HiHo, het doel heiligt de middelen?

Chameleon

Beste P&P'er 20/21
Reactiescore
3.559
Beste AF lezers,

Ga er eens rustig voor zitten, we hebben weer een sappig verhaaltje voor jullie op deze vroege zaterdagmorgen. Zoals elke speler die W71 enigszins volgt wel weet zijn er de laatste paar dagen een hoop veranderingen geweest op stamgebied. Fier heeft wat nieuwe rekruuts gedaan, Rep is op enigszins discutabele wijze uit elkaar gerukt en de stam TM is opgesplitst en hun eigen weg gegaan. Over de opsplitsing van deze laatste stam gaat dit topic, over de speler Prone om preciezer te zijn.
Om te beginnen met een situatieschets; Er is een vrij langlopende oorlog bezig tussen de stammen TM & Hike vs. HiHo (en hun 85 MB's/DU's). Worden over en weer aanvallen uitgevoerd met tot dusver niet hele significante resultaten. Op 29/12 heeft de speler Back To Business (BTB) de overstap gemaakt naar -Hike-, waarna op 31/12 de onverwachte overstap van Prone naar HiHo volgde. Deze overstap van Prone betekende dat BTB en Prone dus ineens vijanden waren. In het geval dat een speler een overstap maakt naar de vijand is het normaal gezien gebruikelijk dat er een NAP van x aantal dagen wordt afgegeven (7-14 dagen doorgaans), zodat beide partijen zichzelf enigszins kunnen voorbereiden alvorens de oorlog te betreden.
Zo ver was het echter nog niet. Vanuit BTB kwam er eerst nog een aanvraag richting Prone om een NAP in stand te houden tussen beide accounts.
cf27d215b022bb56d02b314958b38fda.png

Bij het doen van zo'n aanvraag op oudjaarsdag ligt het volledig in de lijn der verwachting dat er een jaar later pas antwoord komt. Aangezien er geen terugkoppeling kwam vanuit Prone vroeg BTB in de avond van 01/01 om een update van de situatie & of er al verdere informatie beschikbaar was. Zoals gezegd wordt op 02/01 om 15:36; er zijn besprekingen bezig en Prone is aan het proberen om alles duidelijk te krijgen.
7efd7ecbfc61883581677b16a7157de9.png

Het is begrijpelijk dat BTB graag duidelijkheid wil, dus er wordt in de volgende PM gevraagd of er duidelijkheid kan komen vanuit Prone. Hier wordt voor het eerst vanuit BTB een zogeheten afkoelperiode benoemd, eentje zoals ik in het begin van deze post beschreef.
a20eb2fc432e411fc12f71a44431e857.png

Het was voor Prone, net als rond nieuwjaar, even druk. Gelukkig staat er echter dezelfde avond (02/01) al wel een aanvraag tot deze NAP op het Forum van HiHo. Om 15:29 op 03/01 komt het bericht vanuit Prone dat een NAP hem niet gaat worden, wat mijns inziens absoluut niet onredelijk is; er is een oorlog gaande after all.

dc3d010a04a84b2a8c6f4f5199be8707.png

4 minuten na deze afwijzing komen de volgende PM's vanuit BTB. Zoals ik hierboven al zei, de afwijzing lag wel in de lijn der verwachting, de verbazing was dan ook niet enorm groot toen deze afwijzing daar eindelijk was. Ook werd er dus 4 minuten na de afwijzing nogmaals gevraagd wat nou precies de regelingen zouden zijn voor een afkoelperiode en wanneer beide accounts zich zouden kunnen mengen in de oorlog. Dit bericht werd gelezen en straal genegeerd, waarna BTB na een uurtje een herinneringsPM stuurde, omdat ze graag duidelijk wilden hebben waar ze nou precies aan toe zouden zijn.
d5f1f0a6aa8a22732f5ac77921c24d8e.png

Er kwam een antwoord vanuit Prone waar nogmaals werd benadrukt dat een NAP niet mogelijk zou zijn, iets wat opzich wel duidelijk werd uit de voorgaande PM's. Ik heb het onderste deel van deze PM zwart gemaakt omdat ik graag een net forumbericht hierover wil maken en alleen informatie wil posten die betrekking heeft op deze situatie. Daarop komt nogmaals de vraag van BTB over die afkoelperiode en wat daarrond nou moet worden afgesproken.
3101bb0b6519641284c60d9e996d7757.png

