Als je dan AH zegt, denk je dan ook dat smid kan aangezien je dan hetzelfde doel bereikt? Namelijk dat er geen edels of munten meer geproduceerd kunnen worden.
Nee dat is wel een aanzienlijk verschil. Als we volgens jouw argument redeneren dan is boerderij, HQ, opslag en dergelijke ook acceptabel omdat je daarmee ook kan beletten dat er geen edels meer geproduceerd worden.
Een adelshoeve bouwen duurt ongeveer 4u op HQ 20 geloof ik. Daarnaast is het op de meeste werelden gewoon standaard 1 level. Als verdediger kan je hier dan rekening mee houden en er enigszins op inspelen. Wanneer je op de smederij gaat richten dan wordt het al gauw een heel ander verhaal aangezien het vaak niet bij 1 level blijft. Als je er 4 levels afschiet dan kost het al gauw 2 dagen om weer op te bouwen. En dan noem ik nog een laag aantal denk ik, het is niet ongewoon dat het meer is. Doe je dit op grote schaal dan beneem je een heel account de mogelijkheid tot recappen door simpelweg katapulten toe te voegen aan je clears. Zoals je ook wel begrijpt komt daar nul skill bij kijken. Tactiek is het vanzelfsprekend ook niet, want bij tactiek komt nadenken kijken en daar is gewoon geen sprake van bij het simpelweg toevoegen van katapulten aan je clears.
Het is een manier van noobs en spelers die niks kunnen om de tegenstander plat te leggen.
Ik ben zelf geen fan van katapulteren en zal het altijd mijden op verzamelplaats na. Het is vrijwel onmogelijk om gematigd te katapulteren (bijv alleen AH) aangezien het eigenlijk altijd uitnodigt tot meer. Je weet gewoon dat er een sneeuwbaleffect gaat optreden en binnen de kortste keren vliegen de ijzermijnen en hoofdgebouwen omlaag.
Owja, tegen spelers die hun muur uppen met pp: uiteraard gewoon boerderijen katapulteren, dan kunnen ze de muur niet meer uppen.