Infotopic GDPR & PII op het AF

  • Topicstarter Deleted User - 487871837
  • Startdatum

Deleted User - 487871837

Guest
Beste Community,

Sinds een aantal maanden zijn er vanuit de EU nieuwe GDPR (General Data Protection Regluation) regels verschenen, waar Inno, en wij op het AF dus ook, ons aan moeten houden. Omdat dit hele belangrijke wetten zijn en Inno flink in de problemen kan komen als ze zich niet aan die regels houden, heb ik besloten een infotopic te schrijven.

Eerst even wat definities.

GDPR

Zoals ik al zei, GDPR staat voor General Data Protection Regulation. Het komt er eigenlijk op neer dat het wetten zijn die bepalen hoe bedrijven zoals Inno met de persoonlijke informatie van spelers om kan gaan. Denk aan: gebruikersnamen, e-mails, ip-adressen etc. Hier (clicky) is een wat uitgebreider artikel (in het Engels) over wat die wetten nou precies inhouden.

PII

PII staat voor Personally Identifyable Information. Met andere woorden: alle informatie waarmee mensen van elkaar onderscheiden kunnen worden en ze dus niet meer "anoniem" zijn. Dit is een wat uitgebreidere, Engelse definitie die ik online vond: "Personally identifiable information (PII) is any data that could potentially identify a specific individual. Any information that can be used to distinguish one person from another and can be used for de-anonymizing anonymous data can be considered PII."

Waarom dit topic?

De reden dat ik dit topic schrijf is vrij simpel: vanwege deze GDPR regels, vooral die over PII, moeten we op het forum strenger optreden tegen posts die dit bevatten. Dit zijn vaak posts die onbedoeld prive informatie bevatten. Iets wat voorheen vaak niet "strafbaar" was, en nu wel. Ik merk dan ook dat er vaak onbegrip is tussen mods en spelers als posts met PII verwijderd worden.

Wat mag niet?

Er zijn een aantal dingen die niet mogen, sommige hiervan kennen jullie al.
  • Prive informatie zoals:
    • Adressen
    • IP's
    • Telefoonnummers
    • Foto's
    • Volledige namen (voor- en achternaam)
  • Skype Screens met namen/foto's
  • Skype Logs met namen/foto's
Van de laatste twee heb ik een voorbeeld om het te verduidelijken.

Dit mag dus niet:
900cc14332a88509fa4bcae10d5a8f06.png

Zo mag het wel:
ed3de5ed4211398b45ee19a0ef189877.png

Skypelogjes kunnen ook PII bevatten.

Logjes zoals deze mogen dus niet:
[8:36:53 PM] Duncan | Hopeful: (hi)
[8:46:39 PM] SC Beast -: Jo
[8:49:14 PM] Duncan | Hopeful: hey!
[8:49:36 PM] Duncan | Hopeful: ik heb even iemand nodig om een kort gesprek mee te hebben, zodat ik kan laten zien wat wel en niet mag qua PII :)
[8:51:37 PM] SC Beast -: met een betrokkene?
[8:52:05 PM] Duncan | Hopeful: liever met een mod dan met een speler :p
[8:52:32 PM] SC Beast -: ahja
[8:52:36 PM] SC Beast -: voor dat topic?
[8:52:54 PM] Duncan | Hopeful: yes :)
[8:53:04 PM] Duncan | Hopeful: ben er nu (eindelijk :$) mee bezig
[8:54:00 PM] SC Beast -: netjes!

En zo mogen ze wel:
[8:36:53 PM] A: (hi)
[8:46:39 PM] B -: Jo
[8:49:14 PM] A: hey!
[8:49:36 PM] A: ik heb even iemand nodig om een kort gesprek mee te hebben, zodat ik kan laten zien wat wel en niet mag qua PII :)
[8:51:37 PM] B: met een betrokkene?
[8:52:05 PM] A: liever met een mod dan met een speler :p
[8:52:32 PM] B: ahja
[8:52:36 PM] B-: voor dat topic?
[8:52:54 PM] A: yes :)
[8:53:04 PM] A: ben er nu (eindelijk :$) mee bezig
[8:54:00 PM] B: netjes!

Bovenstaande situaties gelden ook voor andere apps, zoals Whatsapp, Discord, Telegram.. wat je maar kan verzinnen. Ook geldt dit voor het posten van ingame PM's. Houd daar dus rekening mee met stabtopics, oorlogstopics en dat soort posts. Rapportjes plaatsen mag wel, aangezien dat NIET onder PII valt. Die hoeven dus ook niet aangepast te worden.

Ik snap dat het vervelend kan zijn, maar helaas zijn dit regels waar wij ons aan moeten houden en verder niets aan kunnen doen. Ik hoop dat dit topic voldoende informatie is. Zo niet, dan kunnen jullie je vragen hieronder stellen en dan zal er zo snel mogelijk antwoord komen!

Met vriendelijke groeten,

Hopeful
Tribalwars Team
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser70476

Guest
Hoe bedoel je dit geldt ook voor ingame pm's? Je mag toch wel een spelersnaam tonen die een pm stuurt naar je eigen account?
 
Reactiescore
376
Hoe bedoel je dit geldt ook voor ingame pm's? Je mag toch wel een spelersnaam tonen die een pm stuurt naar je eigen account?
Neen, mag niet meer. :p

Beste Community,

Sinds een aantal maanden zijn er vanuit de EU nieuwe GDPR (General Data Protection Regluation) regels verschenen, waar Inno, en wij op het AF dus ook, ons aan moeten houden. Omdat dit hele belangrijke wetten zijn en Inno flink in de problemen kan komen als ze zich niet aan die regels houden, heb ik besloten een infotopic te schrijven.

Eerst even wat definities.

GDPR

Zoals ik al zei, GDPR staat voor General Data Protection Regulation. Het komt er eigenlijk op neer dat het wetten zijn die bepalen hoe bedrijven zoals Inno met de persoonlijke informatie van spelers om kan gaan. Denk aan: gebruikersnamen, e-mails, ip-adressen etc. Hier (clicky) is een wat uitgebreider artikel (in het Engels) over wat die wetten nou precies inhouden.

PII

PII staat voor Personally Identifyable Information. Met andere woorden: alle informatie waarmee mensen van elkaar onderscheiden kunnen worden en ze dus niet meer "anoniem" zijn. Dit is een wat uitgebreidere, Engelse definitie die ik online vond: "Personally identifiable information (PII) is any data that could potentially identify a specific individual. Any information that can be used to distinguish one person from another and can be used for de-anonymizing anonymous data can be considered PII."

Waarom dit topic?

De reden dat ik dit topic schrijf is vrij simpel: vanwege deze GDPR regels, vooral die over PII, moeten we op het forum strenger optreden tegen posts die dit bevatten. Dit zijn vaak posts die onbedoeld prive informatie bevatten. Iets wat voorheen vaak niet "strafbaar" was, en nu wel. Ik merk dan ook dat er vaak onbegrip is tussen mods en spelers als posts met PII verwijderd worden.

Wat mag niet?

Er zijn een aantal dingen die niet mogen, sommige hiervan kennen jullie al.
  • Prive informatie zoals:
    • Adressen
    • IP's
    • Telefoonnummers
    • Foto's
    • Volledige namen (voor- en achternaam)
  • Skype Screens met namen/foto's
  • Skype Logs met namen/foto's
Van de laatste twee heb ik een voorbeeld om het te verduidelijken.

Dit mag dus niet:
900cc14332a88509fa4bcae10d5a8f06.png

Zo mag het wel:
ed3de5ed4211398b45ee19a0ef189877.png

Skypelogjes kunnen ook PII bevatten.

Logjes zoals deze mogen dus niet:
[8:36:53 PM] Duncan | Hopeful: (hi)
[8:46:39 PM] SC Beast -: Jo
[8:49:14 PM] Duncan | Hopeful: hey!
[8:49:36 PM] Duncan | Hopeful: ik heb even iemand nodig om een kort gesprek mee te hebben, zodat ik kan laten zien wat wel en niet mag qua PII :)
[8:51:37 PM] SC Beast -: met een betrokkene?
[8:52:05 PM] Duncan | Hopeful: liever met een mod dan met een speler :p
[8:52:32 PM] SC Beast -: ahja
[8:52:36 PM] SC Beast -: voor dat topic?
[8:52:54 PM] Duncan | Hopeful: yes :)
[8:53:04 PM] Duncan | Hopeful: ben er nu (eindelijk :$) mee bezig
[8:54:00 PM] SC Beast -: netjes!

En zo mogen ze wel:
[8:36:53 PM] A: (hi)
[8:46:39 PM] B -: Jo
[8:49:14 PM] A: hey!
[8:49:36 PM] A: ik heb even iemand nodig om een kort gesprek mee te hebben, zodat ik kan laten zien wat wel en niet mag qua PII :)
[8:51:37 PM] B: met een betrokkene?
[8:52:05 PM] A: liever met een mod dan met een speler :p
[8:52:32 PM] B: ahja
[8:52:36 PM] B-: voor dat topic?
[8:52:54 PM] A: yes :)
[8:53:04 PM] A: ben er nu (eindelijk :$) mee bezig
[8:54:00 PM] B: netjes!

Bovenstaande situaties gelden ook voor andere apps, zoals Whatsapp, Discord, Telegram.. wat je maar kan verzinnen. Ook geldt dit voor ingame PM's. Houd daar dus rekening mee met stabtopics, oorlogstopics en dat soort posts.

Ik snap dat het vervelend kan zijn, maar helaas zijn dit regels waar wij ons aan moeten houden en verder niets aan kunnen doen. Ik hoop dat dit topic voldoende informatie is. Zo niet, dan kunnen jullie je vragen hieronder stellen en dan zal er zo snel mogelijk antwoord komen!

Met vriendelijke groeten,

Hopeful
Tribalwars Team
Thanks, dit is wel nodig en overzichtelijk. (Eindelijk) <3
 

Deleted User - 487871837

Guest
Hoe bedoel je dit geldt ook voor ingame pm's? Je mag toch wel een spelersnaam tonen die een pm stuurt naar je eigen account?

Nope, dat kan dus ook als PII gezien worden.

Persoonlijk vind ik dat vrij ver gaan en ik verwacht niet dat de EU op de stoep staat als zulke screenshots gepost worden, maar better be safe than sorry.
 

DeletedUser69389

Guest
Dat je persoonlijke gegevens niet mag doen begrijp ik. Maar geen accountnamen vind ik te ver gaan.
 

DeletedUser70476

Guest
Nope, dat kan dus ook als PII gezien worden.

Persoonlijk vind ik dat vrij ver gaan en ik verwacht niet dat de EU op de stoep staat als zulke screenshots gepost worden, maar better be safe than sorry.

Dan mag je dus niks meer met welke spelersnaam dan ook doen? Jouw AF naam is ook een naam waarmee ik specifiek jou kan onderscheiden, dus als ik nu jouw AF naam hier noem ben ik ook fout bezig? Ik denk toch wel dat je zelf inziet dat je zo die regels niet kunt interpreteren?
 
Reactiescore
376
Dan mag je dus niks meer met welke spelersnaam dan ook doen? Jouw AF naam is ook een naam waarmee ik specifiek jou kan onderscheiden, dus als ik nu jouw AF naam hier noem ben ik ook fout bezig? Ik denk toch wel dat je zelf inziet dat je zo die regels niet kunt interpreteren?
Hoewel ik je eindstandpunt deel is dit trouwens wel verkeerd volgens mij, je naam op AF heb je zelf gekozen te gebruiken en dus ook te delen. Dus dan is er geen probleem, me dunkt. Kan echter ook dat ik verkeerd ben maar zou me niet verbazen moest het zo in elkaar zitten.
 
Reactiescore
1.468
Dan mag je dus niks meer met welke spelersnaam dan ook doen? Jouw AF naam is ook een naam waarmee ik specifiek jou kan onderscheiden, dus als ik nu jouw AF naam hier noem ben ik ook fout bezig? Ik denk toch wel dat je zelf inziet dat je zo die regels niet kunt interpreteren?
Gewoon slim zijn en skype gebruiken voor dat soort communicatie. Ze gaan nooit particulieren aanpakken voor zoiets en bij een messaging platform zoals skype ben jij verantwoordelijk voor de inhoud.

Ik vind overigens de regulaties in PM's een vreemde interpretatie van deze wetgeving. De gegevens worden enkel gedeelt met een enkel persoon of een besloten kring, ik denk niet dat de wet dan van toepassing is. Maar daar zal de legal afdeling van innogames wel naar hebben gekeken neem ik aan?
 

Deleted User - 487871837

Guest
Dat je persoonlijke gegevens niet mag doen begrijp ik. Maar geen accountnamen vind ik te ver gaan.

Dan mag je dus niks meer met welke spelersnaam dan ook doen? Jouw AF naam is ook een naam waarmee ik specifiek jou kan onderscheiden, dus als ik nu jouw AF naam hier noem ben ik ook fout bezig? Ik denk toch wel dat je zelf inziet dat je zo die regels niet kunt interpreteren?

Het is een grijs gebied, dat geef ik toe. Ik denk ook niet dat het enorm erg zal zijn als ze wel gepost worden — in ieder geval minder erg dan andere privégegevens

De precieze details weet ik ook niet, ik denk dat @Duckje daar meer over kan vertellen.

En n PM doorsturen mag dus ook nimeer?

Jawel, ingame is dat geen probleem.
Dit gaat puur over het AF.

Ik vind overigens de regulaties in PM's een vreemde interpretatie van deze wetgeving. De gegevens worden enkel gedeelt met een enkel persoon of een besloten kring, ik denk niet dat de wet dan van toepassing is. Maar daar zal de legal afdeling van innogames wel naar hebben gekeken neem ik aan?

Ik zie dat mijn verwoording niet helemaal duidelijk was.
Ik bedoelde dat ingame PM's posten voorlopig niet de bedoeling is, niet dat deze regels gelden in ingame PMs.

Heb het even aangepast.
 
Reactiescore
1.049
Het is een grijs gebied, dat geef ik toe. Ik denk ook niet dat het enorm erg zal zijn als ze wel gepost worden — in ieder geval minder erg dan andere privégegevens

De precieze details weet ik ook niet, ik denk dat @Duckje daar meer over kan vertellen.
E: zie je update! Top


Jawel, ingame is dat geen probleem.
Dit gaat puur over het AF.
Je hebt t daarstraks over ingame PM's?
 

DeletedUser70476

Guest
Het gaat erom dat als ik zelf een naam kies, die zichtbaar is voor iedereen (mijn ig naam of Af naam), dat het dan "illegaal" of niet toegestaan is voor andere om die naam te benoemen? Dat kan toch totaal niet?
 

Pimsie.

Tribe Mate Of The Year 2017
Reactiescore
2.502
Het gaat erom dat als ik zelf een naam kies, die zichtbaar is voor iedereen (mijn ig naam of Af naam), dat het dan "illegaal" of niet toegestaan is voor andere om die naam te benoemen? Dat kan toch totaal niet?

Je mag gewoon geen IG pm screenen en hier plaatsen met account naam. Zo moeilijk is t niet.
 
Reactiescore
1.468
Het gaat erom dat als ik zelf een naam kies, die zichtbaar is voor iedereen (mijn ig naam of Af naam), dat het dan "illegaal" of niet toegestaan is voor andere om die naam te benoemen? Dat kan toch totaal niet?
Het gaat er om dat het onder de nieuwe wetgeving word geklassificeerd als persoonsgegeven.
 

Deleted User - 487871837

Guest
Het gaat erom dat als ik zelf een naam kies, die zichtbaar is voor iedereen (mijn ig naam of Af naam), dat het dan "illegaal" of niet toegestaan is voor andere om die naam te benoemen? Dat kan toch totaal niet?

AF naam delen op het AF? Prima.
IG naam delen IG? Prima
IG naam delen op het AF? Minder prima.
 
Reactiescore
2.489
Aangezien er een directe brug is tussen forum en game kan je in principe wel game account namen op het forum gebruiken. Om jezelf 100% veilig te stellen zet je er even een @je bij. Wat wel problematischer is is als je een gesprek tussen 2 spelers op het forum deelt.

Volgens de Duitse wetgeving, die soms heiliger is dan de paus, mag je dit soort gesprekken niet zomaar delen met anderen. De enige uitzonderingen hierin is het kader om ongepaste mededelingen te melden, of de in-game functionaliteiten enzo.

We begrijpen dat het soms tegenstrijdig overkomt maar dat heb je nu éénmaal met dit soort wetgevingen.
 
Bovenaan