DeletedUser
Guest
In Nederland stopt meer dan 35% van alle studenten binnen het eerste jaar met de studie. Hoe kan dat percentage zo hoog liggen en wat kunnen we eraan doen om dat percentage te verlagen? Dit is één van de mankementen van het huidige onderwijssysteem, die ik graag met jullie zou willen bespreken. Ik doe een poging om het probleem te verhelderen en een oplossing te bieden.
De meeste jongeren die bijvoorbeeld van de HAVO komen, hebben geen idee wat zij nu eigenlijk leuk vinden. Er zijn erg veel hbo-opleidingen die zij kunnen gaan doen, maar de meesten hebben zich er te weinig op verdiept om de juiste keuze te maken. Ik heb met redelijk wat mensen gepraat over dit vraagstuk en heb de kwestie van verschillende perspectieven bekeken. Vaak hoorde ik het argument dat het de verantwoordelijkheid van de jongeren zelf is om een goede studiekeuze te maken. Opzich ben ik het hiermee eens, want uiteindelijk moeten de jongeren er zelf voor zorgen dat zij succesvol worden. Aan de andere kant vind ik dat het huidige systeem laat zien dat veel jongeren niet uit zichzelf hun 'horizon verbreden', maar liever op hun Playstation 3 de nieuwste Battlefield gaan spelen, naar Game of Thrones kijken, voetbal kijken, en zich richten op andere vormen van entertainment. Daar zit veel meer sensatie en spanning in dan een documentaire kijken over de economische crisis. Het huidige onderwijssysteem verschaft de jongeren voornamelijk van basiskennis. Jongeren kunnen een beetje Frans spreken, weten wat van de Tweede Wereldoorlog en de vaderlandse geschiedenis, kunnen Tokyo op de kaart aanwijzen, weten wat een driekwartsmaat is, weten hoe de stelling van Pythagoras werkt, en weten dat 'hij word' fout is geschreven. Dit is natuurlijk een simpele weergave, maar als ik kijk naar mijn eigen middelbare schoolperiode komt het toch behoorlijk overeen. Het voortgezet onderwijs wil dat studenten 'van alles wat' weten, maar vergeten de studenten te motiveren om hier écht iets mee te gaan doen. Het zijn de docenten die het vak vertegenwoordigen en voor een groot gedeelte bepalen of de scholieren geïnteresseerd raken in dat vak. Ik had ook docenten die daar absoluut in slaagden, maar het overgrote deel van de docenten leerden de scholieren gewoon de stof die ze moesten kennen voor de toets.
Ik vind dat een middelbare school voornamelijk een motiverende rol moet spelen. De middelbare school moet het eenvoudiger maken voor scholieren om een vervolg opleiding te kiezen. Vakken als ondernemerschap, marketing, management, rechten, journalistiek, psychologie, ICT, en nog tal van andere vakken die wél als vervolg studie worden aangeboden, worden niet aangeboden op de middelbare school. Waarom worden deze vakken niet als keuzevak aangeboden of worden er seminars/workshops georganiseerd, waarin deze vakken worden besproken. Als je deze vakken propt in het huidige onderwijssysteem zal het weinig nut hebben. Scholieren zullen niet geprikkeld worden om een keuzevak te kiezen, als het daarnaast ook nog alle verplichte vakken moet volgen.
Ik pleit daarom voor een nieuwe indeling van het vakkenpakket. Natuurlijk is de basiskennis die nu wordt verschaft op de middelbare scholen ook van belang, dus laat dat misverstand niet bestaan. Neem bijvoorbeeld 3/4 vaste vakken (zoals het nu is) en 1/4 verplichte keuzevakken. Iets minder geschiedenis, aardrijkskunde, Frans en biologie dus, en meer vervolg studie stimulerende vakken. En met vakken bedoel ik niet per se die schoolse manier waar een leraar iets vertelt over het vak, maar dat de scholieren ook daadwerkelijk iets gaan doen. Laat de scholieren die geïnteresseerd zijn in ondernemerschap een fictieve onderneming opstarten, laat scholieren die geïnteresseerd zijn in marketing, een marketingplan schrijven voor een nieuw product, laat scholieren die geïnteresseerd zijn in journalistiek een essay schrijven over het huidige onderwijssysteem. Jullie snappen mijn punt denk ik wel. Het gaat erom dat scholieren een beeld krijgen van het toekomstige werkveld van die richting. Dat beeld wordt nu véél te weinig geschept naar mijn mening.
Het kan natuurlijk zijn dat jullie een heel andere kijk hierop hebben. Ik heb mijn mening gebaseerd op mijn eigen middelbare schoolperiode, en ik durf te beweren dat mijn school destijds minimaal heeft bijgedragen aan het kiezen van een vervolg studie.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk op het huidige onderwijssysteem, de op- of aanmerkingen op mijn voorstel, en eventuele oplossingen die jullie hebben bedacht.
Kusjes,
Julian
De meeste jongeren die bijvoorbeeld van de HAVO komen, hebben geen idee wat zij nu eigenlijk leuk vinden. Er zijn erg veel hbo-opleidingen die zij kunnen gaan doen, maar de meesten hebben zich er te weinig op verdiept om de juiste keuze te maken. Ik heb met redelijk wat mensen gepraat over dit vraagstuk en heb de kwestie van verschillende perspectieven bekeken. Vaak hoorde ik het argument dat het de verantwoordelijkheid van de jongeren zelf is om een goede studiekeuze te maken. Opzich ben ik het hiermee eens, want uiteindelijk moeten de jongeren er zelf voor zorgen dat zij succesvol worden. Aan de andere kant vind ik dat het huidige systeem laat zien dat veel jongeren niet uit zichzelf hun 'horizon verbreden', maar liever op hun Playstation 3 de nieuwste Battlefield gaan spelen, naar Game of Thrones kijken, voetbal kijken, en zich richten op andere vormen van entertainment. Daar zit veel meer sensatie en spanning in dan een documentaire kijken over de economische crisis. Het huidige onderwijssysteem verschaft de jongeren voornamelijk van basiskennis. Jongeren kunnen een beetje Frans spreken, weten wat van de Tweede Wereldoorlog en de vaderlandse geschiedenis, kunnen Tokyo op de kaart aanwijzen, weten wat een driekwartsmaat is, weten hoe de stelling van Pythagoras werkt, en weten dat 'hij word' fout is geschreven. Dit is natuurlijk een simpele weergave, maar als ik kijk naar mijn eigen middelbare schoolperiode komt het toch behoorlijk overeen. Het voortgezet onderwijs wil dat studenten 'van alles wat' weten, maar vergeten de studenten te motiveren om hier écht iets mee te gaan doen. Het zijn de docenten die het vak vertegenwoordigen en voor een groot gedeelte bepalen of de scholieren geïnteresseerd raken in dat vak. Ik had ook docenten die daar absoluut in slaagden, maar het overgrote deel van de docenten leerden de scholieren gewoon de stof die ze moesten kennen voor de toets.
Ik vind dat een middelbare school voornamelijk een motiverende rol moet spelen. De middelbare school moet het eenvoudiger maken voor scholieren om een vervolg opleiding te kiezen. Vakken als ondernemerschap, marketing, management, rechten, journalistiek, psychologie, ICT, en nog tal van andere vakken die wél als vervolg studie worden aangeboden, worden niet aangeboden op de middelbare school. Waarom worden deze vakken niet als keuzevak aangeboden of worden er seminars/workshops georganiseerd, waarin deze vakken worden besproken. Als je deze vakken propt in het huidige onderwijssysteem zal het weinig nut hebben. Scholieren zullen niet geprikkeld worden om een keuzevak te kiezen, als het daarnaast ook nog alle verplichte vakken moet volgen.
Ik pleit daarom voor een nieuwe indeling van het vakkenpakket. Natuurlijk is de basiskennis die nu wordt verschaft op de middelbare scholen ook van belang, dus laat dat misverstand niet bestaan. Neem bijvoorbeeld 3/4 vaste vakken (zoals het nu is) en 1/4 verplichte keuzevakken. Iets minder geschiedenis, aardrijkskunde, Frans en biologie dus, en meer vervolg studie stimulerende vakken. En met vakken bedoel ik niet per se die schoolse manier waar een leraar iets vertelt over het vak, maar dat de scholieren ook daadwerkelijk iets gaan doen. Laat de scholieren die geïnteresseerd zijn in ondernemerschap een fictieve onderneming opstarten, laat scholieren die geïnteresseerd zijn in marketing, een marketingplan schrijven voor een nieuw product, laat scholieren die geïnteresseerd zijn in journalistiek een essay schrijven over het huidige onderwijssysteem. Jullie snappen mijn punt denk ik wel. Het gaat erom dat scholieren een beeld krijgen van het toekomstige werkveld van die richting. Dat beeld wordt nu véél te weinig geschept naar mijn mening.
Het kan natuurlijk zijn dat jullie een heel andere kijk hierop hebben. Ik heb mijn mening gebaseerd op mijn eigen middelbare schoolperiode, en ik durf te beweren dat mijn school destijds minimaal heeft bijgedragen aan het kiezen van een vervolg studie.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk op het huidige onderwijssysteem, de op- of aanmerkingen op mijn voorstel, en eventuele oplossingen die jullie hebben bedacht.
Kusjes,
Julian
Laatst bewerkt door een moderator: