Nieuwe update: ''The Watchtower''

Deleted User - 24028

Guest
haha :) Irritant he zo iemand die zigzelf heel de tijd herhaalt zonder moeite te doen / te onderbouwen. Weet je ook eens hoe dat voelt...
 

Deleted User - 24028

Guest
Het enige dat ik lees is dat er volgens jou massas goede tactieken bij komen maar je er geen kan opnoemen... Discussies voeren zonder je mening te staven, begin er dan niet aan he joh !
 

Deleted User - 24028

Guest
Er staat nergens een deftige tactiek die er bij komt waar ik niet op geantwoord heb :)
 

Deleted User - 24028

Guest
Als ik er op geantwoord heb wilt dat zeggen dat ik het niet zie onder een deftige tactiek en onderbouw ik waarom. Dus dat maakt idd dat het geen deftige tactiek is wat mij betreft.
 

Deleted User - 24028

Guest
Ik ben duidelijk niet de enige die het niet met je eens is he vriend. En waar wij wel een onderbouwing hebben heb jij er geen. Dus geef er 1 of stop met iedereen te irriteren door je mening ongefundeerd elke keer te herhalen wanneer iemand het niet met je eens is.
 

Deleted User - 24028

Guest
Quote me 1 post in dit topic waar ik mijn mening geef en deze niet staaf / onderbouw ?

Verder mag je denken wat je wilt, ik ben helemaal niet puur tegen het gebouw, meermaals heb ik gezegd dat ik benieuwd ben maar vrees voor bepaalde zaken. En die zaken hebben niks met scripts te maken, dat jij dit meermaals aanhaalt terwijl het hier niks mee te maken heeft zegt alleen maar dat je geen andere geldige argumenten hebt.

Dus ik zal nog eens samenvatten, dit gebouw haalt tactieken uit het spel die al voor zeer lange tijd ingeburgerd zijn bij oud spelers en de paar nieuwe tactieken die het in het spel brengt zijn vrij zwak omdat de aanvaller te veel benadeeld wordt indien er goed gebruik wordt gemaakt van het gebouw. (ja speculatie, we zullen het zien)

Als jij je mening wilt geven zonder die te onderbouwen prima, maar dan doe je dat 1 keer en niet elke keer als iemand anders zijn mening post en al zeker niet wanneer die persoon hem wel onderbouwt. We kennen jou mening, jij wilt ze niet onderbouwen, dus je hebt in deze discussie niks nuttigs meer bij te brengen. PUNT.
 
Reactiescore
1.139
Quote me 1 post in dit topic waar ik mijn mening geef en deze niet staaf / onderbouw ?

Astu
Dus ik zal nog eens samenvatten, dit gebouw haalt tactieken uit het spel die al voor zeer lange tijd ingeburgerd zijn bij oud spelers en de paar nieuwe tactieken die het in het spel brengt zijn vrij zwak omdat de aanvaller te veel benadeeld wordt indien er goed gebruik wordt gemaakt van het gebouw. (ja speculatie, we zullen het zien)

Als jij je mening wilt geven zonder die te onderbouwen prima, maar dan doe je dat 1 keer en niet elke keer als iemand anders zijn mening post en al zeker niet wanneer die persoon hem wel onderbouwt. We kennen jou mening, jij wilt ze niet onderbouwen, dus je hebt in deze discussie niks nuttigs meer bij te brengen. PUNT.

Ik heb mijn mening onderbouwt jij bent het er niet mee eens zoals met bijna alles wat niet overeenkomt met jouw visie en dus erken jij het niet. Dit is een probleem wat jij heel vaak hebt wat het praktisch onmogelijk maakt een fatsoenlijke discussie met je te voeren.
7:24 tot 8:12 dat dus ;)

Kort voor de andere die het met je eens zijn zal ik nog is herhalen waarom ik vind dat er veel tactieken bij gekomen zijn of dat de tactieken beter zijn dan hoe ze waren.

Welke oude tactieken woorden voornamelijk geraakt door dit gebouw.
Ten eerste de massa's aanvallen spammen veelal met scripts maar hoe doet er eigenlijk weinig toe maar wat iig de realiteit is is dat er de laatste tijd veel scripts in omloop waren waardoor er enorme hoeveelheden fakes en aanvallen op een heel hoog tempo uit geknald werden.
Dit had als gevolg dat deffen teveel tijd of motivatie vroeg voor velen.
Deze toren lost dit perfect op in mijn ogen uiteraard is het nog altijd erg situatie afhankelijk maar in veel gevallen kun je nog steeds een aanzienlijk voordeel behalen door in een vroeg stadium die fakes te sturen waardoor ze niet weten waar ze de massa kunnen verwachten maar kunnen ze bij aankomst al wel zien wat de fakes zullen zijn waardoor het deffe zelf een stuk minder intensieve klus zal zijn wat dus betekent dat er minder snel spelers zullen stoppen door tijd of motivatie gebrek in mijn ogen een goede zaak.
Een andere tactiek die door dit gebouw ontnomen word is het sturen in de nb of op momenten dat je denk dat de ander ofline is. Dit werkt ook nog altijd want je verkort de reactie tijd nog altijd en als ze aankomen voor hij online is werkt het nog precies het zelfde. Echter zodra die gene online komt kan hij snel zien wat de edels zijn en dus sneller deffe.
Persoonlijk had dit van mij niet perse er in gehoeven maar ik denk dat het het spel wel eerlijker maakt in de zin van dat niet online zijn geweest je een minder grote achterstand geeft in het daar op volgende gevecht en het dus een gelijkere strijd word. :)

Nieuwe tacktieken die er bij komen.
Zoals al eerder gezegd ik ga niet met al mijn ideeën tot in de detail te koop lopen aangezien de tactieken in veel gevallen juist gebaseerd zijn op het misleiden van je tegenstander iets wat lastig is als je het eerst uitgebreid gaat staan lopen uitleggen op het af :)
Maar omdat deze toren en deze tactieken extreem situatie afhankelijk zijn en er eigenlijk ook niet 1 vaste richtlijn is voor dat is de tactiek die je altijd kunt gebruiken of die je altijd zo moet uitvoeren kan ik wel een aantal dingen aankaarten waar mee je kunt spelen ondanks dat dit ook al eerder genoemd is.
Erg belangrijk is hoe stam cluster zijn opgebouwd zo kun je hier bepaalde gebieden in kaart brengen van af waar je aanvallen gesignaleerd gaan worden door torens.
Deze gebieden kun je gebruiken om valse informatie te laten door komen naar de tegenstander en ook om te vermeiden dat je hier door heen loopt met de juiste informatie.
Ook al genoemd is het feit dat deze toren troepen op grote van het aantal eenheden indeelt en niet op het aantal boerderijplekken dit bied erg veel mogelijkheden zo kun je bijvoorbeeld een gesplitte trein op een normale trein laten lijken en andersom.
Maar niet alleen voor treinen ook voor fakes zijn hier mogelijkheden om de boel te misleiden al is dit wel minder gunstig voor de aanvaller in verhouding tot hoe het eerst was. Echter krijg je nu als aanvaller zeker tegen minder ervaren spelers wel het voordeel dat je door valse toepaantallen te sturen het verrassingseffect kunt creëren :)

De grootste verandering is dus dat de aanvaller nu ook moet nadenken bij het sturen van aanvallen inplaats van puur de teller omhoog te tikken.
 

DeletedUser74396

Guest
Voor ik verder in ga op jouw post (die maar half z'n gat klopt) wil ik eerst een vraag stellen:
Volgens de info zou de watchtower ALLE aanvallen die passeren aangeven.
Hoe gaat dat er dan exact uitzien?
Welke van volgende zaken zijn zichtbaar en vooral: kan je ook bevelen zien die toevallig passeren en niet op jou gericht zijn?
- looptijden
- doelwit
- herkomst

Als buurtgenoten kunnen zien of er aanvallen passeren en op wie die aanvallen lopen, dan zou dat namelijk zowel voor de aanvaller als de verdediger zeer gevaarlijk zijn.
Alles in het voordeel van die 3e partij die zonder aan te vallen of te verdedigen mee info krijgt.
Ik hoop dus dat dit niet het geval is.

anyway hier moest ik nu gewoon echt op reageren...
De grootste verandering is dus dat de aanvaller nu ook moet nadenken bij het sturen van aanvallen inplaats van puur de teller omhoog te tikken.
Ik ben zeer blij dat je eindelijk door hebt hoe een offensief eigenlijk in zijn gang gaat. Je vergeet echter dat bijna elke topper van de laatste pakweg 50 werelden op die manier zijn dorpen reeds veroverd.

Eerst en vooral: doelloos extreme hopen met fakes sturen om de tegenstander te overweldigen is swso al geen echte tactiek in mijn ogen. Dit een tactiek noemen toont al aan waar jouw grenzen liggen.
Elke deffer met een klein beetje tijd en verstand kan namelijk (zeker met behulp van al die fake-filters ed) fakes er enorm gemakkelijk uitfilteren. Zeker wanneer die gewoon blind worden verstuurd zonder doel.
Wat jij zegt over de motivatie geld enkel voor spelers die geen idee hebben van wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn.
Trouwens was de enige belangrijke reden voor 'massaal fakes spammen' niet dat de browser daardoor gaat beginnen laggen wat het deffen moeilijker maakt met een variabele lagg?
Dat is en blijft toch de enige reden die ik kan zien waarom je zoveel van je account zou willen vrijgeven als aanvaller zonder deftig doel (wat een counter moeilijker te deffen maakt).
 

Deleted User - 24028

Guest

Hoezo is die niet onderbouwd ? :

1. Onderstaande quotes geven duidelijk aan welke er weg vallen:
eruit:
fakes --> makkelijker te zien en kan eerder beginnen met def te schuiven naar plekken waar clears komen
split treinen --> makkelijker te zien wanneer een trein gesplit is dus als je moet snipen weet je dat je meerdere troepen nodig gaat hebben
Nachtblitzen --> groot deel van het verrassings effect van een nachtblitz verdwijnt omdat je zult zien waar de clears zijn en waar de fakes, ook kunnen fake edeltreinen nu gespot worden

Wat verdwijnt er:
- mits strategisch plaatsen van torens worden alle aanvallen van ver weg nutteloos en valt daarmee het hele concept "stammassa"
- snelle aanvallen (blitz) met edels van dichtbij worden zeer makkelijk opgelost aangezien je kan zien waar je moet snipen, met hoe veel etc etc
- het faken van verschillende targets wordt zeer moeilijk, de kans dat er ineens ergens een toren staat waar je niet had verwacht en daarmee de targets verraad is altijd aanwezig
- ...

Defensief mocht er echt wel iets komen om het wat makkelijker te maken, maar dit is behoorlijk overpowered gebaseerd op wat ik nu lees en de mogelijkheden die ik zie.

2. Onderstaande quote is waar ik een poging van een voorstander die beweert dat er extra tactieken zijn weerleg:
1 & 2 zijn beiden puntje waar je rekening moet houden met:
- je moet eerst de torens weten staan
- er mag geen extra toren worden gebouwd om toch info te krijgen terwijl de aanvallen lopen (denk aan long range)

Het 3de puntje is een leuke strategie, maar opnieuw enkel 1 die werkt als er geen gebruik wordt gemaakt van tactische cf's met torens in.

3. In de post die ik nu quote zeg je zelf welke tactieken er weg vallen (= je bent het eens dat er weg vallen) en voor deze post (en in deze ook niet echt denderend) heb je nooit je mening onderbouwd en dus nooit een tactiek gegeven die er echt nuttig bij komt.

Er stond in die quote die je plaatste dan ook nog eens "samenvatting".. een samenvatting is geen samenvatting als je het terug volledig schrijft he, dus logisch dat ik de vele tekst (onderbouwing) er daar af laat. Dus als dat het beste is wat jij kan vinden waar ik mezelf niet onderbouw, dan kunnen we concluderen dat ik altijd mijn mening onderbouw in een discussie topic.

Ik heb mijn mening onderbouwt jij bent het er niet mee eens zoals met bijna alles wat niet overeenkomt met jouw visie en dus erken jij het niet. Dit is een probleem wat jij heel vaak hebt wat het praktisch onmogelijk maakt een fatsoenlijke discussie met je te voeren.
7:24 tot 8:12 dat dus ;)
De bedoeling van een discussie is de andere partij overtuigen van jou mening. Het is niet meer dan normaal dat ik mijn mening niet voor zwakke redenen ga aanpassen, net zoals jullie dat niet doen. Dus waar je mij van beschuldigt ben je even goed zelf "schuldig" aan, of heb jij je mening aangepast na mijn meermaals duidelijk onderbouwde posts dan ? Dit werkt in 2 richtingen en kan je in een discussie nooit 1 partij van beschuldigen.

En als je dan toch 1 partij wilt beschuldigen, dan is het toch wel de partij die er niet in slaagt om zichzelf te onderbouwen of de onderbouwing van de tegenpartij onderuit te halen. In dit voorbeeld jij / de voorstanders van het gebouw dus ;) Want nee jij hebt je mening helemaal nooit onderbouwt, en al zeker niet met een deftige uitspraak die niet door mij (of een ander) weerlegt is.

Ik heb niks tegen je, in tegendeel, maar ik kan er niet tegen dat ik je naam hier op elke pagina zie waar je jezelf gewoon herhaalt en nooit iets nieuws aanbrengt om het te onderbouwen. Dat is geen discussie, dat is je mening roepen in de hoop dat iemand het beu wordt en je gelijk geeft om van je gezaag af te zijn. Zo hoort een discussie niet te gaan !
 

Deleted User - 24028

Guest
Kort voor de andere die het met je eens zijn zal ik nog is herhalen waarom ik vind dat er veel tactieken bij gekomen zijn of dat de tactieken beter zijn dan hoe ze waren.

Welke oude tactieken woorden voornamelijk geraakt door dit gebouw.
Ten eerste de massa's aanvallen spammen veelal met scripts maar hoe doet er eigenlijk weinig toe maar wat iig de realiteit is is dat er de laatste tijd veel scripts in omloop waren waardoor er enorme hoeveelheden fakes en aanvallen op een heel hoog tempo uit geknald werden.
Dit had als gevolg dat deffen teveel tijd of motivatie vroeg voor velen.
Deze toren lost dit perfect op in mijn ogen uiteraard is het nog altijd erg situatie afhankelijk maar in veel gevallen kun je nog steeds een aanzienlijk voordeel behalen door in een vroeg stadium die fakes te sturen waardoor ze niet weten waar ze de massa kunnen verwachten maar kunnen ze bij aankomst al wel zien wat de fakes zullen zijn waardoor het deffe zelf een stuk minder intensieve klus zal zijn wat dus betekent dat er minder snel spelers zullen stoppen door tijd of motivatie gebrek in mijn ogen een goede zaak.
Een andere tactiek die door dit gebouw ontnomen word is het sturen in de nb of op momenten dat je denk dat de ander ofline is. Dit werkt ook nog altijd want je verkort de reactie tijd nog altijd en als ze aankomen voor hij online is werkt het nog precies het zelfde. Echter zodra die gene online komt kan hij snel zien wat de edels zijn en dus sneller deffe.
Persoonlijk had dit van mij niet perse er in gehoeven maar ik denk dat het het spel wel eerlijker maakt in de zin van dat niet online zijn geweest je een minder grote achterstand geeft in het daar op volgende gevecht en het dus een gelijkere strijd word. :)

Dus grote massas en blitz aanvallen vallen weg.. Zoals ik zei, tactieken die al zeer lang zeer populair en overal gebruikt zijn. Wat mag je nog wel tijdens een oorlog als je al niet veel troepen mag sturen en ook niet snel ? Enkel maar verre targets aanvallen met 100 aanvallen ? Als dat bij jou werkt dan speel je enkel maar op werelden met inactieve en noob spelers.

Iets wat al aangehaald is bij andere topics, jij vind het goed dat deze zaken weg vallen, waarom ? Laat me raden, jij ben niet geweldig actief of niet in de nacht (blitz) en je hebt niet de nodige kennis / toegang tot goede scripts (vandaar veel aanvallen sturen)... Wel ik ben overdag meestal niet zo veel online, gaat TW werelden een aanvalsblock opleggen in de dag omdat dit beter uitkomt voor mij (en alle andere werkende mensen) ? Zie je ons pleiten voor zo een maatregelen omdat het ons beter zou uitkomen ?

Het is niet omdat een gebouw voor jou goed uit komt omdat het toevallig enkele van je zwaktes weg haalt dat dit voor iedereen geld. En dan verbaasd het je dat er anderen je mening niet delen...

Nieuwe tacktieken die er bij komen.
Zoals al eerder gezegd ik ga niet met al mijn ideeën tot in de detail te koop lopen aangezien de tactieken in veel gevallen juist gebaseerd zijn op het misleiden van je tegenstander iets wat lastig is als je het eerst uitgebreid gaat staan lopen uitleggen op het af :)
Daar kan je misschien 1 wereld je voordeel uit halen, dit topic gaat over een gebouw voor de rest van het bestaan van TW (of toch de werelden waar geactiveerd). Het misleiden is dan ook geen argument op lange termijn. Zoals ik al zei, ik snap dat je er niet mee te koop wilt lopen en heb er geen probleem mee. Maar het is kiezen tussen dat (het voor jezelf houden) en dan hier 1 keer je mening posten en in de mate onderbouwen dat je kan OF niks voor jezelf houden en je case hier versterken waardoor je hier doorlopend kan posten en je stellingen verdedigen.

Erg belangrijk is hoe stam cluster zijn opgebouwd zo kun je hier bepaalde gebieden in kaart brengen van af waar je aanvallen gesignaleerd gaan worden door torens.
Deze gebieden kun je gebruiken om valse informatie te laten door komen naar de tegenstander en ook om te vermeiden dat je hier door heen loopt met de juiste informatie.
Hier kan je en zal je idd strategische manieren voor moeten verzinnen. De vraag is in welke mate die mogelijk is... Je hebt namelijk volgende dingen nodig om dat te doen lukken:
- info over waar torens staan (late game gaan scouts er daar niet door geraken, dus moet je bepalen op basis van logica (beetje gokken) of gaan zien waar dorpen gestackt staan)
- zorgen dat er tijdens de aanval niet gewoon op een strategische plaats een toren wordt bijgebouwd waardoor jou ontwijkend maneuver niet gewoon nutteloos wordt

Zowel defensief als offensief wordt het spel heel simpel wanneer je met een stam zit die perfect samen werkt en zeer moeilijk voor een stam die daar niet in slaagt. Waar in late game de beter georganiseerde stam al een voordeel heeft wordt dit nu aanzienlijk. Op welke manier:
- Aanvallend: door torens te proberen ontwijken zoals jij aanhaalt
- Verdedigend: door slim om te gaan met cf's (niet perse in de vijand, maar ook in cluster van je stamgenoten) kan je bijna altijd intell op tijd verzamelen. Je moet het alleen een stap verder brengen (ingewikkelder maken) dan gewoon iedereen aan zijn eigen front 2 uitkijktorentjes te plaatsen. Op die manier worden de aanvallende tactieken om torens te ontwijken zo goed als onmogelijk volgens mij.

De enige manier waarop het nog wel zou kunnen is wanneer stamclusters zich nu volledig door elkaar heen gaan begeven ipv zoals de werelden nu elks een kant van de wereld domineren. Dat zie ik niet snel gebeuren en lijkt me ook niet realistisch...

Ook al genoemd is het feit dat deze toren troepen op grote van het aantal eenheden indeelt en niet op het aantal boerderijplekken dit bied erg veel mogelijkheden zo kun je bijvoorbeeld een gesplitte trein op een normale trein laten lijken en andersom.
Dit zijn geen nieuwe tactieken, dit zijn manieren om op werelden met de toren de tegenstander voor de gek te houden. Dit kost je onnodige moeite terwijl je het nu zonder toren ook gewoon kan doen (splitten, troepen in eerste, troepen in2de, ...) maar nu moet je er geen rekenmachine hebben naast liggen en anders wel.

Maar niet alleen voor treinen ook voor fakes zijn hier mogelijkheden om de boel te misleiden al is dit wel minder gunstig voor de aanvaller in verhouding tot hoe het eerst was. Echter krijg je nu als aanvaller zeker tegen minder ervaren spelers wel het voordeel dat je door valse toepaantallen te sturen het verrassingseffect kunt creëren :)
Clearen met opsplitsingen die op fakes lijken ? Kan een optie zijn, maar gaat idd veel verlies kosten denk ik zo :p

Gelijk heb je wel wanneer je zegt dat het voor de gek houden alleen zal werken met beginnende spelers, maar zoals Duckje zei is het gebouw late game interessant, dan zijn er toch (of zouden er toch) geen noobs meer mogen zijn :p

De grootste verandering is dus dat de aanvaller nu ook moet nadenken bij het sturen van aanvallen inplaats van puur de teller omhoog te tikken.
Er zijn maar 2 manieren waarop je kan winnen / dorpen pakken waarbij je aanvallend niet moet nadenken: van inactieve accounts of van runners/noobs. Inactieve accounts spreekt voor zich en runners zijn de mensen die het opgeven omdat ze een groot getalletje naast die 2 zwaardjes zien staan.

Indien er kwaliteit is in beide kampen doet het er niet toe hoe hoog je die teller tikt, als er geen vorm van tactiek (nadenken) in de aanval zit dan kan je als deffer het easy afwerken. Dus indien jij problemen hebt met grote hoeveelheden incomings ben je ofwel niet actief genoeg, een dikke noob/runner of zat er in de aanval wel een bepaalde tactiek ondanks dat je dit niet wilt herkennen.

Massas met vele aanvallen zien er vaak random uit, maar dat wilt niet zeggen dat er niet over nagedacht is, enkel al het random doen lijken is een prima tactiek waar over nagedacht is.

Voor ik verder in ga op jouw post (die maar half z'n gat klopt) wil ik eerst een vraag stellen:
Volgens de info zou de watchtower ALLE aanvallen die passeren aangeven.
Hoe gaat dat er dan exact uitzien?
Welke van volgende zaken zijn zichtbaar en vooral: kan je ook bevelen zien die toevallig passeren en niet op jou gericht zijn?
- looptijden
- doelwit
- herkomst

Als buurtgenoten kunnen zien of er aanvallen passeren en op wie die aanvallen lopen, dan zou dat namelijk zowel voor de aanvaller als de verdediger zeer gevaarlijk zijn.
Alles in het voordeel van die 3e partij die zonder aan te vallen of te verdedigen mee info krijgt.
Ik hoop dus dat dit niet het geval is.

Alle aanvallen die passeren en op jezelf lopen (niet op stamgenoten). Wat wilt zeggen dat je zoiso de looptijd, doelwit en herkomst al kan zien (ze lopen namelijk op je). Wanneer ze door je toren radius passeren worden ze getagd met een hoeveelheid, en ookal lopen ze terug uit die torens je blijft dit zijn.

Komt er op neer dat een gordel van torent rondom je account voldoende is om alle binnenkomende aanvallen te spotten.
 

DeletedUser74396

Guest
Mooi, zoals ik het dus dacht. Zolang 3den die aanvallen niet zouden kunnen onderscheppen verandert er in mijn mening relatief weinig.
Zolang er slim gespeeld wordt natuurlijk. Want ik hoor heel vaak de opmerking 'nu zal je slimmer moeten faken'...
Het spijt me, maar mensen die denken dat faken hierdoor veel zal veranderen zijn gewoon fout bezig en snappen weinig van dit spelletje.
Faken blijft principieel hetzelfde: zorg ervoor dat je op bepaalde momenten druk legt op een zone van een account waardoor troepenschuivingen te laat aankomen en zodoende chaos creëert bij je vijand.
Het enige dat er verandert is dat fakes nu nog beter getimed moeten worden omdat je rekening moet houden met het bereik van de wachttoren EN de mogelijke schuiftijden. (bah tijdsverspilling)
Laat ons hopen dat beginners nu ook zullen doorkrijgen dat faken meer is als massief veel aanvallen zenden. Al vrees ik dat beginners het begrip 'faken' nu volledig zullen vergeten of negeren.
De beginnende spelers hadden namelijk nu al problemen met nuttig faken. Dat zie je duidelijk aan al die monden die eensgezind en hersendood zitten te brullen dat faken nu geen nut meer heeft.
Dat er zoveel beginnende spelers op het AF zitten te brullen met dat argument zegt genoeg om mij daar van te overtuigen, al zijn er redenen te over.

Ik ga me er verder niet mee bemoeien. Deze discussie slaat toch nergens en zolang er geen duidelijke feiten zijn zal dit nergens op uitdraaien aangezien iedereen nu eenmaal een andere visie heeft.
Sommige een zeer beperkte, sommige een zeer uitgebreide en om die 2 zaken met elkaar te vergelijken is vrijwel onmogelijk omdat er waarheden in beide kanten van het verhaal zitten :p
Aan jullie om te bepalen wie de beperkte visie en wie de uitgebreide visie heeft :)
 
Bovenaan