Leeftijdsverschillen in relaties

DeletedUser

Guest
ik denk dat het verschil in leeftijd ook zit in hoe oud ze op dat moment zijn,
ik bedoel, een koppel van 20 en 30 vind je waarschijnlijk niet heel erg raar, maar eentje van 7 en 17?
beide 10 jaar tussen, maar het verschilt wel erg veel, omdat de leeftijd verschilt.
net zoals, ik ben nu 13, mijn vriendin is 16(ik ben bijna 14) nou meeste vinden het raar en geloven mij niet, omdat meiden niet op jongeren "jongens" vallen, maar vaak op ouderen, dat ligt ook aan de persoon zelf, somige kinderen zijn bv op 16 jaar al volwassen, maar sommiggen als ze 23 zijn nog niet.
net als, misschien vinden jullie het in mijn geval nog normaal, maar zullen we het eens jonger doen?
een jongen van 8 en een meisje van 12
oke kan nog, in mijn ogen, maar het word al raarder, snappen jullie mijn punt? ondanks dat hij bagger uitgelegt wordd?:eek:

Chag~
 

DeletedUser

Guest
Duckje heeft het mooi verwoord op de eerste pagina.

Ik vind dat het in prencipe kan als beide partijen oprecht toestemmen. En bij oprecht toestemmen hoort dus ook, dat de jongste van beide niet minderjarig mag zijn.
 

DeletedUser

Guest
Ligt een beetje hoe oud je bent he, op jonge leeftijd 3 jaar ofzo en ouder zou het wat meer kunnen schelen als het aan mij lag :p
 

DeletedUser

Guest
Wat is maatschappelijk aanvaardbaar?

Volgens mijn cursus sociologie hebben de normen en de waarden een sterkere 'kracht' in de samenleving als deze door een grotere groep van personen ondersteund worden in de samenleving, toegepast op dit voorbeeld zal het dus zijn dat datgene wat maatschappelijk aanvaardbaar is juist datgene is wat de meerderheid van de maatschappij ondersteunt.

Maargoed, ontopic naar de leeftijdsverschillen toe.
Kan je hier echt een leeftijd op zetten? Of in andere woorden, kan je een leeftijdsverschil zetten op liefde?.

Hier heb je in mijn ogen een tweezijdig antwoord op.

JA, de maatschappij houdt ons voor ogen wat de 'ideale partner' is, en duwt ons ook in de richting om voor die ideale partner te kiezen, of at least om beter uit te kijken voor die ideale partner.Tjah, zet even je tv op en je ziet meteen het 'beeld' van de perfecte vrouw,hier een beschrijving geven is daar niet voor nodig. Het is allesinds alom bewezen dat de gemiddelde mens toch op zoek gaat naar zijn ideaalbeeld, mede gecreeerd door de maatschappij.

NEEN, je kan absoluut geen grens leggen op 'echte liefde', want je weet vaak geeneens wat liefde is. Het is een gevoel dat je omvangt, dat je beheerst... Ik kan het onmogelijk beschrijven, niemand kan dat... Een poging doen tot ja, maar dat is dan alweer een subjectieve interpretatie waar we het mee moeten doen.
Liefde overvalt je, dat staat vast...En daarom kan je er ook geen leeftijdsverschil op zetten.
Je kan toch niet weten aan wie jij je hart verliest, ofwel?

JA, misschien dat de maatschappelijke normen je vertellen aan wie jij je hart moet verliezen, maar is dat echt ?Tjah, dat bekijk je zelf maar eens?
Deze normen zijn vaak niet openlijk, dat merk je zelf ook wel;). Maar zoals meerdere posts hier in dit topic al aangeven zou een meisje ( +- 20 ) met een man van 80 heel erg 'raar' eruit zien.Hier staat het al zwart op wit hoe de 'samenleving' bepaalde zaken ridiculiseerd.

Om even een aloud voorbeeld van me aan te halen, als mijn prof socio op de draaimolen zou zitten zou dat toch ook raar vinden, of ongehoord.. Je zou hem gek verklaren, ridiculiseren en whatnot;)

Maar ook zijn er wetten, uitgaande van de samenleving, die dit soort relaties proberen tegen te gaan.Neen, geen geschreven wet die zegt: "jij mag niet samen zijn met iemand zoveel jaar jonger dan jou". Maar wel op een andere manier, als ik als 20jarige zou vrijen met iemand van 15 zou dat wettelijk ontoelaatbaar zijn. ( valt onder de verkrachtingswetgeving ). Aangezien 'vrijen' in de samenleving een synoniem is voor 'liefde' legt de samenleving dus een soort grens op.

Terug even naar de openingspost:

Merk op: wat heb je liever ( alweer de maatschappij die nog eens onderverdeeld in verschillende subcategorieën )
Tjah, bepaalde zaken ( ala oudere vrouw, jongere man ) worden wss meer 'gesanctioneerd' in de samenleving. Er wordt van een vrouw verwacht 'de meest capabele' man te vinden om de kinderen te 'maken' en dergelijke, vaak zal de samenleving dus sturen op een oudere man.

Om terug te gaan naar het originele onderwerp. Ik kan een hele cursus schrijven over taboe's etc;) maar dat doet hier eigenlijk niet veel...
Relaties met een leeftijdsverschil, tjah liefde blijft een zoektocht naar de persoon die jou aanvult, die persoon waar jij je goed bij voelt... En uiteindelijk speelt leeftijd geen enkele rol daarin.
Ik als ietwat romanticus geloof in het ware liefde verhaal etc, op iedere potje past een deksel etc ;)
En ik ben er van overtuigd dat je zelf niet kan 'kiezen' aan wie je je hart echt verliest, plots is dat gevoel er en dan moet je zelf maar uitvogelen wat je ermee gaat doen.Dit geld dan ook voor elke relatie ;)

Ja, uiteindelijk kregen koppels met een leeftijdsverschil van de maatschappij uit heel wat te verduren.. maar je bent niet alleen in zo'n relatie. En als je gevoel echt sterk genoeg is kan je alles aan. (klinkt cliché maargoed ;))

Om te concluderen, als 2 personen gek op elkaar zijn, kan alles. Ongeacht leeftijd ( en eventueel andere factoren )

Sjonge, wat een lange post weer

Duckje

@ Duckje , denk toch dat je hierover eens een cursus zou mogen schrijven , ben er vrij zeker van dat die door vele mensen zou gelezen worden !

Mag ik u eens vragen , je bent ondertussen na uw reactie op dit topic een 6 tal jaartjes ouder, is uw gedachtengang nog steeds hetzelfde ?

Mvg
 

DeletedUser

Guest
Zes jaar sinds hierin is gepost. Alsof je een antiek boek openmaakt.
 

DeletedUser1435

Guest
ik merk dat ik 6 jaar geleden nog geen mening had betreft dit onderwerp. ik vind persoonlijk 5 jaar erboven of eronder wel beetje de max denk ik.

maar hoe jonger de oudste van de 2 des te kleiner het verschil moet zijn want 17-12 is wel beetje raar, maar 23-18 niet hoor!
 

DeletedUser

Guest
ik merk dat ik 6 jaar geleden nog geen mening had betreft dit onderwerp. ik vind persoonlijk 5 jaar erboven of eronder wel beetje de max denk ik.

maar hoe jonger de oudste van de 2 des te kleiner het verschil moet zijn want 17-12 is wel beetje raar, maar 23-18 niet hoor!

Lol ik zie hier het verband, nee 1712 staat niet voor onze leeftijds, is mijn verjaardag, 17 December :D De naam Lancelot was al bezet daarmee .

Is gewoon dat ik merk dat jongere mensen bij dit topic veel meer een open gedacht hebben dan laat ons zeggen mensen van middelbare leeftijd en ja ik was ook één van die mensen met een minder open gedacht tot ikzelf mijn hart verloren heb aan een veel jonger persoon .

Probleem is dat je op momenten begint te twijfelen aan jezelf , ben ik wel normaal , kan dit wel , hoe kan iemand begrijpen wat ik voel die niet hetzelfde meemaakt .
Ben ik gelukkig ? Wel ik heb me het laatste anderhalf jaar nog nooit gelukkiger gevoeld .

En dan ga je op zoek, zijn er nog mensen die in een gelijkaardige situatie verkeren, hoe ervaren zij het . Hoe denkt de gemiddelde persoon over leeftijdsverschil in een relatie .
 

DeletedUser

Guest
Lol ik zie hier het verband, nee 1712 staat niet voor onze leeftijds, is mijn verjaardag, 17 December :D De naam Lancelot was al bezet daarmee .

Is gewoon dat ik merk dat jongere mensen bij dit topic veel meer een open gedacht hebben dan laat ons zeggen mensen van middelbare leeftijd en ja ik was ook één van die mensen met een minder open gedacht tot ikzelf mijn hart verloren heb aan een veel jonger persoon .

Probleem is dat je op momenten begint te twijfelen aan jezelf , ben ik wel normaal , kan dit wel , hoe kan iemand begrijpen wat ik voel die niet hetzelfde meemaakt .
Ben ik gelukkig ? Wel ik heb me het laatste anderhalf jaar nog nooit gelukkiger gevoeld .

En dan ga je op zoek, zijn er nog mensen die in een gelijkaardige situatie verkeren, hoe ervaren zij het . Hoe denkt de gemiddelde persoon over leeftijdsverschil in een relatie .

Even wat concreter kerel, wat is het leeftijdsverschil in jouw geval?
 

DeletedUser78667

Guest
Interessant topic, tijd om het uit de vergetelheid te halen. "Traditioneel" moet de man ouder zijn dan de vrouw of misschien twee jaar jonger. Soms zij mannen juist veel ouder en dat wordt vrij algemeen geaccepteerd. Dat vind ik heel jammer. Persoonlijk heb ik juist moeite als ik hoor van een relatie tussen een vrouw en een man, waarbij de man meer dan 5 jaar ouder is (en bij 10+ denk al gauw "oh een pedofiel" hoewel die man dat natuurlijk helemaal niet is.)

Ikzelf val juist meestal op vrouwen die ouder zijn (ze mogen van twee jaar jonger tot ongeveer vijftien jaar ouder zijn.) Echt heel fijn ook als je vrienden dan voor je gaan bepalen hoe oud ze maximaal mag zijn... Niet dat ik me daar wat van aangetrokken heb.

Tot nu toe heb ik nog niet veel dates gehad, maar wel een keer een periode met een 14 jaar oudere vrouw. Achteraf heb ik het verteld aan m'n ouders, gewoon om hun reactie te peilen. Die reageerden vrij nuchter: "tien jaar ouder kan nog wel, maar twintig jaar is wel veel, dit zit er een beetje tussen in". En ze vinden het gelukkig het belangrijkste dat ik gelukkig ben.

Maar die (vooroordelen) wat leeftijd betreft zijn er dus helaas nog wel, zeker als de vrouw ouder is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en voorkeuren :)
 
Reactiescore
1.659
maar wat moet je met een vrouw van 14 jaar ouder? beter is ze dan 40 jaar ouder dan weet je dat je wat sneller over de erfenis kan beschikken
 
Reactiescore
48
Ik ben 10 jaar jonger dan mijn man :)
En we hebben 2 kinderen 15 jaar en 12 jaar (29 jaar was ik bij de oudste )Nu 44 jaar en gelukkig getrouwd
14 mei alweer 10 jaar getrouwd dit jaar .
 

DeletedUser77356

Guest
Ik date iemand waarvan de zoon mijn leeftijd heeft. In het begin raar, maar we zijn nu makkers, plus de yo mama jokes krijgen nu een extra dimensie.
 
Bovenaan