Katapulten... Een verboden wapen?

Reactiescore
660
Het punt is ook niet of het tactisch is of niet het punt is of je op die manier wilt winnen aangezien het veel makkelijker is dan zonder kata's :)

Waar we mee moeten opletten, en daar geef ik Warre wel credits, hij spreekt voortdurend in zijn gebruik over fake kata's (al doet hij er wat veel bij om echt over fakes te spreken)

Dit staat in schril contrast met die sukkel008 die praat over kataclears, en daar geeft warre ook duidelijk aan dat je dat en veel te groot voordeel oplevert en dat doet hij dus niet (zegt hij, ik hoop he op zijn woord te kunnen geloven)

Dit wilde ik nog even onderstrepen want zelf vergeet ik het ook soms in de discussie over de details.

Het is enkel makkelijker als je vijand er niet tegen op gewassen is, wat een resultaat is van een slecht voorstaand account en slechte voorbereiding alsmede de tijd nemen om er mee te leren omgaan.

Ik herhaal again: ben je een beter speler als je wint zonder kata's (en dus dat aspect van het spel niet beheerst) of net als je kan winnen ookal wordt er gekata'ed omdat je dan zelfs ook dat aspect beheerst ?

@robbeke: de laatste is beneden alle peil. Iemand komt hier met leugens beweren dat ik afspraken niet nakom, ik weerleg dat met bewijs, en omdat het jou beter uitkomt in deze discussie gebruik je dat tegen mij.
Je moet me dan ook niet aanpakken omdat ik afwezig bleef in de discussie, er zat een bepaalde ondertoon in en die was bedoeld. Een hond die bijt krijgt een trap, toch?
 

Deleted User - 24028

Guest
Wat bedoel je met "al doet hij er wat veel bij om echt over fakes te spreken" ?

EDIT: ik bedoelde niks verkeerd met die schaak opmerking hoor. We zijn eerder al overeen gekomen dat dat spel veel meer bij je speelstijl en interesse zou passen en nu je een tijd niet meer actief deelnam dacht ik misschien dat je het ook zo vond en was begonnen met schaken. Ik stelde het dan ook nog als vraag, een eenvoudige Nee was dan ook goed genoeg geweest. Een trap mijn richting uit gebaseerd op leugens van anderen die jij blind aanneemt als waarheid ondanks dat de bewijzen van het tegendeel hier al staan was echt niet nodig.
 
Reactiescore
660
Wat bedoel je met "al doet hij er wat veel bij om echt over fakes te spreken" ?
Ik herinner me dat je het aantal troepen dat je bij je kata fakes doet hier ergens hebt gepost, en ik vond dat wat veel om over fakes te spreken.
 

Deleted User - 24028

Guest
het bericht dat ik hier poste was een aanval op mijn stam, je moet het bericht bekijken dat CbC poste van een aanval van mij (Lady Corvett3) dat bestaat uit 20 kata's puur zonder iets anders. Op die manier val ik altijd aan (ook bij slopen) om de verdediger de mogelijkheid te geven het te blocken met een aanzienlijk kleine hoeveelheid def. Opnieuw dus, het verdedigbaar maken, maar het gewoon een kwestie van tijd laten zijn zodat er keuzes gemaakt moeten worden.

Damnnn alles wat nu uit de bus komt spoort 100% met mijn beginpost in dit topic en mijn mening over slopen, das toevallig seg.

PS: van leugens aannemen van anderen naar leugens zelf verspreiden ?
 
Reactiescore
1.140
Het is enkel makkelijker als je vijand er niet tegen op gewassen is, wat een resultaat is van een slecht voorstaand account en slechte voorbereiding alsmede de tijd nemen om er mee te leren omgaan.

Ik herhaal again: ben je een beter speler als je wint zonder kata's (en dus dat aspect van het spel niet beheerst) of net als je kan winnen ookal wordt er gekata'ed omdat je dan zelfs ook dat aspect beheerst ?

@robbeke: de laatste is beneden alle peil. Iemand komt hier met leugens beweren dat ik afspraken niet nakom, ik weerleg dat met bewijs, en omdat het jou beter uitkomt in deze discussie gebruik je dat tegen mij.

Wat ik wel grappig vind is dat jij net doet als of veel anti kata's er niet tegen op kunnen.
In de praktijk is het juist precies andersom veel van de kata's grijpen juist uit onkunde naar kata's terwijl veel anti kata'ers het niveau liever wat omhoog willen en dus graag zonder kata's spelen.
En ja voorbereiding helpt zeker tegen kata's maar nee je kunt het effect van kata's er niet mee te niet doen ;)
 
Reactiescore
660
Wat mij opvalt is dat je binnen het anti kata kamp in feite 2 groepen hebt. De een gebruikt een speltheoretisch argument, en de ander is principieel tegen.

Klopt, maar je hebt er ook die beide argumenten aanhalen.

Hierbij wil ik dan opmerken dat dit speltheoretische argument alleen opgaat in het geval dat beide partijen ongeveer even sterk zijn en aan elkaar gewaagd zijn. Als stam A en B ongeveer even groot zijn is het inderdaad zo dat een kata oorlog in het belang is van geen van beide stammen. Ze slopen er elkaar mee, er is sprake van een soort van mutual assured destruction, om dezelfde reden als dat de Sovjets en de VS in de koude oorlog geen kernoorlog begonnen beginnen deze 2 stammen geen kata oorlog. Maar dit argument gaat niet op als een van beide partijen duidelijk dominantie heeft over de ander.

Ik gebruik liever het vb van dat mosterdgas, waar in werkelijkheid ook echt afspraken over gemaakt zijn.

Kata's zijn een dominantie multiplyer. Als stam A veel groter en sterker is dan stam B vergroten ze hun dominantie door kata's te gebruiken. De VS zet misschien geen atoombommen in tegen de Sovjets, dit deden ze wel tegen Japan. En hier komt de analogie met kernwapens uit het begin van het topic helemaal tot zijn recht, voor de VS is het duidelijk veel minder dodelijk om 2 kernbommen te mikken op een land dat op dat vlak bijna niks terug kan doen(kata's gebruiken), dan de moeite nemen om een ingewikkelde landinvasie op te starten die zo een miljoen slachtoffers aan hun kant had kunnen opleveren(een kleinere speler/stam edelen waar wel veel skills aanwezig zijn om te snipen, recappen, etc). De grotere stam kan namelijk best kata's incasseren van de kleinere, ze kunnen meer clears blocken terwijl de kleinere de capaciteit niet heeft om zoveel clears te blocken en derhalve veel meer gebouwen afgebroken zal zien worden.

Maar toch zullen er ook genoeg mensen zijn die in deze situatie stam A zullen veroordelen. Ze zijn al groter en hebben op basis van hun positie al meer kans om te winnen, maar door massaal katapulten te gebruiken wordt die kans alleen nog maar groter en kan hun tegenstander praktisch niks doen. Je zou dus kunnen zeggen dat het gebruik van kata's de voorspelbaarheid van het spel vergroot, en dit het spel minder leuk maakt. Want zeg nu zelf, het is toch leuk als een underdog kan verrassen en door slim spel onverwachts als sterkste uit de strijd kan komen? Hier valt natuurlijk zeker wat voor te zeggen. Maar laten we eerlijk zijn sommige (rim) stammen of spelers gaan de wereld sowieso niet winnen en zijn misschien irritante luizen in de pels die voorkomen dat jij meer middelen kan gebruiken tegen je grootste concurrent. Is het in dit geval wel gelegitimeerd om kata's te gebruiken, deze spelers/stammen snel te neutraliseren om vervolgens over te kunnen gaan op een oorlog tegen je grotere concurrent, dit keer zonder kata's?

Los daarvan zie ik nog principielere argumenten terugkomen. Het gebruik van kata's verpest het spelplezier van je tegenstander, het is toch niet leuk om het spelplezier van anderen te verpesten? Klinkt redelijk maar verpest je niet ook het spelplezier van anderen door ze bijvoorbeeld te blitzen? Als je om 4 uur s'nachts een aanval verstuurt die net na de nb aankomt maximaliseer je de kans dat je tegenstander offline is en zich niet kan verdedigen tegen je. Is dat dan ook niet laf en oneervol, je zou kunnen zeggen van wel, toch wordt hier dan minder op neergekeken dan het gebruik van kata's terwijl ook dit het spelplezier van anderen kan verpesten. En zo zijn er natuurlijk meer voorbeelden. Tw gaat om survival of the fittest, je put je tegenstander uit, en demoraliseren kan daar dan onderdeel van zijn.

Zelf ben ik van mening dat een nachtblitz idd ook vrij laf is, net als verdreven stacken. Sommige sterke spelers spreken over het saaie van barbaren edelen, ik zie geen verschil in het edelen van barbaren en het edelen van dorpen van een afwezige tegenstander.

Zoals je ziet zitten er een hoop haken en ogen aan deze kwestie. Er is nu ook een interessante discussie gaande op het W49 forum, legitimeert het (massaal) gebruik van pp het gebruik van kata's? Als iemand nou zijn muren omhoog blijft gooien naar 20 in tijdsbestekken waar je het benauwd van krijgt, mag je dan kata's inzetten tegen die persoon om dit af te straffen? Of als iemand early game als een suikeroom van innogames de beginners bescherming verlaat met edels en mijnen die op 30 staan, mag je dan als buurman kata's hiertegen gebruiken? En als je nou early game zo'n irritante speler hebt die je wil farmen maar steeds zijn burgerwachtjes oproept, mag je dan die boerderij afbreken(dit doe ik voor de duidelijkheid btw)?

Zie hier mijn post, en daar de reactie van muppet die gaan over de relatie tussen pp gebruik en kata gebruik, iets wat zelden besproken is denk ik ;)

Ik kan fout zijn hoor, waarschijnlijk zelfs, maar ik ken ken geen pp abuser die effectief ook een wereld aan het winnen is? Maar verbeter me maar, geen probleem. Een kata abuser, ja die winnen wel werelden. Ik zie dus niet direct een correlatie.

Nu we toch bezig zijn, nog een laatste situatie. Hoe zit het met stabbers? Zijn kata's niet het perfecte wapen tegen stabbers? Als iemand je stam op een oneervolle manier verlaat en zich zomaar bij de vijand aansluit, dan mag je toch best al zijn dorpen slopen of niet?
Het zou kunnen, maar eigenlijk is het niet nodig, op het AF worden dergelijke spelers (stabbers) direct aan de schandpaal genageld. Dat kunnen ze één keer maken, geen twee keer.

Genoeg discussie voer dus!

Algemeen een mooie post hoor. Nu heb ik even de tijd en de moeite genomen en hem gelezen.

Ik ben echt een moraalbeest, waarschijnlijk zo erg dat ik tegenwoordig zelfs niet meer in aanmerking zou komen om een wereld te winnen of zelfs goed te beëindigen.
Overdreven gebruik van scripts, katapulteren als doel te vernietigen en zo weg te spelen, mensen met opzet foutief laten inloggen, beweren dat ze op 1ms kunnen timen (waar zitten ze trouwens nu na die banwave die gekken die dat beweerden), bots, pp gebruik. Er staat niet voor niks gestopt onder mijn naam hoor. Dan ben ik liever een slechte speler dan hieraan te gaan meedoen.
 

