Idee - Het imaginair stamlimiet van casual 12

Reactiescore
698
Beste casual gegadigden,

1 ding vooraf, ik post hier als speler en niets als mod. Ik ben en blijf een casual speler.

Omdat we niet persé hoeven te wachten op de doorvoering van innogames, kunnen we al met volgende wereldafspraak komen/discussiëren.
Al eerder werden op de tribalwarsdiscord in #casual kanaal voorstellen gedaan om een lager stamlimiet door te voeren op nieuwe casuals. Aangezien er snel overheen wordt gepraat, verplaatsen we het nu naar hier. Om het uiteindelijk in doorvoering te krijgen?
Op tribalwars.nl zijn stammen relatief al kleiner dan op andere servers, ook dit zouden sommige spelers gerealiseerd zien krijgen.
Ter informatie: huidig stamlimiet op casual 12 is 15 leden.


Het imaginair stamlimiet van casual 12 - wereldafspraak
Wat houdt het in?
We bespreken in dit topic hoeveel spelers er maximaal in een stam kunnen zitten. Vele getallen die terugkwamen waren 5-8 spelers maximaal in een stam.
Dit kan een dynamische stamlimiet zijn, maar ook een hard lock stamlimiet.
Aangezien er tussen vaste casualspelers onderling nog verschil zit in niveau en groei, kan er ook gekozen worden voor een dynamische stamlimiet.
Evenals hebben we nieuwere spelers die de casual niet zo goed kennen of nog minder serieus spelen dan anderen. Hun kunnen dan een iets grotere stamlimiet hebben dan andere spelers. Er zijn vele ideeën geweest en daarom dit topic.

Het doel
Tribalwars is en blijft een spel dat draait om oorlog. Hoewel het er op casual rustiger aan toe gaat dan op een normale wereld, is het niet de bedoeling dat allen samen in een stam kruipt en de overwinning relatief makkelijk binnenhaalt.
Casual 11 staat nu op 140% aanvalsrange en relatief vroeg in de startblokken van oorlog, maar wat zien we: Het draait zich voornamelijk slechts om 2 partijen.
20220131-stammen.png


Waar willen we dus wel naar toe?
Om de wereld aangenamer te maken voor iedereen zouden, wanneer de aanvalsblokkade nog aanwezig is, er toch minstens 5 à 6 stammen evenwaardig moeten kunnen deelnemen aan de strijd.

Voordelen
Doordat de eindstrijd over meerdere stammen heen verdeeld wordt, kunnen nieuwere spelers nauwer in contact komen met anderen en misschien het spel beter leren kennen. Het spelplezier in een casual kan zich tot een hoger niveau tillen en de wereld wordt er alleen maar spannender op.

Controle
De vraag is: Wie gaat dit controleren?
Het antwoord is simpel. Niemand en iedereen.
Bij het aannemen van recruits of potentiële recruits wordt dit sowieso opgemerkt door anderen. Wanneer iemand een stam ziet waarvan je denkt, deze rekrutering zorgt voor een onevenwicht tussen verscheidene stammen, dan kan je hier iets over zeggen.
Stammen die aan een maximum gekomen zijn, kunnen bijvoorbeeld bijgehouden worden in een topic. Zo kan je zelf als stam en als speler even kijken of je wel of niet in een stam kan of niet.

Realiseerbaarheid
Het is realiseerbaar als zelfs nog maar de meesten meewerken aan het idee. Wanneer mensen bijvoorbeeld de regel schenden, kunnen er sancties zijn. Bijvoorbeeld, de meewerkende stammen die een gemeenschappelijke aanval organiseren.


De afspraak: het stamlimiet

Statisch stamlimiet

Een statisch stamlimiet is makkelijk te controleren, volgens instelling staat casual 12 op 15 leden.
Om het competitiever te houden wordt er een vaste limiet gekozen van bijvoorbeeld 5 of 8 spelers. We houden geen rekening met spelers die onbekender zijn met casual. Hun mogen wel in een grotere stam.
Er is verder niet veel uitleg nodig.

Bijvoorbeeld volgende afspraak:
Stammen mogen maximaal 7 spelers toelaten die regelmatig terugkomen op casuals

Dynamische stamlimieten
Er zijn hier al verscheidene ideeën geweest, enkele daarvan leg ik uit, andere ben ik even vergeten. In onderstaande post verzamel ik alle ideeën.

Stammarge 5-8 leden
Het stamlimiet gaat hier eigenlijk naar de lagere kant. Eerder 5 spelers bijvoorbeeld.
Wanneer eens stam dan toch nog een extra lid wil, wordt er gekeken naar hoeveel puntenverschil is tussen de huidige topstammen. Wanneer er door de extra rekruut te veel voordeel gekregen wordt of je het als stam zo niet nodig hebt, wordt de rekrutering afgeraden. De wereld gaat nog groeien en door de afwijzing van dit lid, wordt er ruimte vrijgemaakt voor een potentiële nieuwe stam.

Stamlimiet maximaal volgens 3x nummer 1 spelerspunten (idee van liquid)
Dit is een vrij duidelijke regel die heel makkelijk te controleren is. Dit zorgt ervoor dat grotere spelers met minder spelers zijn en kleinere spelers met meer spelers in een stam.

Stamlimiet volgens puntensysteem
Elke speler die eerder casual of andere werelden heeft gespeeld krijgt een puntenwaarde.
X punten voor deelname eindstrijd
Y punten voor wereldwinst
Z punten voor ODA, ODD, ODS ranglijsten
(misschien wordt er dan minder geboost op het einde van de wereld bij verslagen tegenstanders :) )

Random stammen
Het idee van random stammen is dat de stammen pas gekozen worden anderhalve maand tot een maand voor de eerste rangeverhoging.
Hierbij kan je op voorhand wel 1-2spelers spelers ofzo kiezen waarmee je wel graag in een stam zou zitten. Je legt dan je focus op je eigen cluster en niet dat van een ander.
De 1-2 spelers die je koos worden wel als groepje beschouwd, al de rest gebeurt willekeurig.
(de stam vormt dan wel een cluster, dus niet helemaal random. Niet dat random noordspeler en random zuidspeler bij elkaar gezet worden.)
Je buur kan dus je vijand worden, maar ook je stamgenoot.

Fusies, Bondgenoten & NAP's
Fusies

Fusies tussen stammen worden toegestaan. Dit evenals bij bondgenoten wanneer hunt puntenvoordeel niet overschrijdend is. Let op stamlimiet
Als er accounts geïnternd worden, moet dit binnen een bepaalde tijdspanne.

Bondgenoten
Bondgenoten worden niet toegestaan indien ze een te groot puntenvoordeel t.o.v. de partij waartegen het bondgenootschap bedoeld is.
Deze worden dus bij voorkeur publiek aangekondigd, bij een gemeenschappelijke aanval wordt het toch gemerkt.
De bondgenootfactor kan bijvoorbeeld 1,2x puntenaantal (quasi casual) of ietsjes hoger naar 1,5x puntenaantal

NAP's
Niet-aanvalspacten worden bij voorbaat graag ook publiek aangegeven. Wegens spelplezier uiteraard.
De limiet van NAP's zou ik ook een limiet opleggen, ergens maximaal 2 of 3 maal nummer 1 stam.


Wat zijn jullie voorkeuren, ideeën, opinions of dingen waaraan ik nog niet heb gedacht. Laat het weten.
In afwachting van een leuke speelwereld
miketijger
 
Reactiescore
1
Ahoy!

Ik heb vooral mijn bedenkingen bij de dynamische stamlimieten:

Stammarge 5-8 leden
Wat doe je dan met stammen met kleinere spelers (en waar .dus extra spelers toegelaten werden op dat moment) die doorgroeien en grotere spelers worden?
Moeten die dan spelers ontslaan tot ze er 5 hebben?

Stamlimiet maximaal volgens 3x nummer 1 spelerspunten
Zo verleen je rank 1 een voordeel, aangezien die grotere spelers kan recruiten dan bv de nr15. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar dat lijkt me geen goed idee.

Stamlimiet volgens puntensysteem
Hier krijg je volgens mij gezever mee. Wat doe je met nieuwe accounts met ervaren spelers,...

Random stammen
Je hebt altijd wel spelers waar je niet mee overweg kan. Die probeer je dan te ontwijken in een stam lijkt me. Dat is hier niet mogelijk bv.
Je hebt dan ook nog de spelers die al van plan waren om samen te spelen of ondertussen al samen in een stam zitten. Die worden dan opnieuw opgedeeld?

Mvg.
Chaoot
 
Reactiescore
698
Wat doe je dan met stammen met kleinere spelers (en waar .dus extra spelers toegelaten werden op dat moment) die doorgroeien en grotere spelers worden?
Moeten die dan spelers ontslaan tot ze er 5 hebben?
Wat bedoel je met stammen met kleinere spelers? Want als die gewoon later gestart zijn, maar wel actief gaan groeien, dan is dat toch ook al een factor die je in rekening brengt bij de rekrutering?
Maar wanneer de groei vrij stabiel is en je neemt bvb een kleinere speler onder je vleugels en je leert die goed op, ga alsnog wel wat groter zijn qua stam, maar het verschil van die nieuwere speler is iets minder merkbaar. Daar ga je dan denk ik niet ontslaan, want de balans met andere stammen is er nog. Het is niet ineens dat de stam 2x zo groot is dan alle andere stammen.

Mochten ervaren spelers al zoveel rekruten dat ze weten dat ze later voldoende grote accounts gaan hebben en als stam er bovenuit steken. Dat is niet de bedoeling en lijkt me ontslaan. (Maar we kunnen dat ontslaan zelf niet doen, dus ist eigenlijk gewoon soort schandpaal)

Zo verleen je rank 1 een voordeel, aangezien die grotere spelers kan recruiten dan bv de nr15. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar dat lijkt me geen goed idee.
Het gaat hier om de nummer 1 van de wereld steeds. In dit geval nu Rednex (die net liquid voorbij heeft gestoken)
Dan heeft iedereen dezelfde puntenlimiet.

Hier krijg je volgens mij gezever mee. Wat doe je met nieuwe accounts met ervaren spelers,...
De community lijkt me klein genoeg om die ervaren spelers te herkennen.
En dan krijg je eigenlijk weer een beetje hetzelfde verhaal als de schandpaal hierboven.

Je hebt altijd wel spelers waar je niet mee overweg kan. Die probeer je dan te ontwijken in een stam lijkt me. Dat is hier niet mogelijk bv.
Je hebt dan ook nog de spelers die al van plan waren om samen te spelen of ondertussen al samen in een stam zitten. Die worden dan opnieuw opgedeeld?
Die premades breken we :) Maar zoals die 3 vriendengroep, kan je alsnog bij elkaar liggen. Of zeggen: Ik wil absoluut niet bij speler x liggen.
Maar als je al vrij dicht/tegen je vriend gaat liggen kan het goed zijn dat je er ofwel tegen front ofwel mee in een stam zit.
 
Reactiescore
21
Weet je soms al wanneer casual 12 zal beginnen? Casual 11 op nl en casual 11 op .net zijn ongeveer gelijk begonnen. Casual12 op .net begint over enkele dagen. Samen met wereld 125 en wereld zogezegd zonder pp en vlaggen.
 
Reactiescore
323
Weet je soms al wanneer casual 12 zal beginnen? Casual 11 op nl en casual 11 op .net zijn ongeveer gelijk begonnen. Casual12 op .net begint over enkele dagen. Samen met wereld 125 en wereld zogezegd zonder pp en vlaggen.
Eerst even checken voordat je reageert. Casual 12 is ongeveer 2./3 week geleden ofzo. Mét pp en mét vlaggen.
 
Reactiescore
4
Stamlimiet is altijd wel iets op te bedenken. 3 stammen die bij elkaar horen enzovoort. Ik ben meer voor aanval limiet. Het moet vast kunnen om bijvoorbeeld maar 50% van de dorpen van een speler tegelijkertijd aan te kunnen vallen. Of naar ratio van de aanvaller oid. Nu zie je op Casual 10 dat 5 spelers met 5m punten een speler met 1 of 2m gaan bashen, dat is natuurlijk met de beste wil niet te deffen. Dus een soort moraal maar dan met aantal aanvallen op 1 speler.
 
Reactiescore
698
Zou je dan al niet standaard de helft van je achterland kunnen faken zodat je geen aanvallen meer kan krijgen op het front?
Of van zodra er incs jezelf aanvallen en dan ligt de aanval van de tegenstander omzeep.

Is nu ook niet echt een idee dat je als wereldafspraak kan vastleggen, maar snap wel wat je bedoelt.
De 5 spelers van 5mil vs 1mil kan misschien al verholpen zijn door de stammen.
 
Reactiescore
0
Ik vind het een sympathiek idee, dat je de wereld wat langer spannend wil houden en daarmee dus ook langer meer mensen de mogelijkheid geeft te leren en lekker te spelen. Waar ik mij wel erg zorgen om maak is de enorme hoeveelheid gezeur en gezever dit weer gaat opleveren. We weten denk ik allemaal dat er altijd spelers zullen zijn die een loophole vinden of gewoon glashard ontkennen dat ze samenwerken etc. Dus zolang deze afspraken zo zacht als boter zijn lijkt het mij eerder spelplezier verminderend dan verhogend...
 
Reactiescore
698
Ja idd, het is een wereldafspraak, dus ik kan dat niet in mijn eentje beslissen.
Ik had bvb nog opinies verwacht van een Pedik, mvdt, parci, lucifer... over de ideeën waarover gespamd werd in de discordchat.

Ik zou dan over enkele dagen ofzo een poll willen openen met de verschillende regelvoorstellingen.
Mits er hier nog door andere dan de discordchat ook welwillend in zijn.
 

Pedik

Casanova w23
Reactiescore
458
Ben hier persoonlijk voorstander van. Was ook eigenlijk in eerste instantie al teleurgesteld dat de limieten weer 15 waren, waar eerder nog 7 werd voorgesteld. Door het niet kunnen sturen van ondersteuning binnen de stam kan je ook alleen offensief met andere stammen samenwerken, wat voor een interessante dynamiek zou kunnen zorgen. Denk ook, omdat het imaginair is en dus ook niet 'strafbaar' bij overtreding, het vooral mensen zal moeten aanspreken die het een keer wat anders dan 'normaal' zouden willen aanpakken. Niet alle doorgewinterde Casuals weer bij elkaar en een wereld die zich vormt om de twee grootste stammen, maar een wereld waarin verschillende oorlogen tussen verschillende stammen simultaan uitgevochten worden. Met het oog op de langdradigheid van een Casual vind ik het persoonlijk leuker om een uitdaging te hebben dat eventueel mis zou kunnen gaan dan dat ik een jaar lang een wedstrijdje moet spelen om wie het snelst barbarendorpen kan edelen.

Minder ervaren spelers hoeven zich er wat mij betreft niet zoveel van aan te trekken. De kwantitatieve voordelen die zij op die manier zouden kunnen vergaren dichten het kwalitatieve gat daardoor misschien een beetje. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
 
Reactiescore
15
ik ben voorstander van een casual classic
of anders een zeer beperkte beurs of een max instelling wat betreft gs kopen gedurende een tijdsperiode.
geen mogenlijkheid van een andere wereld te komen.
gewoon 0 starten iedereen mag dan gelijktijdig starten net als op een normale wereld.
geen items dus meer mogelijk van een andere wereld.
een snellere casual classic is dan mogelijk die zoals op cas 11 waren maar dan classic
geen boost spelletjes.
stamgrote max 8
ideaal dus en gelijkwaardig voor iedereen waarin ook ervaren spelers dan zullen deelnemen met nieuwe.
waarom dan niet gelijk classic..
ik vindt casual dan toch effe wat uitgebreider om te leren met range en evt toren en kerk.
classic is te beperkt naar mijn opvatting.. .en een casual met meer gelijke kansen gewenst... denk dat velen een snellere casual wel zien zitten en niet een vertraagde zoals nu met de dure goudmunten... de boost spelletjes hebben al weer hun inpact evenals de meegenomen gs pakketjes van w84 en dus de wimpel vlaggen met de boostspelletjes.
 
Reactiescore
698
Ik denk dat er nooit classic instellingen van inno uit naar casual kunnen komen.

Verder qua lager stamlimiet is wel okay denk ik en misschien dan eens afwisselen tussendoor.

Hoe de huidige stammen zijn, denk ik dat ze eigenlijk goed verdeeld zitten momenteel. Ik zie momenteel op geen enkele plek echt teveel doorwinterde casualspelers bij elkaar.
 
Reactiescore
698
Het is niet mijn idee e. Het is een gemeenschappelijk idee van meerdere in de casual discordchat.
 
Reactiescore
15
helaas zie je toch weer dat nu al weer de 2e abuse event gaande is en weer voor de 4e casual op rij t zelfde pp monster iedereen de mond snoert. een aantal jaren al dus
een aantal spelers zitten hier ook nog steeds op cas12 die een andere naam hebben maar aangekondigd hadden samen te komen.
dus uiteindelijk zie ik weinig verschil.
minder stamlimiet verbeteren is een leuke wens maar nog steeds een farce in t gehele plaatje.
vele vele nieuwe spelers vragen zich nu ook weer af hoe t toch weer kan dat ondanks een zogenaamde ban de abusers toch weer een vet dorp met tig items hadden en volledige opslag en stal.
en daarnaast de tonnen pp.
en geholpen met 2 abuse spelletjes.
Bravo Bravo
 
Reactiescore
15
ik begrijp ook dat het een verloren strijd is om de roep om minder pp spelletjes en begrenzing.
en tja dat spelers op wat voor manier daar van profiteren is hun goed recht
skills en of portemonnee.

maar aub laten we dan op zn minst
starten zonder boost dorp van een andere laatste wereld met de meegenomen items.

nieuwe spelers hebben een mega achterstand.

lijkt met 1 dorp weinig maar met volledige opslag en 30 gs pakken en max stal loop je razendsnel uit en pp spelletjes en gebruik versnellingen voor halveren etc.
en de munten die geslagen worden.
daar kan geen nieuwe speler tegenop en wordt al snel ontmoedigd.

deze trend is vele vele malen dodelijker voor de casuals.

start casual vanaf 0 voor iedereen en geen verplaatsing van dorp en geen items.

dan kan iedereen daarna nog de portemonnee trekken maar dan wel tegelijkertijd vanaf 0.

mvg Marcel
 
Reactiescore
187
maar aub laten we dan op zn minst
starten zonder boost dorp van een andere laatste wereld met de meegenomen items.

nieuwe spelers hebben een mega achterstand.

Zal dan wel gezellig zijn in je stam. Een stamgenoot van je heeft net een bann opgelopen voor boosten waarvan jij het grootste bb dorp hebt geedeld, tevens zijn er niet eens rammen gebruikt. :D

Over een achterstand oplopen gesproken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan