Huren of kopen?

Reactiescore
976
Kan toch ook als je een compleet huis koopt?

Huren is perfect voor wonen op korte termijn. Als je de intentie hebt om 1 à 3 jaar aan co-housing te doen, moet je echt geen huis kopen. Fiscaal is dat een zware domper, zo zal je bv. wanneer je je huis zo snel terug verkoopt 'gratis geld' aan de overheid geven. Bovendien zal een groot deel van je kapitaal in een gemeenschappelijke woning zitten. Wanneer je genoeg gespaard hebt voor de eigen woonst, moet je jouw deel of heel het huis verkopen, wat niet op één twee drie gebeurt. Je hebt dan een co-woonst gekocht en moet dan eigenlijk bijna meteen terug aan verkopen beginnen denken, terwijl je bij huren rustig een eigen woonst kan zoeken en opportuniteiten afwachten zonder verkoopstress. Ook niet vergeten dat er een verschil is tussen 'goede vrienden' en 'goede huisgenoten', kans is reëel dat er snel frustraties komen. Wanneer je dan met je kapitaal er aan verbonden zit, is het bijzonder zuur.
 

DeletedUser73204

Guest
Kopen heeft als voordeel dat je de eigenaar bent. Het nadeel is dat je ook zelf voor het onderhoud moet zorgen. vooral de "starter" zit vaak in de oudere huizen. Dus vaak moet je de kozijnen vervangen een nieuw dak en/of een nieuwe CV of badkamer enz. Ook zul je na een paar jaar misschien je huis voor meer kunnen verkopen (als het geen 3 jaar te koop staat) Alleen is het huis die je dan wilt kopen ook duurder geworden. Voordeel is wel dat je vaak in het huis kan breken en bouwen wat je wil.

Huren heeft als voordeel dat je niet voor grootschalig onderhoud opdraait. Het is alleen niet van jezelf. Hou je van klussen ken je beter kopen, hou je daar niet van is huren een goeie optie. Hier heb je leuke flats met 3 slaapkamers,woonkamer,keuken badkamer voor 450p/m. nadeel, je hebt geen tuin. extra kosten voor onderhoud (huismeester) 10,-. Maar als je weg wilt ken je gewoon weggaan met een maand opzegtermijn. Bij kopen moet je maar afwachten of er kopers zijn.


Voordeel is dat de hypotheek rente vrij laag is. Nadeel is dat de hypotheek Maximaal 3x je jaarsalaris is
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser61161

Guest
Huren is perfect voor wonen op korte termijn. Als je de intentie hebt om 1 à 3 jaar aan co-housing te doen, moet je echt geen huis kopen. Fiscaal is dat een zware domper, zo zal je bv. wanneer je je huis zo snel terug verkoopt 'gratis geld' aan de overheid geven. Bovendien zal een groot deel van je kapitaal in een gemeenschappelijke woning zitten. Wanneer je genoeg gespaard hebt voor de eigen woonst, moet je jouw deel of heel het huis verkopen, wat niet op één twee drie gebeurt. Je hebt dan een co-woonst gekocht en moet dan eigenlijk bijna meteen terug aan verkopen beginnen denken, terwijl je bij huren rustig een eigen woonst kan zoeken en opportuniteiten afwachten zonder verkoopstress. Ook niet vergeten dat er een verschil is tussen 'goede vrienden' en 'goede huisgenoten', kans is reëel dat er snel frustraties komen. Wanneer je dan met je kapitaal er aan verbonden zit, is het bijzonder zuur.
Jezus, deze tekst was nu ook weer niet nodig.

Ik zal een voorbeeld nemen: Je hebt Dirk, Rebecca en Rob die samen een huisje kopen naar rebecca haar smaak omdat zij het meest dominant is.
Na 2 jaar heeft Rob een vriendin en is die klaar met zijn studie dus besluit hij iets te huren/kopen met zijn vriendin dus blijven rebecca en Dirk alleen over wat nog steeds redelijk goedkoop wonen is.
Na 5 jaar is de vriend van rebecca het stalken van Dirk zat dus besluiten ze Dirk een jaar te geven om iets te zoeken en voila, iedereen heeft zo zijn fun gehad.
 
Reactiescore
770
reken er wel op dat als je gaat huren ze zomaar een toiletbox in je tuin kunnen zetten of beslissen van je poort te breken zodat ze ongestoord hun werkmannen je oprit bevuilen en diezelfde toiletbox plaatsen om steeds naar toilet te kunnen gaan :)
 
Reactiescore
976
Jezus, deze tekst was nu ook weer niet nodig.

Ik zal een voorbeeld nemen: Je hebt Dirk, Rebecca en Rob die samen een huisje kopen naar rebecca haar smaak omdat zij het meest dominant is.
Na 2 jaar heeft Rob een vriendin en is die klaar met zijn studie dus besluit hij iets te huren/kopen met zijn vriendin dus blijven rebecca en Dirk alleen over wat nog steeds redelijk goedkoop wonen is.
Na 5 jaar is de vriend van rebecca het stalken van Dirk zat dus besluiten ze Dirk een jaar te geven om iets te zoeken en voila, iedereen heeft zo zijn fun gehad.

Je vergeet dat Rob moet uitgekocht worden en dat het in veel gevallen dan niet meer zo goedkoop wonen is. Toch niet een onbelangrijk detail. ;)
 

DeletedUser61134

Guest
reken er wel op dat als je gaat huren ze zomaar een toiletbox in je tuin kunnen zetten of beslissen van je poort te breken zodat ze ongestoord hun werkmannen je oprit bevuilen en diezelfde toiletbox plaatsen om steeds naar toilet te kunnen gaan :)

Jij bent dan ook een geval apart :eek:
Zelfs je woning :D
 
Reactiescore
110
Een goede toekomstvisie opstellen is ook rekening houden met je sterke en zwakke punten. Vrouwen en eigenlijk algemeen sociale contacten zijn een zwak punt van mij dus zou het dom zijn om te verwachten dat dit de komende jaren gaat veranderen en er mijn hele toekomstplan op bouwen! Lukt het toch is dat een mooie meevaller, lukt het niet was het ingecalculeerd!

Lastig zeg. Ik zou zeggen: bij twijfel niet doen, niet kopen. Dat kan altijd nog. Bijvoorbeeld als je meer geld tot je beschikking hebt of onverwachts toch een leuk meisje tegenkomt. Ik zou mij niet blindstaren op het geld dat je extra kwijt bent wanneer je eerst een aantal jaar huurt.
 

DeletedUser

Guest
c0tgvto0b1hub.gif
 

DeletedUser

Guest
Als je serieus aan een stel gameverslavingsgevoelige overjarige pubers moet vragen of je beter kan kopen of huren, dan raad ik sowieso aan huren. Duidelijk nog niet klaar voor een koopwoning. Zoiets doe je namelijk bij de bank, niet op een online spelletjesforum.
 
Reactiescore
110
Als je serieus aan een stel gameverslavingsgevoelige overjarige pubers moet vragen of je beter kan kopen of huren, dan raad ik sowieso aan huren. Duidelijk nog niet klaar voor een koopwoning. Zoiets doe je namelijk bij de bank, niet op een online spelletjesforum.

Oh ja een jongen die zichzelf voordoet als meisje noemt is normaal. >.>
 

DeletedUser73204

Guest
Als je serieus aan een stel gameverslavingsgevoelige overjarige pubers moet vragen of je beter kan kopen of huren, dan raad ik sowieso aan huren. Duidelijk nog niet klaar voor een koopwoning. Zoiets doe je namelijk bij de bank, niet op een online spelletjesforum.

Je kan het altijd vragen aan anderen. maar "een stel gameverslavingsgevoelige overjarige pubers" bedoel je denk ik jezelf mee?
 

DeletedUser

Guest
Je kan het altijd vragen aan anderen. maar "een stel gameverslavingsgevoelige overjarige pubers" bedoel je denk ik jezelf mee?

En jou voor in de toekomst, als we dan een setje vormen.

Oh ja een jongen die zichzelf voordoet als meisje noemt is normaal. >.>

School overgeslagen dat je niet weet wat voor symbool is in mijn handtekening? Lijkt me niet toch? Verwacht wel iets hoger niveau van een PSV fan eigenlijk.
 
Reactiescore
1.728
Je bent volgens mij gewoon een smerige pedofiele oude man. Ga gewoon weg 'anne' of moet ik zeggen Joop?
 
Bovenaan