Is een huis kopen nog wel een goede optie?

DeletedUser72524

Guest
Fam en ik hadden op een verkeerde plek op het forum een interessante discussie, dus bij deze verplaats ik het naar het SVF.

Onze discussie ging erover of het anno 2017 nog wel handig is om een huis te kopen, met ik als tegenhanger en fam als aanhanger.

Ik denk dat je huis over 30 jaar zeker 4 ton waard is. Bovendien kun je dan 'vrij' wonen. Je hebt dan dus geen hypotheek meer die je maandelijks moet betalen. Toch leuk als je op je oude dag 840 euro per maand overhoudt voor leuke dingen zoals reizen :)

Mijn ouders kochten in 1973 een huis voor 250000 gulden en wij hebben dat 3 jaar geleden verkocht voor 400000 euro. Mijn moeder zat de laatste jaren 'vrij'. Als jij huurt, zit je nooit vrij en zul je dus op je oude dag nog steeds veel centjes neer moeten tellen. Kopen is beter dan huren.

Wellicht is dit meer een discussie voor het serieus vrij forum. Hier ging het over wvw toch?

Gezien wij in Europa leven, de prijzen nu bepaald zijn op vraag en aanbod en er nu nog meer vraag is wereldwijd dan aanbod om jn Europa te wonen, maar dit naar mijn idee gaat veranderen denk ik dat dit averechts gaat werken. Ik denk dat juist huizen van 400k weer 150k waard worden. Wat een huis kopen dus een dlechte investering maakt. Wellicht liggen onze lonen dan ook lager en moeten we nog steeds een hypotheek betalen naar onze lonen toen het goed was.

Daarnaast mijn eerdere argument mocht er iets gebeuren dan zit ik vast met een hypotheek.
 
Reactiescore
603
Als je vroeger veel gronden had dan ben je nu wel binnen lol.
Niet iedereen heeft het geld om te bouwen of te kopen, maar kopen ben ik voorstaander van.
 

DeletedUser73204

Guest
huis kopen is gewoon kut op dit moment omdat je ook veel eigen geld mee moet brengen. Ik huur op dit moment en zowaar komen ze in september mijn mechanische ventilatie vervangen. Nadeel huur.......heb ik eigenlijk niet. voordeel huur.... alles wordt gepareerd of vervangen. jaarlijks onderhoud cv en kunstof ramen inbegrepen. dus wat voor of nadelen zijn? beide heeft wel wat denk ik
 

DeletedUser72524

Guest
Als je vroeger veel gronden had dan ben je nu wel binnen lol.
Niet iedereen heeft het geld om te bouwen of te kopen, maar kopen ben ik voorstaander van.

Waarom?

prijsontwikkeling-vastgoed-1970-2013.png


Als je gaat kijken naar dit grafiek dan zie je Ierland als voorbeeld, hoe kut een huis kopen kan zijn. In 2006 waren de prijzen nog op 440k en 2013 200k. Dat is een vermindering van 240k. Je zou maar met in 2006 een hypotheek hebben afgesloten omdat wij worden opgevoed met clichés als:
- huizenmarkt is stabiel
- een huis kopen is geen geld weggooien, maar een investering.

Succes als jij voor jouw hypotheek 1400 per maand moet geven, maar jouw buurman voor 700 hetzelfde huis kan huren en zonder risico.

Jij verliest jouw baan, arbeidsongeschikt geraakt omdat jij jaren lang heb geploeterd in een fabriek en nu is jouw rug al kapot op jouw 35e. Je hebt twee kinderen, maar kan die relatief hoge hypotheek niet meer betalen en moet dus het resterend bedrag van 350k nog terug betalen. Jouw huis wordt verkocht, maar levert nog maar 200k op. Dat betekent dat je nog steeds een schuld hebt van 150k, wat je met jouw AOW nooit kan betalen. Je moet in de schuldsanering gaan en leeft onprettig en bent verplicht om in een sociale huurwoning te gaan wonen.

Bye bye slimme keus om een huis te kopen. Natuurlijk is dit een worst case scenario en heb je natuurlijk ook een best case scenario dat jouw huis twee keer zoveel waard wordt en dat je daarom 400k hebt verdiend. Maar als ik ga kijken naar de huizenmarkt in Nederland dan wijst naar mijn mening alles erop dat het niet heel erg stabiel is. De fluctuaties afgelopen jaren waren al enorm, andere gebieden op moeder aarde worden interessanter en de buurlanden spreken waar onze waarden eigk horen te zijn.
 
Reactiescore
1.468
Interessante discussie.
Het toeval is dat ik juist aan het oriënteren ben op dit gebied omdat ik in de toekomst ook graag een eigen huis wil. (Ik woon nu nog mij mijn ouders)

Als ik naar de huurprijzen kijk op dit moment liggen de maandlasten daar van heel dicht bij die van hypotheken op een huis met vergelijkbare waarde. Ik ben nu aan het oriënteren op tweekamerappartementen bijvoorbeeld. Als je dan een huurprijs van 500 euro per maand hebt, met een waarde van 90.000 euro. Dan kom je op dit resultaat:
https://www.hypotheekshop.nl/eerste...20&Partner=0&LeeftijdPartner=&InkomenPartner=
Hier zie je dus dat kopen wel degelijk voordeliger is, zowel op korte als langere termijn. Dit komt vooral door huurstijging, en omdat het een kleine woning betreft. Ik heb nu nog niet eens een eventuele starterslening meegerekend, wat het voordeel nog hoger kan laten uitkomen. In de gemeente waar ik woon kom ik bijvoorbeeld in aanmerking voor een starterslening van bijna 20.000 euro. Hier betaal je zeer weinig rente over en je mag 30 jaar over het aflossen doen.
 

DeletedUser72524

Guest
Interessante discussie.
Het toeval is dat ik juist aan het oriënteren ben op dit gebied omdat ik in de toekomst ook graag een eigen huis wil. (Ik woon nu nog mij mijn ouders)

Als ik naar de huurprijzen kijk op dit moment liggen de maandlasten daar van heel dicht bij die van hypotheken op een huis met vergelijkbare waarde. Ik ben nu aan het oriënteren op tweekamerappartementen bijvoorbeeld. Als je dan een huurprijs van 500 euro per maand hebt, met een waarde van 90.000 euro. Dan kom je op dit resultaat:
https://www.hypotheekshop.nl/eerste...20&Partner=0&LeeftijdPartner=&InkomenPartner=
Hier zie je dus dat kopen wel degelijk voordeliger is, zowel op korte als langere termijn. Dit komt vooral door huurstijging, en omdat het een kleine woning betreft. Ik heb nu nog niet eens een eventuele starterslening meegerekend, wat het voordeel nog hoger kan laten uitkomen. In de gemeente waar ik woon kom ik bijvoorbeeld in aanmerking voor een starterslening van bijna 20.000 euro. Hier betaal je zeer weinig rente over en je mag 30 jaar over het aflossen doen.

Je houdt geen rekening mee met fluctuaties van de huisprijzen die naar eigen schatting behoorlijk kut gaan worden. Ik raad je aan om de komende 10 jaar te huren en over 10 jaar een huis te kopen omdat ik denk dat de markt gunstiger is.
 
Reactiescore
2.188
Maar het geld wat je nu gebruikt om te huren moet je dan daar bij tellen. Uiteindelijk zijn het assumpties maar als economie omhoog gaat gaan de prijzen ook omhoog.
 

DeletedUser72524

Guest
Maar het geld wat je nu gebruikt om te huren moet je dan daar bij tellen. Uiteindelijk zijn het assumpties maar als economie omhoog gaat gaan de prijzen ook omhoog.

Nee, het gaat omlaag naar alle waarschijnlijkheid. In Ierland was het binnen 6 jaar meer dan gehalveerd, als dat in NL gebeurd dan ben je de lul. En als je kijkt naar de prijzen in Duitsland en België is het best aannemelijk dat wij een diepe val gaan krijgen.
 

DeletedUser73204

Guest
hypotheek of huur liggen vlak bijelkaar met de prijs. alleen als je huurt heb je geen onkosten meer aan het huis. En een nieuw dak of nieuwe cv ketel zijn niet goedkoop.
Mocht je gaan samenwonen raad ik aan om eerst te gaan huren. mocht de relatie floppen (zoals bij mij) zit je niet vast aan het huis.
Ik heb nog een restschuld van 37.000euro omdat het huis onder dwang door de bank is verkocht voor een lagere waarde.
Deze schuld is omgezet naar een persoonlijke lening. Dus een BKR registratie wat mij weer belemmert in het afsluiten van een nieuwe hypotheek........dus het kopen van een nieuw huis onmogelijk maakt (bedankt ex)
 
Reactiescore
1.468
Je houdt geen rekening mee met fluctuaties van de huisprijzen die naar eigen schatting behoorlijk kut gaan worden. Ik raad je aan om de komende 10 jaar te huren en over 10 jaar een huis te kopen omdat ik denk dat de markt gunstiger is.
In het rekenvoorbeeld dat ik liet zien liggen de maandlasten bij een hypotheek ruim onder die van de huurwoning. Ook al daalt je huis in waarde, het heeft wel waarde en dat is bij een huurwoning niet het geval.

@korp beer doordat de maandlasten lager liggen blijft er geld over voor onderhoud.

Het enige wat nu de vraag is is wat de huurprijzen gaan doen, maar ik zie die de komende 10 jaar niet dalen eerlijk gezegd.
 

DeletedUser72524

Guest
Het enige wat nu de vraag is is wat de huurprijzen gaan doen, maar ik zie die de komende 10 jaar niet dalen eerlijk gezegd.

Omg:D. Dit is wel het meest domme wat ik ooit heb gehoord. Voor mij zijn er te veel signalen die erop wijzen dat er elk moment een grote klap kan komen waardoor het flink kan dalen. Of dat het iig zal gaan dalen binnen 10 jaar. Wat ik merk is dat er hier weinig gehoor aan wordt besteed en dat de Nederlandse media nog steeds beweert dat het stabiel is, waarom omdat het zeer nadelig kan zijn als er paniek heerst en dit niet ten goede zal gaan voor ons consumentenbestedingspatroon en daardoor voor onze algemene economie. Maar over 10 jaar zullen jullie mij gelijk geven en dat is dat het toch niet zo stabiel is als men beweert. Ik zal hier wat waarschuwingssignalen geven die mij doen inzien dat een huis kopen een domme keus is.

1. Babyboomers aan het einde van hun Latijn.
Waarde van een huis wordt door twee facetten bepaald, namelijk: vraag en aanbod. Ik denk dat ik dit niet hoef uit te leggen, maar het is redelijk simpel. Als er veel vraag is, weinig aanbod nemen de prijzen toe. Als er veel aanbod is en weinig vraag nemen de prijzen af. Denk dat dit wel duidelijk is voor iedereen. Zoals men weet zijn de babyboomers nu in hun periode van hun leven dat ze aan het einde van hun Latijn komen, wat ervoor zal zorgen dat er veel huizen op de markt komen. Veel van deze babyboomers hebben nog een restschuld, wat resulteert dat nabestaanden snel van hun woningen af willen en daardoor de huizen onder de prijswaarde zullen aanbieden. Dit betekent dat de huidige huizen ook tegen de prijzen van deze babyboomers moeten concurreren en daardoor als maar omlaag gaan.

2. Nieuwe technieken:
3D printen zal hier een huge issue in spelen, maar ook snellere en goedkope bouwtechnieken. Via een soort Lego methode is er in Breda laatst een flat gebouwd wat binnen een no-time af was en 10x zo weinig kostte dan anders. 3D printers moet in de toekomst zorgen dat er materiaal voor enorm weinig geld kan worden geprint. Dit resulteert in dat er sneller en goedkoper nieuwe huizen kunnen worden gebouwd. Vinex-wijken zullen dus goedkoper zijn dan normaliter. En dus er sneller en meer aanbod komt en de huidige prijzen ook moeten concurreren en daardoor minder waard worden.

3. Facking Duitsers
De Duitse huizenmarkt is in vergelijking met Nederland enorm laag (bijna 3/4x zo laag). Ook die van België is lager, maar niet veel lager. Vooral voor grensgebieden wordt het interessanter om een huis te kopen net over de grens.

4. Digitale nomaden: facking digitale nomaden die zijn niet dom en zullen echt niet voor een overpriced bedrag gaan wonen in NL.

5. Hoe sneller je klimt, hoe dieper de val.
Een oud cliché gezegde, maar lijkt toch vaak waar te zijn. Mede door een lage rente zijn wij veel te snel teruggekrabbeld uit een enge crisis. Dat door de rente omlaag te doen, maar de rente gaat beslist omhoog en dan worden de huizen goedkoper.

EEN ABCTJE: Hoe lager de rente, hoe duurder de huizen
Dit betekent dus wanneer de rente hoger zal zijn in de komende jaren dan zal de huisprijzen gunstiger liggen en heb je voor hetzelfde huis een minder dure hypotheek nodig. Wat voor mij een betere situatie is om te kopen omdat je dan minder kans hebt op restschuld.

Dus denk er goed over na wat de reden kan zijn dat de rente zo laag is, want elk voordeel heb zijn nadeel. Ik raad ten zeerste af om een huis te kopen, zeker als je in Broekhoven een huis wil kopen. Alleen Amsterdam en Utrecht zullen slimme keuzes zijn, maar ook dat valt niet te voorspellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan