Nacht :o???-Co aangeboden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Reactiescore
45
Even wikipedia<3


Standaardnederlands
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Standaardnederlands (vroeger: ABN, Algemeen Beschaafd Nederlands) is de gestandaardiseerde variant van het Nederlands die wordt onderwezen op scholen en wordt gebruikt door de autoriteiten en media in Nederland, België, Suriname, de Nederlandse Antillen en Aruba.

Het bewaken en beschrijven van het Standaardnederlands is door de Nederlandse, Vlaamse en Surinaamse overheid toevertrouwd aan de Nederlandse Taalunie. De Taalunie publiceert werken waarin de normen van het Standaardnederlands zijn vastgelegd.
[bewerken] Het begrip Standaardnederlands

Het woord Standaardnederlands staat zo (en niet als bijvoorbeeld Standaard-Nederlands, standaard-Nederlands of standaardnederlands) in het Groene Boekje. Met name officiële instanties, waaronder overigens soms ook de Taalunie, schrijven ook standaard Nederlands (met een spatie). De Taalunie spreekt ook van de Nederlandse standaardtaal.[1]

Een oude benaming die nog steeds wordt gebruikt, is 'ABN, de afkorting van Algemeen Beschaafd Nederlands. Vroeger waren er zgn. ABN-kringen, studiegroepen op scholen die zuiver taalgebruik bepleitten en welsprekendheidstoernooien organiseerden. Er was een ABN-centrale die allerlei initiatieven nam, o.a. het uitbrengen van een film "Moeder, wat zijn we rijk" in 1957. Deze aanduiding is in de vaktaal door andere benamingen vervangen, voornamelijk omdat het woord beschaafd kon worden opgevat als suggestie dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn. Tot de spellinghervorming van 1995 gebruikte men voornamelijk de benaming Algemeen Nederlands (AN). In Vlaanderen is deze benaming nog steeds algemeen gangbaar.
 

Deleted User - 9131

Guest
Hmmm, wat interesseert het? Dat jij nu zo cool bent en weet dat het tegenwoordig AN heet, is niet voor iedereen weggelegd, en de meeste mensen houden daarom nog ABN aan als naam, waar ze hetzelfde mee bedoelen.

So what's your problem?


Mijn probleem is dat mensen die zeggen dat ze ABN spreken en schrijven, al een fout maken, wat ik niet veelbelovend acht.

Algemeen Nederlands.
Algemeen Beschaafd Nederlands.

Het kan alle twee, ABN zegt gewoon dat het beschaafd is ;)
Algemeen Nederlands kan net zo goed onbeschaafd zijn :cool:

Ga jij dan maar lekker ABN gebruiken, het is alleen wel incorrect.
 

DeletedUser

Guest
Als je wat meer oplet in het school dan bestaat ABN niet het is AN geworden ;)

Ik ga al niet meer naar school ;).
En toen ik ging lette ik toch niet op, en ik zoek nog altijd een co, stuur een solli voor interesse.
 

DeletedUser54606

Guest
ik heb hem gesproken alles komt NIET geloofwaardig over.
 

DeletedUser

Guest
Tuurlijk als je 21 ga je niet zo praten en ben je slim genoeg om te weten dat studeren en opletten moet voor later :rolleyes:

Heb hier nog nergens een speler van 21jaar gezien die wat volwassen doet hoor ;)
volwassen mensen van 21 jaar spelen dit spel ook niet.
 

DeletedUser

Guest
Heb hier nog nergens een speler van 21jaar gezien die wat volwassen doet hoor ;)
volwassen mensen van 21 jaar spelen dit spel ook niet.

Jawel ;)..
Dat is gewoon een tijdverdrijf wat ik waarschijnlijk ook niet meer lang zal blijven spelen.
En op dit forum sireus reageren :confused:.
 

DeletedUser

Guest
Goedenavond iedereen,

Zoals te zien is zijn er heel wat reacties weg.
Laat ik even kort en duidelijk zijn.

Niet relateerde reacties op dit topic wordt tot op zekere hoogte toegestaan.
Maar zodra het uit de hand begint te lopen dan grijp ik in.
Zoals nu ook te zien is.

Dus ik waarschuw jullie allemaal,
Als jullie geen interesse hebben gelieve dan ook niet te reageren.
Mocht dit topic dan toch weer afdwalen naar de oude situatie dan zal ik helaas moeten ingrijpen.

Pak deze kans en hou je in.

Groeten,
Bever
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan