Is Tribal Wars racistisch en seksistisch?

Reactiescore
421
Hoi allemaal,

Tribalwars is een populair spelletje waar velen van ons al jarenlang ons ei kwijt kunnen. Daarmee representeert Tribalwars toch een beetje onze ideale leefwereld, eentje waarin we als alleenheerser over een rijk van duizenden dorpen kunnen heersen.

Maar hebben we ook ooit bij de keerzijde van deze belevingswereld stilgestaan? Welk signaal geven we met dit spel af aan jongeren? Een paar vraagstukken:

- Binnen Tribal Wars kun je alleen maar een dorp via westers model opbouwen. Wellicht is het een idee om ook de ontwikkeling van Oosterse samenlevingen een plek te kunnen geven binnen Tribal Wars door verschillende architectonische bouwstijlen te introduceren. Ook is het een idee om niet langer met de voor het westen gebruikelijke bouwtechnieken een dorp op te bouwen, maar om bijvoorbeeld Feng Shui als uitgangspunt voor je dorp te nemen.

- Tribal Wars representeert de patriarchale samenleving waar we breder maatschappelijk steeds vaker de nadelen van zien. Zo hebben vrouwen geen enkele rol in het spel, wat wellicht kan leiden tot het idee bij het overwegend mannelijk Tribal Wars publiek dat dat een wenselijke maatschappelijke situatie is. Maar ook vrouwen hadden in de Middeleeuwen al een grote bijdrage bij het tot wasdom komen van het dorpsleven. Daarom pleit ik voor een grotere rol voor de vrouw in Tribal Wars!

- Er zijn geen gekleurde volkeren in Tribal Wars. De hele setting is West-Europees. Jonge spelers krijgen op die manier niets mee van de ontwikkeling van bijvoorbeeld beschavingen in het Midden-Oosten.

Er zijn nog wat andere zaken die ik zou kunnen benoemen, maar over het algemeen denk ik dat Tribal Wars een bijdrage levert aan de instandhouding van racisme en patriarchisme in onze samenleving. Zouden we Tribal Wars geen "update" moeten geven, zodat ook de geschiedenis van zwarte mensen en vrouwen een plek krijgt binnen het spel?

Graag jullie meningen hierover.

Groet,

Rukurt
 
Reactiescore
73
Ik vind dit toch nogal ver gaan. Tuurlijk heb je een punt in de zin van dat het redelijk eentonig / een kant is van het plaatje. Maar dat er ook veel andere opties zijn, wil niet zeggen dat dit ook nodig is. Als ontwikkelaar / bedrijf kies je voor een bepaalde richting. Je kan wel bij elk spel, elk programma, elke productie, alles omvattend maken, maar dan heb je geen verschillende spellen meer nodig lijkt mij.

Het gaat om een spel, niet om een realistische nabootsing van de wereld 500 jaar geleden. Daar hebben we geschiedenis boeken voor.
 
Reactiescore
1.140
Uiteraard is het als grap bedoelt.

Maar eigenlijk kun je alle punten weerleggen met het feit dat de game zich afspeelt in het west Europese middeleeuwse tijdperk en en geschiedkundig klopt het dus en zou je het niet moeten aanpassen.

Over het punt van de vrouwen die zijn er gewoon in die kleine poppetjes die door je dorp lopen af en toe.
Voor de rest zie je nergens anders zien of het om mannen of vrouwen gaat behalve bij je troepen maar ook dat is in die tijdsgeest vrij normaal :)
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.787
De ridder kun je ook gewoon instellen als vrouw? :confused2: :confused2:
 

DeletedUser69389

Guest
Uiteraard is het als grap bedoelt.

Maar eigenlijk kun je alle punten weerleggen met het feit dat de game zich afspeelt in het west Europese middeleeuwse tijdperk en en geschiedkundig klopt het dus en zou je het niet moeten aanpassen.

Over het punt van de vrouwen die zijn er gewoon in die kleine poppetjes die door je dorp lopen af en toe.
Voor de rest zie je nergens anders zien of het om mannen of vrouwen gaat behalve bij je troepen maar ook dat is in die tijdsgeest vrij normaal :)
Plus dat je ook vrouwelijke ridder iconen hebt tegenwoordig, in elk geval eentje weet ik. Weliswaar ziet ze er mannelijk uit. Alleen moest dat ook bij het beoefenen van dat soort taken. Kijk je bijvoorbeeld naar Elizabeth I van Engeland, bij menig persoon meer gekend als The Virgin Queen, diende zij zich als vorst mannelijk te gedragen en zij mocht alleen vrouwelijk zijn wanneer het ging over het huwelijk of over het zorgen voor nageslacht. Dus ook in dat licht is het representatief.
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.787
De ridder is helaas een man met de naam Paul. Misschien een petitie maken om die te hernoemen naar een genderneutraal wezen met de naam Pauli?
De naam van je ridder en de afbeelding kun je gewoon aanpassen?
 

Rob.

Forum Personality 19/20
Reactiescore
5.787
ok genoeg tw voor vandaag
 

Conceived by Communism

Casanova W36
Reactiescore
1.779
Daarbij vind ik het ook belachelijk dat je alleen maar Edelmannen kan maken! Waar zijn de welgestelde vrouwen van adel in dit spel? Alsof er alleen maar mannen met blauw bloed waren.
 

Conceived by Communism

Casanova W36
Reactiescore
1.779
Dit is duidelijk maar gissen om de discussie stop te zetten, ik zie nergens dochters in een stad? Wat is dit voor een propaganda om deze discussie een halt te kunnen geven? Belachelijk!
 
Reactiescore
421
Uiteraard is het als grap bedoelt.

Maar eigenlijk kun je alle punten weerleggen met het feit dat de game zich afspeelt in het west Europese middeleeuwse tijdperk en en geschiedkundig klopt het dus en zou je het niet moeten aanpassen.

Over het punt van de vrouwen die zijn er gewoon in die kleine poppetjes die door je dorp lopen af en toe.
Voor de rest zie je nergens anders zien of het om mannen of vrouwen gaat behalve bij je troepen maar ook dat is in die tijdsgeest vrij normaal :)

Dat is dus precies het probleem: de focus op de westerse koloniale geschiedenis drukt alle andere verhalen weg.

Het klopt an sich dat dit een representatie kan zijn van hoe een Middeleeuwse Germaanse gemeenschap zich gedroeg, maar er is altijd sprake geweest van interferenties met andere (etnische) bevolkingsgroepen. Die komen gewoonweg niet in het spel voor. Daarmee draagt het spel Tribal Wars bij aan de instandhouding van een eenzijdige historische focus op westerlingen als overheersers van alle andere inferieure bevolkingsgroepen. Alsof er in andere regionen van de wereld nooit wat gebeurde.

Ik vind het overigens treffend dat je dit meteen als grap afdoet: het zegt wat over hoe laconiek er over het algemeen over deze problematiek gedacht wordt.
 

DeletedUser69389

Guest
Zo ver ik weet was die in de middeleeuwen heel erg minimaal?
Dat hangt af van welke tijd je hanteert. In de vroege en late middeleeuwen bestond dat contact er wel meer. Maar om en nabij 1000 was het contact inderdaad meer lokaal van aard. Maar dat hield niet in dat er geen contacten waren op lange afstand. Dat was echter wel meer de handelaren en de elite. Voor de gewone man of vrouw was de afstand van Haarlem naar Amsterdam of van Brugge naar Gent al van dien aard dat men het contact met hun verwanten zo goed als verloor.
 
Reactiescore
1.804
Ja.

nu maar eens het topic lezen
 
Reactiescore
770
zet er maar een slotje op
 
Reactiescore
976
Nooit bij stilgestaan, maar Rukurt zijn opmerkingen bevatten wel waarheid.

Een dergelijk spel ontwikkelen zou vandaag onaanvaardbaar zijn. Doordat Tribalwars een zeer oud spel betreft moeten we in deze wel enige mildheid aan de dag brengen.

Tribalwars zou natuurlijk aanpassingen aan het spel kunnen doorvoeren, maar ik acht de kans klein dat zij zich daarbij zullen laten leiden door het hedendaags maatschappijbeeld. Of het zou hen geld moeten opbrengen bv. vrouwen introduceren door het toevoegen van een middeleeuwse tietenbar die voor enkele pp’s bezocht kan worden?

Iedereen weet dat Tribalwars enkel nog dienst doet als een melkkoe voor Innogames. Zij geven niets om onze maatschappelijke verzuchtingen. They can prove me wrong?

Hoe zit het bovendien met de genderverdeling in het twteam? Daar kan het .nl community team (@Duckje) wel zélf de nodige inspanningen voor leveren.
 
Bovenaan