Lesje speltheorie

DeletedUser7072

Guest
3f73a50c66e7b59ba7e3ebc5671223de.jpg


Hallo iedereen, vanwege alle stabtopics die recent zijn aangemaakt en de gebeurtenissen hier leek het me wel geinig een gerelateerd topic. Waarom denk je dat de krokodil hierboven de vogel niet opeet? Waarom kiest de vogel ervoor zijn tanden schoon te maken? Is dat omdat het vogeltje het oprecht zielig vind voor meneer de krokodil dat hij een slecht gebit heeft? Nee natuurlijk niet, het vogeltje krijgt gratis etensresten terwijl de krokodil schone tandjes krijgt waardoor meneer de krok zijn tanden niet gaan rotten en hij allerlei infecties oploopt, daardoor gaan zijn tandjes langer mee waardoor hij effectief zijn prooi kan blijven eten en dus langer kan leven en meer nakomelingen krijgen. Dit is dus een succesvolle samenwerking, en het korte termijn belang dat de krok heeft bij het binnenkrijgen van de calorieën van meneer de vogel weegt niet op tegen het lange termijn belang dat hij heeft bij het schoonhouden van zijn gebit. Daarom stabt de krokodil de vogel ook niet, en deze samenwerking is al vele generaties succesvol en beide dieren zijn zo geëvolueerd dat ze instinctief op deze manier samenwerken.

Je ziet vaak allerlei stabs en gemeen IG gedrag en dan denk je bij jezelf, waar komt dat nou weer vandaan? Of het nou gaat om stammen of spelers. Maar als je goed kijkt dan zie je dat stabs en dergelijk gedrag in veel gevallen voorspelbaar is, het belangrijkste wat je moet doen is de belangen van een ander analyseren. Ten eerste moet je je afvragen, wat is het belang van een bepaalde samenwerking? Werkt de ander met je samen omdat diegene daar een gevestigd belang bij heeft, of werkt de ander met je samen enkel en alleen omdat die vast zit aan een eerder gemaakte afspraak? In het 2de geval moet je jezelf gewoon vermannen en voorbereiden op de stabberdestab, ofterwijl in je achterhoofd houden dat het kan gebeuren en een plan B verzinnen.

Ook fusies en samenwerkingen tussen 2 voormalige vijandige stammen kan op deze manier worden verklaard. Als je ervanuitgaat dat jij het 3de hondje bent dat er met het been vandoor kan gaan omdat jou vijand vecht met een vijand aan de andere kant van de wereld(waar je mss een afspraak mee hebt), moet je ervanuit gaan dat deze 2 stammen zomaar zouden kunnen fuseren of samenwerken als jij te sterk wordt. Dit kan je het verpesten van de wereld noemen, maar als je het speltheoretisch bekijkt is dit de enige logische optie. Dus in plaats van af te gaan bij een stab om vervolgens op het AF te gaan zeuren, kun je beter je vertrouwen in de mensheid al eerder op een lager pitje zetten en van tevoren anticiperen op de stab en als die mislukt is het dan extra uit te buiten hier. Ook moet je niet te makkelijk informatie aan Jan en alleman delen, verspreid info enkel op een need to know basis zoals inlichtingen diensten dat doen. Als speler A in stam X op een totaal ander front speelt dan speler C, waarom moet C dan toegang hebben tot alle informatie over de massa die A plant, hoe meer mensen iets weten hoe groter de kans is dat info lekt.

Dus hierbij mijn pleidooi minder naïef te zijn. Paro had zich al voorbereid op de stab van sword, omdat ze wisten dat die NAP niet in zijn belang was. Hadden ze dit niet gedaan dan waren ze dat dorp verloren en was KDK nu waarschijnlijk de #1 speler en waren zij weg. Ja het was ook dan een stab maar ze zouden wel weg zijn. Stalin had zich ook niet voorbereid op de stab van Hitler in 1941, en dat heeft hem bijna Moskou gekost, dus let op mensen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser79481

Guest
verschil tussen mutualistische en parasitische symbiose, mooi verwoord
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.744
Leuke opzet zo, zie je niet vaak maar ik vind het wel tof. Maar inderdaad, ik heb ooit ook al eens een pleidooi gehad dat je stabs enigszins kunt voorspellen en dat als je stabs voortijdig ziet, je jezelf kunt indekken (door de spelers achter een potentiële stabber tot vriend te maken bijv. of een bepaalde belofte van zijn vrienden weet te provoceren etc.). Ik lees ook al jaren over allerlei stabs, zelf ben ik nog nooit gestabd op account-schaal.
 

DeletedUser69389

Guest
Leuke opzet zo, zie je niet vaak maar ik vind het wel tof. Maar inderdaad, ik heb ooit ook al eens een pleidooi gehad dat je stabs enigszins kunt voorspellen en dat als je stabs voortijdig ziet, je jezelf kunt indekken (door de spelers achter een potentiële stabber tot vriend te maken bijv. of een bepaalde belofte van zijn vrienden weet te provoceren etc.). Ik lees ook al jaren over allerlei stabs, zelf ben ik nog nooit gestabd op account-schaal.
Heb je het wel zelf gedaan. Hue hue. Sorry die was te makkelijk. :(

giphy.gif
 

Roald97

Master Commander & Forum Personality 2019
Reactiescore
2.744
En zelfs dat was doorzichtig, van een stel mannetjes van 13-14 met een miljoen of 15 aan punten :tongue::tongue:
 
Bovenaan