Deze PM's worden door Prone weer straal genegeerd en om 08:00 deze ochtend gebeurde dit:
d406b3f6ce4e82ebf4c3fbfa405bf320.png

Zeg nou zelf, niet geheel netjes, toch? Ik denk dat elke speler met morele waarden en principes toch wel kan inzien dat dit gewoon een stab is. Er wordt meerdere keren gevraagd om een zogeheten afkoelperiode, waar door Prone absoluut niet op wordt ingegaan. Was dan gewoon eerlijk geweest en had gezegd dat je geen behoefte hebt aan een afkoelperiode, maar dit is gewoon intens laag.
Na Disguised Turtle is dit alweer een situatie waar je onmogeljk kunt zeggen dat er vanuit HiHo op moreel juiste wijze is gehandeld. Ik hoor graag vanuit HiHo een uitleg over deze situatie en ben benieuwd op welke manier ze dit nou weer gaan rechtpraten, succes!

Een kleine disclaimer; alle PM's zoals weergeven hier zijn ongecensureerd (op de laatste na), ongeknipt (alleen om ertussen stukjes tekst te kunnen zetten). Mocht iemand dit niet geloven, dan zet ik gerust hier de gehele wisseling neer (die er dus eigenlijk al staat).
 

Chameleon

Beste P&P'er 20/21
Reactiescore
3.559
B2B zegt letterlijk “wij snappen dat er geen NAP komt.” En Prone geeft al duidelijk aan dat ze geen NAP willen. Blijft Tribal Wars en geen Tribal Hugs.

Lees je de rest van die PM ook nog even? Staat toch overduidelijk direct een vraag over afkoelperiode?

Het is zeker niet netjes, maar in principe verbreken ze geen afspraken..
Wanneer hij zegt dat hij afhankelijk is van de stam m.b.t. afspraken had je al kunnen weten dat het foute boel is.

Met die instelling kun je nu een stam leaven, zeggen 'ohja er komt geen NAP' en aanvallen?
 
Reactiescore
338
Er was geen afspraak gemaakt doordat prone de boot afhoudt, dus een stab kan je het niet noemen.
Het is echter wel niet netjes om geen afkoelperiode af te willen spreken vanuit prone
 

Unidentified Black Male.

Beste Designer 20/21
Reactiescore
2.208
Wat is je doel met een “afkoel periode”? Volgendsmij is dat een ander woord voor NAP?

In zijn situatie had ik een nap gegeven ja, hij kiest er voor dit niet te doen en communiceerde dit. Je had het kunnen zien aankomen ben ik bang.
 

DeletedUser77755

Guest
Nog een topic was niet nodig :)
Ook dit kan je geen vies spel, stab of eender wat anders noemen aangezien het duidelijk gecommuniceerd is dat er geen nap is/zal zijn.
Dat B2B hier op blijft aandringen, en in die tijd niet alles op orde zet voor zen nieuwe front is enkel zijn eigen schuld. (zijn toch een aantal dagen voorbij gegaan voor de aanvallen/edels).
 
Reactiescore
111
Lijkt me geen stab
 

DeletedUser81773

Guest
Misschien moet er even bij vermeld worden.
Dat de stam Hike prone zijn Du /Mb’s tegen prone opzet...
En dat de leider van Hike zweagels andere mensen al meerdere dagen aan het contacteren is om een massa op prone te houden.
Verder is B2B TM geleaved zonder de helft van de leden van TM uitleg te geven dus netjes zijn jullie zowiezo niet van.

Verder houd ik het kort en zijn er geen verbonden verbroken en was dit een perfecte blitz in mijn ogen.
 
Reactiescore
766
Lees je de rest van die PM ook nog even? Staat toch overduidelijk direct een vraag over afkoelperiode?



Met die instelling kun je nu een stam leaven, zeggen 'ohja er komt geen NAP' en aanvallen?
Jij was voordat hij geleaved was de stam geleaved toch?
 
Reactiescore
1.278
1578129981221.png

Even voor mijn beeldvorming: Is er nu spraken van een PBG ja of nee? Want dit is naar mijn inziens erg relevant in dit verhaal.
 
Reactiescore
59
Volgens mij voor je een stam in de steek laat zoals Back tot Business in een hele lullige positie moet je van te voren een NAP bespreken. Niet wanneer je geleaved bent en hem dan nog is bedekt nodig te hebben.

Dit is gewoon nog een actie om meer haat naar Hi Ho te krijgen. Hopeloos is Hike.
 

maretan

The Sniper 19/20
Reactiescore
2.323
Dit had toch wel in het hi ho hi ho, winnen doe je zo topic gekund? Dit topic dient exact hetzelfde doel als dat topic.

Lees je de rest van die PM ook nog even? Staat toch overduidelijk direct een vraag over afkoelperiode?

Met die instelling kun je nu een stam leaven, zeggen 'ohja er komt geen NAP' en aanvallen?

Dat kan inderdaad. Meestal word er uit fatsoen een NAP aangeboden zodat de achterblijvende spelers kunnen wennen aan de nieuwe situatie en hun zaken kunnen regelen (en niet om de leavende speler te beschermen zoals men meestal denkt, de leavende speler is als het goed is 10x beter voorbereid op wat komen gaat en heeft zon NAP vaak niet eens nodig), maar dan ook meestal puur aan je eigen stam. Een NAP aan je BG geven in zon situatie is volledig optioneel en is duidelijk meerdere keren afgeslagen, met geldige redenen.

Waar ik meer over val is dat prone die stabber nog aan het deffen is blijkbaar volgens de pm's. Lijkt me dat Hi Ho hier niet achter staat dat dat gebeurd?

Volgens mij voor je een stam in de steek laat zoals Back tot Business in een hele lullige positie moet je van te voren een NAP bespreken. Niet wanneer je geleaved bent en hem dan nog is bedekt nodig te hebben.

Dit is gewoon nog een actie om meer haat naar Hi Ho te krijgen. Hopeloos is Hike.
O daar staat Hi Ho dus voor, Hike Hopeloos.
 
Reactiescore
338
IAA wordt toch weggespeeld, maar idd, dat Hi Ho een stabber aan het helpen is baart me wel zorgen
 

DeletedUser81773

Guest
Alea is front aan het maken met Hi Ho,
Aangezien Prone momenteel voor Alea best ongelukkig op de kaart ligt. Is het best logische dat Prone IAA zou helpen waar kan, zodat Alea/Lada hem niet omsingeld.

Verder hebben ze misschien iets afgesproken toen Prone TM leavde?
 
Reactiescore
3.452
Prone had wellicht direct moeten zeggen dat er gewoon 3 dagen gehanteerd zou worden.
Wel pittig van Prone dat hij die katanoob helpt^^
Hij had daar schijnbaar meer tijd voor dan een Pm te sturen naar BtB om alles af te ketsen.
 

DeletedUser81773

Guest
Prone had wellicht direct moeten zeggen dat er gewoon 3 dagen gehanteerd zou worden.
Wel pittig van Prone dat hij die katanoob helpt^^
Hij had daar schijnbaar meer tijd voor dan een Pm te sturen naar BtB om alles af te ketsen.

Ik houd wel van pittig ;)
Op discord toen er in 30 seconden besloten werd door b2b om TM te leaven ( omdat meerendeels van onze stam een Bg met Alea niet zag zitten ). Was voor ons de maatbeker met -Hike- wel overstroomd...
Maar die defence is voor Prone zelf strategische.
en zal Prone ondanks dat hij TM leavde ze niet in een dag laten vallen!

En misschien had b2b eerst netjes alles uit moeten praten en een Nap/bg af moeten sluiten voor ze de beslissingen namen die ze genomen hebben.
(ze hadden op zijn minst een forum post kunnen maken dat iedereen op de hoogte was!!)
 
Reactiescore
3.452
Ik houd wel van pittig ;)
Op discord toen er in 30 seconden besloten werd door b2b om TM te leaven ( omdat meerendeels van onze stam een Bg met Alea niet zag zitten ). Was voor ons de maatbeker met -Hike- wel overstroomd...
Maar die defence is voor Prone zelf strategische.
en zal Prone ondanks dat hij TM leavde ze niet in een dag laten vallen!

En misschien had b2b eerst netjes alles uit moeten praten en een Nap/bg af moeten sluiten voor ze de beslissingen namen die ze genomen hebben.
(ze hadden op zijn minst een forum post kunnen maken dat iedereen op de hoogte was!!)
Jullie maken een overstap naar de vijand,das vele malen lelijker dan in een andere situatie een stam verlaten.
Dus dat jullie nu Iaa helpen,zal alleen voor eigenbelang zijn
 
Bovenaan