Calamity.
Beste offer 20/21
- Reactiescore
- 10.789
Mocht u zich afvragen of ik dit topic heb getypt op een warme zomermiddag, ik ontken alles.
Ik wilde in dit topic de verdere gebeurtenissen sinds het voorval met Peaky Blinders (topic Peaky Blunders) toelichten. Er lijkt namelijk een trend aanwezig te zijn op deze wereld wat mij wel zorgen baart.
Aftermath Peaky Blinders
Zoals te lezen is in het Peaky Blunders topic, zijn Melt en Peaky op niet bepaald de leukste wijze uit elkaar gegaan. Nu wil ik niet diep op dit onderwerp ingaan, maar wel het resultaat tonen.
Before:
After:
Er zijn op verschillende gebieden lijnen afgesproken tussen Melt en Ice voor een lijn waarmee we de fronten netjes konden verdelen. Na de stab van Peaky op Melt heeft Vanquisher hier zo'n ca. 70 dorpen van Peaky overgenomen, ondanks dat wij van mening waren dat Peaky ons had gestabt en zodoende niet meer bij ons hoorde, en er van Ice meer ondernomen had mogen worden om de lijn te respecteren. Daarbovenop werd door dit nieuwe gebied van Vanquisher ook nog zo'n ruim 100 neutrale dorpen afgeschermd waar wij van Ice geen aanspraak meer op mochten maken. Door deze actie waren we zo'n tweehonderd dorpen verloren aan terrein aan Ice.
6 versus 6?
Al van in een redelijk vroeg stadium zagen wij als Melt Vanquisher stevig opstomen in het oosten. Peaky Blinders was destijds ons beoogde zesde lid. Later kwam LoR erbij, die wij strategisch nodig achtten om onze fragiele positie in de core en het oosten te stabiliseren. Hierdoor schoof Peaky door als een extern account. We realiseerden ons ook dat het ideaalbeeld van een 6 versus 6 erg lastig werd. Daarvoor groeiden wij te langzaam ten opzichte van Ice en ervaarden we relatief veel weerstand in het zuiden. Om uiteindelijk boven het aantal van zes fronters uit te komen was niet de planning, maar wel wat uiteindelijk gebeurde.
Vroeger heb ik dit ook eerlijk aangegeven bij de leiding van Ice. Een extern acc behoorde tot de mogelijkheden en zoals aangegeven waren we ook in gesprek met LoR toentertijd.
Zoals in de kaart hierboven te zien is, hadden we een groot gat gekregen. Turtle kreeg nog een soort kronkelende hap geëdeld als front, wat natuurlijk lastig te behouden zou zijn. Maar anders waren we het deel hoe dan ook kwijt. Aangezien Peaky weggevallen was op de wijze hoe het gebeurd was, moesten we kijken voor alternatieven. Immers hadden we nog altijd LT in onze rug en XII werd een nog serieuzere stam doordat ze ook een hap hadden genomen van Peaky en co, en dat ook direct ten koste ging van onze dominantie in dat gebied. Deze combinatie zou ons in een redelijk kansloze positie plaatsen, met de daarbijkomende grote kwantiteitsverschillen met Ice.
Dit resulteerde in contact tussen Melt en LT. Gedurende het overleg kregen we het idee dat er een akkoord gesloten zou kunnen worden. We zochten opties op voor een fusie waarbij een 6v6 het uitgangspunt zou worden. We zaten echter nog steeds met Turtle in onze maag en maakten vervolgens de keuze om Road Runner in het oosten neer te planten als beoogde vervanging van Peaky Blinders - en 6v6 los te laten. Het was natuurlijk lastig om een voet aan de grond te zetten. Zeker met XII in onze rug. Iets wat nog altijd niet gelukt is.
XII
Een stam dat altijd een beetje onder de radar bleef. Veel bezig geweest met hun eigen regio, tot voor hun de kans kwam met de ineenstorting van SF. Hierdoor konden ze ook meedoen op het wereldtoneel. Hun aanwezigheid viel al op in de strijd met SF, maar kreeg een nog opvallendere plaats toen ze een samenwerking aangingen met Ice.
Een beslissing van Ice / Vanquisher wat hier niet in goede aarde viel. Ik had eigenlijk ook een soort mondeling akkoord gemaakt met de leiding van Ice over samenwerkingen in elkaars rim.
Het was nooit heel officieel op papier gezet maar binnen Melt hebben we dit wel gehanteerd. In onze ogen was het een geldige regel.
Ik had ook niet verwacht dat de samenwerking zoals XII ook iets zou zijn wat in de praktijk ging kunnen gebeuren. Ik voorzag het meer voor VV's en dergelijke zaken, waar we al vaker gestoei over hadden. Dit was echter wel iets wat verder ging dan dat en een behoorlijke impact maakte.
Het tweede wat ons erg stoorde was dat er lijnen verdelingen waren gemaakt en Ice hier een BG erbij pakte óver de lijn heen, terwijl de lijnen als doel hadden dat beide stammen tot aan daar de dorpen konden wegedelen voor frontvorming. Iets wat in onze ogen gewoon erg onacceptabel was.
Toen we dit aankaartten kwamen de redenen vanuit Ice als "reactie op de jump van RR". Goed, we wisten wel dat het niet hierbij zou blijven. En zo gebeurde ook, want Turtle kreeg ineens een massa van alle kanten met coördinatie tussen Ice en XII. Het begon met een grote nachtblitz en intussen is Turtle in een sandwich beland.
Externe accounts
Het bleef echter niet bij Ice en XII, want er waren nog meer externe accounts betrokken bij de aanval. Opzich hoeft dat niet heel interessant te zijn, ik heb niks tegen dit soort support als het op de juiste wijze gebeurt. Er kwamen onder andere clears van Definition of Insanity, keurig in de rim van Vanq. Prima. Maar het plaatje werd een stuk dubieuzer dan dat.
Niet alleen Vanquisher en XII gingen aan de slag, ook werd de hulp ingeschakeld van een "neutrale" speler tussen Vanquisher en Turtle in, Traianus. Via zijn clusterfucks in Turtle werden er extra clears en edels geprikt. Alsof dat niet genoeg was, werd ook de stam DGR ingeschakeld. Spelers random in het cluster van Vanquisher met puntenaantallen waar je moraal op hebt, werden ingezet. Ze spamden edels mee waardoor er via edelspam accounts een hogere edelcount werd gegenereerd.
Dit is uiteindelijk de impact tot nu toe. De strijd is nog in volle gang, maar zoals te zien is hebben alle partijen hier al een hap uit weten te nemen. Er zijn dan ook al zo'n zeven man bezig geweest met edels op Turtle.
Slot
Naar mijn mening zijn hier heel veel grenzen overschreden. Om het op een rij te zetten:
- Afspraken omtrent lijnenverdeling is genegeerd door Vanquisher sinds de val van Peaky. Hierdoor zijn er ca. 200 dorpen buiten Melt om gepakt over de afgesproken lijn heen.
- Ice heeft samengewerkt met een stam in onze rug, ondanks dat er lijnen waren die juist bedoeld waren om de "buit te verdelen" & er een mondeling akkoord was tussen de leiding om dit niet te doen. Bovendien gaat dit tegen de morele standaarden in - anders zouden de afspraken ook niet gemaakt worden.
- Ice heeft zich schuldig gemaakt aan illegale CF's door een partij aan hun kant te halen die deels in het cluster van Turtle lag.
- Ice heeft edelspam accounts gebruikt tegen Turtle om zo een hogere edelcount te genereren. Ondanks dat ook bekend is dat we beide als morele standaard hebben om alleen fronters edels te laten gooien.
Persoonlijk sta ik ook niet te wachten op een strijd waar we bovenstaande middelen allemaal aan gaan grijpen. Gezamenlijk aanvallen in elkaars rim, edelspam accounts inzetten, lijnen niet respecteren. Al moet ik zeggen dat het ons erg moeilijk wordt gemaakt om alleen te incasseren.
Ik ben me er natuurlijk van bewust dat Melt over het algemeen de partij is met meer samenwerkingen en interns. We hebben dit alleen "netjes" in onze eigen rim behouden en natuurlijk staat het Ice vrij om dit ook in hun eigen rim uit te voeren. Ook begrijp ik volkomen dat Ice niet even blij kan zijn met een niet evenwichtig aantal fronters tussen beide stammen. Echter niet iets nieuws op werelden, zo gebeurde dit op W69 en W73 waar ik speelde. Op andere werelden lag het stammenlimiet vaak nog hoog. Natuurlijk zou ik dit graag vermijden, maar we zouden anders simpelweg tekort komen om Ice enigszins bij te houden. Daar ben ik heel eerlijk in. Het brengt verder natuurlijk door stammenlimiet ook defensieve risico's met zich mee en je moet meer activiteit genereren, dus ik had dat ook veel liever vermeden. Verder kan Ice dit natuurlijk ook nog counteren door zelf een extra fronter te plaatsen.
Ik ben persoonlijk erg teleurgesteld over deze acties bij het gebied van Vanquisher. En misschien nog meer teleurgesteld in Ice, dat alles door de vingers gezien wordt. Ik vind de beargumentering van Ice om tot deze acties te komen dan ook niet fair. Er worden meerdere morele standaarden weggezet wat ook nog eens best goed werkte omdat wij eenmaal een mindere P&P positie hebben. Ik weet verder niet wat we Ice aangedaan hebben om op deze manier genaaid te worden in het oosten.
Ik hoop dat er hier een gezonde discussie kan plaatsvinden, als twee stammen tegenover elkaar, waar we niet wegzinken in allemaal voorbeelden van andere werelden of andere stammen. Het gaat om Ice en Melt. Ik wil wel in oplossingen blijven denken. Vanavond zal ik de leiding van Ice benaderen om te kijken of we hier wat op kunnen vinden, zodat we nog wel de morele standaarden kunnen behouden op deze wereld. Los van de motivatie van beide stammen, of men een snelle wereldwinst wil om van de zomer te genieten, ik vind dat dit geen reden moeten zijn om dan alles toe te staan.
Ik wilde in dit topic de verdere gebeurtenissen sinds het voorval met Peaky Blinders (topic Peaky Blunders) toelichten. Er lijkt namelijk een trend aanwezig te zijn op deze wereld wat mij wel zorgen baart.
Aftermath Peaky Blinders
Zoals te lezen is in het Peaky Blunders topic, zijn Melt en Peaky op niet bepaald de leukste wijze uit elkaar gegaan. Nu wil ik niet diep op dit onderwerp ingaan, maar wel het resultaat tonen.
Before:
After:
Er zijn op verschillende gebieden lijnen afgesproken tussen Melt en Ice voor een lijn waarmee we de fronten netjes konden verdelen. Na de stab van Peaky op Melt heeft Vanquisher hier zo'n ca. 70 dorpen van Peaky overgenomen, ondanks dat wij van mening waren dat Peaky ons had gestabt en zodoende niet meer bij ons hoorde, en er van Ice meer ondernomen had mogen worden om de lijn te respecteren. Daarbovenop werd door dit nieuwe gebied van Vanquisher ook nog zo'n ruim 100 neutrale dorpen afgeschermd waar wij van Ice geen aanspraak meer op mochten maken. Door deze actie waren we zo'n tweehonderd dorpen verloren aan terrein aan Ice.
6 versus 6?
Al van in een redelijk vroeg stadium zagen wij als Melt Vanquisher stevig opstomen in het oosten. Peaky Blinders was destijds ons beoogde zesde lid. Later kwam LoR erbij, die wij strategisch nodig achtten om onze fragiele positie in de core en het oosten te stabiliseren. Hierdoor schoof Peaky door als een extern account. We realiseerden ons ook dat het ideaalbeeld van een 6 versus 6 erg lastig werd. Daarvoor groeiden wij te langzaam ten opzichte van Ice en ervaarden we relatief veel weerstand in het zuiden. Om uiteindelijk boven het aantal van zes fronters uit te komen was niet de planning, maar wel wat uiteindelijk gebeurde.
Vroeger heb ik dit ook eerlijk aangegeven bij de leiding van Ice. Een extern acc behoorde tot de mogelijkheden en zoals aangegeven waren we ook in gesprek met LoR toentertijd.
Zoals in de kaart hierboven te zien is, hadden we een groot gat gekregen. Turtle kreeg nog een soort kronkelende hap geëdeld als front, wat natuurlijk lastig te behouden zou zijn. Maar anders waren we het deel hoe dan ook kwijt. Aangezien Peaky weggevallen was op de wijze hoe het gebeurd was, moesten we kijken voor alternatieven. Immers hadden we nog altijd LT in onze rug en XII werd een nog serieuzere stam doordat ze ook een hap hadden genomen van Peaky en co, en dat ook direct ten koste ging van onze dominantie in dat gebied. Deze combinatie zou ons in een redelijk kansloze positie plaatsen, met de daarbijkomende grote kwantiteitsverschillen met Ice.
Dit resulteerde in contact tussen Melt en LT. Gedurende het overleg kregen we het idee dat er een akkoord gesloten zou kunnen worden. We zochten opties op voor een fusie waarbij een 6v6 het uitgangspunt zou worden. We zaten echter nog steeds met Turtle in onze maag en maakten vervolgens de keuze om Road Runner in het oosten neer te planten als beoogde vervanging van Peaky Blinders - en 6v6 los te laten. Het was natuurlijk lastig om een voet aan de grond te zetten. Zeker met XII in onze rug. Iets wat nog altijd niet gelukt is.
XII
Een stam dat altijd een beetje onder de radar bleef. Veel bezig geweest met hun eigen regio, tot voor hun de kans kwam met de ineenstorting van SF. Hierdoor konden ze ook meedoen op het wereldtoneel. Hun aanwezigheid viel al op in de strijd met SF, maar kreeg een nog opvallendere plaats toen ze een samenwerking aangingen met Ice.
Een beslissing van Ice / Vanquisher wat hier niet in goede aarde viel. Ik had eigenlijk ook een soort mondeling akkoord gemaakt met de leiding van Ice over samenwerkingen in elkaars rim.
Het was nooit heel officieel op papier gezet maar binnen Melt hebben we dit wel gehanteerd. In onze ogen was het een geldige regel.
Ik had ook niet verwacht dat de samenwerking zoals XII ook iets zou zijn wat in de praktijk ging kunnen gebeuren. Ik voorzag het meer voor VV's en dergelijke zaken, waar we al vaker gestoei over hadden. Dit was echter wel iets wat verder ging dan dat en een behoorlijke impact maakte.
Het tweede wat ons erg stoorde was dat er lijnen verdelingen waren gemaakt en Ice hier een BG erbij pakte óver de lijn heen, terwijl de lijnen als doel hadden dat beide stammen tot aan daar de dorpen konden wegedelen voor frontvorming. Iets wat in onze ogen gewoon erg onacceptabel was.
Toen we dit aankaartten kwamen de redenen vanuit Ice als "reactie op de jump van RR". Goed, we wisten wel dat het niet hierbij zou blijven. En zo gebeurde ook, want Turtle kreeg ineens een massa van alle kanten met coördinatie tussen Ice en XII. Het begon met een grote nachtblitz en intussen is Turtle in een sandwich beland.
Externe accounts
Het bleef echter niet bij Ice en XII, want er waren nog meer externe accounts betrokken bij de aanval. Opzich hoeft dat niet heel interessant te zijn, ik heb niks tegen dit soort support als het op de juiste wijze gebeurt. Er kwamen onder andere clears van Definition of Insanity, keurig in de rim van Vanq. Prima. Maar het plaatje werd een stuk dubieuzer dan dat.
Niet alleen Vanquisher en XII gingen aan de slag, ook werd de hulp ingeschakeld van een "neutrale" speler tussen Vanquisher en Turtle in, Traianus. Via zijn clusterfucks in Turtle werden er extra clears en edels geprikt. Alsof dat niet genoeg was, werd ook de stam DGR ingeschakeld. Spelers random in het cluster van Vanquisher met puntenaantallen waar je moraal op hebt, werden ingezet. Ze spamden edels mee waardoor er via edelspam accounts een hogere edelcount werd gegenereerd.
Dit is uiteindelijk de impact tot nu toe. De strijd is nog in volle gang, maar zoals te zien is hebben alle partijen hier al een hap uit weten te nemen. Er zijn dan ook al zo'n zeven man bezig geweest met edels op Turtle.
Slot
Naar mijn mening zijn hier heel veel grenzen overschreden. Om het op een rij te zetten:
- Afspraken omtrent lijnenverdeling is genegeerd door Vanquisher sinds de val van Peaky. Hierdoor zijn er ca. 200 dorpen buiten Melt om gepakt over de afgesproken lijn heen.
- Ice heeft samengewerkt met een stam in onze rug, ondanks dat er lijnen waren die juist bedoeld waren om de "buit te verdelen" & er een mondeling akkoord was tussen de leiding om dit niet te doen. Bovendien gaat dit tegen de morele standaarden in - anders zouden de afspraken ook niet gemaakt worden.
- Ice heeft zich schuldig gemaakt aan illegale CF's door een partij aan hun kant te halen die deels in het cluster van Turtle lag.
- Ice heeft edelspam accounts gebruikt tegen Turtle om zo een hogere edelcount te genereren. Ondanks dat ook bekend is dat we beide als morele standaard hebben om alleen fronters edels te laten gooien.
Persoonlijk sta ik ook niet te wachten op een strijd waar we bovenstaande middelen allemaal aan gaan grijpen. Gezamenlijk aanvallen in elkaars rim, edelspam accounts inzetten, lijnen niet respecteren. Al moet ik zeggen dat het ons erg moeilijk wordt gemaakt om alleen te incasseren.
Ik ben me er natuurlijk van bewust dat Melt over het algemeen de partij is met meer samenwerkingen en interns. We hebben dit alleen "netjes" in onze eigen rim behouden en natuurlijk staat het Ice vrij om dit ook in hun eigen rim uit te voeren. Ook begrijp ik volkomen dat Ice niet even blij kan zijn met een niet evenwichtig aantal fronters tussen beide stammen. Echter niet iets nieuws op werelden, zo gebeurde dit op W69 en W73 waar ik speelde. Op andere werelden lag het stammenlimiet vaak nog hoog. Natuurlijk zou ik dit graag vermijden, maar we zouden anders simpelweg tekort komen om Ice enigszins bij te houden. Daar ben ik heel eerlijk in. Het brengt verder natuurlijk door stammenlimiet ook defensieve risico's met zich mee en je moet meer activiteit genereren, dus ik had dat ook veel liever vermeden. Verder kan Ice dit natuurlijk ook nog counteren door zelf een extra fronter te plaatsen.
Ik ben persoonlijk erg teleurgesteld over deze acties bij het gebied van Vanquisher. En misschien nog meer teleurgesteld in Ice, dat alles door de vingers gezien wordt. Ik vind de beargumentering van Ice om tot deze acties te komen dan ook niet fair. Er worden meerdere morele standaarden weggezet wat ook nog eens best goed werkte omdat wij eenmaal een mindere P&P positie hebben. Ik weet verder niet wat we Ice aangedaan hebben om op deze manier genaaid te worden in het oosten.
Ik hoop dat er hier een gezonde discussie kan plaatsvinden, als twee stammen tegenover elkaar, waar we niet wegzinken in allemaal voorbeelden van andere werelden of andere stammen. Het gaat om Ice en Melt. Ik wil wel in oplossingen blijven denken. Vanavond zal ik de leiding van Ice benaderen om te kijken of we hier wat op kunnen vinden, zodat we nog wel de morele standaarden kunnen behouden op deze wereld. Los van de motivatie van beide stammen, of men een snelle wereldwinst wil om van de zomer te genieten, ik vind dat dit geen reden moeten zijn om dan alles toe te staan.