Make Casual Great (again): info + vragentopic

Reactiescore
698
Beste (casual)speler,

Wij zijn op zoek naar jouw input en feedback! Dit kan op verschillende manieren: zie later.
Hier op het algemeen forum (AF) is er al gediscussieerd over de huidige vorm van de casual werelden. Recent hebben we het topic Toekomst Casualwerelden. Vandaar dit topic na lang wachten. Het gaat meestal om meer barbaren per speler, aanvalsrange, inventaris… Het verloop van een wereld hangt voor het merendeel af van de spelers, maar de start bepaald ook al heel veel. In dit forumtopic, die samenhangt met een enquête, vragen we naar de mening van iedere speler over de casualwerelden.
Alle info, ideeën, discussiepunten en vorige wijzigingen staan in dit topic vermeld. Je kan sommige onderwerpen overslaan indien je weet wat het inhoud. Het is redelijk veel tekst, maar dat hoef je niet in één keer te lezen of zelfs alles lezen is niet nodig.



Enquête link 1: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc_cOHNjy2j_fUdsTVoOkhW477rT9kAkOHq0rQfw2grMduDwA/viewform
Enquête link 2: https://docs.google.com/forms/d/e/1...0J3L_D8yoSPJNBEoEQrlFibg/viewform?usp=sf_link



Let wel op! Al is deze tekst een aantal keer doorlezen, er kan misschien hier en daar iets ontbreken.
Bedankt allen voor de hulp!
@The Minion @Duckje @Unlimited634 @Bring Me Back To Life @jand @m.v.d.t. @Zepi @St. Jimmy
Er zijn veel mensen waar je terecht kunt voor vragen.
Denk dan aan support, discord, eigen stam, op het algemeen forum, mededelingen ingame.

Inhoudsopgave
Fase 1: Make casual great (again)
  • Inleiding
  • Voorgaande instellingen/wijzigingen
  • Huidige discussiepunten/ideeën
  • Spelers waaraan je vragen kan stellen
  • Inhoudsopgave
  • Discussiepunten/ideën
  • Zelf nog ideeën?
Fase 2: Na de enquête(s)?
  • Wat gebeurt er nu?
  • Woordje van TW-team
  • Jouw mening over de ideeën / komt er evt. een nieuwe enquête?
Fase 3: Innogames: afwerking van de verwerking van alle gegevens, doorsturen naar innogames/ implementeren van instellingen? Openen van een nieuwe casual?


Fase 1: Make Casual Great (again)
Inleiding
Casual werelden zijn opgericht met het idee (nieuwe) spelers een tweede kans te geven wanneer ze werden veroverd op een normale wereld om te kunnen leren en nadien mee te kunnen met het niveau van normale werelden. Sinds het begin van de casuals merkt men dat er niet alleen nieuwe spelers op casual spelen. Casual bestaat uit een mengelmoes van verschillende soorten spelers, van beginnend tot ervaren spelers met minder, veel en weinig tijd.
Aangezien het doel van casual niet helemaal is uitgekomen bij de oprichting ervan, heeft een deel van de vaste casual community feedback gegeven om het dan toch interessanter te maken voor iedereen, dus ook voor nieuwkomers.
MAAR
Niet alle spelers bevinden zich op het algemeen forum. We zien vaak dezelfde spelers terugkomen op het algemeen forum en hun idee voor de zoveelste keer opdragen, maar uiteraard willen we de mening van iedereen! Zodat we het “probleem” niet erger maken, maar juist oplossen. Het kan zijn dat een bepaalde idee heel veel voorstanders heeft, maar toch niet wordt ingevoerd. Waarom?

  • Innogames kan gewoon weigeren
  • Het kan technisch onmogelijk zijn
  • Theoretisch een mooi idee, maar praktisch niet
Natuurlijk moet je je ook afvragen of je thuis hoort op een casual, als je vind dat de range “stom” is of de casual veel te traag gaat, dan moet je een gewone wereld gaan spelen.
Alvorens over te gaan naar de spelinstellingen, een spelerscitaat:
“En dat is ook precies wat ik aangeef: Wil je actie en strijd, ga dan met je team naar een normale wereld. Maar dwing de rest van deze Casual [casual 6] niet om aan jouw behoeftes te voldoen door als kanonnenvoer voor jullie opgepompte accounts te dienen.”
Wat zit er achter deze citaat? Er zijn mensen die met co’s spelen, zagen, met veel pakketten naar een casual overstapten… Maar niet iedereen is altijd eens over bepaalde instellingen. Het is daarvoor dat er een balans moet gezocht worden voor iedereen. Over welke instellingen het gaat. Zie verder.
Citaat van een moderator: “Zo kan het CM bvb voor een versnelling van de rangeverbreding zijn, maar als inno nee zegt dan blijft het nee.”



Voorgaande instellingen/wijzigingen
Indien je hiervan op de hoogte bent, of geen interesse in dit deel. Voel je vrij om iets meer naar onder te scrollen naar de huidige discussiepunten. Altijd een leuke opfrisser
“Huidige datum”: casualwerelden hebben al wijzigingen ondervonden. Sommige wijzigingen komen misschien onder invloed van andere servers (vb Frans/fr Duits/de Engels/net). Andere zijn misschien enkel op NL te vinden.
Het is bijvoorbeeld met zekerheid te zeggen dat de aanvalsrange zowel op .fr als op .nl gelijk zijn aan elkaar.
Hieronder kan je terugvinden welke (grotere) wijzigingen reeds plaatsvonden.
Note: We spreken over casual wijzigingen en niet over tribalwars wijzigingen. De toren die erbij kwam is een voorbeeld van een tribalwars update.

