Onderwijs

DeletedUser

Guest
In Nederland stopt meer dan 35% van alle studenten binnen het eerste jaar met de studie. Hoe kan dat percentage zo hoog liggen en wat kunnen we eraan doen om dat percentage te verlagen? Dit is één van de mankementen van het huidige onderwijssysteem, die ik graag met jullie zou willen bespreken. Ik doe een poging om het probleem te verhelderen en een oplossing te bieden.

De meeste jongeren die bijvoorbeeld van de HAVO komen, hebben geen idee wat zij nu eigenlijk leuk vinden. Er zijn erg veel hbo-opleidingen die zij kunnen gaan doen, maar de meesten hebben zich er te weinig op verdiept om de juiste keuze te maken. Ik heb met redelijk wat mensen gepraat over dit vraagstuk en heb de kwestie van verschillende perspectieven bekeken. Vaak hoorde ik het argument dat het de verantwoordelijkheid van de jongeren zelf is om een goede studiekeuze te maken. Opzich ben ik het hiermee eens, want uiteindelijk moeten de jongeren er zelf voor zorgen dat zij succesvol worden. Aan de andere kant vind ik dat het huidige systeem laat zien dat veel jongeren niet uit zichzelf hun 'horizon verbreden', maar liever op hun Playstation 3 de nieuwste Battlefield gaan spelen, naar Game of Thrones kijken, voetbal kijken, en zich richten op andere vormen van entertainment. Daar zit veel meer sensatie en spanning in dan een documentaire kijken over de economische crisis. Het huidige onderwijssysteem verschaft de jongeren voornamelijk van basiskennis. Jongeren kunnen een beetje Frans spreken, weten wat van de Tweede Wereldoorlog en de vaderlandse geschiedenis, kunnen Tokyo op de kaart aanwijzen, weten wat een driekwartsmaat is, weten hoe de stelling van Pythagoras werkt, en weten dat 'hij word' fout is geschreven. Dit is natuurlijk een simpele weergave, maar als ik kijk naar mijn eigen middelbare schoolperiode komt het toch behoorlijk overeen. Het voortgezet onderwijs wil dat studenten 'van alles wat' weten, maar vergeten de studenten te motiveren om hier écht iets mee te gaan doen. Het zijn de docenten die het vak vertegenwoordigen en voor een groot gedeelte bepalen of de scholieren geïnteresseerd raken in dat vak. Ik had ook docenten die daar absoluut in slaagden, maar het overgrote deel van de docenten leerden de scholieren gewoon de stof die ze moesten kennen voor de toets.

Ik vind dat een middelbare school voornamelijk een motiverende rol moet spelen. De middelbare school moet het eenvoudiger maken voor scholieren om een vervolg opleiding te kiezen. Vakken als ondernemerschap, marketing, management, rechten, journalistiek, psychologie, ICT, en nog tal van andere vakken die wél als vervolg studie worden aangeboden, worden niet aangeboden op de middelbare school. Waarom worden deze vakken niet als keuzevak aangeboden of worden er seminars/workshops georganiseerd, waarin deze vakken worden besproken. Als je deze vakken propt in het huidige onderwijssysteem zal het weinig nut hebben. Scholieren zullen niet geprikkeld worden om een keuzevak te kiezen, als het daarnaast ook nog alle verplichte vakken moet volgen.
Ik pleit daarom voor een nieuwe indeling van het vakkenpakket. Natuurlijk is de basiskennis die nu wordt verschaft op de middelbare scholen ook van belang, dus laat dat misverstand niet bestaan. Neem bijvoorbeeld 3/4 vaste vakken (zoals het nu is) en 1/4 verplichte keuzevakken. Iets minder geschiedenis, aardrijkskunde, Frans en biologie dus, en meer vervolg studie stimulerende vakken. En met vakken bedoel ik niet per se die schoolse manier waar een leraar iets vertelt over het vak, maar dat de scholieren ook daadwerkelijk iets gaan doen. Laat de scholieren die geïnteresseerd zijn in ondernemerschap een fictieve onderneming opstarten, laat scholieren die geïnteresseerd zijn in marketing, een marketingplan schrijven voor een nieuw product, laat scholieren die geïnteresseerd zijn in journalistiek een essay schrijven over het huidige onderwijssysteem. Jullie snappen mijn punt denk ik wel. Het gaat erom dat scholieren een beeld krijgen van het toekomstige werkveld van die richting. Dat beeld wordt nu véél te weinig geschept naar mijn mening.

Het kan natuurlijk zijn dat jullie een heel andere kijk hierop hebben. Ik heb mijn mening gebaseerd op mijn eigen middelbare schoolperiode, en ik durf te beweren dat mijn school destijds minimaal heeft bijgedragen aan het kiezen van een vervolg studie.

Ik ben benieuwd naar jullie kijk op het huidige onderwijssysteem, de op- of aanmerkingen op mijn voorstel, en eventuele oplossingen die jullie hebben bedacht.

Kusjes,
Julian
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser69389

Guest
Dit soort vakken werden bij ons op school ook gehouden in de zo genoemde stijlmodules. In de onderbouw begon het. Je kon in het 1e jaar van alles wat proeven: Sportstijl, Exact, Wereldstijl en Kunststijl. Dus ook al een beetje voor de voorbode over welke cluster je later wilde hebben.

Info vooraf
In de Stijllessen ga je actief aan de slag met dat wat jij interessant vindt. Betekenisvol leren is ervoor zorgen dat wat je leert ook iets van jezelf wordt. Het vak Wiskunde is bijvoorbeeld ook van toepassing bij sporten. En Natuurkunde en Techniek hebben iets te maken met kunst. Op het Rietveld Lyceum maak je in de brugklas kennis met vier Stijlen; Exact, Kunst, Sport, Wereld. Voor elke Stijl doe je een project van negen weken. Daarna kies je één van deze Stijlen en doe je projecten in één Stijl.



Naast het ontwikkelen van persoonlijke talenten en het leren begrijpen van de samenhang tussen de verschillende vakken, leer je organiseren, samenwerken, analyseren, presenteren en reflecteren. De cijfers die je in de Stijllessen krijgt, tellen uiteraard mee voor de overgang en bepalen mee of je vanaf het tweede leerjaar in de Stijl van je eerste voorkeur geplaatst kunt worden.



Alle vakken kunnen in iedere Stijl een rol spelen, maar het thema is gekoppeld aan de Stijl.


Wereld
n de Stijlles Wereld speelt jouw omgeving een grote rol. Je opent bijvoorbeeld een eigen restaurant en je maakt samen met jouw medeleerlingen een virtuele reis.

Leerjaar 1:
Restaukrant
Deelproject 1 – Open een restaurant
Je opent je eigen restaurant. Ter voorbereiding hierop verdiep je jezelf in een land. Je oefent gesprekjes in het Frans en Engels. Je kiest een pand, maakt een plattegrond en nog veel meer.


Deelproject 2 – Duik in de krant
Je duikt in verschillende kranten. Vervolgens ga je in groepjes zelf aan de slag om een krant te maken.
Leerjaar 2:

Groenten uit Doetinchem!
In dit project bekijk je Doetinchem van een aantal verschillende kanten. Je doet onderzoek naar de meest leefbare wijk van de stad, de geschiedenis van de stad en wat Doetinchem allemaal te bieden heeft aan toeristen. Voor het verzamelen van voldoende informatie, onderzoek je niet alleen op school, maar ook buiten de school. Als afsluiting van dit project zet je een eigen onderzoek op en presenteer je deze.


Jongeren over de hele wereld
In dit project bekijk je aan de hand van een aantal TV programma’s en ICT opdrachten hoe het met de rechten van jongeren in andere landen is gesteld. Via songs van verschillende bekende rappers zoals Brainpower, Brace en Ali B. verdiep je jezelf in onderwerpen als kinderarbeid, jeugdbendes en kinderen in conflictgebieden.


Punchline Wereld
Een project waarbij je een tijdschrift maakt en een gala voorbereidt over een onderwerp uit de Wereldstijl. Het wordt een supertijdschrift. Je presenteert het tijdschrift op een speciale bijeenkomst.


Backpacking Europe
Een project waarbij je een virtuele reis maakt door een viertal landen van Europa. Je reist naar Engeland, Duitsland, Frankrijk en een land naar keuze. Op die reis beleef je van alles en je leert veel over het land!


Leerjaar 3:

Het roer om
Steeds meer mensen vertrekken naar een andere plaats in de wereld. Dit is voor veel van hen een ingrijpende gebeurtenis. In dit project bestudeer je waarom ze gaan emigreren. Wat zijn hun motieven om zomaar alles achter zich te laten en ergens anders opnieuw te beginnen. Welke problemen kun je tegen komen als je zo’n nieuwe start maakt en wat heeft dat voor gevolgen?


Smaken verschillen
Je hebt voedsel nodig om te overleven, maar in onze maatschappij heeft voedsel een meerwaarde gekregen. Het is niet alleen een eerste levensbehoefte.


Verkiezingen
Dit project gaat over verkiezingen en alles wat daar mee te maken heeft. En denk je dat het gemakkelijk is om een verkiezing te organiseren? In dit project ontdek je wat er allemaal nodig is om goede verkiezingen te regelen. Uiteindelijk ga je eigen verkiezingen houden.


Kunst
In de Stijllessen Kunst maak je bijvoorbeeld een totaaltheaterstuk op basis van techniek en zintuigen. Je maakt decors, kostuums, muziek, je danst, je acteert.


Leerjaar 1:

Dressed to kill
Avatars, er bij horen, maar ook naaien, visagie, collages, muziek, dansen én een Totaaltheaterstuk maken. Je ervaart de betekenis van verschillende kunstvormen. Dit is niet gericht op technische vaardigheden, maar op kijken, luisteren en voelen.


Leerjaar 2:

Masterart
Binnen negen weken volg je twee workshops. De workshops zijn in De Gruitpoort en worden verzorgd door kunstenaars en ‘professionals’. Je maakt intensief kennis met een discipline uit de wereld van de podiumkunst en de beeldende kunst.



Egodocument
Bekijk jezelf vanuit verschillende invalshoeken: het verleden, het heden en de toekomst. Wie ben ik? Wat zijn mijn dromen? Wat wil ik allemaal beleven? Je gaat op verschillende manieren op onderzoek en verwerkt de uitkomst in taal, theater. Ook ga je aan de slag met technieken uit de beeldende kunst.



Punchline Kunst
Een project waarbij je een tijdschrift maakt en een gala voorbereidt over een onderwerp uit de Kunsstijl. Het wordt een supertijdschrift. Je presenteert het tijdschrift op een speciale bijeenkomst.
Leerjaar 3:

Muziek & Optreden
Meerstemmig zingen, dansen en muziek maken met kleine bandjes. Dit alles moet resulteren in een avond waarbij de leerlingen zich presenteren aan de ouders. Een enorme ervaring om op het podium te staan en te mogen dansen en/of muziek te maken.



Masterclass Moderne Beeldende Kunst
In de eerste periode maak je kennis met verschillende stromingen/stijlen. Vervolgens ja je aan de slag met de middelen en methodes uit de hedendaagse Kunst. In de tweede periode hou je een kunst/dagboek bij. Je gaat op zoek naar eigen onderwerpen en interesses in de beeldende kunst. Op basis van eigen inzichten ga je stapsgewijs aan het werk met een eigen kunstwerk.


Sport
In de Stijllessen Sport organiseer je onder andere een circus vol acrobatiek. De acts voer je zélf uit. Je zult verbaasd staan wat je in negen weken kunt leren! Organisatiekunde, talenkennis en creativiteit komen in dit project aan bod.


Leerjaar 1:

Circus
Een spetterende ‘Cirque du Soleil’ -achtige voorstelling is het doel. Je jongleert, je beoefent acrobatiek en je zet de voorstelling in elkaar. Ook het vermarkten van de voorstelling is onderdeel van dit project.


Leerjaar 2:

Olympische Spelen
De ‘Olympische Spelen’ stamt uit de tijd van de oude Grieken. Welke sporten werden er toen beoefend? En hoe zit dat nu? Je leert een aantal van deze sporten. En je organiseert zelf een mini Olympische Spelen waaraan jezelf deelneemt. Word jij de beste olympiër?



Project Sport, Voeding en Gezondheid
Een vette hap is slecht en sporten is gezond. Deze feiten zijn algemeen bekend. Maar weet je welke voeding geschikt is voor welke sporter? Hoe maak je zelf een sportdrank? Wat is de meest effectieve manier om calorieën te verbranden? En wat heb je er aan om tijdens het sporten je hartslag te meten? Met dit project vind je zelf antwoord op deze vragen.



Punchline Sport
Een project waarbij je een tijdschrift maakt en een gala voorbereidt over een onderwerp uit de Sportstijl. Het wordt een supertijdschrift. Je presenteert het tijdschrift op een speciale bijeenkomst.



Project Sportief de wereld rond
Voetbal is in Nederland volkssport nummer 1. Maar dat is niet overal zo. Je maakt kennis met sporten die in andere landen populair zijn, zoals pelota, rugby en floorball. Je leert iets over de cultuur van deze landen. Ook maak je een uitstapje naar de gehandicaptensport.
Leerjaar 3:

Je eigen Sport en Spel
Dit jaar staat het ontwikkelen van een eigen sport of spel centraal. Je onderzoekt mogelijke doelgroepen. Wie zijn de mogelijke beoefenaars? Je bent zelf verantwoordelijk voor het vermarkten van het spel, dat je aanbiedt aan medeleerlingen. Je ontwerpt kleding en materiaal en verzorgt je eigen presentatie voor de klas. Dit zijn genoeg facetten om een heel schooljaar aan te werken.
 

DeletedUser69389

Guest
Exact
In de Stijllessen Exact leer je werken vanuit de natuurwetenschap. Je zet zelf proeven op en voert deze steeds uit volgens een vast concept.


Leerjaar 1:

Meten is weten
Je leert werken vanuit de natuurwetenschappelijke denkwijze. Een proef uitvoeren en opzetten volgens een vast concept. Je leert meettechnieken, verwerkingsmethoden etc. Je sluit het project af met het opzetten, uitvoeren en presenteren van een eigen onderzoek.
Leerjaar 2:

Dorpsstraat Ons Dorp
In dit project ben je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een Dorp te kunnen bouwen. Je zoekt een geschikte locatie, je ontwerpt een huis en samen bouw je een dorp. Uiteindelijk moeten de huizen in het dorp verkocht worden.



Forensisch Onderzoek
Op het Rietveld is een docent vermoord. Van de dader ontbreekt elk spoor. Weet jij de moordenaar op te sporen?



Punchline Exact
Een project waarbij je een tijdschrift maakt over een onderwerp uit de Exactstijl. Het wordt een supertijdschrift. Je presenteert het tijdschrift op een speciale bijeenkomst.



Design en Research
In deze laatste periode ga je jezelf bezighouden met verschillende ontwerpen en onderzoeken uitvoeren. Ben jij de Designer of Researcher van de toekomst?


Leerjaar 3:

Rube Goldberg
Je maakt een machine volgens het ‘Rube-Goldberg-principe’, die in maximaal acht stappen een bekertje vult met zand. Pas zoveel mogelijk verschillende principes toe. Denk daarbij aan bewegingsenergie, zwaarte-energie (zwaartekracht), veerenergie, magnetische energie of warmte. Je maakt een verslag en het eindresultaat demonstreer je. Is het je gelukt?



Een eigen onderzoek opzetten
Met een groepje zet je een eigen onderzoek op. Het onderwerp van het onderzoek moet met twee vakken een overlap hebben. Met dit onderzoek zet je de eerste stappen op weg naar een profielwerkstuk zoals deze in de bovenbouw wordt uitgevoerd. Met behulp van PowerPoint presenteer je de resultaten.



Tijdreizen
Leef jij, net als vele anderen, met vragen rondom het doel van ons bestaan? Waarom zijn we hier op aarde en hoe is alles om me heen tot stand is gekomen? De een gelooft in de Schepping. De ander gelooft in de Big Bang (oerknaltheorie) en de evolutie van Darwin. Tijdens dit project kijk je naar de geschiedenis, het heden en toekomst van de mensheid. Hoe is de aarde (en het heelal) ontstaan. Je verdiept je in de ontwikkeling van dieren en mensen op de aarde en je kijkt naar andere planeten.

In het einde van het 1e jaar moest je een keuze maken tussen de 4 en welke je de volgende 2 jaar wilde volgen.
Dit hielp je dus alvast in de richting van de keuze van je vakkenpakket voor in de bovenbouw en met welke richting je enige affiniteiten had.



In de bovenbouw kreeg je dan zogenoemde ZAP lessen. En ook die werden stijlmodules genoemd. Hierbij kon je ook kennis maken met beroepen zoals directeur van een groot multinational of in de politiek.

Meer Info
We hebben in de eerste plaats de opdracht om te zorgen voor goed openbaar onderwijs voor jonge mensen. Daarbij gaat het om het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen, ter voorbereiding op een volwassen leven in de maatschappij. Het leerproces en de leerloopbaan van jongeren vormt hierbij de leidraad. Deze voorbereiding kunnen we niet los zien van de ons omringende samenleving.



Als vervolg op de vier Rietveld-Stijlen en de Stijllessen van het gymnasium, organiseren wij STIJL-middagen in de bovenbouw van de Mavo, Havo en Atheneum/Gymnasium. Tijdens deze middagen ga je, op basis van interesse en behoefte, dieper in op bepaalde leerstof. We bieden andere onderwerpen aan. Ook gastdocenten verzorgen de modules en zo maak je verbinding met de maatschappij.



Voorbeelden van modules zijn:


Recht
Debatteren
Fotografie
Stedenbouwkundig ontwerpen
Creatief schrijven
Lokale democratie
Verantwoord bankieren
Dans
Koken
Veldwerk



De invulling van de STIJL-middagen wordt, naast medewerkers van onze school, o.a. verzorgd door de Burgemeester en Wethouders van de gemeente Doetinchem, Hogeschool Saxion, Bax advocaten belastingkundigen, Hogeschool Iselinge, Van Weeghel, Doppenberg, Kamps Notarissen, Kramp, Rabobank.


En wat betreft het zoeken naar een vervolg studie. Wij hadden zogenoemde slb uren. Wat stond voor studieloopbaanbegeleiding. En waarbij je meerdere keren sprak met de Decaan. Ook moesten we verplicht naar een aantal open/meeloopdagen. Gingen we naar een snuffelstage van de Hogeschool van Arnhem Nijmegen. En moesten we ook naar een beroepenmarkt in een schouwburg om de hoek. Of naar een vakkenmarkt in een ROC en waar allerlei opleidingen van uit alle kanten van de samenleving voorbij kwamen. Van Docent tot politie en van Journalist tot een verpleegkunde opleiding.
Wat dat betreft zijn er scholen die dus wel hun best doen.
 
Reactiescore
770
Kusjes,
Julian

Zo'n goeie post om een beladen, uitgebreid en actueel discussie aan te gaan en dan verpest je het met dit.

1357632922602s.jpg
 

DeletedUser67609

Guest
Julian ik wil niet meer naar school man speel veel liever TW enzo
 

DeletedUser

Guest
Zo'n goeie post om een beladen, uitgebreid en actueel discussie aan te gaan en dan verpest je het met dit.

1357632922602s.jpg

Waarom reageer je dan op het meest irrelevante deel van mijn post en laat je de rest van de post links liggen?
 
Reactiescore
770
Waarom reageer je dan op het meest irrelevante deel van mijn post en laat je de rest van de post links liggen?

Dude, zet dat daar gewoon niet.
 

DeletedUser

Guest
stalov ontwijkt kusjes, deze jongen heeft een afkeur jegens affectie
 

DeletedUser

Guest
Ik ben benieuwd naar jullie kijk op het huidige onderwijssysteem, de op- of aanmerkingen op mijn voorstel, en eventuele oplossingen die jullie hebben bedacht.

Kusjes,
Julian

Wel Prima/Julian,
(ook al ben ik Belg, en ken dus weinig van het Nederlandse onderwijssysteem) ik deel uw mening.
In België zijn ze waarschijnlijk op dat vlakje al een stapje verder (bijna).
Onlangs heeft de regering een akkoord ondertekent dat binnen enkele jaren het middelbaar onderwijs hervormt zal zijn, de takken BSO, KSO, TSO en ASO zullen dan verdwijnen, en ruimte maken voor 2 jaar middelbaar onderwijs waar Algemene vakken en Technische vakken zullen verleend worden. In het derde middelbaar, op 14jarige leeftijd, zullen de leerlingen dan een keuze moeten maken tussen 5 richtingen, iets technisch, iets meer met talen en cultuur, iets met wiskunde en economie, en dan nog 2 andere.

Hoewel jij daar wel iets interessants aankaart, "vaste vakken" en "keuze vakken".
Zoiets zou inderdaad handig zijn voor de leerlingen, (zowel in België als in Nederland, als elders), leerlingen kunnen op die manier school wat "aangenamer" maken door wat vakken te kiezen waarvan ze denken of zeker van zijn dat ze deze graag zullen doen, iets wat hen interesseert of waar ze goed in zijn.
Je zegt als voorbeeld een 1/4, maar ik zou zelfs durven gaan naar 1/2 "vrije vakken".
Bv.
* vaste vakken 4 grote blokken (20uren):
- Blok1: Wiskunde/Meetkunde (5uur per week)
- Blok2: Maatschappelijke vorming (Aardrijkskunde, geschiedenis, actualiteit,...) (5uur per week)
- Blok3: Taal (waar men 1 hoofdtaal - wel in Nederland is er maar eentje dus voor jullie zou het Nederlands blijven - kan kiezen dat ze zeker zullen krijgen, Nederlands, Frans of Duits.) (5uur per week)
- Blok4: Biologie (over het menselijk lichaam en de natuur, gekoppeld met sport, mits je deze best wel kunt linken aan de theoretische delen.) (5uur per week)
* uitgebreide lijst van vrije keuze vakken waar men er 4 per semester uit moet kiezen (16uren):
- Blok5: --- (4uur per week)
- Blok6: --- (4uur per week)
- Blok7: --- (4uur per week)
- Blok8: --- (4uur per week)

Mijn idee naar de vrije keuze vakken te splitsen per semester, is zodat als je bv. na het eerste semester ondervonden hebt dat je bv. economie niet leuk vind of je had een zware buis en vind het te moeilijk, dat je in het tweede semester dit Blok kunt verwisselen voor iets anders, iets dat je misschien meer zult liggen.

De "Vaste Blokken" zouden dan fungeren als "hoofdvakken" omdat ze enige basis vormen, de "Vrije Blokken" zouden dan minder belang verkrijgen op het rapport, omdat hun doel is dat de leerlingen zichzelf ontdekken tussen de vele mogelijke richtingen.

Ik weet niet of dat beetje gelijklopend is met uw visie?
Want ik meen een gevoel van gelijkenis te hebben tussen uw visie en mijn visie, maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn... :rolleyes:
 

DeletedUser62766

Guest
Im nederland hebben we ook al profielen, dat lijkt er wel een beetje op .
Waar ik het mee eens ben is dat de manier van lesgeven totaal achterhaald is, uit een boek leren en thats it. Bij ons op school proberen ze vaak wel wat met projectjes maar vaak is dat zo slecht voorbereid dat het alsnog geen succes is.
Wat ik zelf op dit moment volg, en wat al een beetje lijkt op waar jij naartoe gaat, is technasium (http://technasium.nl).
Daar werj je al op projectgerichte basis een opdracht van een echt bedrijf uit, dat gaat vooral over (markt)onderzoek en het ontwerpen van een product voor je opdrachtgever.

Daarnaast ben ik ook van mening dter meer ICT gebruikt moet worden, maar niet op de manier zoals nu vaak gebeurt. De ICT van methodes is meestal slecht en saai, en ik denk ook niet dat het nut heeft om af en toe een computeropdrcht te doen.
Wat ik maar weinig leraren zie doen is bij het kesgeven zelf ict gebruiken, in de vorm van een presentatie, korte videos e.d.. Dan houdt je leerlingen ook wel meer geinteresseerd, en daag je meer uit om zelfverder te zoeken.
 

DeletedUser

Guest
Im nederland hebben we ook al profielen, dat lijkt er wel een beetje op .
Waar ik het mee eens ben is dat de manier van lesgeven totaal achterhaald is, uit een boek leren en thats it. Bij ons op school proberen ze vaak wel wat met projectjes maar vaak is dat zo slecht voorbereid dat het alsnog geen succes is.
Wat ik zelf op dit moment volg, en wat al een beetje lijkt op waar jij naartoe gaat, is technasium (http://technasium.nl).
Daar werj je al op projectgerichte basis een opdracht van een echt bedrijf uit, dat gaat vooral over (markt)onderzoek en het ontwerpen van een product voor je opdrachtgever.

Daarnaast ben ik ook van mening dter meer ICT gebruikt moet worden, maar niet op de manier zoals nu vaak gebeurt. De ICT van methodes is meestal slecht en saai, en ik denk ook niet dat het nut heeft om af en toe een computeropdrcht te doen.
Wat ik maar weinig leraren zie doen is bij het kesgeven zelf ict gebruiken, in de vorm van een presentatie, korte videos e.d.. Dan houdt je leerlingen ook wel meer geinteresseerd, en daag je meer uit om zelfverder te zoeken.

Ik ken het met die projecten, zeggen ze dat alles goed is voorbereid en dat kom je midden in het project erachter dat er van alles mist..

Het grote probleem is dat veel leraren niet verder komen op ICT gebied dan hun Excel bestandje openen om te kijken of iedereen aanwezig is. Om maar een voorbeeld te noemen had ik paar jaar geleden les van iemand die een snelcursus websites schrijven heeft gehad, je raad het waarschijnlijk al dat het ronduit bagger was..

Ik ben het ook mee eens wat Prima zei dat de middelbare school een motiverende rol moet spelen, en om te beginnen is het een goed plan om alle leraren beter op te leiden in het vak dat ze les geven. Als de leraar zelf weet waar hij het over heeft zal de rest ook geïnteresseerd naar hem/haar luisteren.
 

DeletedUser

Guest
Exact
In de Stijllessen Exact leer je werken vanuit de natuurwetenschap. Je zet zelf proeven op en voert deze steeds uit volgens een vast concept.


Leerjaar 1:

Meten is weten
Je leert werken vanuit de natuurwetenschappelijke denkwijze. Een proef uitvoeren en opzetten volgens een vast concept. Je leert meettechnieken, verwerkingsmethoden etc. Je sluit het project af met het opzetten, uitvoeren en presenteren van een eigen onderzoek.
Leerjaar 2:

Dorpsstraat Ons Dorp
In dit project ben je bezig met alle werkzaamheden die nodig zijn om een Dorp te kunnen bouwen. Je zoekt een geschikte locatie, je ontwerpt een huis en samen bouw je een dorp. Uiteindelijk moeten de huizen in het dorp verkocht worden.



Forensisch Onderzoek
Op het Rietveld is een docent vermoord. Van de dader ontbreekt elk spoor. Weet jij de moordenaar op te sporen?



Punchline Exact
Een project waarbij je een tijdschrift maakt over een onderwerp uit de Exactstijl. Het wordt een supertijdschrift. Je presenteert het tijdschrift op een speciale bijeenkomst.



Design en Research
In deze laatste periode ga je jezelf bezighouden met verschillende ontwerpen en onderzoeken uitvoeren. Ben jij de Designer of Researcher van de toekomst?


Leerjaar 3:

Rube Goldberg
Je maakt een machine volgens het ‘Rube-Goldberg-principe’, die in maximaal acht stappen een bekertje vult met zand. Pas zoveel mogelijk verschillende principes toe. Denk daarbij aan bewegingsenergie, zwaarte-energie (zwaartekracht), veerenergie, magnetische energie of warmte. Je maakt een verslag en het eindresultaat demonstreer je. Is het je gelukt?



Een eigen onderzoek opzetten
Met een groepje zet je een eigen onderzoek op. Het onderwerp van het onderzoek moet met twee vakken een overlap hebben. Met dit onderzoek zet je de eerste stappen op weg naar een profielwerkstuk zoals deze in de bovenbouw wordt uitgevoerd. Met behulp van PowerPoint presenteer je de resultaten.



Tijdreizen
Leef jij, net als vele anderen, met vragen rondom het doel van ons bestaan? Waarom zijn we hier op aarde en hoe is alles om me heen tot stand is gekomen? De een gelooft in de Schepping. De ander gelooft in de Big Bang (oerknaltheorie) en de evolutie van Darwin. Tijdens dit project kijk je naar de geschiedenis, het heden en toekomst van de mensheid. Hoe is de aarde (en het heelal) ontstaan. Je verdiept je in de ontwikkeling van dieren en mensen op de aarde en je kijkt naar andere planeten.

In het einde van het 1e jaar moest je een keuze maken tussen de 4 en welke je de volgende 2 jaar wilde volgen.
Dit hielp je dus alvast in de richting van de keuze van je vakkenpakket voor in de bovenbouw en met welke richting je enige affiniteiten had.



In de bovenbouw kreeg je dan zogenoemde ZAP lessen. En ook die werden stijlmodules genoemd. Hierbij kon je ook kennis maken met beroepen zoals directeur van een groot multinational of in de politiek.

Meer Info
We hebben in de eerste plaats de opdracht om te zorgen voor goed openbaar onderwijs voor jonge mensen. Daarbij gaat het om het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen, ter voorbereiding op een volwassen leven in de maatschappij. Het leerproces en de leerloopbaan van jongeren vormt hierbij de leidraad. Deze voorbereiding kunnen we niet los zien van de ons omringende samenleving.



Als vervolg op de vier Rietveld-Stijlen en de Stijllessen van het gymnasium, organiseren wij STIJL-middagen in de bovenbouw van de Mavo, Havo en Atheneum/Gymnasium. Tijdens deze middagen ga je, op basis van interesse en behoefte, dieper in op bepaalde leerstof. We bieden andere onderwerpen aan. Ook gastdocenten verzorgen de modules en zo maak je verbinding met de maatschappij.



Voorbeelden van modules zijn:


Recht
Debatteren
Fotografie
Stedenbouwkundig ontwerpen
Creatief schrijven
Lokale democratie
Verantwoord bankieren
Dans
Koken
Veldwerk



De invulling van de STIJL-middagen wordt, naast medewerkers van onze school, o.a. verzorgd door de Burgemeester en Wethouders van de gemeente Doetinchem, Hogeschool Saxion, Bax advocaten belastingkundigen, Hogeschool Iselinge, Van Weeghel, Doppenberg, Kamps Notarissen, Kramp, Rabobank.


En wat betreft het zoeken naar een vervolg studie. Wij hadden zogenoemde slb uren. Wat stond voor studieloopbaanbegeleiding. En waarbij je meerdere keren sprak met de Decaan. Ook moesten we verplicht naar een aantal open/meeloopdagen. Gingen we naar een snuffelstage van de Hogeschool van Arnhem Nijmegen. En moesten we ook naar een beroepenmarkt in een schouwburg om de hoek. Of naar een vakkenmarkt in een ROC en waar allerlei opleidingen van uit alle kanten van de samenleving voorbij kwamen. Van Docent tot politie en van Journalist tot een verpleegkunde opleiding.
Wat dat betreft zijn er scholen die dus wel hun best doen.

Hmm, het is wel duidelijk dat jouw school dat vele malen beter heeft aangepakt dan mijn school. Hebben jij en je oud klasgenoten er ook veel aan gehad?

AngelinoLoveYa, dat volgt inderdaad mijn 'visie' wel. Ik probeer niet al teveel naar de precieze invulling en uitvoering van de vakken te kijken, want ik zie daar talloze mogelijkheden, die verder onderzocht kunnen worden.
 

DeletedUser

Guest
Prima, de profielen en algemene methoden van schoolbeleid voldoen eigenlijk meerendeels al aan je openingspost :S
We hebben de profielen vaste vakken voor ieder profiel (wiskunde, nederlands, gym en engels), keuzevakken vast aan het onderdeel zoals geschiedenis, natuurkunde, biologie en frans, en dan verder ook nog eens de vrije keuzevakken waar je er een paar uit kunt kiezen, zoals muziek, aardrijkskunde, scheikunde, extra gym, duits o.i.d.
De vrije vakken zijn alleen wel gebonden aan het profiel.
Verder moet je bij elk vak minimaal 1 groot project maken voordat je afstudeert, en verder worden er op de HAVO in ieder geval ook genoeg kleinere projectjes gegeven.

Ik vind dit alsnog geen goed systeem als ik eerlijk ben.
Waarom kan je niet gewoon kiezen uit een lijst met alle vakken, maar dan wel een pakket met algemene vakken (Nederlands, wiskunde, Engels en Gym) Organisatorisch gezien is dit gewoon mogelijk. En op deze manier kan de student gewoon kiezen welke vakken hij gaat volgen. Je moet er minimaal 4 vakken bij kiezen, maar er is geen maximum.
Ja, de leerlingen zullen wat zelfstandiger moeten zijn vanwege dat ze niet altijd meer in de klas zitten, maar op de hoge school gebeurt dit ook zo vaak. Zoveel zelfstandigheid is het uberhaupt ook niet en kan best worden verwacht van een 14 jarige.

Verder zou ik ook echt dolgraag een voorlichting willen zien op elk vak. Wat houd dat vak in? Wat gaan we doen als we het kiezen? Wat kan ik er in de toekomst mee doen?
Want later zal je erachter komen dat je profiel toch wel bepaald welke toekomst je neemt. Ik kan zelf simpelweg geen natuurkundige studies meer doen omdat ik dat niet in mijn vakkenpakket had, dus de deur is gelijk gesloten. Maar ik ben helemaal niet zo slecht in natuurkunde, ik had gewoon moeten kiezen voor dat of geschiedenis. Ik moest die deur dus al sluiten voor mezelf, en dat vind ik erg jammer. Dat is beide schuld aan het gebrek van voorlichting en het profielen-systeem.

Ik had zelf op de middelbare 1 docent dat zogenaamde "masterclasses" organiseerde. Hij haalde een onderwerp aan in de les, en nadat hij de toetsstof ervan had uitgelegd, stelde hij voor dat, als je meer wou weten, je terug kon komen op de vrijdagmiddag (wanneer wij vroeg klaar waren) en dat hij dan meer zou vertellen en discussiëren over het onderwerp.
Verrassend genoeg kwamen er 20 van de 30 leerlingen die het vak volgden. Een behoorlijk hoog percentage.
Ik denk dat dit soort dingen erg handig zijn om ook op de middelbare school gewoon te doen.

Verder moet ik ook zeggen dat het hoge studenten uitvalspercentage ook komt omdat de middelbare school gewoon zo ongelooooflijk makkelijk is.
Ik zit nu zelf 1 jaar op het HBO, en alle toetsen zijn intenser dan het nationaal eindexamen op de HAVO. Je moet ineens gaan verantwoorden waarom je iets doet, terwijl dit nog nooit is aangeraakt op het middelbaar onderwijs. Je dacht dat je eindproject lang was op de middelbare school? Dat stuk van 40-50 pagina's lang waar je een jaar voor kreeg?
Oh, maar nu mag je die elke 3 maanden maken van 80+ pagina's en een eindessay van 150+ op het einde van het jaar.
Moet je 20 pagina's leren voor je toets geschiedenis?
Heb dan veel plezier met dit boek van ruim 300 pagina's.
Oh, en elke periode moet je 6 boeken van dat volume lezen, resulterend in +/- 30 pagina's lezen per dag. Lees je het niet? Veel plezier met het maken van de toets dan.

Nu kan je best zeggen dat het niet zo rampzalig is om eens wat over te slaan en gewoon de kernpunten op gaat zoeken of, als de leraar dit aanbied, gewoon alles uit de les proberen te halen. Maar het niveau is zeker stukken hoger dan elke willekeurige opdracht die je op de middelbare school hebt gekregen.

Verder kan ik zelf zeggen dat ik van studie ben gewisseld. Van de LerarenOpleiding Maatschappijleer naar Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Ik zat er niet zover naast qua keuze, maar dit soort dingen gebeuren nou eenmaal.
Ik heb goede voorlichting gekregen over wat mij te wachten stond op de lerarenopleiding, maar toch moest ik het zelf ervaren om erachter te komen dat het toch niet mijn beroep was. Ik ben meer een persoon voor 1 op 1 dan voor groepsverbanden, omdat je dan gewoon veel verder op iets in kunt gaan.
Veel studenten hebben echt hetzelfde als mij gehad.
 

DeletedUser

Guest
Prima, de profielen en algemene methoden van schoolbeleid voldoen eigenlijk meerendeels al aan je openingspost :S
We hebben de profielen vaste vakken voor ieder profiel (wiskunde, nederlands, gym en engels), keuzevakken vast aan het onderdeel zoals geschiedenis, natuurkunde, biologie en frans, en dan verder ook nog eens de vrije keuzevakken waar je er een paar uit kunt kiezen, zoals muziek, aardrijkskunde, scheikunde, extra gym, duits o.i.d.
De vrije vakken zijn alleen wel gebonden aan het profiel.
Verder moet je bij elk vak minimaal 1 groot project maken voordat je afstudeert, en verder worden er op de HAVO in ieder geval ook genoeg kleinere projectjes gegeven.

Ik vind dit alsnog geen goed systeem als ik eerlijk ben.
Waarom kan je niet gewoon kiezen uit een lijst met alle vakken, maar dan wel een pakket met algemene vakken (Nederlands, wiskunde, Engels en Gym) Organisatorisch gezien is dit gewoon mogelijk. En op deze manier kan de student gewoon kiezen welke vakken hij gaat volgen. Je moet er minimaal 4 vakken bij kiezen, maar er is geen maximum.
Ja, de leerlingen zullen wat zelfstandiger moeten zijn vanwege dat ze niet altijd meer in de klas zitten, maar op de hoge school gebeurt dit ook zo vaak. Zoveel zelfstandigheid is het uberhaupt ook niet en kan best worden verwacht van een 14 jarige.

Verder zou ik ook echt dolgraag een voorlichting willen zien op elk vak. Wat houd dat vak in? Wat gaan we doen als we het kiezen? Wat kan ik er in de toekomst mee doen?
Want later zal je erachter komen dat je profiel toch wel bepaald welke toekomst je neemt. Ik kan zelf simpelweg geen natuurkundige studies meer doen omdat ik dat niet in mijn vakkenpakket had, dus de deur is gelijk gesloten. Maar ik ben helemaal niet zo slecht in natuurkunde, ik had gewoon moeten kiezen voor dat of geschiedenis. Ik moest die deur dus al sluiten voor mezelf, en dat vind ik erg jammer. Dat is beide schuld aan het gebrek van voorlichting en het profielen-systeem.

Ik had zelf op de middelbare 1 docent dat zogenaamde "masterclasses" organiseerde. Hij haalde een onderwerp aan in de les, en nadat hij de toetsstof ervan had uitgelegd, stelde hij voor dat, als je meer wou weten, je terug kon komen op de vrijdagmiddag (wanneer wij vroeg klaar waren) en dat hij dan meer zou vertellen en discussiëren over het onderwerp.
Verrassend genoeg kwamen er 20 van de 30 leerlingen die het vak volgden. Een behoorlijk hoog percentage.
Ik denk dat dit soort dingen erg handig zijn om ook op de middelbare school gewoon te doen.

Verder moet ik ook zeggen dat het hoge studenten uitvalspercentage ook komt omdat de middelbare school gewoon zo ongelooooflijk makkelijk is.
Ik zit nu zelf 1 jaar op het HBO, en alle toetsen zijn intenser dan het nationaal eindexamen op de HAVO. Je moet ineens gaan verantwoorden waarom je iets doet, terwijl dit nog nooit is aangeraakt op het middelbaar onderwijs. Je dacht dat je eindproject lang was op de middelbare school? Dat stuk van 40-50 pagina's lang waar je een jaar voor kreeg?
Oh, maar nu mag je die elke 3 maanden maken van 80+ pagina's en een eindessay van 150+ op het einde van het jaar.
Moet je 20 pagina's leren voor je toets geschiedenis?
Heb dan veel plezier met dit boek van ruim 300 pagina's.
Oh, en elke periode moet je 6 boeken van dat volume lezen, resulterend in +/- 30 pagina's lezen per dag. Lees je het niet? Veel plezier met het maken van de toets dan.

Nu kan je best zeggen dat het niet zo rampzalig is om eens wat over te slaan en gewoon de kernpunten op gaat zoeken of, als de leraar dit aanbied, gewoon alles uit de les proberen te halen. Maar het niveau is zeker stukken hoger dan elke willekeurige opdracht die je op de middelbare school hebt gekregen.

Verder kan ik zelf zeggen dat ik van studie ben gewisseld. Van de LerarenOpleiding Maatschappijleer naar Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. Ik zat er niet zover naast qua keuze, maar dit soort dingen gebeuren nou eenmaal.
Ik heb goede voorlichting gekregen over wat mij te wachten stond op de lerarenopleiding, maar toch moest ik het zelf ervaren om erachter te komen dat het toch niet mijn beroep was. Ik ben meer een persoon voor 1 op 1 dan voor groepsverbanden, omdat je dan gewoon veel verder op iets in kunt gaan.
Veel studenten hebben echt hetzelfde als mij gehad.

Ik heb het niet over de vakken die nu worden gegeven. Het profielensysteem zorgt er enkel voor dat er een aantal vakken (die je waarschijnlijk minder liggen) niet meer hoeft te volgen. Het gaat niet dieper in op specifieke vakken die wel als vervolgstudie aangeboden worden. Denk aan journalistiek, psychologie, management, marketing, rechten, communicatie. Zoek een site waar alle vervolgstudies genoemd staan en oordeel zelf of er op de middelbare school voldoende aandacht is besteed aan de voorlichting/toelichting van deze studie (en het uiteindelijke werkveld).
Nu word je volgegooid met basiskennis (ongeacht welk profiel) en nadat je je diploma hebt behaald, moet je maar uitzoeken welke kant je op wilt. En nee, open dagen, overleg met een decaan en een kort praatje over de studie vind ik niet voldoende. Ik vind dat de middelbare scholen ervoor moeten zorgen dat scholieren geïnteresseerd raken in bepaalde richtingen en hier veelvuldig aandacht aan moeten besteden. Dat is dus de motiverende rol van de scholen, waarvan ik vind dat de middelbare scholen voornamelijk voor moeten dienen.

Het andere punt dat je aanhaalt, vind ik ook interessant. Ik heb namelijk zelf ook mijn eerste jaar afgerond van mijn hbo-studie, maar vond het echt niet moeilijker dan de HAVO. De moeilijkheidsgraad is natuurlijk per studie verschillend, maar ik denk dat het voornamelijk met zelfdiscipline te maken heeft of een student het wel haalt of niet. Je wordt niet verplicht om naar colleges te gaan (wat ik overigens goed vind), dus daar maken behoorlijk wat studenten gebruik van. Bij mij op school (Hogeschool voor de Kunsten, Kunst & Economie) is in het eerste jaar ook ongeveer 35-40% afgevallen. Een deel daarvan inderdaad, omdat het voor sommigen te moeilijk was of ze er gewoon te weinig voor wilden doen, maar het overgrote deel puur omdat ze een verkeerd beeld hadden van de studie en ze eigenlijk de organisatorische kant van de kunst helemaal niet zo interessant vinden, zoals ze van te voren dachten. Dat is voor mij wel een bewijsstuk dat er in de overgang van de middelbare school naar het hogere onderwijs iets niet helemaal goed gaat.
 

DeletedUser

Guest
Im nederland hebben we ook al profielen, dat lijkt er wel een beetje op .
Waar ik het mee eens ben is dat de manier van lesgeven totaal achterhaald is, uit een boek leren en thats it. Bij ons op school proberen ze vaak wel wat met projectjes maar vaak is dat zo slecht voorbereid dat het alsnog geen succes is.
Wat ik zelf op dit moment volg, en wat al een beetje lijkt op waar jij naartoe gaat, is technasium (http://technasium.nl).
Daar werj je al op projectgerichte basis een opdracht van een echt bedrijf uit, dat gaat vooral over (markt)onderzoek en het ontwerpen van een product voor je opdrachtgever.

Daarnaast ben ik ook van mening dter meer ICT gebruikt moet worden, maar niet op de manier zoals nu vaak gebeurt. De ICT van methodes is meestal slecht en saai, en ik denk ook niet dat het nut heeft om af en toe een computeropdrcht te doen.
Wat ik maar weinig leraren zie doen is bij het kesgeven zelf ict gebruiken, in de vorm van een presentatie, korte videos e.d.. Dan houdt je leerlingen ook wel meer geinteresseerd, en daag je meer uit om zelfverder te zoeken.

Ik deel in grote lijn je mening,
maar een afschaffing van de boeken vind ik eerlijk gezegd spijtig en negatief, in die zin:
"Een leerling/student zou over twee boeken moeten beschikken, een boek waarin de theorie geschreven staat, maar dat de werkbundels op een tablad/notebook staan."
Een leerling/student zou na zijn jaar of opleiding dat boek, als het in een aanvaardbare staat is, terug kunnen geven aan de school en zo een deel van het betaalde geld terug te kunnen krijgen. Ouders met veel kinderen en minder geld zouden dan zo'n "tweedehands" boek kunnen kopen. Mits er toch niet wordt geschreven in die boeken, en ze in een aanvaardbare staat zijn, kun je ze perfect hergebruiken.

We hebben een boek en een tablad/notebook.
Wat de leraar doet met zijn les is zijn verantwoordelijkheid, en ik vind ook dat de beste manier is om een open les te geven.
Gebruik van geluidsmateriaal, beeldmateriaal, voorwerpen, open discussies, ruim gebruik van het bord, PowerPoint,...

Gewoon maar filmpjes gebruiken, of dergelijke blijft in mijn ogen "saai". Een les moet "open" zijn, een vrije interactie tussen leerkracht en leerling, de ideeën en meningen de vrije loop doen gaan (uiteraard mogen deze wel niet van de les afwijken of deze belemmeren).
Als leerlingen het gevoel krijgen dat ze niet gewoon "toeschouwer" zijn, maar een deel van de les zelve, zullen ze veel beter meewerken.

Laat leerlingen op het einde van het semester of schooljaar een project maken over de gekregen lessen, waarbij ze op het einde feedback geven, wat ze goed vonden, wat beter kon, etc...

Dus ik denk niet dat er veel moet veranderd worden aan het materiaal zelve, maar de manier waarop.
Leerkrachten geven immers nog veel te vaak een "gesloten" les, ik vertel - jij luistert.
 

DeletedUser

Guest
Ik heb de HAVO afgemaakt met Profiel Economie en Maatschappij, keuzevak Aardrijkskunde. Heb gemiddeld meer dan een 7 op mijn eindlijst dus ik ga nog twee jaar VWO doen en dan een Universitaire opleiding volgen. Welke zou ik niet weten.
 

DeletedUser

Guest
Ik heb de HAVO afgemaakt met Profiel Economie en Maatschappij, keuzevak Aardrijkskunde. Heb gemiddeld meer dan een 7 op mijn eindlijst dus ik ga nog twee jaar VWO doen en dan een Universitaire opleiding volgen. Welke zou ik niet weten.

Hoe vind jij het huidige onderwijssysteem op dit gebied, en wat doet jouw school eraan om ervoor te zorgen dat de scholieren de juiste studiekeuze maken?
 

DeletedUser

Guest
Ik heb een betrekkelijk slechte school gehad. In de derde van de havo(in de tweede van de mavo, vierde van vwo) maak je een profielkeuze. Er zijn vier keuzes, cultuur en maatschappij, economie en maatschappij, natuur en gezondheid en natuur en techniek. Cultuur en maatschappij is gericht op kunst, literatuur, geschiedenis en taalkundige opleidingen. Economie en maatschappij is gericht op uiteraard economie, wiskunde A en praktische wetenschap. Natuur en gezondheid is gericht op biologie en scheikunde. Natuur en techniek is gericht op exacte wetenschappen en met name Wiskunde B en Natuurkunde.

Ik koos voor economie en maatschappij vanwege mijn wiskunde handicap. Ik vind dit systeem heel aardig maar het biedt totaal geen gelijke kansen; Mensen met cultuur en maatschappij komen zonder minstens twee vreemde talen echt nergens en tot voor kort hoefde je bij dit profiel geen wiskunde te kiezen. Mijn school heeft ons nooit sterk ingelicht en liet ons onverhoopt kiezen ineens. Blij dat ik toch nog de juiste keuze heb gemaakt. Qua vervolgopleiding is er ook betrekkelijk weinig inlichting geweest. Ik was het hele jaar al van plan vwo te doen dus ik heb me er ook niet mee beziggehouden.
 
Bovenaan