lockdown. Uiteindelijk zal het erop neer komen dat als de druk in landen met een totale lockdown afneemt, ze hetzelfde principe van dat van Nederland zullen toepassen. Hierdoor zal het in die landen wel langer duren voordat ze economisch gezien erbovenop zijn.
Waarom zal de EU gaan intervenieren? Ik denk juist wel dat je per land moet kijken wat nodig is, i.p.v. alles over 1 kam scheren.