Bij de eerste casuals moest je eerst volledig geëdelt worden vooraleer je de overstap kon maken van een normale wereld naar een casual. Nadat cas2 en cas3 al even bezig waren, werd er beslist dat je kon overstappen op een willekeurig moment.
Op cas2 zou Kyro de nr1 zijn (indien die dat vol hield) zonder de casualoverstap. Die is de wereld geëindigd met ca. 2600 dorpen terwijl de nr1 Discus meer dan 17.000 dorpen had.

Goudmunten kunnen niet worden meegenomen naar een casual.
Zeker vroeger, wanneer de top 25 accounts in een bepaalde wereld vaak minstens 1000 dorpen hadden en dan de overstap konden maken naar casual, dan konden hen 1000 edels en meer maken nog voordat ze 1 goudmunt moesten slaan op die casual. In vergelijking met kleinere spelers die slechts konden overstappen met enkele edels. Dit was meer in extreme gevallen, maar deze hadden toch extreme voorsprong. Toen moesten ze wel eerst volledig geëdeld worden op die wereld vooraleer ze konden overstappen.
We spreken hier zeker van cas1, cas2 & cas3

Het casual eindspel is er gekomen aangezien werelden zoals cas1-4 anders eindeloos op 120% aanvalsblokkade zouden staan. Op casual 1 is er wel een aanvraag geweest om de aanvalsrange te vergroten en daardoor is deze manueel naar 140% aanvalsrange gezet. Ook op casual 2 en 3 zijn vergrotingen aangevraagd.
In het spel kan je bij ranglijst kiezen om een overzicht te krijgen van het casual eindspel voor jouw specifieke wereld.
Wat kan je vinden op die pagina? Er staat:
“In deze Casual-wereld is het aanvankelijk alleen mogelijk om spelers aan te vallen die binnen 20% van je punten zijn. Bovendien kan het startdorp van een speler niet worden overgenomen Naarmate deze wereld ouder wordt zullen bepaalde wereldinstellingen geleidelijk worden veranderd. Na de laatste stap worden de beperkingen opgeheven en schakelt de wereld over naar het dominantie eindspel.”
Datum van veranderingAanvalsblokkadeMuntenprijsAndere wijzigingen
dd.mm.jjjj om X uur40%90%
dd.mm.jjj om X uurVerwijderd20%
  • Aanvalsblokkade zal uitgeschakeld worden.
  • Aanvalsbeperking op het veroveren van het startdorp van een speler zal worden weggehaald.
  • De overwinningsvoorwaarde zal worden aangepast naar een dominantie overwinningsvoorwaarde.
  • Mogelijk tot opnieuw starten zal worden gedeactiveerd.
Casual 4 & 5 had een andere rangevergroting tabel dan casual 6 tot 8.
Casual 3 was eerst zonder tabel, maar de rangeverbreding werd later toegewezen aan de wereld, hierdoor hebben ze de % van maand 13 tot maand X overgeslagen, maar hebben ze nog moeten wachten tot de range eraf was. De muntkosten waren ook minder verlaagd, waardoor het eindspel langer was.
De huidige tabel kan je hier vinden

Het inventaris items Flamboyante spraak en de bijbehorende pakketten kunnen niet worden meegenomen wanneer je overstapt naar casual.
Wat houdt flamboyante naam in? Flamboyante spraak is een item waarbij je bij elke geproduceerde edel een grondstoffenpakket krijgt ter waarde van de helft van de edelmanprijs. Met andere woorden. 20.000 hout / 25.000 leem / 25.000 ijzer.
Zo erg is dat toch niet?
Toch: spelers verzamelden die pakketjes. De aantallen gingen van 1000 tot 30k
Als je deze pakketjes slim gebruikte kon je al sinds het begin van de wereld: 25 tot 300 edels verkrijgen en hierdoor een grote voorsprong verkrijgen tegenover anderen. (Veel edels al je nog maar een week speelt )
De eerste keer dat je deze items niet kon meenemen naar een casual was cas7
Sommigen vonden dit idee al een vooruitgang, maar nog niet ver genoeg. Dit is slechts 1 van de soorten grondstoffenpakketjes die werd verwijderd, maar bijvoorbeeld Final 24, St. Jimmy en marcvs200 hebben +1000% grondstoffen pakketjes meegenomen naar cas8.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
698
Huidige discussiepunten

Zoals je kunt merken is er al wat verandering geweest, maar er zijn nog enkele discussiepunten. Uiteraard als iedereen gelijk start, hangt het er nog van af wie er het meeste grondstoffen plundert, rooft, het slimst zijn grondstoffen gebruikt, vlaggen, events etc. etc. Dus een verschil in punten gaat er altijd zijn. Het doel is om een manier te vinden om deze te verkleinen. Casual is ook een wereld waar er geen tot weinig abusers in een wereld spelen.

De uitleg per discussiepunt bevindt zich in spoilers. Je kan dus af en toe een spoiler overslaan als je weet waarover het gaat. De spoilers dienen ook om ruimte te beperken, makkelijk te schakelen tussen ideeën en om overzicht te bewaren. Indien je niet weet wat een bepaald idee inhoud, het niet goed snapt of extra uitleg en ideeën opdoen, dan kan je vragen stellen (in het discussieforum), op de tribalwars discord > tekstkanaal: casual, in een mededeling in het spel naar stamgenoten of mensen die hierbij willen helpen (lijst van spelers hieronder in de spoiler, ook staat de lijst in de post hieronder of helemaal bovenaan, nog te bepalen waar)

Er bestaan geen domme vragen, wees niet bang! Het heeft lang geduurd vooraleer ik wist wat nachtbonus was (om een voorbeeld te geven.)

(Spelers mogen zich opgeven om zich toe te voegen aan de lijst)

De lijst wordt aangepast naarmate er reacties komen. (Kan soms even duren, mijn excuses!) Over enige tijd zullen er (hopelijk) meer spelers zijn.

  • W71: miketijger
  • Cas7: Trolmasterone
  • Cas8: St. Jimmy
  • Cas8: miketijger
  • Cas8: Phuture Noize


Inhoudsopgave – Huidige discussiepunten

  • De overstap
    • Inventaris alles​
    • Inventaris selectie items​
    • Inventaris puntensysteem​
    • Ridders naar 0​
    • Meer barbarendorpen per speler​
    • Uitgebouwd dorp​
    • Meer dorpenstart​
    • Afstand tussen dorpen​
    • Beginnersbescherming 60 dagen​
  • Wereldverloop
    • Vast aantal barbaren​
    • Aanvalsmoraal​
    • Muntkosten​
    • Niet toestaan van meer dan 1 speler per account​
    • Verbieden van externe scripts​
  • Range
    • Andere rangeverbreding​
    • Tussenposes rangeverbreding​
    • Percentages​
    • Aantal rangeverbredingen​
    • Combinaties range​
  • Europees / West-Europese casual

De overstap – ideeën en discussiepunten

Alle onderstaande ideëen over de overstap leiden meer en meer naar een standaard casualstart. Op normale werelden, classics en speeds start iedereen met een klein dorp van 26p en bouwt deze uit (pp-abusers niet meegeteld)


Inventaris meenemen naar nieuwe casual werelden maakt het mogelijk om voorgaande gecollecteerde items mee te nemen om je vooruitgang in de vorige wereld verder te zetten, maar sommige inventarissen dateren al van voor casual 6 door spelers die spaarden voor een grote inventaris. Daardoor hebben sommigen vele aanvalsboosters, verdedigingsboosters, Katapult schadeboosters, versterkte structuren…

Ik neem 1 willekeurig item en vertel hierbij het voordeel dat dat teweeg brengt. Als je dus even nadenkt kan je voor elk apart item een sluitende uitleg vinden. Rekening houdend met enkel het item als verschil tussen 2 spelers.

Een onschuldige aanvalsbooster. Ik heb er in dit voorbeeld 55. Dus als er een nieuwe casual uit komt. 2 voorbeelden

Spoiler: Voorbeeld 1: Ik begin met een clear te bouwen. Er komt een barbaar met een beetje defensieve troepen in. Ik heb gescout en stuur mijn clear + edels. Mijn aanval komt aan met 105% van de aanvalskracht. Hierdoor verlies ik ongeveer 5% minder troepen. Deze grondstoffen moet ik niet meer in troepen steken dus:

Meer grondstoffen over

= meer kans op farmmogelijkheden

= meer/sneller edels

= meer/sneller dorpen

= meer/sneller nieuwe troepen en zo bouw je een snellere groei op. Waardoor je al snel boven mensen uit kan groeien.

Spoiler: voorbeeld 2: Ik begin weer met een clear. Er komt een baarbaar met een beetje defensieve troepen in. Ik scout en verstuur mijn troepen. Toen mijn troepen aankwamen, stond er meer defensieve troepen in het dorp. De ondersteuner verliest 5% meer troepen dan nodig en hij zal dus ongeveer 5% meer grondstoffen moeten spenderen aan het opbouwen van die troepen. Grondstoffen die hij minder in edels kan gooien. Opnieuw zijn er 55 aanvalsboosters en kan ik dit 55 keer toepassen. Personen die dit niet hebben krijg hierdoor achterstand.

*De voorbeelden spreken niet van alle beïnvloedende factoren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de ondersteunende speler meer farmt dan de andere en hierdoor groter is dan de aanvallende speler.
grondstoffenpakketten + vlaggenboosters + edeldecreet + koninklijke wimpel

Inventaris meenemen naar nieuwe casual werelden maakt het je voorgaande opgezette prestaties mee te brengen naar een nieuwe casual. Dit idee werd vroeger “misbruikt” door het overdreven veel grondstoffenpakketten + de andere opgesomde items, mee te nemen naar een nieuwe casual en zo een grote voorsprong te verkrijgen.



Over deze opgesomde items zijn er verschillende ideeën.

1) Grondstoffenpakketten alleen verbieden bij het overdragen van de inventaris: Een eerste idee is om grondstoffen pakketten volledig uit te schakelen om mee te nemen naar een casual wereld. Dit om niet in het begin niet met alleen een volle opslag te komen, maar ook nog eens met grondstoffenpakketten ter waarde van 100-1000% aan opslagplaatsen en dus zo (in de doorsnee hoge gevallen) 5-10 keer meer munten te slaan.

2) Grondstoffenpakketten alleen: Een ander idee zou zijn om in de eerste twee maanden van een casual wereld een de-activatie om grondstoffenpakketten mee te nemen. Daarna weer aan te zetten zodat spelers die later starten kunnen inhalen.

3) Grondstoffenpakketten alleen: Eerste 2 maand deactiveren, daarna procentueel/deels toelaten.

4) Alle bovengenoemde items verbieden bij overstap: Idee om ze te allen tijde uit te schakelen om naar een nieuwe casual mee te nemen



-Effecten

-Iedereen start met enkel en alleen zijn volle inventaris

-Gelijke kans om evenveel grondstoffen te spenderen in edels in het begin.
Je kan je inventaris momenteel bijna volledig meenemen wanneer je de overstap maakt naar een nieuwe casual. Een redelijk recent idee is om hier rekening te houden met een puntensysteem.

Wat houdt het puntensysteem in?

Elk item krijgt zijn waarde (punten)

Als Voorbeeld

10% grondstoffen pakket – 10 punten
30% grondstoffen pakket – 30 punten
Edeldecreet – 40 punten
Zilveren bijlbooster - 5 punten
Etc.

Bij de overstap naar een nieuwe casual kan je dan maar maximum 1000 punten aan inventaris meenemen. (Deze kan zelfs groeien naarmate de leeftijd van de wereld – idee bovenop idee)

-Effecten

-Voorsprong van spelers wordt beperkt

-Je kan nog steeds inventaris meenemen

-Je hoef niet helemaal opnieuw te beginnen met je inventaris
Om een idee te schetsen, leunen de argumenten een beetje aan tegen dat van de inventaris.

Spelers die voorgaande casuals hebben gespeeld hebben al 100 dorpen redelijk makkelijk kunnen bereiken. Hierdoor hebben hen de 10 ridders kunnen vrijspelen en al veel ervaringspunten behaald hebben. Hierdoor hebben hun ridders hoge aanvalsboosts, hoge verdedigingsboosts, hoge grondstoffen boosts…

Nieuwere spelers hebben dit voordeel niet. Hun moeten elke ridder vrijspelen in de nieuwe casual en lopen daardoor achterstand op.

Het idee is om bij het starten van een casual de huidige vooruitgang van de ridders te resetten naar 0, zodat iedereen een gelijkwaardige start heeft.
Casual is uitgedraaid op het edelen van barbarendorpen in de start. Door dat er weinig barbaren zijn, merkt men dat barbaren worden gestacked door spelers, opdat hun dat dorp wel zouden kunnen edelen. De tendens leert ons dat innogames het aantal barbarendorpen per speler laat minderen. Hieronder kan je effecten vinden wanneer er meer (barbaren)dorpen komen.

  • Effecten
  • Zorgt voor grotere werelden
  • Meer kans om barbaren te edelen.
  • Meer ruimte per speler in de start
  • Meer farmmogelijkheden
  • Barbaren kunnen nog eens doorgroeien tot 3000 punten?
  • Clusters worden groter
  • Grotere accounts (voor iedereen)
  • (Hopelijk minder stacks in kleine barbarendorpen)
  • Impact bij eventuele nachtblitz is kleiner
  • Loopafstanden worden groter
Om een kleine schatting te geven over het aantal barbaren per speler, kun je onderstaande gegevens raadplegen. Deze zijn niet exact aangezien de bron (nl.twstats.com) niet onder controle is van innogames/tribalwars zelf. Het aantal toegetreden spelers is volgens twstats en hierop zijn berekeningen gemaakt.



Zoals je misschien merkt komen we van een hoger aantal barbaren per speler. Misschien è reden waarom dit een discussiepunt is?
Als je nu een casual start, neem je je grootste dorp mee op je huidige wereld. Dit kan van 26 punten tot 13k punten. Aangezien niet iedereen altijd een uitgebouwd dorp heeft (voornamelijk als je vanuit een normale wereld komt). Hebben diegene met een uitgebouwd dorp meer voordeel ten opzichte van diegenen die met een dorp komen van 1k punten tot 5k punten.

Maar als iedereen start met een 10k punten dorp, dan worden er in het begin door iedereen barbaren geëdelt en zijn de barbarendorpen dus ook sneller op. (Nood aan meer barbaren?) Dorpen hoeven daarom niet 10.000 punten te zijn

Wat ook kan is dat het dorp niet 10k punten moet zijn.

Het kan bvb 11k zijn (waarbij er al een toren van lvl 12-20 staat)

Het kan ook bvb 5-9k zijn waarbij je toch nog een deel van je dorp moet uitbouwen.

  • Effecten
  • Iedereen start met een even groot dorp
  • Iedereen start met een even grote opslag (die vol is bij de start)
  • Iedereen begint op dezelfde moment aan de edelfase
  • Gelijke start voor iedereen
  • (bij een dorp minder dan 10k start) Uitbouwen van het beginnersdorp is voor iedereen gelijk
  • Spelers liggen in het begin door elkaar en zullen sneller gefarmd worden. Oplossing voor nodig?
Starten met 2, 3, 4 of meer dorpen. In feite weinig over te zeggen.

Je hebt minder keuzestress om voor je startdorp te kiezen of het offense is of defense. Je kan starten met minstens 1 van elk. Dit is al eens gerealiseerd op speeds en classics. Waarom niet eens op casual?

Over de grootte en het aantal valt wel nog te discussiëren.

Je kan inspiratie doen op de wiki van tribalwars: https://help.tribalwars.nl/wiki/Speedwereld/Startniveau's

Alsook de franse wiki staat dit ook duidelijk: https://help.guerretribale.fr/wiki/Monde_Speed#Niveau_de_d.C3.A9part

Voobeeld:

5 dorpenstart

1 dorp 10k punten

2 dorpen van 5k punten

2 dorpen van 2k punten.

De vraag is nu: Gaan de dorpen willekeurig geplaatst worden of komt er een patroon?



  • Effecten
  • Je hebt meer troepen bij de start (alsook de vijand)
  • De eerste munten die je slaat vervallen door dat je die dorpen al hebt “veroverd”
  • Andere dynamiek in het spel
  • De wereld wordt groter
  • De start kan er al actief aan toegaan
Om de wereld te vergroten is er een idee om de afstand te vergroten tussen dorpen.

  • Effecten
  • Grotere loopafstanden
  • Grotere wereld
  • Verandering in dynamiek en diplomatie?
  • Meer tijd om te anticiperen tijdens binnenkomende aanvallen
  • Een massa op je duurt langer. (Op lange afstanden kan de looptijd tot 24u+ toenemen. De teller blijft daardoor langer hoog)
  • Op korte termijn zullen snipes lastiger worden door minder keuze uit dorpen binnen 2u lopen bvb.
Citaat: “Een beginnersbescherming van 60 dagen met optie om deze uit te schakelen. Bij uitschakelen kun je zelf ook aangevallen worden. Geeft mensen de kans en keuze om veel te farmen en snel te groeien.”

Als voorbeeld grijp ik even terug naar de 5 dorpenstart. Je krijgt hier dan meer tijd om te bepalen hoe je dorpen eruit zien en even goed te edelen zodat je daarna klaar bent voor de strijd. Zo heb je bijvoorbeeld je kleine dorpen al meer opgebouwd en kan sta je klaar voor de strijd.

  • Effecten
  • De eerste 60 dagen kan je dus niet veel mensen aanvallen
  • Daarna komt de range beperking
  • Rustige start
  • Rustig farmen
  • Je bent minder genoodzaakt te kijken op incommings
Tot hier de enquete 1

Forumpost 3: Onderstaande ideeën behoren tot de 2de enquete, deze komt vrij over enkele dagen.




Wereldverloop
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
698
In plaats van het aantal barbarendorpen per speler te verhogen, kan er bijvoorbeeld ook een andere optie komen. Namelijk een vast aantal barbarendorpen.

Er zijn dan bijvoorbeeld 500-2000 barbaren in totaal als standaardwaarde. (Uiteraard kan dit meer of minder, het is een voorbeeld.) Voor elk veroverd barbarendorp komt er dan een barbarendorp bij.

Indien er dan een speler barbaar wordt, zullen er meer dan het maximumaantal barbarendorpen zijn. Er komen pas weer barbaren bij als er minder zijn dan de limiet.



Zo groeit de wereld naargelang het aantal mensen dat willen/kunnen edelen.

Om de wereld niet eeuwig te laten duren, zou er een stop kunnen komen op het bijkomen van barbaren. Voorbeeld: bij het begin van maand 12 spawnen geen nieuwe kleine barbaren bij. Of vanaf maad 12 honderd barbarendorpen minder dan de instelling, maand 14 tweehonderd minder barbarendorpen…

  • Effecten
  • De wereld groeit even snel dan het aantal barbarendorpen die worden geëdelt.
  • De barbaren zijn nooit op -> stamlevel quest barbaren aanvallen en gs buitmaken zijn makkelijker
  • Spelers denken nu niet dat het hun laatste kans is om barbaren te edelen. Ze kunnen even wachten om een rimcluster te beginnen.
  • Meer edelkans
  • Meer edelruimte
Dit idee is niet om te beslissen of moraal al dan wel of niet op een wereld actief is. Nee, gaat hier om aanvallersmoraal.

Dit wordt uitgelegd door een citaat van de persoon die met het idee kwam.

“De huidige casuals worden door erg goede spelers gespeeld in plaats van de beginnende spelers waar de wereld voor is bedoeld. ik heb geen idee als dit haalbaar is maar maakt vast wel andere ideeën los.

Een extra stukje moraal die 2 kanten op werkt, denk aan 30% tot 200% ofzo. Zo heb je de kleine spelers ook sterker in het aanvallen worden. Want een grote speler betaald gerust 3 clears voor een kleine speler, maar ook heeft hij minstens 3x zo veel def te gebruiken. Hierdoor is een speler van 100.000 punten beter in staat een speler van 1.000.000 punten aan te vallen. Ook worden kleine spelers een meerwaarde voor de grote spelers omdat ze sterker zijn tijden aanvallen en goedkoper deffen.”

Dit idee zou deels de vervanging worden van de aanvalsrange. Indien dit wel of niet wordt vervangen, daarvoor moet er eerst nog een stemming komen.

  • Effecten
  • Grotere spelers gaan sneller kleinere spelers helpen
  • Kleinere spelers kunnen solo meer bereiken
  • Kleine spelers kunnen worden gestacked door grotere spelers (kon eerder ook al)
  • Grotere spelers “moeten” meer schrik krijgen van kleinere spelers
  • Het kan zijn dat er vol defensief dorp gesloopt wordt door 1 clear
  • Meerdere spelers die bvb later in de rim starten en samenwerken zijn enorm bevooroordeeld tegenover een speler die al langer op de wereld speelt.
Indien veel mensen voor dit idee zijn, dan moet er nog gediscussieerd worden over hoe deze regel wordt geïmplementeerd wegens dit een totaal nieuwe functie wordt voor tribalwars.
Een optie zou zijn om de verlaging van de goudmunt prijs weg te laten als de range verbreding komt. Of terwijl de range verbreding bezig is. + de goudmunt prijs in te stellen als het einde van de wereld nadert, gelijk aan een normale wereld.



Voorbeeld zie afbeelding

  • Effecten
  • Minder edels bij het vervallen van de range
  • Minder edelspam bij massa’s na de range
  • Minder vooruitgang bij een langdurige vooruitgang van verovering op dorpen.
  • Meer tactisch inzicht om met minder edels meer te doen.
  • Langere wereldduur
  • Meer leermogelijkheden
Citaat: “Ik begrijp dat je dit bijv. op een Classic wereld doet of een normale wereld, maar de Casual wereld is toch bedoeld voor mensen die net beginnen / het willen leren? Wat is er leuk aan voor beginnende spelers om gedomineerd te worden door accounts waar 3/4/5 mensen op spelen? Die altijd online zijn, die altijd als eerste bij de BB's zijn (waar Casuals o.a. om draaien). Ik vind dit behoorlijk oneerlijke concurrentie, zeker op een Casual wereld. Ik hoor hier eigenlijk HEEL VEEL mensen over klagen op de Casual server. 1 speler per account lijkt mij een stuk eerlijker.”

De ene is actiever dan de andere en sommigen zoeken daarom een medespeler om eens af te wisselen en niet altijd te hoeven loggen. In de citaat staat ook het doel van casual om beginnende spelers het spel te doen leren. Dat doel is niet/nauwelijks uitgekomen en casual is nu gewoon een speltype zoals normaal, classic en speed.

  • Effecten
  • Spelers stoppen omdat ze het solo niet zien zitten
  • Accounts komen erbij doordat co’s apart gaan spelen
  • Elke persoon stopt zoveel moeite erin als hij wilt en bereikt hiervan slechts voordeel van 1 persoon
Op voorhand wetende krijgen we waarschijnlijk als antwoord: “Dit is niet realiseerbaar binnen tribalwars met het huidige systeem.”

Citaat: “Dit punt is wellicht een beetje random, vandaar ook onderaan, maar ik vind dit eigenlijk sowieso vreemd dat het word toegestaan. Waarom kan TW niet gewoon gespeeld worden met de functies die gewoon in het spel zitten? Ik vind het zelf behoorlijk raar dat er scripts worden toegestaan waarmee je met 2 drukken op de knop 100+ aanvallen op iemand kan lanceren. Als je die scripts niet gebruikt zou je daar handmatig minimaal 30 / 45 minuten mee bezig zijn. Dus ik zou zeggen, integreer die scripts al in TW, zodat het een functie is VOOR IEDEREEN, of verbied het, zodat het ook gelijk is voor iedereen.

Ik vind dat de kansen zo gelijk mogelijk gemaakt zouden moeten worden, dus dat je je écht onderscheid met: Skill, erg actief zijn, of door middel van betalen (PP).

  • Citaat: “Over 100+ aanvallen door 2 drukken op de knop. Voor elke actie is er op zijn minst 1 klik nodig.” Indien je meerdere acties uitvoert met slechts 1 klik, dan wordt dit script afgekeurd en riskeer je een ban. (Het script waarover het hier gaat is verkrijgbaar voor iedereen en heet “1 command”, indien je hier interesse voor hebt, kan je via het forum of discord vragen waar je het kunt vinden. Er zijn veel spelers die je daarbij willen helpen)
  • Tribalwars is meer en meer van de externe scripts, basisfuncties aan het maken in het spel (massa rooftochten, massa vlag toevoegen, massa edels maken, ingame tag functie, ingame treinen versturen etc.) Het is goed voor een tribalwars dat scripts blijven gemaakt worden om zo het spel verder te ontwikkelen.
  • Effecten
  • Spelers stoppen omdat scripts al jaren van toepassing zijn
  • Meer tijdsintensief
  • Elke persoon stopt zoveel moeite erin als hij wilt en bereikt hiervan slechts voordeel van 1 persoon
  • (Minder afgewerkte aanvallen/verdedigingen)
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
698
Er is het idee dat er een snellere rangeverbreding moet komen. (Dit kan vise versa naar tragere rangeverbreding).

Vb na 6 maand, na 8 maand, 10 maand, 16 maand…

  • Effecten
  • Sneller actie
  • Minder voorbereidingstijd voor mensen die later zijn gestart
  • Minder mensen die op delete kunnen gaan wegens geen actie
  • Kortere wereld -> Door het snellere verval van de aanvalsrange
  • Langere wereld -> Door het volhouden van mensen die anders gingen stoppen
  • Meer uitdaging
  • Wordt de start van een casual dan niet op den duur zoals een normale wereld?
Het is eens aangebracht dat er ook gespeeld kan worden met de tussenposes van de casualrange. (Het idee hing vooral samen met “Sneller rangeverbreding”, maar nu is het apart getrokken.

  • Effecten (lopen ongeveer gelijk met “Andere rangeverbreding”)
  • Sneller/ trager actie
  • Minder/ meer voorbereidingstijd
  • Meer/ minder tijd tussen rangeverbreding
  • Kortere/ langere wereld


Momenteel als de range vergroot gebeurt dit per 28 dagen. Lees “maanden”

Maand 12 120%

Maand 13 140%

Maand 14 170% etc.

Nu kan er ook de mogelijkheid zijn dat er 3 weken tussen zit of 2 maand…
In plaats van de huidige tabel te hanteren met de huidige percentages, is er misschien de mogelijkheid de percentages aan te passen.

Om hiervan een voorbeeld te geven: eerste maanden 130% daarna elke maand: 150, 175, 200, 225, 250, 275, 300…

  • Effecten (lopen ongeveer gelijk met “andere rangeverbreding”)
  • Sneller/ trager actie
  • Minder/ meer voorbereidingstijd
  • Meer/ minder tijd tussen rangeverbreding
  • Kortere/ langere wereld
Bij de huidige casualwerelden, waarbij er een rangeverbreding was, waren er eerst 6 verbredingen en dan werd de range eraf gehaald en werd de casual een normale wereld.

Dat aantal kan je natuurlijk ook discutabel stellen. Je zit nog steeds bij de rangeverbreding en kan dus ook andere percentages, tussenposes gebruiken.

Voorbeeld

Maand 1 tot en met 7: 120%

maand 8: 130%

1 week later 140%

1 week later 150%



Tot bvb 300% en dan heb je 16 rangeverbredingen gehad.
Het idee om de tussenposes van de rangeverbreding aan te passen werd de eerste keer samen gegeven met de andere rangeverbreding. Voor elk voorbeeld binnen dit genre instelling, zijn de voordelen en nadelen anders (Meestal als effecten weergegeven). Hiervoor moet je dus zelf even nadenken wat de voor en nadelen zijn.

Voorbeeld 1: tussenposes starten groot en verkleinen met sneller start

Maand 1 tot en met 6: 120%

Maand 7 t.e.m. 9: 140%

Maand 10 t.e.m. 11: 170%

Maand 12 t.e.m. 13: 200%

etc.. In dit voorbeeld is er per rangeverbreding eerst 3 maand tussen en later 2 maand tot 1 maand (tussenposes veranderd) en snellere rangeverbreding aangezien het start vanaf maand 7 in plaats van maand 13.

Voorbeeld 2: tussenposes willekeurig met snellere start

Eerste rangeverbreding: maand 11 naar 140%

Maand 12: 170%

Maand 13: 200%

Maand 14: 200%

Maand 15: 200%

Maand 16: 250%

Veel mogelijkheden, dus veel om te kiezen.
Aangezien de spelersbasis van tribalwars.nl aan het verkleinen is en er al servers zijn samengevoegd, is er nu een idee gekomen om een gemeenschappelijke casual op te richten. Aangezien we met nachtbonus zitten is dit lastig om wereldwijd te trekken, want dan heb je geen nachtbonus zoals .net, maar Europees is misschien meer haalbaar. Dit omdat één van de aangehaalde argumenten was: “Wanneer moet de nachtbonus worden ingesteld? In Europa zitten we met verschillende tijdzones waar rekening mee moet gehouden worden.”

Voor een Europese / West-Europese casual (opletten met tijdzones) zal je dus in je wereld waar je speelt een scherm kunnen zien waarbij zowel de overtap naar de huidige NL casual alsook de nieuwe EU casual. (Er bestaat .net, maar daar is geen nachtbonus)



  • Effecten
  • Grotere wereld
  • Nieuwe spelers om te leren kennen
  • Je zal af en toe in het Engels moeten communiceren
  • Instellingen zijn niet 100% NL
  • Is co-play op elke server wel toegestaan?
  • Welke scripts worden toegelaten?


Dit waren voorlopig alle ideeën. Heb je er zelf nog? Plaats ze dan hieronder.
Discussies horen thuis in het discussieforum.
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
698
Nee. Hier moeten enkel vragen bijkomen. Stel dat iemand een bepaald stuk niet snapt zoals vast aantal barbaren....
 
Reactiescore
698
Make Casual Great Again (conclusie)

Inleiding
Op 6 november 2019 werd via het algemeen forum van tribalwars (https://forum.tribalwars.nl/index.php?threads/make-casual-great-again-info-vragentopic.203437/) de mening van spelers gevraagd over hoe casual er nu voor staat. Voor extra info, ga naar dat topic, want hier leggen we de conclusie uit.

De conclusie die hieronder plaatsvond, is slecht vanuit de geïnteresseerden en de mensen die moeite hebben gestoken in dit topic. Iedereen heeft de kans gehad en tijd genoeg om zijn stem te laten horen. Je kan nog steeds je mening laten horen op het algemeen forum of in de tribalwars discord.

Vooraleer we beginnen zou ik nog een woordje willen zeggen, sommigen gaan reageren alsof een grotere speler die 5 keer groter is dan een kleinere even sterk moeten zijn tegenover elkaar. De grotere speler heeft tijd en moeite gestoken in zijn groei, het zou oneerlijk zijn als dat niets uitmaakt. Iedereen heeft kans gehad te groeien. Er zijn altijd mensen bereid te helpen en je het spel beter te leren als je niet beter kan groeien.

Conclusie
Om objectiviteit te behouden moeten we eerst controleren of elke stem geldig is. Na controle of elk account bestaat, er geen dubbele reacties zijn… moeten we rekening houden met de volgende reacties die worden verwijderd. Je mocht ook een 2de reactie insturen als je je ergens over bedacht.

Van de 105 reacties zijn er dus 3 ongeldig (waaronder een test reactie (uiteraard) en 2 die zich bedachten.)
Afb1 - Aantal antwoorden.PNG
Er blijven dus nog 102 antwoorden over
Afb2 - aantal antwoorden.PNG
De vragen
De eerste vragen gaan erover om ongeveer een idee te krijgen wie er speelt en met welke instellingen we min of meer (een beetje als extra indicatie) moeten rekening houden als je vragen invult. Om een correcter beeld te krijgen van waarom je voor een bepaald antwoord kiest.

Inleidingsvragen
Welke casual?
Afb2 - welke casua.PNG



Van de ingevulde personen merken we dat het merendeel van de spelers op nieuwe casuals speelt. Twee op de drie spelers die deze enquête invulden spelen cas8.

Besluit: Oude spelers blijven hangen, maar nieuwe/huidige spelers zijn de toekomst. Cas3-5 zijn al het meeste weg of hadden geen zin om de enquête in te vullen. Het draait hier om de toekomst, dus ik denk niet dat dit een verkeerde balans is qua spelersaantal. Casual is dus geen wereld die enkel bespeeld wordt door nieuwere spelers.

Vraag 2 – Waarom speel je casual?
Dit was geen verplichte vraag. Toch zijn er 89 antwoorden op gekomen wat natuurlijk beter is dan slechts enkele antwoorden.
Afb4 - Waarom speel je casual.PNG
Ik heb de “warrige” reacties proberen samenvatten in de tabel.
Afb5 - Waarom casual.PNG
Tevredenheid over casual
Het antwoord is heel discreet. Gemiddeld krijgen we een 3.12 Dat net iets meer dan de helft (zie illustratie aangezien je 0 niet kon kiezen.) bedraagt. Er is dus aanpassing nodig. Maar welke?
Afb6 - Tevredenheid.PNG
3 belangrijkste wijzigingen?
Zoals je op de afbeelding kan zien, heb ik 3 balkjes omcirkeld. Google geeft links slechts 1 beschrijving van die 3. In volgorde van boven naar beneden heb je:

  • Inventaris alles verbieden naar nieuwe casual (47.1%)
  • Selectie van items verbieden naar een nieuwe casual (10%)
  • Inventaris met puntensysteem (2.9%)
Afb7 - 3 belangrijkste.PNG
Dan zien we welke wijzigingen het belangrijkste geacht worden.

  • Aantal barbarendorpen
  • Inventaris alles verbieden naar een nieuwe casual
  • Gelijk uitgebouwd dorp.
Nummer 1: Aantal Barbarendorpen
Afb8 - aantal bb dorpen.PNG



5 personen kozen de optie: meer, minder, evenveel (zie volgende vraag) en 8 hebben iets meer uitleg gegeven. Ik moet zelf toegeven dat die meer minder evenveel antwoord niks te maken had met de volgende vraag.

Van de 5 personen, waren er 3 die een vast aantal barbaren absoluut nodig vinden. (= wat op de lange duur van de huidige casualwereld overeen komt met meer barbaren per speler. Wat ertoe leidt dat als het nu wordt ingevoerd op casual 8, er meer barbaren komen.) Maar uiteindelijk hangt het af van een andere instelling en kan ik niet voor hen kiezen. 1 wou liever geen vast aantal barbaren en 1 vond het een leuk idee, niet zo nodig… Voor hun hangt deze instelling af naargelang er een vast aantal barbaren komt of niet.

Met de andere 8 reacties die meer uitleg gaven (waarbij op 1 iemand die minder barbaren wou), wordt het herleid tot.
Afb9 - aantal bb hervormd.PNG
71,6% wil dat er meer barbarendorpen komen.




 

Bijlagen

  • Afb2.2 - antwoorden formulier 2.PNG
    Afb2.2 - antwoorden formulier 2.PNG
    10,5 KB · Weergaven: 4
Reactiescore
698
Nummer 2: Inventaris verbieden naar een nieuwe casual?
(Afbeelding ontbreekt)


  • Volledig verbieden (40 stemmen)
  • Volledig toestaan (30)
  • Laten hoe het is (8)
  • Selectie items verbieden (7)
  • Inventaris puntensysteem (3)
  • Minderen, manier maakt niet uit (1)
  • Geen mening (1)
  • Eigen invullingen: (12)
In 1 beknopte uitleg: 10 reacties willen meer gelijkheid en beschrijven dat elk op hun eigen manier. Het meeste dat daarin voorkomt en zie volgende vraag. Is dat ze kiezen voor een specifiek item. Alles dat te maken heeft met grondstoffen en edels, wat te maken heeft met premium en wat te maken heeft met troepenboosts.

Conclusie: Zonder de geen meningen is net iets meer dan de helft voor gelijkheid en dan iets minder dan de helft die hun inventaris (waar per persoon verschil op zit) wil behouden.



In het algemeen. Welke items?

Wat ik merkte is dat er toch redelijk wat mensen zijn geweest die de vraag verkeerd hebben gelezen. Ik ben willekeurig 10 mensen individueel gaan bekijken aangezien ik hier eerder al een opmerking over had en 4 uit de 10 hadden de vraag verkeerd begrepen.
Afb10 - wat mag er nu mee..PNG
Alles mag mee, maar toch mag premium (en alle andere items niet mee?)

Wie interesse heeft kan nog eens snel de vraag herinvullen. (excuses)

Ook al is er verkeerd gestemd, er is verschil tussen premium, grondstoffenpakketten, alles wat met edels te maken heeft en troepenboosts.

Een voorlopige conclusie is: door voorgaande discussie op het AF, zijn grondstoffenpakketten en edelitems zoals vlagverdubbelaar meer tersprake gekomen om te verbieden en wil men toch iets sneller zien verdwijnen als de inventaris weggaat.



Nummer 3: Gelijk uitgebouwd dorp.
Afb11 - uitgebouwd dorp.PNG



Net iets meer dan de helft stemt voor een gelijk uitgebouwd dorp. Laten we dan eens kijken naar hoe het dorp er moet uitzien.

Overduidelijke meerderheid kiest zonder toren.
Afb12 - toren of niet.PNG
Dan rest er ons nog te kijken naar het aantal punten van het dorp / de gebouwen.

Onderstaande afbeelding gaan we samenvatten in een tabel.
Afb13 - hoeveel punten.PNG
Afb28 - tabel.PNG
We zien dat grotere dorpsuitbouw toch de overhand nam. Een dorp rond de 10k punten
behaalde ruim de meerderheid. Als het een optie is om zelf je dorpsuitbouw te kiezen,
gaan dorpen rond de 10k de overhand nemen. Indien er slechts 1 opbouw gekozen zou
mogen worden, zou ik opteren aan tw-team om 10,019 punten te nemen (evt kerk daar
nog bij) of meer, zodat er niet nog kleine kosten in gebouwen gestoken moeten worden.
Op de eerste plaats was er een ex aequo tussen 10,000 en 10,019 (als exacte waarde)
Eigen inzicht vind ik ook een mooi antwoord en als het zou kunnen zou dit een ideale oplossing zijn om ons zelf te laten beslissen (met evt. vooropgestelde patronen)

Andere mogelijke wijzigingen uit deel 1. (niet top 3)

(volgt nog, alvast happy holidays, maar moet nu even pc afsluiten.)



 

Bijlagen

  • Afb15 - vast aantal bb.PNG
    Afb15 - vast aantal bb.PNG
    28 KB · Weergaven: 2
  • Afb14 ridders.PNG
    Afb14 ridders.PNG
    15,4 KB · Weergaven: 2
  • Afb16 - meerdorpenstart.PNG
    Afb16 - meerdorpenstart.PNG
    22,2 KB · Weergaven: 2
  • Afb17 willekeurig of patroon.PNG
    Afb17 willekeurig of patroon.PNG
    14,5 KB · Weergaven: 2
  • Afb18 - afstand tssn dorpen.PNG
    Afb18 - afstand tssn dorpen.PNG
    18,1 KB · Weergaven: 2

DeletedUser79332

Guest
Mooi uitgeschreven.
Ik lees dit in het nieuwe jaar wat aandachtiger door.

Met drank in je lichaam bewegen al die grafiekjes zo..
 
Bovenaan