Het universum

DeletedUser7072

Guest
Zeker als we de maan ooit willen koloniseren. Maar verder is tijd maar ook relatief. In ons universum, of onze werelden, hebben wij onze logische wetten en constructies. Maar dit hoeft niet voor alles te gelden. Bijvoorbeeld onze beleving van het begin van het universum klopt niet met onze theorieën. Onze wetten veronderstellen namelijk in lineair verband dat alles een begin en einde heeft. Maar hoe kan het heelal uit niets zijn ontstaan? Misschien was er wel iets voor de oerknal. Maar wat was er dan voor dat iets? Aan de andere kant als we zouden zeggen, zoals de wetenschap doet, dat er toch altijd iets moet zijn al is het een singulariteit (of zoiets).

Inderdaad volgens de wet van behoud van energie is er altijd een constante hoeveelheid materie-energie(Ze zijn beide hetzelfde en kunnen in elkaar overgaan) .

Dat betekent dus dat materie-energie oneindig oud is en altijd heeft bestaan. Ten tijde van de singulariteit was er evenveel massa als nu alleen zat al die massa in een singulariteit en was de dichtheid dus enorm. In zwarte gaten heb je ook singulariteiten.

Dus dan zou het universum oneindig oud moeten zijn, als dat niet zo zou zijn zou dat in strijd zijn met de wet van energie behoud. Het grootste probleem van de oerknal is dat de kwantummechanica en relativiteit nog niet verenigd zijn, terwijl ze in een singulariteit beide significant zijn.

Dan zou men dus van het begin van de aarde een soort circulair verband zien. Maar dit is niet te rijmen met onze logische structuren want waar is het begin dan. Sterker nog, vele filosofen hebben hier over nagedacht, dit is problematisch en de natuurwetten kunnen gewoon niet overal antwoord op vinden. Als de wetenschap dit circulaire verband toch zou huldigen dan zou het zich tegelijk scharen achter bijvoorbeeld Hegel of de Hermeneutiek. Kortom, wat ik wil zeggen, er is niet 1 model voor het hele leven, voor alles. Onze natuurwetten bewijzen en laten ons heel wat zien binnen onze eigen wereld. Maar het verklaart tegelijk niet alles hoe graag je je ook aan je BINAS wilt vasthouden. Ik heb mezelf het hoofd gebroken over wat er nu voor ons universum geweest zou kunnen zijn. Maar de enige logische verklaring die ik kon bedenken, met behulp van filosofen en natuurwetenschappers, was dat er voor de Big Bang voor hetzelfde geld een heel ander universum was met andere logische wetten die voor ons niet zouden gelden. Plekken waar tijd in die vorm misschien niet eens bestaat of heel anders wordt ervaren.

Dat is ook een theorie, dat er meerdere universums zijn. De bekendste is de snaar/M-theorie, die ook de beste kandidaat is voor een unificatie theorie(Kwantummechanica + relativiteit).

Volgens deze theorie zijn er in totaal 11 dimensies(Ipv 4) en leven wij op een membraan. Er zijn allemaal andere membranen parralel aan de onze(Universums) en deze fluctueren, als 2 van deze 3D membranen tegen elkaar aan knallen krijg je een gat in de 4de dimensie ofterwijl een singulariteit en als ze elkaar weer loslaten dan expandeerd dit gat zich.

Het verklaard iniedergeval waarom de singulariteit uit elkaar ging en hoe kwantumgravitatie werkt, echter is het nauwelijks aan de werkelijkheid getoetst en zeer controversieel in de wetenschap.

In je eerste zin had je het over het begin van de aarde, dit is heel wat anders dan het begin van het universum. De aarde is waarschijnlijk gewoon ontstaan door samentrekking van stellaire materie, die in een grotere dichtheid meer deeltjes aan trok en zo een hemellichaam(De aarde) creeerde onder invloed van zwaartekracht.

Ook op dit moment ontstaan sterren en planeten. En het leven is waarschijnlijk ontstaan dmv chemische reacties waardoor aminozuren en nucleinezuren ontstonden als gevolg van elektrolyse in de oersoep. Maar daar is ook al een apart topic over.
 

DeletedUser

Guest
Inderdaad volgens de wet van behoud van energie is er altijd een constante hoeveelheid materie-energie(Ze zijn beide hetzelfde en kunnen in elkaar overgaan) .

Dat betekent dus dat materie-energie oneindig oud is en altijd heeft bestaan. Ten tijde van de singulariteit was er evenveel massa als nu alleen zat al die massa in een singulariteit en was de dichtheid dus enorm. In zwarte gaten heb je ook singulariteiten.

Dus dan zou het universum oneindig oud moeten zijn, als dat niet zo zou zijn zou dat in strijd zijn met de wet van energie behoud. Het grootste probleem van de oerknal is dat de kwantummechanica en relativiteit nog niet verenigd zijn, terwijl ze in een singulariteit beide significant zijn.



Dat is ook een theorie, dat er meerdere universums zijn. De bekendste is de snaar/M-theorie, die ook de beste kandidaat is voor een unificatie theorie(Kwantummechanica + relativiteit).

Volgens deze theorie zijn er in totaal 11 dimensies(Ipv 4) en leven wij op een membraan. Er zijn allemaal andere membranen parralel aan de onze(Universums) en deze fluctueren, als 2 van deze 3D membranen tegen elkaar aan knallen krijg je een gat in de 4de dimensie ofterwijl een singulariteit en als ze elkaar weer loslaten dan expandeerd dit gat zich.

Het verklaard iniedergeval waarom de singulariteit uit elkaar ging en hoe kwantumgravitatie werkt, echter is het nauwelijks aan de werkelijkheid getoetst en zeer controversieel in de wetenschap.

In je eerste zin had je het over het begin van de aarde, dit is heel wat anders dan het begin van het universum. De aarde is waarschijnlijk gewoon ontstaan door samentrekking van stellaire materie, die in een grotere dichtheid meer deeltjes aan trok en zo een hemellichaam(De aarde) creeerde onder invloed van zwaartekracht.

Ook op dit moment ontstaan sterren en planeten. En het leven is waarschijnlijk ontstaan dmv chemische reacties waardoor aminozuren en nucleinezuren ontstonden als gevolg van elektrolyse in de oersoep. Maar daar is ook al een apart topic over.

Ik bedoelde het begin van het universum en ik zal later verder inhoudelijk reageren. En nog als reactie op Jodude, het is ook hoogst speculatief, want wat je uit mijn theorie ook kan opmaken is dat het net zo goed wel als niet kan. Vanuit onze wetten kunnen we de huidige samenstelling begrijpen. Maar een monade, zie Leibniz, of een groep daarmee zie je nog niet het geheel.
 

DeletedUser22326

Guest
Kinetische energie is iets anders dan de energie die opgeslagen zit in massa. Energie is nodig om een beweging in gang te zetten, dus het is nodig om structuren te veranderen.

Ik ging even naar Wikipedia en er stond wat, wat volgens tegenstrijdig is met wat jij daar zegt. Het zou best kunnen dat jij gelijk hebt hoor.

Betekent E alleen de inwendige energie (de energie in rust) of ook de kinetische energie (de extra energie die een lichaam heeft doordat het beweegt)? Met andere woorden, neemt de massa toe met de snelheid?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Massa-energierelatie
 

DeletedUser13801

Guest
Ik bedoelde het begin van het universum en ik zal later verder inhoudelijk reageren. En nog als reactie op Jodude, het is ook hoogst speculatief, want wat je uit mijn theorie ook kan opmaken is dat het net zo goed wel als niet kan. Vanuit onze wetten kunnen we de huidige samenstelling begrijpen. Maar een monade, zie Leibniz, of een groep daarmee zie je nog niet het geheel.

Precies, maar deze wetten zijn ontdekt door logisch nadenken en sommige ook door toeval. Er zijn ook heel veel theorieën die nog niet volledig zijn. :)
 

DeletedUser

Guest
Ik ben het hier wel mee eens, god wordt gewoon helemaal uitgesloten door wetenschappers. Dat iets uit niets ontstaat is even hard geloven als geloven dat God ons heeft gemaakt.

Ikzelf geloof niet in dit soort extreme toevalligheden.

Wat heeft iets uit het niets te maken met extreme toevalligheden?
Is het niet even toevallig dat er een god bestaat en dat hij het universum wilde maken?

Maar hey alle hypothesen die noemen dat het universum uit het niets is ontstaan zijn meestal voort vloeiingen uit theorieën die keer op keer ervoor zorgen dat we het universum om ons heen begrijpen. Er is echter niks afgeleid vanuit deze godheid dat iets soortgelijks voor elkaar krijgt. Er is ook niks afgeleid van die god trouwens, ook al denken de meeste mensen op de wereld van wel (met hun heilige boeken zoals de bijbel, koran, thora etc.).

Jullie zeggen eigenlijk dat de toekomst vast staat begrijp ik. Dus dat alles is voorbestemd.

Maar als dat werkelijk zo is moet je je ook bedenken dat al je handelingen en je gedrag vast staat. Hoe wil je dat rijmen met een fatsoenlijke vorm van ethiek?

Als de toekomst vast staat en een mens met een machine te vergelijken is, waarom zou je dan nog criminelen opsluiten? Je gaat toch ook geen orkaan de schuld geven van de schade en slachtoffers die die heeft verricht?

Dan is het volgens jullie dus even irreeel om een mens daarvan de schuld te geven aangezien hij niet anders had kunnen handelen. Dus als iemand niet anders had kunnen handelen is het dan terecht om hem op te sluiten?

En als je geen invloed op je gedrag hebt en dit een illusie is, wat heeft spijt dan voor zin?

Als alles van invloed is op de omgeving en iemand doet iets wat slecht is voor de omgeving, dan nog verdient diegene (een misdadiger) straf. Die straf is om a) hem weg te houden van de samenleving, b) te laten zien dat misdaad tegen werkt. De misdadiger gaat dan keuzes maken vanuit zijn straf. Sommige doen het niet meer vanwege de straf of ze worden juist verhard en gaan nog een keer de fout in, maar bij beide zie ik determinisme en niet vrije wil, alleen de illusie van vrije wil.

De enige keer dat er sprake is van vrije wil is imo als de keuzes even zwaar wegen. Voor de rest is het illusie van vrije wil.


En als we het toch vanuit een andere kant bekijken. Zelfs me jouw scenario is vrije wil een illusie, God weet immers wat er gebeurd in verleen, heden en toekomst. Dus God bekijkt alles ook vanuit een deterministisch oogpunt ook al beschuldigd hij ons met vrije wil.

Dat is hetzelfde als de vraag wat het nut is van het leven. Jullie denken dat jullie de antwoorden hebben op zulke vragen, maar onze problemen zijn nu net ook jullie problemen en elk probleem wat jullie oplossen wordt weer vervangen voor een gelijksoortig probleem.

btw tijdje terug werd er gezegd dat de eerste zin in genesis eigenlijk moet zijn dat God de hemel en Aarde van elkaar scheidde...men gaat eindelijk de goede vertaling zien van genesis, deze is bijna van hetzelfde aard als het scheppingsverhaal en zondvloed van de koran ook al doen vertalingen van de bijbel dat niet:

Bijbel vertaling - Bijbelcontext Echt - Koran
1:1= Hemel en Aarde gemaakt - Hemel en Aarde gescheiden - Hemel en Aarde gescheiden.
schepping= Dagen (24 uurs) - perioden met onbepaalde tijd - perioden met onbepaalde tijd
zondvloed= wereldwijde zondvloed - lokale zondvloed - lokale zondvloed
 

DeletedUser13801

Guest
En als we het toch vanuit een andere kant bekijken. Zelfs me jouw scenario is vrije wil een illusie, God weet immers wat er gebeurd in verleen, heden en toekomst. Dus God bekijkt alles ook vanuit een deterministisch oogpunt ook al beschuldigd hij ons met vrije wil.

Dat is hetzelfde als de vraag wat het nut is van het leven. Jullie denken dat jullie de antwoorden hebben op zulke vragen, maar onze problemen zijn nu net ook jullie problemen en elk probleem wat jullie oplossen wordt weer vervangen voor een gelijksoortig probleem.

Als jij er niet zou zijn, zou misschien duizenden jaren in de toekomst het gehele ras van de mensen niet meer bestaan. Bij het concept "God" is het probleem dat zelfs "God" de toekomst niet kan beïnvloeden als je het vanuit het oogpunt van het determinisme bekijkt, wat onmiddellijk de stelling ontkracht dat "God" almachtig is. De mens zou dus ook geschapen zijn door god met een eigen wil, wat dus ook niet zo is.
Dit antwoord stel ik uit het feit dat volgens het christendom de mens is gecreëerd door "God".

Bekijk je het vanuit het oogpunt van de evolutie theorie, dan is het genotype je geen dat bepaald wat de beste keuze zou zijn voor het overleven. De toekomst staat vast, inderdaad maar het is niet bepaald door "...". ;)
 

DeletedUser7072

Guest
Als jij er niet zou zijn, zou misschien duizenden jaren in de toekomst het gehele ras van de mensen niet meer bestaan. Bij het concept "God" is het probleem dat zelfs "God" de toekomst niet kan beïnvloeden als je het vanuit het oogpunt van het determinisme bekijkt, wat onmiddellijk de stelling ontkracht dat "God" almachtig is. De mens zou dus ook geschapen zijn door god met een eigen wil, wat dus ook niet zo is.
Dit antwoord stel ik uit het feit dat volgens het christendom de mens is gecreëerd door "God".

Bekijk je het vanuit het oogpunt van de evolutie theorie, dan is het genotype je geen dat bepaald wat de beste keuze zou zijn voor het overleven. De toekomst staat vast, inderdaad maar het is niet bepaald door "...". ;)

Ik ben natuurlijk niet gelovig maar wil hierover toch het volgende zeggen, Christenen gaan ervanuit dat God niet aan de natuurwetten is gebonden in zijn handelen. Omdat hij dan niet is gebonden aan natuurwetten is hij dus ook niet gedetermineerd door die natuurwetten.

Wat natuurlijk wel een probleem is is als God de mogelijkheid heeft om in de toekomst te kijken, hij kan dan ook zijn eigen handelingen inzien en dan staat natuurlijk ook voor hem weer de toekomst vast en voor ons allemaal.

Wat ik vaak van gelovigen hoor is dat God zich buiten het ruimte-tijd continuuum bevind maar blijkbaar hebben ze niet door dat dat direct in strijd is met de vrije wil. Als je buiten het ruimte-tijd continuuum staat ben je op zn minst in staat alles vanuit een 5-dimensionaal perspectief waar te nemen.

Maar de 4de dimensie staat gelijk aan een tijdseenheid ofterwijl het zorgt voor vormgeving op basis van gebeurtenissen. Neem nu flatland, als je daar 1 sec afzet tegen 1 cm in de hoogte(3de dimensie) dan krijg je dus een spiraalvormige aarde aangezien de cirkel dan om een nog grotere cirkel draait en die beweging in de 3de dimensie wordt geplot als een ruimtelijke dimensie.

Als jij dan vanuit een 4 dimensionaal perspectief hier naar kijkt zie je gewoon een statisch model van de leeftijd van het flat land universum, dus je weet wat er gebeurd en je zit zelf niet echt in een bepaalde tijd maar je bent overal tegelijk.

Als dit met God zo is betekent dat dat de toekomst vast staat en dat de vrije wil dus niet kan bestaan.

Ik ging even naar Wikipedia en er stond wat, wat volgens tegenstrijdig is met wat jij daar zegt. Het zou best kunnen dat jij gelijk hebt hoor.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Massa-energierelatie

De massa neemt inderdaad toe met de snelheid, maar die toename is zo klein dat die verwaarloosbaar is(Tenminste zolang je de lichtsnelheid niet naderd). Dus ja je massa neemt toe maar in de meeste stuaties op aarde wordt er gewoon vanuitgegaan dat dit niet gebeurd.

Als je nu kist van 9 kg optilt(Met een constante snelheid) tot een hoogte van 1m is de energie die je daarvoor nodig hebt 9*9,81 = 88,2 joule dus dat is omgerekend in massa een massa van 88,2/9*10^16 = 9*10^-16 kg ofterwijl 1 tien miljoenste van een nanogram dat is zeker te verwaarlozen :)

Wat ik me toch afvraag is hoe het kan dat fotonen massaloos zijn als ze energie bevatten. Planten gebruiken energie van fotonen voor fotosynthese, dus fotonen bevatten energie. En aangezien energie ook de ruimtetijd kan vervormen en die energie omgerekend kan worden in massa, hoe kunnen fotonen dan massaloos zijn?
 

