Massa Tut

  • Topicstarter Richard Leeuwenhart I
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DeletedUser

Guest
De Massa Tut is een tut waarin ik ga proberen alles te vertellen dat ik zelf weet.
Er gaan basis onderdelen komen, maar ook moeilijker. Let op deze tut is enkel geschikt voor Gimp.

-Gimp
Gimp is een programma dat gemaakt is om te photoshoppen, helaas waren er te veel mensen die illegaal aan photoshop geraakten. Hierdoor is Gimp gemaakt, om het illegaal downloaden van photoshop tegen te gaan.Alles in deze topic is dan volkomen legaal !

Gimp is te downloaden op Cliky
(Ik raad je aan de 2.6 te downloaden)


-Wat wil elke tool zeggen ?

Zoals je ziet heeft Gimp vele tools. Zo hebben we de smudge tool ( ergens vanachter.) De tool om mee te schrijven ( schrijf tool vind je midden erin namelijk de A.) Onder de schrijf tool vind je de kleuren kiezer..klik erop, en je kan een kleur kiezen(hieronder geel, afbeelding 2) op 3 manieren (hieronder afgebeeld in het groen, afbeelding 2). Je kan ook kleuren terug pakken, (hieronder in het rood,afbeelding 2) deze kleuren heb je vorige keer al eens gebruikt.

Afbeelding 1
toolsrx7.png

Afbeelding 2
kleurkiezensx4.png

Onderdeel nog niet af!


-De start

We kunnen natuurlijk weinig doen als we nog geen "blad" hebben.
Ga hiervoor naar bestand, ( links in de hoek op de bladzijde: Gnu Image Manipulat, de vorige was op gereedschap) nieuw.

nieuweafbeeldingtk3.png


Zoals u ziet, staat de sneltoets erachter namelijk Ctrl+N
Klik op nieuw, en dan komt er dit:
nieuweafbeeldinggroteue7.png

Wil je het in centimeters, klik dan op beeldpunten, en vervolgens op meer, dan krijg je nog een tabal bij, waarin je bv uit centimeters kan kiezen. Zie boven.Nu heb je je "blad".

-Een kleine start.
Je hebt je blad.Je kiest een kleur waarmee je wil werken (Pak best zwart. Nu pak je het emmertje ( zie boven als je het niet weet te vinden ) en vul de afbeelding op. Nu ga ik naar de tool naast het emmertje ( rechts) en klikt er 2 keer op. Nu komt er een klein schermpje.
Zoals je ziet heb ik de kleur groen gekozen.
Miss heb je bv rood, dan zie je dat kleurenverloop anders is.
eenkleineffectjeyx7.png

Zoals je ziet staat modus op normaal, die verschuiven we naar verschil.
Dan ga je er vele lijnen over trekken, en dan krijg je normaal een raar effectje, dit is nooit het zelfde.

Dit heb ik er van gemaakt:
oranjejh3.png

Ik veronderstel dat dit bij jullie zwart-wit is.Lees verder om het een leuke kleur te geven

-Kleuren
We gaan verder met ons zwart-wit plaatje, pak het plaatje voor je, klik met je rechtermuisknop, en je pakt kleuren, je kan dit natuurlijk ook bovenaan pakken. We kiezen in het onderdeel kleuren: verkleuren:
kleurenbr2.png

Er komt weer een schermpje, hier ga je met de bovenste "streep" verschuiven:
kleureneerstelijngp8.png

Nu kun je hem evt. nog afwerken met de onderste balken, is je afbeelding nog steeds te donker, dan ga je weer naar kleuren, het onderdeel: curves.

Sleep het "touw" tot je hem mooi vindt. Ik zet hem zo:
24niob8.jpg

Er zijn ook plaatjes waarvan je ze beter eerst even terug zet naar zwart-wit..dan spreek ik niet meer over het geen dat we zonet hebben gemaakt, maar meer over een plaatje dat je van kleur wilt veranderen.Ga weer naar het onderdeel Keuren, en pak desatureren:
desaurterendv1.png

Bv dit plaatje, zet hem eerst naar zwart wit en geef hem dan de kleur die je wilt.
w320.png

Dan komt ie er bv zo uit te zien:
vbra3.jpg


Kies vervolgens het mooiste onderdeel voor jouw plaatje.
Ik raad je aan alle onderdelen in kleuren eens te proberen, de meesten komen nog aan bod.


Render by Blackout
- een render is een uitgeknipt personage/gedeelte van een afbeelding deze zijn makkelijk op een gemaakte achtergrond te zetten. Dat zijn renders die je als effect of gedeelte van achtergrond in je afbeelding kan verwerken.
-Bedankt RedZebra.

Renders kan je halen van deze site :
http://www.planetrenders.net/renders/index.php
Hoe kan je nou een render hiervandaan halen?

1) Maak een account aan op http://www.planetrenders.net/renders/index.php
2) Zoek in het vakje van ‘search’(rechtsboven) naar een render. Bv :
2qn9lxs.jpg

3) Nadat je op ‘search’ hebt gedrukt verschijnen er allemaal plaatjes.
4) Kies de render die je wil.
x1ypae.jpg

5) Klik op het kleine plaatje om het groot formaat te zien.
6) Rechtermuistoets -> opslaan als.
7) Nu heb je een render zonder een achtergrond!

Stocks by Blackout

Stocks zijn renders die nog niet uitgeknipt zijn.
Stocks zijn gewone plaatjes die je zelf bij Google Images vind.
Ook op www.deviantart.com kan je stocks vinden.
Let wel op dat je in het gedeelte Resources & Stock Images zit , anders rip je plaatjes en dat mag niet :p
Hier een voorbeeld van een stock :
ilvqqv.png


Brushes by Blackout

Gimp heeft vele standaard brushes.
Hier een voorbeeld van mijn brushes-gereedschapskistje.
2lddmhj.jpg

Zoals je ziet is dit maar een stukje van mijn brushes-gereedschapkistje.
Hoe komt het dat ik er meer heb dan jullie?
Hier het antwoord:
Je kan verschillende brushes downloaden.
Downloaden kan je op : www.deviantart.com

1)
jb5yra.jpg
( ga hier naartoe)
2) Kies een brush die je wil.
3) Dan zie je links ‘Download’ staan.
4) Klik erop , daarna sla je het op , op je bureaublad!
5) Wanneer het op je bureaublad staat -> openen -> kopieëer het brushesgedeelte -> Mijn computer -> C-schijf -> Program Files -> Gimp-2.0 -> Share -> Gimp -> 2.0 -> Brushes -> Plak hier de brushes in die je daarnet gekopieëerd had.
6) Start nu Gimp op , en je zal ze in je brushes-gereedschapskist hebben staan ;)

Brushes kan je vergroten of verkleinen ->
124koc0.jpg






NOG NIET AF ! En niet rippen he :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Slotje AUB
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser23144

Guest
als je dit ''Zoals je ziet staat modus op normaal, die verschuiven we naar verschil. '' hebt hoe doe je die dan in het grote scherm zetten

dat lukt mij niet
het blijft onder staan
 

DeletedUser

Guest
Hehe leuk , ik kende dat effectje zelf niet :p
Als ik ergens moet meehelpen (ik heb ook gimp) , ask me :)
 

DeletedUser

Guest
als je dit ''Zoals je ziet staat modus op normaal, die verschuiven we naar verschil. '' hebt hoe doe je die dan in het grote scherm zetten

dat lukt mij niet
het blijft onder staan

Geraak je niet aan het schermpje ? Je moet 2 keer klikken op het schermpje, dan zie je modus = normaal, dan zet je hem op verschil


Edit/ nu komen brushes !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Waar moet je een streep zetten:confused:


Edit+/ ik snap het al..is het gelukt


BlackOut zit ook in het project :D
 

DeletedUser

Guest
Die zijn nog niet af, ik ben er nog aan het werken:D

Als ze af zijn zijn ze hopelijk duidelijk genoeg

Blackout zijn deel is gepost --> en het is fantastish !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
als ej een render download zit er een zwarte achtergrond achter, hoe haal je die weg?
 

DeletedUser

Guest
Een acount maken eerst, dan naar de site gaan, nog eens op de render klikken, opslaan en je hebt hem zonder achtergrond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan