Info - Bunker buster & katapulten

Reactiescore
35
Nieuwe post omdat ik aan de 10k karakter limiet zit in de originele draad.
Ik heb het daar ondermeer over bunker busters, een speciaal soort veeg. Om volledig eerlijk te zijn ben ik er ondertussen ook van afgestapt omdat ze simpelweg niet genoeg gebruikt werden. Maar nu moet ik weer dikwijls een gestackt dorp op muur 20 gaan vegen en besef ik dat ze weer goed van pas zouden komen :D

Bunkerbuster!?
Een Bunker buster is: 11000:bijl: en 2000:ram:
Dat is een populatie van 11000 + 10000 = 21.000
De bedoeling is heel simpel: de muur zo snel mogelijk naar beneden halen. Je gooit op een "bunker-dorp" eerst een aantal bunkerbusters en daarna gewone vegen om de klus af te werken...

Het effect
Een paar screenshots waarbij het effect van de bunker buster vergeleken wordt met dat van een 'gewone' veeg:
Op w10 met boerderij limiet (het effect op de muur blijft hetzelfde onafhankelijk van het aantal troepen in het dorp - ie 30k+30k of 80k+80k verdediging de muur zakt evenveel) evenals een paar screens van w20 (geen boerderijlimiet en met boogmannen, dus de veeg is daar mogelijk niet zo 'gewoon' meer).

Bunker buster vs full stack
bunker1.jpg

Gewone veeg vs full stack
bunker2.jpg

Muur dus naar 12 voor de bunkerbuster en maar naar 18 voor een gewone veeg.
Bunker buster vs muur 12 = weg muur
bunker3.jpg

Als je hetzelfde doet met de gewone vegen (en er vanuit gaan dat de tegenstander blijft def tussen stoppen tot 40k+40k)
Dan gaat de muur als volgt: 20 -> 18 -> 15 -> 11 -> 5 -> 0 (weg na de 5de veeg)
(Dat kan een beetje verschillen dmv geluk)

Dan overschakelen op w20: (zonder boerderij limiet)
Bunker buster: Muur van 20 naar 16 bij 80k def:
bunkerw20-1.jpg

Gewone veeg: Muur van 20 naar 19 bij een gewone veeg
bunkerw20-2.jpg

Bunker buster: Muur van 20 naar 19 bij 160k def
bunkerw20-3.jpg

Gewone veeg: Geen schade aan de muur bij 160k def
bunkerw20-4.jpg

De troepen
Zoals hierboven beschreven: 21.000 populatie
dus er blijft 3000 populatie over voor de gebouwen:
Hoofdgebouw level 20: 99
Kazerne level 25: 303
Adelshoeve level 1: 80
Smederij level 20: 395
Markt level 10: 82
Houthakkers + leemgroeve + ijzermijn level 30: 326 + 447 + 949
Muur level 20: 99
Werkplaats level 15: 72

Voor een totaal van: 2852 populatie
Er is vooral bespaard op de stal (geen) en marktplaats (level 10)

Er is dus plaats voor 21.148 troepen
Dat zijn 11.000 bijlstrijders en 2030 rams

Als je toch al stal level 20 hebt, dit is 158 populatie dan kom je nog net aan die 11k+2k.
De marktplaats vreet meer mannetjes. Level 19: +256 populatie, level 20: +305 pop. (tegenover level 10)
Als je daarentegen echt extreem wil gaan kan je nog hoofdgebouw naar level 15 (+50 populatie) en smederij naar level 10 (+215 populatie) brengen.
Niet echt de moeite om tijd in stoppen om af te breken dus, maar het helpt wel (een beetje:D).

De opleidingstijd
Heh heh. Dat gaat natuurlijk een tijdje duren:
Speed 1: (!)
11.000 bijlstrijders x 3:26 = 26 dagen
2.000 rammen x 22:16 = 30 dagen
(en das dan nog naar beneden afgerond:D)

Ter vergelijking: Een gewone veeg is klaar tussen 15 dagen (6400 bijl) en 19 dagen (8000 bijl)

De conclusies & reflecties :D
Traint enorm lang maar je hebt natuurlijk niet zo enorm veel van de bunkerbusters nodig. Als je er zo een paar hebt per 100 dorpen, vallen die dorpen die +/- 2x zolang trainen niet echt op.
Je hebt ze ook niet vaak nodig. Misschien is dat omwille van de lange traintijd wel net een pluspunt :D
Je moet ook niet gaan overschatten hoeveel je precies dood doet zonder muur, op een volledig gestacked dorp durft dat wel al eens tegenvallen:

w10:
muur0.jpg

w20: Maar daar heb je natuurlijk veel meer mogelijkheden met de boogschutters, out of scope voor deze draad :)
muur1.jpg

Timing gewijs makkelijk te versturen, zelfs als de bunker buster(s) een paar uur vroeger toekomen, de muur bouwt niet zo snel op en de eerste levels die mogelijk al terugstaan zijn ook direct weer weg.

Voila, dat was het..
Als er rekenfouten in staan of iets dergelijks, laat het dan weten :p
 
Laatst bewerkt:
Reactiescore
35
Katapult dorpen
In mijn tw gids staat een katapult dorp omschreven als "Aanvalsdorp met 500 catapulten.". Je levert daarbij een deel van de bijl en lc in voor 500 katapulten.
Dus je hebt een iets zwakkere veeg ala
7500 :bijl: = 7500
2000 x 4 :licht: = 8000
500 x 8 :catapult: = 4000
300 x 5 :ram: = 1500
= 21k populatie
Je kan de veeg als (iets zwakkere) normale veeg gebruiken en de katapulten thuis laten. Of je kan ze meesturen om ergens iets te gaan afbreken.

Het betere sloopwerk
Nu ben ik al een tijdje overgeschakeld op volgende configuratie:
5200 :bijl: 50 :verkenner: en een kleine 2000 :catapult:
Tech levels zijn voor een verdediging van puur speer/zc: Level 3: :bijl:, :verkenner:, :zwaar: en :catapult:. Level 2 :speer: en level 1 :zwaard:. Zorg er dus voor dat dit dorpen zijn die diep in je stamcluster liggen!
Er wordt 1 punt ingeleverd voor speer ten gunste van de verkenners: probeer er aan te denken verkenners mee te sturen zodat je achteraf van de scout rapportjes kan genieten :D

Bedoeling is om een bepaald dorp, ver in de vijandelijke cluster (ik ga altijd voor hun begindorp:D), te herleiden tot 26 punten. Ga dus niet een dorp volledig afbreken aan het front als je directe plannen hebt om aan die kant uit te breiden...!

De meesten weten dat je minder katapulten nodig hebt als je veel keer een klein aantal katapulten stuurt. Als je een aparte aanval gaat sturen voor elke level gebouw dan ga je enorm veel schermen mogen klaarzetten (honderden?:)). We willen het wat menselijk houden plus we hebben dorpen met niet minder dan 2000 katapulten, je kan dus al gek gaan doen.

Om naar 26 punten te gaan kun je bijvoorbeeld volgende aanvallen versturen:
Dit is allemaal met level 3 katapulten!
Hoofdgebouw: 1x250
Kazerne: 1x475
Stal: 1x250
Werkplaats: 1x120
Adelshoeve: 1x50
Smederij: 2x400
Marktplaats: 1x475
Houthakkers:2x400
Leemgroeve: 2x400
IJzermijn: 2x400
Boerderij: 12x160
Opslagplaats: 2x400

In totaal nodig: 7340 katapulten
Je hebt 4-5 katapult dorpen nodig om er 1 volledig af te breken. (of je kan minder bijl en meer katapulten bouwen)

Afbreken van een gebouw is puur op basis van level. Daarom dat een Adelshoeve zo makkelijk kan afgebroken worden, zelfs als je de volledige veeg stopt, blijft het, ondanks zijn prijs, maar een level 3 gebouw.
katasnob.jpg

De enige uitzondering is de boerderij: Deze kan maar met 3 levels per aanval zakken. Ik dacht wel dat dit niet voor alle werelden het geval is. Je kan dan die 12x160 vervangen door het aantal katapulten voor een level 30 gebouw zoals hieronder beschreven:
level 20 gebouw:
OF 1x 250
OF 1x 100 + 1x 75

level 25 gebouw:
OF 1x 475
OF 1x 200 + 1x 100

level 15 gebouw:
1x 120

level 30 gebouw:
1x 400 + 1x 140

level 3 gebouw:
1x 10

boerderij (level 30 en per 3 levels):
* 30 - 160
* 27 - 130
* 24 - 100
* 21 - 80
* 18 - 60
* 15 - 50
* 12 - 40
* 9 - 30
* 6 - 20
* 3 - 5
* 2 - 5
* 1 - done.

Ondanks dat een level 30 gebouw kan afgebroken worden met "1x 400 + 1x 140" wordt er in het overzicht bovenaan 2x400 gezegd. Dit voor het geval dat de eerste katapult aanval sterft, of voor het geval dat de aanval met 140 katas vóór je 400 toekomt. In dat geval blijft het gebouw trouwens maar op level 3 hangen. Zelfde verhaal voor de boerderij, er zijn waarschijnlijk genoeg katapulten voorhanden om gewoon elke keer de volle 160 katapulten (nodig om de boerderij van level 30 naar 27 te brengen) te sturen.

Als je voor het iets gesofictikeerder versturen wil gaan:
Hoofdgebouw: 1x 100 + 1x 75
Kazerne: 1x 200 + 1x 100
Stal: 1x 100 + 1x 75
Werkplaats: 1x120
Adelshoeve: 1x50
Smederij: 1x 400 + 1x 140
Marktplaats: 1x 200 + 1x 100
Houthakkers:1x 400 + 1x 140
Leemgroeve: 1x 400 + 1x 140
IJzermijn: 1x 400 + 1x 140
Opslagplaats: 1x 400 + 1x 140

Dat is dan goed voor een totaal van 3820 katapulten
Maar daar moet de boerderij nog bij:
Boerderij: 12x160 = 2560 + 3820 = 6380 katapulten
Boerderij: 160 + 160 + 160 + 80 + 80 + 80 + 40 + 40 + 40 + 40 + 40 = 920 + 3820 = 4740 katapulten
Boerderij: 160 + 130 + 100 + 80 + 60 + 50 + 40 + 30 + 20 + 5 + 5 = 680 + 3820 = 4500 katapulten
Boerderij: 1x 400 + 1x 140 = 540 + 3820 = 4360 katapulten (indien mogelijk op je wereld!)

Timen die handel
Je tegenstander kan natuurlijk je aanvallen stoppen en dan mag je herbeginnen met het bouwen van 2000 katapulten + dan breek je veel minder af. Daarom wordt de hele handel best getimed: Een reeks vegen + 'katapult-treinen': tussen 4 en 8 aanvallen per katapultdorp.
Maar kwestie dat je geen 7 uur wil gaan timen om een enkel dorp af te breken, plaats je de katapulten zo dicht mogelijk bij elkaar met errond zoveel mogelijk gewone aanvalsdorpen.

Ik heb alle dorpen omgevormd naar aanval en heb zo volgende katapult cluster gevormd:
In het geel de katapult dorpen, in het zwart de aanvalsdorpen
katacluster.jpg

Nog een laatste tip: Begin goed op voorhand al aanvalsschermen klaar te zetten en bij te houden wat je allemaal al hebt verstuurd, want het kan opeens allemaal snel moeten gaan :D
Het versturen van de katapultreinen is in ieder geval een makkie met het t-timen tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Guest
Mooi geschreven ;D Ik gebruik zo ook al een tijdje zijn zeer handig :)
 

DeletedUser

Guest
Idd mooi geschreven. Nog even een opmerking. Bij De conclusies & reflecties, en dan de spoiler van W10, zie ik ipv 3k lc, 300 lc staan ;). Tenzij dit natuurlijk de bedoeling was :)
 

DeletedUser

Guest
noot 1:
bunker busters zijn op stackwerelden (zonder boerderij-limiet) zinloos. Op werelden met boerderij-limiet zoals W10 beschreven zou ik het niet weten, maar als je de test doet, dan moet je de lijn verder trekken en nagaan hoeveel troepen van de verdediger zijn gemold na een gelijk aantal clears (grootst van de 2) waarbij de muur voor beide gevallen op 0 komt. Op stackwerelden blijken de gewone clears met 220 rammen veel effectiever te zijn. Je clears met 300 rammen zijn trouwens net iets te veel van het goede (een licht verlies t.o.v. 220-250 rammen (ik spreek echter over non-tech-werelden)).

noot 2:
50 kata's voor een AH? 5 lukt ook op een non-tech-wereld...ik kan me niet voorstellen dat 50 lvl3 katapulten nodig zijn om 5 non-tech-kata's te vervangen? een AH verniel je net zoals een verzamelplaats...zeer goedkoop dus.

edit: wel leuke uiteenzetting! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Ik persoonlijk sloop liever de boerderij met katapulten. Mocht het niet vol gestackt zijn en er wordt gedodged -> muur naar 0 door de rammen en boerderij naar (bijvoorbeeld) 24. Resultaat: doordat er te weinig boerderijplaatsen over zijn kan de muur niet worden opgebouwd. Ook als er gestackt is en de boerderij gaat een enkele level omlaag kan de muur ook niet worden herbouwd.

Daarbij is boerderijen slopen ontzettend demotiverend voor de tegenstander :D
 

DeletedUser

Guest
Ooit gedacht aan bouwtijden ^^?

Zie hier grote vriend;):

De opleidingstijd
Heh heh. Dat gaat natuurlijk een tijdje duren:
Speed 1: (!)
11.000 bijlstrijders x 3:26 = 26 dagen
2.000 rammen x 22:16 = 30 dagen
(en das dan nog naar beneden afgerond)

Ter vergelijking: Een gewone veeg is klaar tussen 15 dagen (6400 bijl) en 19 dagen (8000 bijl)
 
Reactiescore
35
Idd mooi geschreven. Nog even een opmerking. Bij De conclusies & reflecties, en dan de spoiler van W10, zie ik ipv 3k lc, 300 lc staan ;). Tenzij dit natuurlijk de bedoeling was :)

Oeps. Ik vond al dat er wel heel erg weinig stierf... Ik heb de screenshot aangepast.

noot 1:
bunker busters zijn op stackwerelden (zonder boerderij-limiet) zinloos. Op werelden met boerderij-limiet zoals W10 beschreven zou ik het niet weten, maar als je de test doet, dan moet je de lijn verder trekken en nagaan hoeveel troepen van de verdediger zijn gemold na een gelijk aantal clears (grootst van de 2) waarbij de muur voor beide gevallen op 0 komt. Op stackwerelden blijken de gewone clears met 220 rammen veel effectiever te zijn. Je clears met 300 rammen zijn trouwens net iets te veel van het goede (een licht verlies t.o.v. 220-250 rammen (ik spreek echter over non-tech-werelden)).

-> Op een wereld met boerderij limiet zijn deze enorm sterk: 2 bunker busters en je zit te bashen op muur 0. Wat meteen de hele opzet is van de bunker busters: muur op 0 en laat de gewone vegen dan maar afkomen.
-> Op een wereld zonder boerderij limiet kan je de muur toch nog naar beneden doen waar dit niet lukt met jouw 220 rams. Er zijn daarvan screenshots gepost, heb je die bekeken?

De berekening om 40k + 40k te vegen op muur 20 op w20 met geloof voor beiden:
-> Met 7400 + 3000 + 300 -> Muur 1 level naar beneden. Muur gaat niet naar beneden vanaf 2x 70k def.
-> Met 7800 + 3000 + 220 -> Muur 1 level naar beneden. Muur gaat niet naar beneden vanaf 2x 60k def.
-> Met 11000 + 0 + 2000 -> Muur 4 levels naar beneden. Muur gaat niet naar beneden vanaf 2x 160k def. (Of je een dorp met 320k def echt wil vegen is dan weer iets anders:D)

Om al een duidelijk verschil aan te geven tussen jouw aanvalsdorp en mijn bunker buster: Als ik als verdediger def blijf tussentimen (wat toch wel zeer geregeld gebeurd) en ik zorg dat er voortdurend 120k def in het dorp zit dan ga jij al je vegen doodlopen op muur 20. Alleen daarvoor kun je de bunker buster (mogelijk) al gaan overwegen.

Om nog even terug te komen op 300 rams versus 220 rams. Een aantal jaar geleden speelde ik ook met +/- 200 rams.. Met de jaren zijn dat telkens meer en meer rams geworden :D
220 rams:
ram220.jpg

300 rams:
ram300.jpg


Vegen van 2x 40k def op w20 met geloof en 0% geluk (zonder def bijtimen):
Veeg is: 7800 bijl, 3000 lc en 220 rammen
1) 20 -> 19 : 2x 3487 dood
2) 19 -> 18 : 2x 3650 dood
3) 18 -> 17 : 2x 4062 dood
4) 17 -> 15 : 2x 4339 dood
5) 15 -> 12 : 2x 4972 dood
6) 12 -> 06 : 2x 6212 dood
7) 06 -> 00 : 2x 8863 dood
8) alles dood. 5k bijl over van de veeg

Bunker buster:
1) BB: 20 -> 16 : 2x 1636 dood
2) BB: 16 -> 10 : 2x 1863 dood
3) BB: 10 -> 00 : 2x 2250 dood
4) 2x 6500 dood
5) 2x 7221 dood
6) 2x 8396 dood
7) 2x 10921 dood
8) alles dood. Volledige veeg over.

Het verschil is hier (zonder boerderij limiet) dus minimaal. Je gaat er dan ook van uit dat je tegenstander passief gaat toekijken.
Je kan ook verder gaan experimenteren met bijvoorbeeld 2 bunkerbusters te sturen ipv 3.

Als je tegenstander blijft tussentimen tot 80k def totaal dan gaat je muur met 1 level naar beneden tot level 14 (= 6 vegen) om dan tot level 0 te krijgen: nog eens 3-4 vegen.
Met bunker busters klaar je dat in 3 aanvallen. Of je tegenstander er dus tussentimed of helemaal niet, nadat er 3 bb's de revue gepasseerd zijn is er geen muur meer.

Ik laat de oefening aan jou om het verschil uit te rekenen met of zonder bunkerbusters wanneer er 80k in het dorp zit + 40k tussengetimed.
Als ik op een wereld speelde zonder boerderij regel, ik zou het even voor je doen.. Maar dat is dus niet het geval :D

noot 2:
50 kata's voor een AH? 5 lukt ook op een non-tech-wereld...ik kan me niet voorstellen dat 50 lvl3 katapulten nodig zijn om 5 non-tech-kata's te vervangen? een AH verniel je net zoals een verzamelplaats...zeer goedkoop dus.

Die 45 katapulten gaan het verschil echt niet maken. Ik heb alles ook mooi afgerond he zodat je 475 katapulten stuurt ipv 473 etc... Wat ik voorstel is een combinatie van makkelijk te versturen/onthouden en wat je effectief *moet* versturen. Om zonder techs een level 3 gebouw weg te doen heb je trouwens niet 5 maar 10 katapulten nodig.
Iemand die trouwens weet of level 3 katapult hetzelfde is als katapult zonder smederij levels? Want anders zijn die getallen alleen maar bruikbaar op een klassieke wereld...
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser16899

Guest
Leuk om te lezen! Zeker handig, die bunker busters.

noot 1:
bunker busters zijn op stackwerelden (zonder boerderij-limiet) zinloos. Op werelden met boerderij-limiet zoals W10 beschreven zou ik het niet weten, maar als je de test doet, dan moet je de lijn verder trekken en nagaan hoeveel troepen van de verdediger zijn gemold na een gelijk aantal clears (grootst van de 2) waarbij de muur voor beide gevallen op 0 komt. Op stackwerelden blijken de gewone clears met 220 rammen veel effectiever te zijn. Je clears met 300 rammen zijn trouwens net iets te veel van het goede (een licht verlies t.o.v. 220-250 rammen (ik spreek echter over non-tech-werelden)).

Je gaat natuurlijk niet aanvallen met 20 bunker buster dorpen in plaats van 20 clears. Het gaat dan om 4 (of zelfs minder) bunker buster dorpen en de rest clears, waardoor je wel degelijk meer troepen dood ;)
 

DeletedUser

Guest
Leuk om te lezen! Zeker handig, die bunker busters.



Je gaat natuurlijk niet aanvallen met 20 bunker buster dorpen in plaats van 20 clears. Het gaat dan om 4 (of zelfs minder) bunker buster dorpen en de rest clears, waardoor je wel degelijk meer troepen dood ;)

Ik ken het concept bunker buster hoor.

@ De Goede Fee: woorden als 'te tam' zijn echt niet nodig. Waarom is men op het AF toch steeds zo snel op z'n tenen getrapt? Ik geeft 2 aanvullende opmerkingen en plots ben ik 'te tam' en hanteer ik 'lachwekkende aantallen'. In mijn post was geen negatieve toon aanwezig, zeker en vast niet snerend, hetgeen jij echter wel doet. Mogen dan enkel vereringen gepost worden? Ik wil best wel mijn standpunt verduidelijken en de opmerkingen wat uitvoeriger toelichten. Helaas even wat kort aan tijd, dus m'n reactie moet maar even wachten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reactiescore
35
Hehe je hebt gelijk, als ik je post er nog eens op nalees ben ik inderdaad veel te negatief uit de hoek gekomen, mijn excuses :D

In ieder geval, het is aan iemand anders om te berekenen of de bunkerbuster inderdaad zinloos is op een wereld zonder boerderij limiet...

Als je rekening houdt met een stack groot genoeg om de muur op 20 te houden na een volle veeg en je bevindt je soms in de situatie dat je zo'n dorp toch moet vegen, dan heb je in ieder geval weinig andere opties. Als je die def netjes in het dorp laat staan en dan gewoon alle andere dorpen overneemt dan moet je ook geen extra groep gaan maken.

De beste oefening zal waarschijnlijk zijn om uit te rekenen wat op een wereld zonder boerderij limiet het verschil precies is tussen het vegen met en zonder bunkerbusters als de tegenstander extra def gaat tussentimen. Als de bb daar goed uitkomt is het de moeite het te introduceren; anders laat je hem maar voor werelden als w10 en 16 :cool:
 

DeletedUser

Guest
Ik vind dat er leuke ideeën opduiken in je posts maar ik heb op w14 tot voor een paar dagen zelf ook met katapultlegers gewerkt (met 600 kata's elk) maar die slagkracht is te klein om op stackwerelden zonder boerderijlimiet of techs te gebruiken.

Het is interessant voor mensen van w5, w10 en w16 maar minder van toepassing voor de rest omdat je je speciale legers uiteindelijk toch minder makkelijk gebruikt.

Ik vind een standaardleger met pakweg 6800 bijl, 2750 lc, 250 bb, 275 rammen en 25 kata's dan al een mooie gulden middenweg. Dit omdat je met 25 kata's een kleine marge hebt om ook een farm van lvl 30 een lvl te verlagen als hij dodged en je dus voor een lange tijd rebuilden tekent.

Mijn katalegers gaan nu naar 250 kata's en 200 rammen met een sterkere bijl/lc-verhouding dan voorheen en ik geloof dat die ook fijner zijn om in een massa te gebruiken. Speciale legers brengen extra zorgen mee en elke minuut kan tellen in een echte oorlog waardoor ik de mensen toch aanraad iets meer standaardclears te gebruiken en die gewoon af te wegen aan de wereld waar je speelt en de buurt waar je speelt.

als je buur veel boog in zijn standaard defdorpjes steekt, moet je niet met 6800 bijl en 3200 lc gaan aanvallen maar heb je beter 1500 lc en 1500 bb in je clears,...


Toch zijn deze posts handig voor mensen die wat nieuwe ideeën willen opdoen of het spel nog niet zo lang spelen, blijven posten zou ik zeggen. Er zijn genoeg mensen die van deze technieken nog iets kunnen leren ;)
 

DeletedUser

Guest
noot 1:
bunker busters zijn op stackwerelden (zonder boerderij-limiet) zinloos. Op werelden met boerderij-limiet zoals W10 beschreven zou ik het niet weten, maar als je de test doet, dan moet je de lijn verder trekken en nagaan hoeveel troepen van de verdediger zijn gemold na een gelijk aantal clears (grootst van de 2) waarbij de muur voor beide gevallen op 0 komt. Op stackwerelden blijken de gewone clears met 220 rammen veel effectiever te zijn. Je clears met 300 rammen zijn trouwens net iets te veel van het goede (een licht verlies t.o.v. 220-250 rammen (ik spreek echter over non-tech-werelden)).

noot 2:
50 kata's voor een AH? 5 lukt ook op een non-tech-wereld...ik kan me niet voorstellen dat 50 lvl3 katapulten nodig zijn om 5 non-tech-kata's te vervangen? een AH verniel je net zoals een verzamelplaats...zeer goedkoop dus.

edit: wel leuke uiteenzetting! ;)

Waarom zijn bunker busters op een stack wereld zinloos? Als je een beetje groot aanval zal hij toch echt niet in elke stack meer als 80k hebben.
En dan hebben ze wel weer zin.
 

