Hoe gebruik ik user- & greasemonkeyscripts?

DeletedUser2826

Guest
Hoe gebruik ik user- & greasemonkeyscripts?
In deze guide wordt uitgelegd hoe je voor de browsers Opera , Firefox en Google Chrome zogenaamde 'userscripts' kan inschakelen. Ook in andere browsers zijn er mogelijkheden tot het gebruik van userscripts, het is echter onmogelijk om dit voor elke browser te bespreken. Userscripts vergemakkelijken het browsen d.m.v. scripts. Deze scripts kunnen dus ook het spelen van Tribal Wars vergemakkelijken. Let erop dat niet alle (user)scripts toegelaten zijn en dat deze aan de vooropgestelde spelregels moeten voldoen.

Een verzameling van de reeds bestaande en toegelaten userscripts kan je terugvinden op twscripts.nl, onder de sectie Greasemonkey.

Opera: Userscripts - Inschakelen

Stap 1 & 2
Ga naar de instellingen (voorkeuren) van Opera: Extra -> Voorkeuren.

Stap 3 & 4 & 5
Eens in je instellingen van Opera aangekomen ga je vervolgens naar: Geavanceerd -> Inhoud -> JavaScript opties....

Stap 6
Nu opent zich een nieuw venster, onderaan bij 'User JavaScript-map' klik je op kiezen om een map aan te duiden.

Stap 7 & 8
Wederom zal zich een nieuw venster openen waarin gevraagd wordt om een map te selecteren. Maak een nieuw map aan - naam en plaats zijn willekeurig - en bevestig dit door op OK te klikken.

Stap 9
Eens deze map is aangemaakt en is bevestigd zal het pad naar deze map automatsch worden ingesteld bij 'User JavaScript-map'.

Zodra je bovenstaande stappen succesvol hebt uitgevoerd zullen de Userscripts voor Opera in werking treden. Dit is echter niet het einde, je zult nog zelf verscheidene scripts moeten invoeren. Hieronder daarover een handleiding met voorbeelden.

Opera: Userscripts - Een userscript instellen
Nadat je de userscripts succesvol hebt geactiveerd moet je nog steeds enkele scripts toevoegen. (Bijna) alle userscripts zullen vergezeld zijn van een downloadlink wat het makkelijk maakt deze te installeren.

Wanneer je met de rechter-muisknop op deze downloadlink klikt zal je onderstaand menu te zien krijgen:

In dit menuutje klik je op 'Gelinkte gegevens opslaan als ...'. Logischerwijs zal hij je dan vragen waar dit bestand op te slaan: Je slaat dit bestand op in de map die je hebt toegevoed bij je 'User JavaScript-map' (in mijn voorbeeld dus 'Opera Userscripts'), zie stap 9. Dit alles volstaat en na een refresh van de pagina zal het script reeds in werking treden.

Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser2826

Guest
Firefox: Greasemonkey - Installeren

Stap 1
Download Greasemonkey van de FireFox-Add-on-pagina. Klik op 'Add to FireFox' om de installatie te beginnen.

Stap 2
Er zal zich automatisch een nieuw venster openen waarin wordt gevraagd om het programma (Greasemonkey) te installeren. Door op 'Nu installeren' te klikken zal de installatie automatisch starten.

Stap 3
Om de installatie te beëindigen en te voltooien zal je FireFox moeten herstarten. Hierna is Greasemonkey succesvol geïnstalleerd.

Onderaan je browser FireFox zal je nu merken dat het teken van Greasemonkey is verschenen. Door op het logo te klikken kan je Greasemonkey in- of uitschakelen.

Firefox: Greasemonkey - Een greasemonkeyscript instellen
Het is zeer makkelijk om greasemonkey-scripts te installeren: Klik simpelweg op de downloadlinks, een nieuw venster zal zich automatisch openen.
Klik op 'Instal', onderaan zal je melding krijgen dat het programma succesvol is geïnstalleerd.

Bijlagen

DeletedUser2826

Guest
Manier 1 (door Victorious.)
Scripts installeren met Google Chrome gaat niet meer zoals het eerst ging, dus ik heb maar even besloten er een tutorial voor te maken!

Stap 1: Installeer Tampermonkey
Tampermonkey werkt hetzelfde als GreaseMonkey (FireFox) en ViolentMonkey (Opera). Je kan TamperMonkey hier downloaden. Je krijgt dit te zien:

Klik dan op "Gratis", rechtsboven.

Dan krijg je dit te zien:

Klik op Toevoegen en TamperMonkey zal zich installeren.

Zodra het geïnstalleerd is zie je dit in Chrome staan (rechtsboven)

Als je dat ziet is TamperMonkey succesvol geïnstalleerd.

Stap 2: Scripts downloaden
Scripts kan je downloaden vanaf TWScripts en TribeTool. Bij TWScripts moet je op het download tekentje voor het script klikken, bij TribeTool gewoon op de downloadlink.

Stap 3: Scripts in TamperMonkey zetten
Klik op dit icoontje:

Je krijgt dan dit te zien:

Klik op "Add a new script..."

Je krijgt dan dit te zien:

Je moet dan het volgende gaan doen (als iemand het makkelijker weet, zeg het even).
1) Ga naar je download map waar de gedownloade scripts in staan.
2) Rechtermuisknop op een script -> Open met (Open With, whatever)
3) Kies Kladblok (Notepad)
4) CNTRL+A
5) CNTRL+C
6) Ga weer naar TamperMonkey zodat je dit weer te zien krijgt:
7) Verwijder de tekst die er al staat
8) Plak (CNTRL+V) er je script

Om als voorbeeld het Sangu-Package te nemen, moet je dit krijgen uiteindelijk:

Klik dan op "Save". (Boven Search)

Je script is geïnstalleerd!

Stap 4: Controleren
Controleer altijd even of het script wel echt werkt.
Zoals je hier kan zien staat het Sange-Package aan:

Hier kan je nog zien hoeveel scripts op dat moment "bezig zijn".

Manier 2 (door Fichtme)
Installeer deze extensie:

Wanneer je dit heb geinstaleerd:
open : Chrome app launcher

deze is te vinden op je bureaublad.

klik op:chrome Apps & Extensions Developer Tool

Ga naar extensies.

Hier kan je je extensies activeren onder developer mode.

That's it!

Gezien de veranderingen die Google heeft aangebracht aan Chrome kunnen er op onderstaande maneir geen scripts meer worden geïnstalleerd.
Ik zag met de nieuwe versie van chrome dat er steeds meer vragen voorbij kwamen hoe je nu eigenlijk scripts installeert zonder de chrome app store, iets dat nogal belangrijk is als het gaat om TW-scripts.

Als je eenmaal weet hoe het werkt is het vanzelfsprekend maar om het iedereen toch even duidelijk te maken heb ik een korte uitleg gemaakt:

allereerst moeten we navigeren richting de extensie instellingen

Als je die eenmaal geopend hebt, kun je naar twscripts.nl gaan om een script te downloaden.
Daar download je het script dat je wilt gaan gebruiken, ik kies hier voor BB code ++

Dan zou je deze balk onderaan je scherm moeten zien:

Zoniet, dan kun je het in het vervolg op deze manier doen:
Daar klik je met je rechtermuisknop op
.
Dan klik je op
Je gaat naar de map waarin je het script wilt opslaan en klikt op Opslaan.
Dan zo de download alsnog in de balk onderaan je scherm moeten komen te staan.

Als het script gedownload is ga je terug naar de extensie pagina, die staat als het goed is nog open in een ander tabblad. Het script dat je net gedownload hebt staat onder in je download balk.
Sleep het script, vanaf de downloadbalk, naar het extensie scherm.
Het komt er dan zo uit te zien:

en KLAAAAR!

hoewel ik denk dat de meeste hier wel mee verder kunnen ben ik natuurlijk altijd bereid om vragen te beantwoorden :)

succes ermee <3

Planet-Jeroen

Guest
en wat kan je hier precies mee?
....jij vraagt ongeveer in ieder topic alleen wat je er mee kan...

Userscripts geven je de mogelijkheid javascript uit te voeren op de huidige pagina (of andere) van je browser.

Als je vervolgens de titels van de aangeboden tools bekijkt dan moet 1 + 1 toch twee worden volgens mij :/

Zo niet dan is Google mss een idee ;)

DeletedUser10039

Guest
Dat gaat ook met Greasemonkey maar dat van die groepen werkt toch niet ?

DeletedUser10039

Guest
dat van die groepen moet je me toch is uitleggen?

DeletedUser532

Guest
Maar mag dat van greasmonkey dan nu ook met die icoontjes achter de dorpsnamen?

DeletedUser10039

Guest
Ga naar Overzichten (maakt niet het welke) -> Klik op '>> Groepen' en dan zie je kleine bolletjes naast je groepsnamen. Klik er eens op ;)
Bij mij toch niet kan jer misschien eens een screen maken?

EDIT heb het nu gevonden bedankt

DeletedUser659

Guest
hij doet t niet, heb alles precies gedaan zoals er staat bij opera, maar als ik die downloads wil doen en ook gewoon opgeef in die aangemaakte map dan werken ze gewoon niet:(

DeletedUser10039

Guest
hij doet t niet, heb alles precies gedaan zoals er staat bij opera, maar als ik die downloads wil doen en ook gewoon opgeef in die aangemaakte map dan werken ze gewoon niet:(
Doe gewoon in Firefox veel makkelijker!

DeletedUser659

Guest
Doe gewoon in Firefox veel makkelijker!
firefox is veel te traag, never nooit dat ik die ga gebruiken. maar bennoo, ik heb alles opnieuw gedaan, maar als ik dus die tools wil downloaden gaat er iets fout ofzo...

nightsam

Guest
ik heb het getest maar krijg niks te zien buiten Legende dat wel de rest sta er niet bij.

DeletedUser466

Guest
Is userscripts niet hetzelfde als greasemonkey scripts? :rolleyes:
Heb je toestemming gevraagd op suport? :)
En firefox is toch niet veel slomer, ;)

nightsam

Guest
moet ik toestemming vragen om deze script te gebruiken?
Groepen op de kaart markeren