Infotopic GDPR & PII op het AF

  • Topicstarter Deleted User - 487871837
  • Startdatum
Reactiescore
1.468
Aangezien er een directe brug is tussen forum en game kan je in principe wel game account namen op het forum gebruiken. Om jezelf 100% veilig te stellen zet je er even een @je bij. Wat wel problematischer is is als je een gesprek tussen 2 spelers op het forum deelt.

Volgens de Duitse wetgeving, die soms heiliger is dan de paus, mag je dit soort gesprekken niet zomaar delen met anderen. De enige uitzonderingen hierin is het kader om ongepaste mededelingen te melden, of de in-game functionaliteiten enzo.

We begrijpen dat het soms tegenstrijdig overkomt maar dat heb je nu éénmaal met dit soort wetgevingen.
Is het misschien een idee om voor dit soort doeleinden een members only bb code te introduceren? Ben je gelijk van dat gezeur af. Je deelt het dan nog maar met een beperkte groep mensen. Je zal dan qua regelgeving op het zelfde gebied terecht komen als bij bijvoorbeeld iemand op Facebook die z'n posts alleen zichtbaar heeft staan voor vrienden (persoonsgegevens mogen dan gewoon gedeeld worden tenzij de Duitse variant sterk afwijkt van de Nederlandse AVG)
 

DeletedUser70476

Guest
Aangezien er een directe brug is tussen forum en game kan je in principe wel game account namen op het forum gebruiken. Om jezelf 100% veilig te stellen zet je er even een @je bij. Wat wel problematischer is is als je een gesprek tussen 2 spelers op het forum deelt.

Volgens de Duitse wetgeving, die soms heiliger is dan de paus, mag je dit soort gesprekken niet zomaar delen met anderen. De enige uitzonderingen hierin is het kader om ongepaste mededelingen te melden, of de in-game functionaliteiten enzo.

We begrijpen dat het soms tegenstrijdig overkomt maar dat heb je nu éénmaal met dit soort wetgevingen.

Maar nu praat je al over een Duitse wetgeving terwijl een EU regulation boven nationale wetgeving gaat. Hebben jullie vanuit Inno bepaalde artikels uit de regulation gekregen die hier betrekking op hebben?
 
Reactiescore
1.468
Duckje postte net iets over richtlijnen maar vgm is dat verwijderd. Was iig niet correct. GDPR is een verordening, geen richtlijn. Ze kunnen er hooguit dingen aan toe voegen.
 

DeletedUser70476

Guest
Duckje postte net iets over richtlijnen maar vgm is dat verwijderd. Was iig niet correct. GDPR is een verordening, geen richtlijn. Ze kunnen er hooguit dingen aan toe voegen.

Regulations zijn regels waar lidstaten zich aan moeten houden, een directive is weer iets anders en daar hebben lidstaten meer vrijeheid in.
 

Deleted User - 24028

Guest
Mooie post @Hopeful , verduidelijkt al een hele boel :)

Dus je mag tegenwoordig ook al geen vermelding maken van een accountnaam ingame ? Of las ik dat nu fout ? Sinds wanneer valt een zelf gekozen fictieve naam onder GDPR...

En over Pm's delen op AF werd ook iets gezegd, dit mag ook niet ? Ik neem aan dat dit is omdat het een gesprek tussen 2 personen is en zonder toestemming van beiden in principe niet mag worden doorgegeven ? Maar dan vraag ik me af waarom je ze wel ingame naar heel de wereld mag doorsturen hoor...

Ik vraag me stilaan af waarom we het AF nog gaan hebben dan... wereld gebonden zaken is net het tofste de lijstjes waar je account namen noemt en discussies (propaganda) waarbij je anderen overtuigd van jou mening wat vaak gepaard gaat met de mening van anderen ontkrachten door bewijzen waarvan PM's ed een veel gebruikte zijn. Als dat allemaal al niet meer mag...
 
Reactiescore
1.468
Dus je mag tegenwoordig ook al geen vermelding maken van een accountnaam ingame ? Of las ik dat nu fout ? Sinds wanneer valt een zelf gekozen fictieve naam onder GDPR...
Sinds het een gegeven is dat te herleiden is naar een persoon, dit is juist 1 van de grootste wijzigingen voor normale mensen als jij en ik die kwam met de GDPR.

Maar zoals al word aangegeven, het is simpel op te lossen door een @voor elke username te zetten zodat het op een AF naam duid.
 
Reactiescore
31
Maar nu praat je al over een Duitse wetgeving terwijl een EU regulation boven nationale wetgeving gaat. Hebben jullie vanuit Inno bepaalde artikels uit de regulation gekregen die hier betrekking op hebben?
De GDPR is een verordening van de Europese Unie. Verordeningen hebben directe werking. Dit dient echter ook omgezet te worden naar lokale wetgeving. Dus bijvoorbeeld Duitse wetgeving die de Verordening verankert in het Duitse recht. Vandaar dus dat men hier op Duitse wetgeving doelt, dit is de EU Verordening echter dan in een Duits sausje.
 

Deleted User - 24028

Guest
Sinds het een gegeven is dat te herleiden is naar een persoon, dit is juist 1 van de grootste wijzigingen voor normale mensen als jij en ik die kwam met de GDPR.

Maar zoals al word aangegeven, het is simpel op te lossen door een @voor elke username te zetten zodat het op een AF naam duid.
Correctie: die enkel te herleiden is naar een persoon als die persoon als fictieve naam zijn eigen naam (of iets dat er op lijkt) neemt of als die persoon zelf bekend maakt welke echte naam er schuilt achter die fictieve naam.

Als je een random naam neemt en niemand vertelt wie je in RL bent is er geen link met een echt persoon en dus geen probleem. Die keuze ligt dus volledig bij de persoon zelf.

En wat is dat met die @ ? Dus als ik zeg @randomnaamingame mag dat wel maar als ik zeg randomnaamingame mag dat niet ? Waar zijn we toch mee bezig :s
 
Reactiescore
1.468
Correctie: die enkel te herleiden is naar een persoon als die persoon als fictieve naam zijn eigen naam (of iets dat er op lijkt) neemt of als die persoon zelf bekend maakt welke echte naam er schuilt achter die fictieve naam.

Als je een random naam neemt en niemand vertelt wie je in RL bent is er geen link met een echt persoon en dus geen probleem. Die keuze ligt dus volledig bij de persoon zelf.

En wat is dat met die @ ? Dus als ik zeg @randomnaamingame mag dat wel maar als ik zeg randomnaamingame mag dat niet ? Waar zijn we toch mee bezig :s
@ voor AF tags. Hoe het team omgaat met mensen zonder AF account weet ik niet, mogelijk dat die alsnog worden verwijderd?

Volgens de EU:
1) "persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

----
Online identificator word hier heel specifiek genoemd, zonder dat het als eis heeft dat het aan een van de daar onder genoemde voorwaarden voldoet door het woordje "of".
 

Deleted User - 24028

Guest
@ voor AF tags. Hoe het team omgaat met mensen zonder AF account weet ik niet, mogelijk dat die alsnog worden verwijderd?

Volgens de EU:
1) "persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

----
Online identificator word hier heel specifiek genoemd, zonder dat het als eis heeft dat het aan een van de daar onder genoemde voorwaarden voldoet door het woordje "of".
Ik zeg voor alle duidelijkheid niet dat jullie de GDPR verkeerd interpreteren of er in overdrijven. Daarvoor ken ik er niet genoeg van.

Ik zeg enkel dat ik het er over vind dat je geen ingame namen van spelersaccounts hier mag posten of screens mag posten waar deze op staan. Ongeacht of dat nu door de wetgeving niet mag of van jullie niet mag.

Zal een paar voorbeelden geven:
1. Iemand post een volledig overzicht van persoonlijke gegevens van een speler (echte naam, mail adres, adres, ...)
2. Iemand post een ingame Pm waar iets persoonlijk gezegd of besproken wordt (bv iemand die zijn hart lucht over een ziekte, zijn vrouw, zijn vriendin of problemen thuis)
3. Iemand die gestabt wordt ingame die hier een post zet met een screen in van de Pm met de afspraken die ze gemaakt hadden en vervolgens een screen van een aanval die aantoont dat de ander zich er niet aan gehouden heeft.

Wel bij puntje 1 en 2 vind ik dat het niet mag en onmiddelijk verwijderd zou moeten worden. Maar de post van puntje 3 verwijderen vind ik dan weer totaal overbodig en zelfs belachelijk.

Bij het aanmaken van een account en het spelen van tw kan je zelf kiezen hoe veel van jezelf je bloot geeft. De ene loopt hier te koop met alles, de ander is wat gematigder (ik bv heb geen probleem met mijn echte voor aam te gebruiken, mijn hobby’s en mijn werk te zeggen. Maar men mail adres, achternaam en zeker adres zijn zaken die ik niet zomaar weg geef) en dan heb je nog gewoon mensen die helemaal niks prijs geven (ik heb ooit een co gehad waar ik 3 jaar mee gespeeld heb waarvan ik nooit zijn echte naam heb geweten tot die hem vertelde toen die stopte. Dat respecteer ik gewoon want dat was zijn keuze.)

In vergelijk: waarom kan het wel dat er op sociale media foto’s van je gepost worden waar je dannin getagd / benoemt wordt ? Ik weet dat dit theoretisch gezien ook niet mag. Maar ik zie de overheid er even goed niet mega hard tegen optreden zo lang het binnen de perken blijft. Wat zouden ze dan wel gaan optreden tegen het posten van een fictieve en mogelijk volledig anonieme naam...
 

DeletedUser7072

Guest
Aangezien er een directe brug is tussen forum en game kan je in principe wel game account namen op het forum gebruiken. Om jezelf 100% veilig te stellen zet je er even een @je bij. Wat wel problematischer is is als je een gesprek tussen 2 spelers op het forum deelt.

Volgens de Duitse wetgeving, die soms heiliger is dan de paus, mag je dit soort gesprekken niet zomaar delen met anderen. De enige uitzonderingen hierin is het kader om ongepaste mededelingen te melden, of de in-game functionaliteiten enzo.

We begrijpen dat het soms tegenstrijdig overkomt maar dat heb je nu éénmaal met dit soort wetgevingen.

Dus even voor alle duidelijkheid, je mag wel een PM tussen jou en een derde persoon op het AF delen maar geen PM tussen 2 personen anders dan ik tenzij je toestemming hebt van die mensen? En zou je al deze juridische moeilijkheden niet kunnen omzeilen door in de voorwaarden expliciet te zeggen dat door akkoord te gaan en op tribalwars een account te maken, je automatisch toestemming aan derden geeft om IG communicatie te delen?
 
Reactiescore
2.489
Dus even voor alle duidelijkheid, je mag wel een PM tussen jou en een derde persoon op het AF delen maar geen PM tussen 2 personen anders dan ik tenzij je toestemming hebt van die mensen? En zou je al deze juridische moeilijkheden niet kunnen omzeilen door in de voorwaarden expliciet te zeggen dat door akkoord te gaan en op tribalwars een account te maken, je automatisch toestemming aan derden geeft om IG communicatie te delen?

Neen, je moet van beide gesprekspartners toestemming krijgen. Dus ik kan mijn PM met jou in principe niet delen, ook al wens ik dat wel te doen.

Verder primeert het recht op privacy altijd boven een AGV. Dus je idee gaat niet op en zal niet standhouden in een rechtbank.
 

DeletedUser78932

Guest
Zou het dan niet beter zijn om ook de mogelijkheid om een Persoonlijk bericht door te sturen ongedaan te maken.


Of beter nog een keuze vakje bijvoegen." Dit bericht mag doorgestuurd worden" Als dit niet aangevinkt is onmogelijk om het door te sturen.


Mededeling onder het bericht.
Persoonlijk bericht mag niet doorgestuurd worden.
Dit bericht mag doorgestuurd worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deleted User - 24028

Guest
Neen, je moet van beide gesprekspartners toestemming krijgen. Dus ik kan mijn PM met jou in principe niet delen, ook al wens ik dat wel te doen.

Verder primeert het recht op privacy altijd boven een AGV. Dus je idee gaat niet op en zal niet standhouden in een rechtbank.
Met welk wettelijk kader hebben jullie (als 3den in dit geval) dan de mogelijkheid om pms in te zien zonder toestemming van beide personen ?

Denk aan belediging melden functie.
 
Reactiescore
853
Met welk wettelijk kader hebben jullie (als 3den in dit geval) dan de mogelijkheid om pms in te zien zonder toestemming van beide personen ?

Denk aan belediging melden functie.
Zal wel geregeld zijn via de terms and conditions oid? Neem aan dat je als speler toestemming geeft aan Inno om je pms te lezen op het moment dat je een account aanmaakt.
 

Deleted User - 24028

Guest
Zal wel geregeld zijn via de terms and conditions oid? Neem aan dat je als speler toestemming geeft aan Inno om je pms te lezen op het moment dat je een account aanmaakt.
Het punt is dat iemand hier boven voor stelt om in die condities gewoon op te nemen dat je akkoord gaat om Pm communicatie te delen met 3den. Duckje antwoord daar duidelijk op dat dit niet kan want dat de privacy wetgeving boven die condities gaat.

Ik dacht dus ook dat het zo geregeld was maar nu zegt duckje dat het niet kan dus vraag ik me af hoe ze dat dan wel regelen.
 

DeletedUser7072

Guest
Neen, je moet van beide gesprekspartners toestemming krijgen. Dus ik kan mijn PM met jou in principe niet delen, ook al wens ik dat wel te doen.

Verder primeert het recht op privacy altijd boven een AGV. Dus je idee gaat niet op en zal niet standhouden in een rechtbank.

Zou het dan niet beter zijn om ook de mogelijkheid om een Persoonlijk bericht door te sturen ongedaan te maken.


Of beter nog een keuze vakje bijvoegen." Dit bericht mag doorgestuurd worden" Als dit niet aangevinkt is onmogelijk om het door te sturen.


Mededeling onder het bericht.
Persoonlijk bericht mag niet doorgestuurd worden.
Dit bericht mag doorgestuurd worden.

Precies, met de cookie wetgeving is dit wat er praktisch gebeurt. Als je tegenwoordig een of andere nieuwssite bezoekt krijg je vaak een popup waarin je moet accepteren dat er cookies gebruikt worden, doe je dat niet dan kun je ook de site niet bezoeken. Als het met cookies kan, zie ik niet waarom het niet kan met IGM's. Het is een interessant legaal vraagstuk, misschien iemand die rechten studeert en hier meer over kan vertellen? Ik snap de legale moeilijkheden als je het ergens in de kleine lettertjes van de AGV zet, maar als je het in rode koeienletters boven elke pm benadrukt is dat dan niet anders? Iemand kan nog altijd ervoor kiezen geen gebruik te maken van de IG communicatie mogelijkheden als hij/zij om principiële redenen niet wil dat derden dit kunnen lezen, en door het zo duidelijk te benadrukken kan zo'n persoon niet redelijkerwijs een pm versturen in de veronderstelling dat het illegaal is om gedeeld te worden.
 
Reactiescore
2.489
Er is een verschil met publiek maken en het processen van deze data binnen ons platform door gebruikers met een specifieke policy in het kader van regelmisbruik op onze platformen.

In het eerste kader maak je iets publiek voor de wereld in het andere kader kunnen wij het zien, behandelen en blijft het binnen onze systemen.
 

Deleted User - 24028

Guest
Er is een verschil met publiek maken en het processen van deze data binnen ons platform door gebruikers met een specifieke policy in het kader van regelmisbruik op onze platformen.

In het eerste kader maak je iets publiek voor de wereld in het andere kader kunnen wij het zien, behandelen en blijft het binnen onze systemen.
Ahh zo, wist niet dat dit een verschil maakte voor de privacy wet maar klinkt wel logisch idd.

Dus er is geen manier, zelfs niet door de de policy bij het aanmaken van een account te veranderen, om het toch wettelijk mogelijk te maken (fictieve) account namen te delen op een forum... Dat is wel zonder, want zoals het nu gaat is nogal belachelijk als je je case moet maken op het AF xD
 

Deleted User - 487871837

Guest
Dat is wel zonder, want zoals het nu gaat is nogal belachelijk als je je case moet maken op het AF xD

Jep.

Helaas wel, dit vind ik ook namelijk.
We hebben het er in een teammeeting over gehad en ik heb voorgesteld en beargumenteerd om een uitzondering voor PM’s te maken, maar ook dat kan helaas niet.
 
Bovenaan