[Huiswerktopic]

DeletedUser

Guest
Geachte dames en heren,

Iedereen heeft wel is moeilijkheden met complexe formules van het vak Wiskunde. Als niet wiskundig genie zou ik dan graag een topic hierover willen zien, zodat we daar onze vragen kunnen stellen en andere een handje kunnen helpen met hun (complexe) vragen/formules.

Natuurlijk zijn hier ook theorieën welkom, et cetera. Zolang het wel overzichtelijk blijft. :)

Paar regeltjes nog:
  • Stel serieuze vragen
    Voorbeeld: Niet 1+1=?
  • Heb respect voor de vragen voor andere
    Als iemand iets niet weet, wat jij(!) makkelijk vind hoeven zinnen als;"Dat je dat niet weet!" niet gepost te worden.
  • Post niet enkel het antwoord op de vraag, maar ook de berekening.
    1+1=2. Enkel dit posten is niet voldoende. Al is hier niet echt een theorie achter te bedenken.


Enjoy.:D

Mijn eerste vraag:
Complexe getallen, wanneer pas je dat precies toe?
 

DeletedUser

Guest
Re: Wiskunde

in formules en berekeningen met golven. (golfverschijningen)

Verder kun je er volgens mij verder gewoon alleen lekker mee rekeken met poolcoordinaatjes enzo =]
 

DeletedUser

Guest
Re: Wiskunde

in formules en berekeningen met golven. (golfverschijningen)

Verder kun je er volgens mij verder gewoon alleen lekker mee rekeken met poolcoordinaatjes enzo =]

Je bedoeld periodieke grafieken of andere?
 

DeletedUser7072

Guest
Re: Wiskunde

Ik heb me doodgezocht naar een manier om een vergelijking in de vorm van a^x = bx op te lossen, maar ik ben er niet uitgekomen en mijn wiskunde leraar had ook geen idee hoe je dat moest oplossen.

Iemand een idee?
 

DeletedUser33213

Guest
Re: Wiskunde

Maak dan zo'n algemener topic waar alle vakken bijeen zitten ofzo...

Een soort huiswerktopic...


@ boven mij: a = ab Denk ik hè.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
Huiswerk = school = haat aan

achja, het zal toch moeten gebeuren.
 

DeletedUser7072

Guest
Re: Wiskunde

Maak dan zo'n algemener topic waar alle vakken bijeen zitten ofzo...

Een soort huiswerktopic...


@ boven mij: a = ab Denk ik hè.

Eh nee want nu zeg je dat a 0 is of dat b 1 is of ze zijn allebei 1 of 0. De vraag is, wat is x uitgedrukt in b en a?
 

DeletedUser

Guest
:( DJ je maakt me niet zo blij...
ik kom niet verder dan:

x= ((log(x)+Log(b))/log(a)

en jaaa dan heb ik nog die ... log(x) er staan
 

DeletedUser13801

Guest
Re: Wiskunde

Ik heb me doodgezocht naar een manier om een vergelijking in de vorm van a^x = bx op te lossen, maar ik ben er niet uitgekomen en mijn wiskunde leraar had ook geen idee hoe je dat moest oplossen.

Iemand een idee?

Ehm, een getal vinden dat beide evenredig is aan a ^x en b maal x. :p
 

DeletedUser7072

Guest
:( DJ je maakt me niet zo blij...
ik kom niet verder dan:

x= ((log(x)+Log(b))/log(a)

en jaaa dan heb ik nog die ... log(x) er staan

Idd deze is echt irritant, als je het bijna gevonden denkt te hebben werkt je truc altijd toch weer niet. Het was me laatst gelukt om a en b aan 1 kant van de vergelijking te krijgen(En toen was die nog niet op te lossen), maar ik weet niet meer hoe ik dat deed.
 

DeletedUser

Guest
Idd deze is echt irritant, als je het bijna gevonden denkt te hebben werkt je truc altijd toch weer niet. Het was me laatst gelukt om a en b aan 1 kant van de vergelijking te krijgen(En toen was die nog niet op te lossen), maar ik weet niet meer hoe ik dat deed.

denk nog eens goed na hoe je dat deed dan x]
 

DeletedUser7072

Guest
Re: Wiskunde

2^3=2.6
3^2=3.3

Klopt niet helemaal?

(volgens mij is dit gwn onmogelijk :p.)

Nee daar gaat het niet om, azahran weet tenminste waar het over gaat :p

a en b zijn gegeven variabelen in de situatie en x is wat je moet oplossen. Om het concreter te maken kan ik ook het volgende geven:

3^x = 200x.

En dan moet je x zien te berekenen zonder de equation optie van de GR te gebruiken. Het gaat om de manier waarop je dan x berekent, ipv 3 en 200 kun je voor a en b willekeurige cijfers invoeren het gaat erom hoe je x berekent in deze situatie.
 

DeletedUser33213

Guest
Re: Wiskunde

Nee..

Voorbeeld: Als x = 8 en a = 2
a^8 = b*8
Dan is b= 2^8/8 = 32

2^8 = 32*8

Zoiets :p

2^8 is wel niet gelijk aan 32.8 maar ik denk dat je dit als een voorbeeld nam waar je niet goed over nagedacht hebt. (hoop ik :p)

@ dirk: Wacht hoor... Dus je weet zeker dat:
a=3
b=200
 

DeletedUser

Guest
Re: Wiskunde

Nee daar gaat het niet om, azahran weet tenminste waar het over gaat :p

a en b zijn gegeven variabelen in de situatie en x is wat je moet oplossen. Om het concreter te maken kan ik ook het volgende geven:

3^x = 200x.

En dan moet je x zien te berekenen zonder de equation optie van de GR te gebruiken. Het gaat om de manier waarop je dan x berekent, ipv 3 en 200 kun je voor a en b willekeurige cijfers invoeren het gaat erom hoe je x berekent in deze situatie.

miss op een of andere manier 1^x te krijgen? ik weet niet of dat mogelijk is...
 

DeletedUser7072

Guest
Re: Wiskunde

Nee..

Voorbeeld: Als x = 8 en a = 2
a^8 = b*8
Dan is b= 2^8/8 = 32

2^8 = 32*8

Zoiets :p

Als het zon makkelijke is, kan je het oplossen maar het gaat om de algemene formule van x in een a^x = bx vergelijking. Net als dat je in een ax²+bx+c = 0 functie de algemene formule hebt van x = (-b-wortel(b²-4ac))/2a of x = (-b+wortel(b²-4ac))/2a. Zo moet je ook een algemene formule van x hebben in a^x = bx ;)
 
Bovenaan