DeletedUser

Guest
Ik vind dat er leuke ideeën opduiken in je posts maar ik heb op w14 tot voor een paar dagen zelf ook met katapultlegers gewerkt (met 600 kata's elk) maar die slagkracht is te klein om op stackwerelden zonder boerderijlimiet of techs te gebruiken.

Het is interessant voor mensen van w5, w10 en w16 maar minder van toepassing voor de rest omdat je je speciale legers uiteindelijk toch minder makkelijk gebruikt.

Ik vind een standaardleger met pakweg 6800 bijl, 2750 lc, 250 bb, 275 rammen en 25 kata's dan al een mooie gulden middenweg. Dit omdat je met 25 kata's een kleine marge hebt om ook een farm van lvl 30 een lvl te verlagen als hij dodged en je dus voor een lange tijd rebuilden tekent.

Mijn katalegers gaan nu naar 250 kata's en 200 rammen met een sterkere bijl/lc-verhouding dan voorheen en ik geloof dat die ook fijner zijn om in een massa te gebruiken. Speciale legers brengen extra zorgen mee en elke minuut kan tellen in een echte oorlog waardoor ik de mensen toch aanraad iets meer standaardclears te gebruiken en die gewoon af te wegen aan de wereld waar je speelt en de buurt waar je speelt.

als je buur veel boog in zijn standaard defdorpjes steekt, moet je niet met 6800 bijl en 3200 lc gaan aanvallen maar heb je beter 1500 lc en 1500 bb in je clears,...


Toch zijn deze posts handig voor mensen die wat nieuwe ideeën willen opdoen of het spel nog niet zo lang spelen, blijven posten zou ik zeggen. Er zijn genoeg mensen die van deze technieken nog iets kunnen leren ;)

wat dit in feite betekend met deze 2000 kata´s is een speler die graag dodged vaak meer dan 2 aanvallen, die niet edels zijn, zal dodgen. een leuke bijkomstigheid aan de 2000 kata dorpen :) met 250 kom je niet aan dat aantal.
 

DeletedUser

Guest
vindt het zeker interessante posts.

normaal zou ik het zo doen:

clears met 300 rammen 300 kata's, clears met 300 rammen 500 kata's
qua bijl en lc, ik stem het zo af dat beide tegelijk klaar zijn! evenveel kazerne-uurtjes als stal-uurtjes.

je werkt af: muur, boederij, hoofdgebouw, verzamelplaats. de rest slopen is niet handig als je ze wilt edelen. het enige argument dat ik ervoor kan verzinnen is de kosten en tijd die je tegenstander maakt om dit weer op te bouwen. verder 'farm' je dus dorpen door ze te blijven aanvallen en je kata's op opgebouwde gebouwen te richten.

waarom zou ik dan clears met 2000 kata's willen hebben? (ik snap dat dit enkel een extra is).
de speler dodged en ontvangt daar de nodige schade door aan zijn gebouwen. stel hij heeft dan dus nog in AL zijn afgebroken dorpen troepen. wat nogsteeds tussen jou en het edelen instaat. (lijkt me de bedoeling, ik ga dorpen niet tot 26 punten slopen, zonde van het kata aantal/clears aantal dat nodig is en daarmee ook de tijd die ervoor nodig is). mijn clears zijn allemaal schadelijk en het heeft dus geen zin clears te 'snipen' omdat geen van mijn clears 2000 kata's+geen noemenswaardig leger bevat.

de bunkerbuster lijkt me een topidee! zodra ik gestackte dorpen zie gooi ik die erop.
zoals je al aangaf: hij rekent 8 clears voordat je er door bent, maar na 2 bunkerbusters en een aantal clears ben je al klaar (dat is pure winst!)

het grootste middel om een tegenstander te verslaan is toch gewoon 24/7 druk zetten. leuk dat er binnen dat spel toch enige tactiek over is gebleven!
 
Reactiescore
35
De dorpen die ik kapot katapulteer liggen zo ver van het front dat ze al 10x opnieuw opgebouwd zijn voordat we nog maar zouden kunnen edelen (24u max edelafstand)

Ik gaf ook al aan dat je frontdorpen niet moet gaan kapot doen als je directe uitbreidingsplannen hebt in die richting :)
 
Bovenaan