Deleted User - 24028

Guest
Wat grappig is is dat jij vind dat mensen het niveau omhoog liften door een aspect weg te halen ipv de volledige waaier van aspecten te bespelen. Dat gaat tegen alle logica in, tenzij het een aspect is dat 1 partij (in het geval van tw aanvaller / verdediger) een gigantisch voordeel bied. Wat in dit geval niet zo is (kost even veel tijd in verhouding, kost niet massas troepen, ... ) uitgaande nogmaals van katafakes en geen kata clears.

Snap je het verschil tussen mijn logica waarom kata clears wel een aspect zijn waar de vijand in een enorm voordeel is maar kata fakes niet... Datzelfde geld, ondanks dat jullie het blijven beweren, niet voor kata's in het algemeen.

Sport vergelijking: bij basketbal, het weghalen van het bord achter de ring, til je daarmee het niveau van het spel naar boven ? Of maak je er gewoon een praktisch andere sport van (korfbal) ? zijn er basketters die vragen om het bord weg te doen ? Neen je kiest voor die sport en je speelt ze zoals ze bedoelt is. Waarom kan dat niet gewoon op TW ? Ik zou ook liever een hoop zien veranderen aan TW, zoals bepaalde regels. Maar mij hoor je daar niet over zeveren, ik accepteer dat.

@robbeke: een echte speler ? Een echte schaak speler ja :D hihi
 
Reactiescore
660
Wat bedoel je met "al doet hij er wat veel bij om echt over fakes te spreken" ?

EDIT: ik bedoelde niks verkeerd met die schaak opmerking hoor. We zijn eerder al overeen gekomen dat dat spel veel meer bij je speelstijl en interesse zou passen en nu je een tijd niet meer actief deelnam dacht ik misschien dat je het ook zo vond en was begonnen met schaken. Ik stelde het dan ook nog als vraag, een eenvoudige Nee was dan ook goed genoeg geweest. Een trap mijn richting uit gebaseerd op leugens van anderen die jij blind aanneemt als waarheid ondanks dat de bewijzen van het tegendeel hier al staan was echt niet nodig.

Ok fair enough, excuseer. Die knipoog wordt nogal veel gebruikt in een andere context (nogal denigrerend naar andere toe alsof ze bij het gebruik van die knipoog een soort waarheid tentoonspreiden).

Al bij al he Warre, kan ik me eigenlijk redelijk goed vinden in je argumenten hoor (nog even het fake gebruik benadrukken), denk dat ik dat al eens heb gezegd. Maar je kent mensen, van het één komt het ander. Een fakeje hier is al snel een algemeen kata-oorlog overal, en dat moeten we niet hebben. Deze discussie is dan ook geopend door sukkel008 die een pure gebruiker is. De discussie zou dus eigenlijk moeten gaan over het pure gebruik en dan lijkt me de conclusie heel eenvoudig: not done, akkoord of niet?

Ik doe er trouwens ook even een sportvgl bij. Ik deed ze al eens. Twee voetbalploegen, de ene probeert de andere op Barcelona's wijze weg te tikken, moeilijk, maar een lust voor het oog. De andere ploeg speelt het anders, verdedigers trappen de bal naar voor en als hij eens goed valt dan kan de spits er eventueel iets mee doen. Het naar voor trappen van de bal is even gemakkelijk als het wegkoppen ervan door de verdedigers. Dus in principe een volledig foute tactiek. Toch zal die wild naar voor spelende ploeg wel eens een wedstrijd winnen. Maar... vragen we aan het publiek welke voetbal ze het mooist vonden, dan denk ik dat het antwoord wel duidelijk zal zijn.
 

DeletedUser7072

Guest
Je moet wat ik daar zeg letterlijker nemen. Dan klopt het prima.

Ik ben het niet eens met dat je een sloop aanval niet gewoon kan afslaan.

Moet je bij puur katas om te slopen minder nadenken, ja. Stuur je enkel katas ? Neen je combineert met 1 of meerdere massa's. Katas kunnen dus prima onderdeel zijn van een tactische aanval. Uitputten op zich is zelfs ook een tactiek.

Dat je makkelijker wint wanneer je groter ben is algeeen en staat los van katas.

Dit wordt onduidelijk. Je mag dus wel een massa sturen, zolang je maar niet in elke aanval kata's meestuurt? Je combineert de kata's met 1 of meerdere massa's, dan gebruik je dus gewoon de kata's als onderdeel van het spel en is slopen ook gewoon onderdeel van je tactiek. Bovendien kan niemand iets met zo'n vage tekst, want wat mag dan wel en wat niet? Je mag wel een paar kata aanvallen sturen maar niet te veel? Hoeveel is dan teveel? Waar leg je die grens, denk je zelf niet dat dit gaat escaleren in een oorlog waar kata's veel vaker gebruikt worden?

Je gebruikt hier het woordje dus ook op een merkwaardige manier. Alsof je daarvoor een heel goed beargumenteerd verhaal hebt gemaakt over waarom kata's onderdeel zijn van een tactische aanval. Dat leid ik niet af uit de zinnen die je daarvoor maakt, je zegt dat je niet enkel kata's stuurt en trekt daaruit een conclusie die niet eens iets te maken heeft met die uitspraak.

Je laatste zin klopt ook natuurlijk, maar gaat voorbij aan het punt dat ik maakte. Ja als je groter bent kun je makkelijker winnen, maar ik heb duidelijk gezegd dat kata's dominantie multiplyers zijn die dat voordeel nog extra uitvergroten. Zie hier:

Ze zijn al groter en hebben op basis van hun positie al meer kans om te winnen, maar door massaal katapulten te gebruiken wordt die kans alleen nog maar groter en kan hun tegenstander praktisch niks doen. Je zou dus kunnen zeggen dat het gebruik van kata's de voorspelbaarheid van het spel vergroot, en dit het spel minder leuk maakt. Want zeg nu zelf, het is toch leuk als een underdog kan verrassen en door slim spel onverwachts als sterkste uit de strijd kan komen?

Ik zeg daar duidelijk dat je makkelijker wint als je groter bent, maar dit nog makkelijker gaat als je kata's gebruikt. Kata's benadelen dus de underdog die al minder kans heeft om te winnen, ik denk dat je het eens bent met die uitspraak niet?
 

Deleted User - 24028

Guest
Discussie is nooit zwart wit tussen toegestaan en niet toegestaan. Mijn mening is goed gebaseerd en prima duidelijk en te controleren.

Om er een Kata oorlog van te maken zou je een afspraak negeren. Net zoals je een afspraak zou negeren om totaal geen katas te gebruiken.

Als je er dus al op voorhand van uit gaat dat mensen zich er niet aan houden. Waarom dan de moeite nemen op ze te maken on de eerste plaats ?

Dirk, dat eerste stuk snap ik niet. Is niet gebaseerd op iets dat ik zeg. Ik heb nergens gezegd dat je wel een paar katas mag sturen maar niet veel. Dat zou dan ook random
Zever zijn met geen duidelijke lijn er in, terwijl ik net de grote voorstander van duidelijkheid.

Katas benadelen de underdog ben ik het ook niet helemaal mee eens. Stel de underdog kan met katas omgaan en de anderen niet. Zijn katas dan net niet in het voordeel voor de underdog. Sure de anderen hebben er meer, maar als de underdog ze sneller, vaker en beter stuurt en defensief de katas van de tegenstander beter opvangt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
660
Discussie is nooit zwart wit tussen toegestaan en niet toegestaan. Mijn mening is goed gebaseerd en prima duidelijk en te controleren.

Om er een Kata oorlog van te maken zou je een afspraak negeren. Net zoals je een afspraak zou negeren om totaal geen katas te gebruiken.

Als je er dus al op voorhand van uit gaat dat mensen zich er niet aan houden. Waarom dan de moeite nemen op ze te maken on de eerste plaats ?

En wat als je een foutje maakt in je one command en per ongeluk de vinkjes liet aanstaan, ipv fakes stuur je dan volle clears.
Ik zie het zo gebeuren.
"ow sorry, foutje"
 

Deleted User - 24028

Guest
Dus jij vind dat je katas moet afschaffen omdat je een fout zou kunnen maken en ze toch versturen. Komaan joh...
 
Reactiescore
660
Dus jij vind dat je katas moet afschaffen omdat je een fout zou kunnen maken en ze toch versturen. Komaan joh...
Nee nee, ik zeg: ik zie het zo gebeuren dat er een fout wordt gemaakt en dat het weer resulteert in een kata oorlog.
 

Deleted User - 24028

Guest
Als er goede afspraken zijn die daar rekening mee houden is er geen probleem. Zo een fout maak je niet zomaar, en het valt enorm op als je ze expres maakt. Pas desnoods 1c aan als je het wilt voorkomen of maak een controle scriptje dat het tegenhoud.

Mogelijkheden genoeg om het te voorkomen / op te lossen.
 

DeletedUser7072

Guest
Als je enkel kata fakes mag sturen kun je daar als verdediger toch makkelijk op inspelen? Dan zet je standaard 100/100 def in je dorpen die aangevallen worden. Genoeg om een fake te blokken, en niet erg als die gesloopt wordt door een clear. Zie er niet echt het nu van in eigenlijk. Of hoeveel troepen mag je dan maximaal met je kata's meesturen warre?
 
Reactiescore
660
Als je enkel kata fakes mag sturen kun je daar als verdediger toch makkelijk op inspelen? Dan zet je standaard 100/100 def in je dorpen die aangevallen worden. Genoeg om een fake te blokken, en niet erg als die gesloopt wordt door een clear. Zie er niet echt het nu van in eigenlijk. Of hoeveel troepen mag je dan maximaal met je kata's meesturen warre?

Ben ook benieuwd?
 

Deleted User - 24028

Guest
Je mag uiteraard ook clears sturen. Alleen niet met katas. Een fake bevat enkel katas en geen andere troepen of eventueel
Katas aangevuld met troepen tot aan de minimum die nodig is om te versturen. Kata hoeveelheid om lvl 30 gebouw te beschadigen varieert tussen 20 en 30 afhankelijk van wereld. Deze hoeveelheid is steeds genoeg eenheden dus je moet niet aanvullen met troepen.

Interessante stelling vanq. 9 Kata fakes zijn 175 katas per dorp. Dat zou idd nog doenbaar zijn. En dan kan je uit je offence dorpen idd dit trucje toepassen. En al je def dorpen kan je niet gebruiken dan, das noet echt goed gebruik maken van je troepen. Daar bovenop weet de verdediger exact hoe veel clears en in de meeste gevallen waar de clears zitten. 10 Kata fakes doen slechts 10 levels af, om beetje deftig te slopen moet je meerdere per dorp doen. Hoe lang denk je tot de verdediger zijn def rond gooit en je clears sloopt zodat jij 2 weken moet wachten voor je weer wat kan ?

aanvaller is 3 sec bezig. De verdediger moet toch ook maar 1 defje plaatsen ? Dat is op de juiste sec drukken. Dat is toch ook maar 3 sec werk ? Weliswaar op de moment dat het moet.
 

DeletedUser7072

Guest
Mja het punt is dat er wel clears lopen maar bij de clears zitten geen kata's dan dus wat je dan krijgt is je stuurt een treintje van 10 over 3 seconden verspreid uit het zelfde dorp 9x kata fake 1 clear en de deffer mag alles gaan snipen terwijl de aanvaller nog geen 3 seconden bezig is.

Die speelstijl ken ik niet. Moet zeggen dat het concept me ook niet echt aanspreekt, zet dan gewoon kata's in die clear en doe niet zo omslachtig. Heb eigenlijk liever de directe harde methode van sukkel008 dan dit.
 
Bovenaan