Leeftijdsverschillen in relaties

DeletedUser10425

Guest
Ik ben wel eens nieuwschierig naar hoe hier over gedacht word, ik kan er nog nergens een topic over vinden, als die dr wel is mijn excuus, en verwijder deze dan maar weer...

Waar ik dus nieuwschierig naar ben is, wat kan wél en wat juist weer niet (Volgens jou) Is een leeftijdsverschil van 30 jaar echt teveel, (bij wijze van spreken) of moet het gewoon kunnen, omdat leeftijd niet uitmaakt??

En wat zie je dan liever, oudere mannen met een jongere vrouw, of een oudere vrouw met een jongere man, en in hoeverre is dit taboe en durf je het te vertellen in je omgeving, familie, vriendenkring enz?
 

DeletedUser6764

Guest
ik denk dat je wat duidelijker in het topic moet zetten dat het niet echt over tw gaat maar meer over relaties,,

en moest het een veel oudere man met een meisje van 20 ofzo zijn dan vindt ik dat wrschnlk een p*do
 

DeletedUser

Guest
Ow dit gaat over relaties :D Misschien kan je de vraag dan even opnieuw beter stellen?
 

DeletedUser

Guest
ik denk dat je wat duidelijker in het topic moet zetten dat het niet echt over tw gaat maar meer over relaties,,

en moest het een veel oudere man met een meisje van 20 ofzo zijn dan vindt ik dat wrschnlk een p*do

pedo gaat over een volwassene met een kind, een meisje van 20 kan je bezwaarlijk een kind noemen, dus je opmerking raakt kant nog wal.

wat ik zelf vind van leeftijdsverschil
Wel ik vind dat zolang alles op een evenwaardige manier gebeurd en in onderlinge toestemming in een sexuele relatie tussen alle deelnemers eigenlijk alles kan.
Dus sex tussen iemand van 16 en iemand van 25 kan eigenlijk niet omdat de persoon van 25 in een duidelijke machtspositie zit ten opzichte van de 16 jarige.
Sex tussen iemand van 22 en iemand van 70 geen probleem zolang ze er beide op vrijwillige basis toe beslissen.
Sex tussen iemand met een mentale handicap en iemand met "normale" verstandelijke capaciteiten kan niet om dezelfde rede.
 

DeletedUser

Guest
Zolang het échte liefde is heb ik er geen probleem mee.:)
 

DeletedUser13638

Guest
mijn ouders schelen 17 jaar maar ik vind dat het t/m 3 jaar kan:D
 

DeletedUser

Guest
Waar ligt de grens? Wat is maatschappelijk aanvaardbaar?
Stellen met een groot leeftijdsverschil moeten niet alleen een mogelijke generatiekloof overbruggen, maar ook de kritiek van de omgeving kunnen weerstaan. Heeft zo’n relatie dan nog kans van slagen?

Maar wat is dan een "groot" leeftijdsverschil?

Allemaal situaties waar je eindeloos over kan discussiëren Leeftijdsverschil, sekseverschil and so on...
Bij elke relatie moet je nadenken of diegene een aanvulling is op je eigen persoonlijkheid met of zonder leeftijdsverschil. En niet eerst een calculatie maken van leeftijden en what if..
Garanties zijn er niet, in geen enkele relatie..

Uiteindelijk is het afhankelijk met wie je een relatie hebt en niet hoe oud de persoon in kwestie is.
Wat zijn de drempels die wij zelf als deel van de maatschappij creëren.
Huidskleur, Politiek, Geloof, Cultuur, Taal, Sekse en nu ook de Leeftijd.
We zijn veel te veel geprogrammeerd want een kind kent al deze drempels niet. Ik zou zeggen "open mind" dat helpt.
 

DeletedUser

Guest
bij mijzelf licht de grens op 50 jaar... als een meisje van 20 nog jong, en weinig ervaring ... ( bij wijze van spreken ) gaat met een man van 80.. dan vind ik dat gewoon raar . want wat zit een meisje van 20 nou in godsnaam in een man van 80 ( waarschijnlijk zijn geld als hij rijk is )


maarja, er kan best een aantal jaren tussen zitten ... is ook vrij normaal vind ik
 

DeletedUser

Guest
. want wat zit een meisje van 20 nou in godsnaam in een man van 80 ( waarschijnlijk zijn geld als hij rijk is )

Ja , ze trouwen ermee , en dan doen ze "het" zo lang tot de man sterft en zij de erfenis opstrijkt.(ik geloof dat er ook een boek over is , de Zwarte Weduwe geloof ik)
 

DeletedUser

Guest
absoluut niks op tegen is een zaak tussen beide partijen en gaat de buitenwereld geen ene donder aan.

en het boeit me dan ook absoluut niet wat de basis van zon relatie is zolang ze er maar beiden gelukkig mee zijn;)
 
Reactiescore
2.489
Wat is maatschappelijk aanvaardbaar?

Volgens mijn cursus sociologie hebben de normen en de waarden een sterkere 'kracht' in de samenleving als deze door een grotere groep van personen ondersteund worden in de samenleving, toegepast op dit voorbeeld zal het dus zijn dat datgene wat maatschappelijk aanvaardbaar is juist datgene is wat de meerderheid van de maatschappij ondersteunt.

Maargoed, ontopic naar de leeftijdsverschillen toe.
Kan je hier echt een leeftijd op zetten? Of in andere woorden, kan je een leeftijdsverschil zetten op liefde?.

Hier heb je in mijn ogen een tweezijdig antwoord op.

JA, de maatschappij houdt ons voor ogen wat de 'ideale partner' is, en duwt ons ook in de richting om voor die ideale partner te kiezen, of at least om beter uit te kijken voor die ideale partner.Tjah, zet even je tv op en je ziet meteen het 'beeld' van de perfecte vrouw,hier een beschrijving geven is daar niet voor nodig. Het is allesinds alom bewezen dat de gemiddelde mens toch op zoek gaat naar zijn ideaalbeeld, mede gecreeerd door de maatschappij.

NEEN, je kan absoluut geen grens leggen op 'echte liefde', want je weet vaak geeneens wat liefde is. Het is een gevoel dat je omvangt, dat je beheerst... Ik kan het onmogelijk beschrijven, niemand kan dat... Een poging doen tot ja, maar dat is dan alweer een subjectieve interpretatie waar we het mee moeten doen.
Liefde overvalt je, dat staat vast...En daarom kan je er ook geen leeftijdsverschil op zetten.
Je kan toch niet weten aan wie jij je hart verliest, ofwel?

JA, misschien dat de maatschappelijke normen je vertellen aan wie jij je hart moet verliezen, maar is dat echt ?Tjah, dat bekijk je zelf maar eens?
Deze normen zijn vaak niet openlijk, dat merk je zelf ook wel;). Maar zoals meerdere posts hier in dit topic al aangeven zou een meisje ( +- 20 ) met een man van 80 heel erg 'raar' eruit zien.Hier staat het al zwart op wit hoe de 'samenleving' bepaalde zaken ridiculiseerd.

Om even een aloud voorbeeld van me aan te halen, als mijn prof socio op de draaimolen zou zitten zou dat toch ook raar vinden, of ongehoord.. Je zou hem gek verklaren, ridiculiseren en whatnot;)

Maar ook zijn er wetten, uitgaande van de samenleving, die dit soort relaties proberen tegen te gaan.Neen, geen geschreven wet die zegt: "jij mag niet samen zijn met iemand zoveel jaar jonger dan jou". Maar wel op een andere manier, als ik als 20jarige zou vrijen met iemand van 15 zou dat wettelijk ontoelaatbaar zijn. ( valt onder de verkrachtingswetgeving ). Aangezien 'vrijen' in de samenleving een synoniem is voor 'liefde' legt de samenleving dus een soort grens op.

Terug even naar de openingspost:
En wat zie je dan liever, oudere mannen met een jongere vrouw, of een oudere vrouw met een jongere man, en in hoeverre is dit taboe en durf je het te vertellen in je omgeving, familie, vriendenkring enz?
Merk op: wat heb je liever ( alweer de maatschappij die nog eens onderverdeeld in verschillende subcategorieën )
Tjah, bepaalde zaken ( ala oudere vrouw, jongere man ) worden wss meer 'gesanctioneerd' in de samenleving. Er wordt van een vrouw verwacht 'de meest capabele' man te vinden om de kinderen te 'maken' en dergelijke, vaak zal de samenleving dus sturen op een oudere man.

Om terug te gaan naar het originele onderwerp. Ik kan een hele cursus schrijven over taboe's etc;) maar dat doet hier eigenlijk niet veel...
Relaties met een leeftijdsverschil, tjah liefde blijft een zoektocht naar de persoon die jou aanvult, die persoon waar jij je goed bij voelt... En uiteindelijk speelt leeftijd geen enkele rol daarin.
Ik als ietwat romanticus geloof in het ware liefde verhaal etc, op iedere potje past een deksel etc ;)
En ik ben er van overtuigd dat je zelf niet kan 'kiezen' aan wie je je hart echt verliest, plots is dat gevoel er en dan moet je zelf maar uitvogelen wat je ermee gaat doen.Dit geld dan ook voor elke relatie ;)

Ja, uiteindelijk kregen koppels met een leeftijdsverschil van de maatschappij uit heel wat te verduren.. maar je bent niet alleen in zo'n relatie. En als je gevoel echt sterk genoeg is kan je alles aan. (klinkt cliché maargoed ;))

Om te concluderen, als 2 personen gek op elkaar zijn, kan alles. Ongeacht leeftijd ( en eventueel andere factoren )

Sjonge, wat een lange post weer

Duckje
 

DeletedUser

Guest
goed verwoord duckje
denk er ook zo over
ben blij dat ik dat allemaal niet hoef te typen :rolleyes: ben beetje lui vandaag :D
 

DeletedUser

Guest
Wat is maatschappelijk aanvaardbaar?

Volgens mijn cursus sociologie hebben de normen en de waarden een sterkere 'kracht' in de samenleving als deze door een grotere groep van personen ondersteund worden in de samenleving, toegepast op dit voorbeeld zal het dus zijn dat datgene wat maatschappelijk aanvaardbaar is juist datgene is wat de meerderheid van de maatschappij ondersteunt.

Maargoed, ontopic naar de leeftijdsverschillen toe.
Kan je hier echt een leeftijd op zetten? Of in andere woorden, kan je een leeftijdsverschil zetten op liefde?.

Hier heb je in mijn ogen een tweezijdig antwoord op.

JA, de maatschappij houdt ons voor ogen wat de 'ideale partner' is, en duwt ons ook in de richting om voor die ideale partner te kiezen, of at least om beter uit te kijken voor die ideale partner.Tjah, zet even je tv op en je ziet meteen het 'beeld' van de perfecte vrouw,hier een beschrijving geven is daar niet voor nodig. Het is allesinds alom bewezen dat de gemiddelde mens toch op zoek gaat naar zijn ideaalbeeld, mede gecreeerd door de maatschappij.

NEEN, je kan absoluut geen grens leggen op 'echte liefde', want je weet vaak geeneens wat liefde is. Het is een gevoel dat je omvangt, dat je beheerst... Ik kan het onmogelijk beschrijven, niemand kan dat... Een poging doen tot ja, maar dat is dan alweer een subjectieve interpretatie waar we het mee moeten doen.
Liefde overvalt je, dat staat vast...En daarom kan je er ook geen leeftijdsverschil op zetten.
Je kan toch niet weten aan wie jij je hart verliest, ofwel?

JA, misschien dat de maatschappelijke normen je vertellen aan wie jij je hart moet verliezen, maar is dat echt ?Tjah, dat bekijk je zelf maar eens?
Deze normen zijn vaak niet openlijk, dat merk je zelf ook wel;). Maar zoals meerdere posts hier in dit topic al aangeven zou een meisje ( +- 20 ) met een man van 80 heel erg 'raar' eruit zien.Hier staat het al zwart op wit hoe de 'samenleving' bepaalde zaken ridiculiseerd.

Om even een aloud voorbeeld van me aan te halen, als mijn prof socio op de draaimolen zou zitten zou dat toch ook raar vinden, of ongehoord.. Je zou hem gek verklaren, ridiculiseren en whatnot;)

Maar ook zijn er wetten, uitgaande van de samenleving, die dit soort relaties proberen tegen te gaan.Neen, geen geschreven wet die zegt: "jij mag niet samen zijn met iemand zoveel jaar jonger dan jou". Maar wel op een andere manier, als ik als 20jarige zou vrijen met iemand van 15 zou dat wettelijk ontoelaatbaar zijn. ( valt onder de verkrachtingswetgeving ). Aangezien 'vrijen' in de samenleving een synoniem is voor 'liefde' legt de samenleving dus een soort grens op.

Terug even naar de openingspost:

Merk op: wat heb je liever ( alweer de maatschappij die nog eens onderverdeeld in verschillende subcategorieën )
Tjah, bepaalde zaken ( ala oudere vrouw, jongere man ) worden wss meer 'gesanctioneerd' in de samenleving. Er wordt van een vrouw verwacht 'de meest capabele' man te vinden om de kinderen te 'maken' en dergelijke, vaak zal de samenleving dus sturen op een oudere man.

Om terug te gaan naar het originele onderwerp. Ik kan een hele cursus schrijven over taboe's etc;) maar dat doet hier eigenlijk niet veel...
Relaties met een leeftijdsverschil, tjah liefde blijft een zoektocht naar de persoon die jou aanvult, die persoon waar jij je goed bij voelt... En uiteindelijk speelt leeftijd geen enkele rol daarin.
Ik als ietwat romanticus geloof in het ware liefde verhaal etc, op iedere potje past een deksel etc ;)
En ik ben er van overtuigd dat je zelf niet kan 'kiezen' aan wie je je hart echt verliest, plots is dat gevoel er en dan moet je zelf maar uitvogelen wat je ermee gaat doen.Dit geld dan ook voor elke relatie ;)

Ja, uiteindelijk kregen koppels met een leeftijdsverschil van de maatschappij uit heel wat te verduren.. maar je bent niet alleen in zo'n relatie. En als je gevoel echt sterk genoeg is kan je alles aan. (klinkt cliché maargoed ;))

Om te concluderen, als 2 personen gek op elkaar zijn, kan alles. Ongeacht leeftijd ( en eventueel andere factoren )

Sjonge, wat een lange post weer

Duckje

Dit is echt spam! neej hoor, ik heb een stopwoordje ontdekt, tjah :D

Maar even ontopic. Ik vind dat Duckje wel gelijk heeft, er spelen verschillende factoren een rol. Als iemand van 20 met iemand van 80 gaat vind ik dat raar. Maar ik zou er niet over inzitten. Next!
 

DeletedUser

Guest
Age is but a number.

Mijn collega is pas 21 geworden en haar vriend is afgelopen zondag 38 geworden.

Het werkt.
Ze zijn al vijf (!) jaar (dit betekent dat zij 16 was toen die twee een relatie kregen) samen en gaan volgend jaar trouwen.

Het werkt niet altijd, omdat een dertig jarige totaal met andere dingen bezig is dan een tiener.


Een vrouw van 20 zou trouwens alleen om geld bij een man van 80 zijn ;)
 

DeletedUser

Guest
Age is but a number.
...
Een vrouw van 20 zou trouwens alleen om geld bij een man van 80 zijn ;)

Dit hoeft niet zo te zijn, er zijn veel kunstenaars die een arm leven hebben geleid maar toch door jonge vrouwen als een intressante partner werden gezien.
 

DeletedUser

Guest
Dan gaat het ze om het intellectuele, wat tegenover geld wel een eigenschap is (in the eyes of the beholder).

Ik heb liever iemand die jonger is dan ik zelf, maar mocht ze ouder zijn zou ik daar ook geen probleem mee hebben :)
 

DeletedUser10425

Guest
Wow.. jeetje haha wat een antwoorden.. Had ik eerlijk gezegt niet verwacht! Bedankt!
 
Bovenaan