DeletedUser13801

Guest
Over dat maanbasis gedoe, ze kunnen op de maan in feite best gebouwen als gevangenissen, vervuilende fabrieken, afval verbranders, allerlei rotzooi en dump neerzetten. En als de maan werkelijk een stuk van de aarde is geweest kan daar best olie of andere materialen in de grond zitten. Op mars misschien ook wel.
 

DeletedUser

Guest
ik ben zelf een gelovig iemand maar heb ook wetenschappelijke interesses. Ik leer hier veel bij door gewoon alles te lezen maar jullie doen precies alsof wetenschap en God 2 verschillende zaken zijn en dat de 1 niet kan bestaan als de ander er is. God is gewoon een moeilijk begrip en voor mensen die achter alles een verklaring willen hebben is het nog veel moeilijker om te begrijpen. Wetenschap en God gaan hand in hand en zijn 1 geheel om de simpele reden dat God de wetten en de spelregels heeft vastgelegd. Hoe verder de wetenschap gaat komen, hoe meer ze gaan moeten inzien dat ze samenhangen met God.

Over de al dan niet vastgelegde toekomst wil ik zeggen dat dat in mijn ogen onmogelijk is. Volgens de nieuwste ideeën van recente, hoge wetenschappers zijn erg gewoon parallelle universums en ligt heel de toekomst open met oneindig veel mogelijkheden. Wat God daarmee te maken heeft is een kwestie van geloof. Eer de mens dat zou kunnen begrijpen en verklaren zijn we weer een paar 1000 jaar verder.
 

DeletedUser

Guest
Over dat maanbasis gedoe, ze kunnen op de maan in feite best gebouwen als gevangenissen, vervuilende fabrieken, afval verbranders, allerlei rotzooi en dump neerzetten. En als de maan werkelijk een stuk van de aarde is geweest kan daar best olie of andere materialen in de grond zitten. Op mars misschien ook wel.

als de maan werkelijk een deel van de aarde is geweest dan is dat gebeurd lang voordat er plantengroei op deze wereld is gekomen en zoals je weet komt aardolie en aardgas voort uit een proces waarin planten worden omgezet naar aardolie en aardgas dus het is onmogelijk dat we fossiele brandstoffen vinden op de maan
 

DeletedUser13801

Guest
ik ben zelf een gelovig iemand maar heb ook wetenschappelijke interesses. Ik leer hier veel bij door gewoon alles te lezen maar jullie doen precies alsof wetenschap en God 2 verschillende zaken zijn en dat de 1 niet kan bestaan als de ander er is. God is gewoon een moeilijk begrip en voor mensen die achter alles een verklaring willen hebben is het nog veel moeilijker om te begrijpen. Wetenschap en God gaan hand in hand en zijn 1 geheel om de simpele reden dat God de wetten en de spelregels heeft vastgelegd. Hoe verder de wetenschap gaat komen, hoe meer ze gaan moeten inzien dat ze samenhangen met God.

Is die uitspraak nou puur en alleen gebaseerd op... Niets? :p

Het tegengaan van god, het bewijzen dat hij niet bestaat is onmogelijk. Dat is zo, dat zal altijd blijven. Daarin tegen het bewijzen dat de god uit de bijbel niet bestaat is allang gebeurt. Helaas blijken gelovigen in het christendom wel in staat te kunnen zijn om in discussie te gaan met Atheïsten, maar tegen de tijd dat er werkelijk argumenten komen dan worden die afgedaan met een simpel argument "Je moet er in geloven." (Dit is niet persoonlijk op jou gericht hoor. ;))

Over de al dan niet vastgelegde toekomst wil ik zeggen dat dat in mijn ogen onmogelijk is. Volgens de nieuwste ideeën van recente, hoge wetenschappers zijn erg gewoon parallelle universums en ligt heel de toekomst open met oneindig veel mogelijkheden. Wat God daarmee te maken heeft is een kwestie van geloof. Eer de mens dat zou kunnen begrijpen en verklaren zijn we weer een paar 1000 jaar verder.

Ik denk eigenlijk niet dat het idee god nog zo lang bestaat. De kerk verliest steeds meer aanhang, ook word de arrogantie van sommige gelovigen vaak niet meer getolereerd.

als de maan werkelijk een deel van de aarde is geweest dan is dat gebeurd lang voordat er plantengroei op deze wereld is gekomen en zoals je weet komt aardolie en aardgas voort uit een proces waarin planten worden omgezet naar aardolie en aardgas dus het is onmogelijk dat we fossiele brandstoffen vinden op de maan

Sorry, dat klopt inderdaad, de maan blijkt 4 miljard jaar oud te zijn. ^^

___________________________________________

Misschien is dit een beetje off-topic maar goed:

als er zoiets als een nwo zou bestaan dan zouden we denk ik er al lang iets van gemerkt moeten hebben. Je kan mij niet wijsmaken dat er een paar keer per jaar alle wereldleiders samenkomen op een gezellig theekransje. En als er dan zo'n orde is met als doel in gouvermentaal stelsel wie wordt daar dan de leider van? En gaan alle landen daar dan zomaar mee akkoord? Complot theorieën zijn er overal maar dit lijkt me toch een beetje vergezocht

Zie deze vraag niet als een directe belediging oid. of een belediging tegen het geloof. Maar wat is er dan anders aan het geloof, dan in het geloof van het NWO? Het NWO is nog met meer bewijzen onderbouwd dan God, zo ontstaat een complot theorie namelijk ook, je ziet de """bewijzen""" liggen. Dat is simpelweg rationeel denken.

Maar wat is het geloof in god dan anders?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser7072

Guest
ik ben zelf een gelovig iemand maar heb ook wetenschappelijke interesses. Ik leer hier veel bij door gewoon alles te lezen maar jullie doen precies alsof wetenschap en God 2 verschillende zaken zijn en dat de 1 niet kan bestaan als de ander er is. God is gewoon een moeilijk begrip en voor mensen die achter alles een verklaring willen hebben is het nog veel moeilijker om te begrijpen. Wetenschap en God gaan hand in hand en zijn 1 geheel om de simpele reden dat God de wetten en de spelregels heeft vastgelegd. Hoe verder de wetenschap gaat komen, hoe meer ze gaan moeten inzien dat ze samenhangen met God.

Ligt eraan hoe je god definieert, jij bent wss een matiger gelovige maar in dit forum zijn die erg zeldzaam. De meeste gelovigen hier denken ook dat de aarde 6,000 jaar oud is en geloven in pratende slangen vandaar het gebrek aan nuance.

Het klopt dat de evolutietheorie of de oerknal niet impliceert dat god niet bestaat, maar zoals Jodude al zegt doet de wetenschap helemaal geen uitspraak over het bestaan van god en is het niet aantoonbaar.

Over de al dan niet vastgelegde toekomst wil ik zeggen dat dat in mijn ogen onmogelijk is. Volgens de nieuwste ideeën van recente, hoge wetenschappers zijn erg gewoon parallelle universums en ligt heel de toekomst open met oneindig veel mogelijkheden. Wat God daarmee te maken heeft is een kwestie van geloof. Eer de mens dat zou kunnen begrijpen en verklaren zijn we weer een paar 1000 jaar verder.

Bedoel je de snaartheorie? Dat wordt inderdaad door hoogaanstaande wetenschappers aangehangen en is binnen de wetenschap(En dan vooral natuurkunde/astronomie) controversieel, sommige wetenschappers vinden het onzin en andere denken dat er potentie in die theorie zit.

Maar het is nog nooit aan de werkelijkheid dus moet zeker kritisch worden benaderd. Maargoed de relativiteitstheorie was ook niet meteen aan de werkelijkheid getoetst dus de afwezigheid van bewijs betekent niet perse dat het onzin is.

En over het determinisme, dat is een logisch gevolg van de natuurwetten. Daar kan ik in dit topic wel verder over gaan.
 

DeletedUser

Guest
Is die uitspraak nou puur en alleen gebaseerd op... Niets? :p

Het tegengaan van god, het bewijzen dat hij niet bestaat is onmogelijk. Dat is zo, dat zal altijd blijven. Daarin tegen het bewijzen dat de god uit de bijbel niet bestaat is allang gebeurt. Helaas blijken gelovigen in het christendom wel in staat te kunnen zijn om in discussie te gaan met Atheïsten, maar tegen de tijd dat er werkelijk argumenten komen dan worden die afgedaan met een simpel argument "Je moet er in geloven." (Dit is niet persoonlijk op jou gericht hoor. ;))

Er is helemaal geen God van de bijbel. De bijbel is een document dat al eeuwen oud is en met een stevig korreltje zout genomen moet worden, dat is een feit.Maar moesten we wetenschappelijke documenten van die tijd gaan bekijken dan zijn die niet echt nauwkeuriger dan de bijbel. Dat wil niet zeggen dat de bijbel niet leerrijk kan zijn vandaag. De verhalen die daar instaan zijn nog steeds actueel althans de boodschap erachter toch. En ja een christen zal altijd in discussie gaan met een atheïst. Het geloof kan men niet onderbouwen met argumenten simpel omdat het een geloof is en dat maakt de discussie juist interessant. Ik ben geen christen die iedereen het christendom wil opleggen maar als er mensen het geloof afdoen alsof het niets is dan probeer ik die mensen op andere gedachten te brengen



Ik denk eigenlijk niet dat het idee god nog zo lang bestaat. De kerk verliest steeds meer aanhang, ook word de arrogantie van sommige gelovigen vaak niet meer getolereerd.

Het idee God gaat volgens mij nog heel lang meegaan. Wereldwijd zijn er miljoenen mensen die geloven in God. Iedereen gelooft wel in een God al ben je moslim, christen, protestant of wat dan ook en ok, hier in onze westerse wereld kent het geloof een terugval maar dat is ook kenmerkend voor een geloof. In goede tijden lopen de kerken leeg en in slechte tijden lopen de kerken vol en dat is al honderden jaren zo.
De arrogantie van sommige gelovigen daar kan ik mij niet over uitspreken. In elk geloof zijn er fanatieke aanhangers dat is nu eenmaal zo. De Spanjaarden hebben ook de indianen uitgeroeid met excuus dat het geen christenen zijn en dus afgeslacht mogen worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een geloof.


Misschien is dit een beetje off-topic maar goed:



Zie deze vraag niet als een directe belediging oid. of een belediging tegen het geloof. Maar wat is er dan anders aan het geloof, dan in het geloof van het NWO? Het NWO is nog met meer bewijzen onderbouwd dan God, zo ontstaat een complot theorie namelijk ook, je ziet de """bewijzen""" liggen. Dat is simpelweg rationeel denken.

Maar wat is het geloof in god dan anders?

Ja maar met dat verschil dat het geloof onmogelijk te bewijzen valt. Ok er zijn aanwijzingen, bewijzen of wat dan ook over geheime organisaties maar zo'n dingen kunnen we ons gemakkelijker voorstellen en gemakkelijker een conclusie trekken + zo'n dingen komen opzich toch uit en dat veranderd de discussie. Het grote verschil tussen geloven in God of geloven in het NWO is dat het NWO maar door een paar mensen wordt aanvaardt tegenover miljoenen gelovigen die in een God geloven.
 

DeletedUser13801

Guest
Er is helemaal geen God van de bijbel. De bijbel is een document dat al eeuwen oud is en met een stevig korreltje zout genomen moet worden, dat is een feit.Maar moesten we wetenschappelijke documenten van die tijd gaan bekijken dan zijn die niet echt nauwkeuriger dan de bijbel. Dat wil niet zeggen dat de bijbel niet leerrijk kan zijn vandaag. De verhalen die daar instaan zijn nog steeds actueel althans de boodschap erachter toch. En ja een christen zal altijd in discussie gaan met een atheïst. Het geloof kan men niet onderbouwen met argumenten simpel omdat het een geloof is en dat maakt de discussie juist interessant. Ik ben geen christen die iedereen het christendom wil opleggen maar als er mensen het geloof afdoen alsof het niets is dan probeer ik die mensen op andere gedachten te brengen

Voor mij is het geloof niets. Ze zeggen wel eens dat het goed zou zijn dat als bijvoorbeeld iemand die je goed kende is overleden dat het geloof je steun geeft. Persoonlijk hoef ik geen steun van iemand die hem zelf om zeep heeft geholpen.
Ik zie genoeg tekenen dat de evolutie theorie, welke haaks op God staat van het christendom, bestaat.
Wat het punt is aan wetenschap is dat het moet worden bewezen. Soms irriteer ik me er aan dat een religie een vetorecht lijkt te hebben op de schijnbare waarheid.

Het idee God gaat volgens mij nog heel lang meegaan. Wereldwijd zijn er miljoenen mensen die geloven in God. Iedereen gelooft wel in een God al ben je moslim, christen, protestant of wat dan ook en ok, hier in onze westerse wereld kent het geloof een terugval maar dat is ook kenmerkend voor een geloof. In goede tijden lopen de kerken leeg en in slechte tijden lopen de kerken vol en dat is al honderden jaren zo.

Nou vraag ik me af wat voor "gelovige" je bent als het weer goed gaat en dat je dan denkt "Weg met de kerk." En weer terug komt als het slecht gaat? ;)

Ja maar met dat verschil dat het geloof onmogelijk te bewijzen valt. Ok er zijn aanwijzingen, bewijzen of wat dan ook over geheime organisaties maar zo'n dingen kunnen we ons gemakkelijker voorstellen en gemakkelijker een conclusie trekken + zo'n dingen komen opzich toch uit en dat veranderd de discussie. Het grote verschil tussen geloven in God of geloven in het NWO is dat het NWO maar door een paar mensen wordt aanvaardt tegenover miljoenen gelovigen die in een God geloven.

Het enige bewijs voor god is eigenlijk geen bewijs, gelovigen noemen het alleen bewijs. Ze zeggen dat god wel moet bestaan omdat er geen tegen bewijs voor is. Zolang er geen bewijs voor is, zullen er altijd mensen zijn die god niet aanvaarden.
Ook dat meer dan een miljard mensen in god geloven is geen argument, geen onderbouwing voor het bestaan van god. Als god niet zou bestaan zou dat alleen maar bewijzen dat die mensen honderden jaren lang spoken hebben gezien, en wedden dat zeker 50% van de gelovigen zegt "Ja ik wist het wel, het is wel zo." en "Dat heb ik toch altijd al gezegd." Uiteraard kan ook het tegendeel worden bewezen. :)
 

DeletedUser

Guest
Ik denk dat het bestaan, of niet bestaan van God nooit bewezen zal zijn. Zoals Hurkie hierboven vermeld; Het blijft een geloof, en meer niet. En een geloof zal niet kunnen tegengesproken worden... Als je morgen de kans krijgt om minister te worden, maar je denkt dat je de taak niet aankunt, dan zal er meer kans zijn dat je het mis doet lopen, ook al zeggen u vrienden rondom u dat je het wel aankunt... Dit is puur Psychologisch, en volgens mij is geloof ook zoiets.

Als wetenschappers kunnen bewijzen dat God niet bestaat, dan denk ik niet dat ze dit meteen zouden zeggen aan de mensen, want het vertellen dat God niet bestaat, kan diepgelovigen zwaar kwetsen(tot het ergste toe) of ze juist nog "geloviger" maken... Daarmee bedoel ik dan dat ze zich dan in een eigen wereld zullen klemmen en echt zullen denken dat God bestaat.


Nuja, iedereen heeft daar zijn opinie over...
 

DeletedUser

Guest
Voor mij is het geloof niets. Ze zeggen wel eens dat het goed zou zijn dat als bijvoorbeeld iemand die je goed kende is overleden dat het geloof je steun geeft. Persoonlijk hoef ik geen steun van iemand die hem zelf om zeep heeft geholpen.
Ik zie genoeg tekenen dat de evolutie theorie, welke haaks op God staat van het christendom, bestaat.
Wat het punt is aan wetenschap is dat het moet worden bewezen. Soms irriteer ik me er aan dat een religie een vetorecht lijkt te hebben op de schijnbare waarheid.
Waar ik mij persoonlijk ook wat aan erg in dit forum is dat de gelovigen een beetje teveel veralgemeent worden en ja je hebt gelijk dat de kerk vroeger een vetorecht op hun waarheid had maar dat is nu sterk veranderd.
Ik vind juist dat de evolutietheorie het bewijs van God bevestigt en nee deze stelling kan ik niet ondersteunen met bewijzen :)




Nou vraag ik me af wat voor "gelovige" je bent als het weer goed gaat en dat je dan denkt "Weg met de kerk." En weer terug komt als het slecht gaat? ;)
Zo ben ik niet dat is gewoon een vaststelling :). Vroeger was je gewoon christelijk en had je geen keuze of je werd scheef bekeken en dan kweek je 'gelovigen' die met de stroom meegaan. Nu zijn er minder gelovigen maar de mensen die nu geloven zijn veel rotsvaster in hun geloof.



Het enige bewijs voor god is eigenlijk geen bewijs, gelovigen noemen het alleen bewijs. Ze zeggen dat god wel moet bestaan omdat er geen tegen bewijs voor is. Zolang er geen bewijs voor is, zullen er altijd mensen zijn die god niet aanvaarden.
Ook dat meer dan een miljard mensen in god geloven is geen argument, geen onderbouwing voor het bestaan van god. Als god niet zou bestaan zou dat alleen maar bewijzen dat die mensen honderden jaren lang spoken hebben gezien, en wedden dat zeker 50% van de gelovigen zegt "Ja ik wist het wel, het is wel zo." en "Dat heb ik toch altijd al gezegd." Uiteraard kan ook het tegendeel worden bewezen. :)
idd dat zij ik dat er voor het geloof geen bewijzen zijn en dat het daarom een geloof is. En je hebt gelijk dat de massa die gelooft geen grote rol speelt maar dat was gewoon om een vergelijking te maken met het NWO
 

DeletedUser

Guest
Ja maar met dat verschil dat het geloof onmogelijk te bewijzen valt. Ok er zijn aanwijzingen, bewijzen of wat dan ook over geheime organisaties maar zo'n dingen kunnen we ons gemakkelijker voorstellen en gemakkelijker een conclusie trekken + zo'n dingen komen opzich toch uit en dat veranderd de discussie. Het grote verschil tussen geloven in God of geloven in het NWO is dat het NWO maar door een paar mensen wordt aanvaardt tegenover miljoenen gelovigen die in een God geloven.

Alles om ons heen op het moment is te danken aan wetenschap. Zelfs de levens van vele mensen om ons heen. Waarom zouden we moeten accepteren dat er om zoiets fundamenteels (een God kan alles beïnvloeden als wat er geaccepteerd wordt als waarheid, moraal, filosofie e.d.), een gevoel of gedachte uit maakt wat men gelooft? Je zegt zelf dat we God vinden in wetenschap. God vinden we er niet, jij ziet confirmatie van hoe God het heeft gedaan in wetenschap, maar het bestaan van God is niet bewezen of ontkracht, daar ga jij al van te voren uit. Er is ook geen aanleiding geweest om te geloven dat er iets is wat God zou kunnen zijn of erachter zou kunnen zitten, of wel?

Edit: nee dus, geen reden tot geloof, maar je doet het wel.
 

DeletedUser

Guest
dit is echt de toon van een wetenschapper die niet verder wil zien dan bewijs (geen verwijt).
door wie is de wetenschap ontwikkelt: de mens. Wie heeft de mens gemaakt: God. En ja dit is weer een kwestie van geloof maar dat is ook het fundamentele van het geloof. In wat ik God dan zie? Gewoon door eens rond te kijken naar wat er allemaal is rond ons. De natuur, de mens, het heelal enz. Zo'n dingen kunnen toch niet uit het niets komen? Ook de belangrijkste levensvragen van de mens kan men oplossen met het geloof. Ik kan ook niet alles verklaren maar jullie gaan er vanuit dat hoe verder de wetenschap komt hoe meer jullie bewijzen dat er geen God bestaat maar ik geloof juist het omgekeerde.
Ik geloof niet dat goed via Edison de gloeilamp heeft uitgevonden zo letterlijk moet je het niet nemen.
En ja ik ga er van op voorhand van uit dat er een God is op dezelfde manier dat jij er van overtuigt bent dat er geen God is.
 

DeletedUser13801

Guest
Waar ik mij persoonlijk ook wat aan erg in dit forum is dat de gelovigen een beetje teveel veralgemeent worden en ja je hebt gelijk dat de kerk vroeger een vetorecht op hun waarheid had maar dat is nu sterk veranderd.
Ik vind juist dat de evolutietheorie het bewijs van God bevestigt en nee deze stelling kan ik niet ondersteunen met bewijzen :)

Je kunt in ieder geval zeggen waarom je dat vind. ^^

Soms worden gelovigen inderdaad over een kam geschoren, maar dat gebeurt overal. Ook Atheïsten en Agnosten worden verward, terwijl Atheïsten het bestaan van een goddelijk wezen verwerpen. Agnosten, nemen het niet aan omdat er geen bewijs is voor een god, ze houden tevens wel de mogelijkheid open omdat het tegendeel ook niet is bewezen.

Zo ben ik niet dat is gewoon een vaststelling :).

Oke................................... :p

idd dat zij ik dat er voor het geloof geen bewijzen zijn en dat het daarom een geloof is. En je hebt gelijk dat de massa die gelooft geen grote rol speelt maar dat was gewoon om een vergelijking te maken met het NWO

Uhu...

Ik denk dat het bestaan, of niet bestaan van God nooit bewezen zal zijn. Zoals Hurkie hierboven vermeld; Het blijft een geloof, en meer niet. En een geloof zal niet kunnen tegengesproken worden... Als je morgen de kans krijgt om minister te worden, maar je denkt dat je de taak niet aankunt, dan zal er meer kans zijn dat je het mis doet lopen, ook al zeggen u vrienden rondom u dat je het wel aankunt... Dit is puur Psychologisch, en volgens mij is geloof ook zoiets.

Nee dat klopt, het kan niet worden ontkracht omdat god "almachtig" tracht te zijn.

Als wetenschappers kunnen bewijzen dat God niet bestaat, dan denk ik niet dat ze dit meteen zouden zeggen aan de mensen, want het vertellen dat God niet bestaat, kan diepgelovigen zwaar kwetsen(tot het ergste toe) of ze juist nog "geloviger" maken... Daarmee bedoel ik dan dat ze zich dan in een eigen wereld zullen klemmen en echt zullen denken dat God bestaat.


Nuja, iedereen heeft daar zijn opinie over...

Als je zo erg geloofd dat je echt gekwetst word als iemand beweerd dat god niet bestaat dan ga je te ver, een religie zou voor sommige mensen goed zijn. Maar dingen zo censureren dat je niet mag beweren dat god niet bestaat gaat echt te ver.
Het is de bedoeling dat we verder gaan, niet terug. :p

Het te sterk geloven in god is ook niet goed voor je, je bind je aan regels die helemaal niet nodig zijn. Er zijn mensen die zo radicaal zijn dat ze zelf castijding doen of nog erger terroristische aanslagen plegen. Nou doen natuurlijk niet alle gelovigen dat, dat is slechts 0,001% oid. Maar toch, er zijn ook dingen die je jezelf verbied wat heel niet goed voor je is, er zijn mensen die geen vlees meer eten omdat ze denken dat ze god beledigen.

dit is echt de toon van een wetenschapper die niet verder wil zien dan bewijs (geen verwijt).
door wie is de wetenschap ontwikkelt: de mens. Wie heeft de mens gemaakt: God. En ja dit is weer een kwestie van geloof maar dat is ook het fundamentele van het geloof. In wat ik God dan zie? Gewoon door eens rond te kijken naar wat er allemaal is rond ons. De natuur, de mens, het heelal enz. Zo'n dingen kunnen toch niet uit het niets komen?

Het is bewezen, de oerknal is gebeurt, vele dingen zijn bewezen. Vele dingen staan ook haaks op de aanwezigheid van de god (Lees: Die in de bijbel word beschreven.) maar zijn bewezen.

Ook de belangrijkste levensvragen van de mens kan men oplossen met het geloof. Ik kan ook niet alles verklaren maar jullie gaan er vanuit dat hoe verder de wetenschap komt hoe meer jullie bewijzen dat er geen God bestaat maar ik geloof juist het omgekeerde.
Ik geloof niet dat goed via Edison de gloeilamp heeft uitgevonden zo letterlijk moet je het niet nemen.
En ja ik ga er van op voorhand van uit dat er een God is op dezelfde manier dat jij er van overtuigt bent dat er geen God is.

Maar waarom? Welke redenen heb jij om in god te geloven? Stel dat god er niet is? Dan geloof je in niets, dan ga je misschien vertrouwen op niets en dat is zeker niet de bedoeling. :)
En wat is het nut er van?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Guest
dit is echt de toon van een wetenschapper die niet verder wil zien dan bewijs (geen verwijt).
door wie is de wetenschap ontwikkelt: de mens. Wie heeft de mens gemaakt: God. En ja dit is weer een kwestie van geloof maar dat is ook het fundamentele van het geloof. In wat ik God dan zie? Gewoon door eens rond te kijken naar wat er allemaal is rond ons. De natuur, de mens, het heelal enz. Zo'n dingen kunnen toch niet uit het niets komen? Ook de belangrijkste levensvragen van de mens kan men oplossen met het geloof. Ik kan ook niet alles verklaren maar jullie gaan er vanuit dat hoe verder de wetenschap komt hoe meer jullie bewijzen dat er geen God bestaat maar ik geloof juist het omgekeerde.
Ik geloof niet dat goed via Edison de gloeilamp heeft uitgevonden zo letterlijk moet je het niet nemen.
En ja ik ga er van op voorhand van uit dat er een God is op dezelfde manier dat jij er van overtuigt bent dat er geen God is.

Je eerste opmerking is nutteloos. Waarom zou ik ook maar IETS aannemen als er geen bewijs voor is?
Dat wetenschap ook steeds meer ontdekt is geen bewijs tegen God. Het is ook geen bewijs voor God, dat probeer ik duidelijk te maken. Dus van zoiets ga ik helemaal niet uit. Ik zeg alleen: alles om ons heen is gekomen door een proces waarbij wij niet zomaar iets aannemen zonder dat er genoeg bewijs voor is. Hetzelfde moet dan ook gelden voor God of je bent hypocriet bezig.
Datgene wat jij hier aangeeft als valide argument voor jou om in een godheid te geloven is ook al vele malen hier naar voren gekomen door mensen die hetzelfde denken. Echter lost het al helemaal niet de levensvragen op (het verschuift ze alleen naar een positie nog verder van ons bed) en het lost ook niet het begin van alles op (je verplaatst een onbekende met een onbekende). Sinds wanneer is het niet genoeg om te zeggen dat je het niet weet (of dat we het niet weten) als het om deze dingen gaat? Alle geloof eromheen is extra bagage die je mee moet zeulen.


Je kunt in ieder geval zeggen waarom je dat vind. ^^

Soms worden gelovigen inderdaad over een kam geschoren, maar dat gebeurt overal. Ook Atheïsten en Agnosten worden verward, terwijl Atheïsten het bestaan van een goddelijk wezen verwerpen. Agnosten, nemen het niet aan omdat er geen bewijs is voor een god, ze houden tevens wel de mogelijkheid open omdat het tegendeel ook niet is bewezen.

Je verward hier zelf agnost en atheïst. De meeste atheïsten zijn beide. Atheïst is het missen van geloof in een god en agnost is het niet weten of er een God bestaat. De meeste atheïsten zijn agnost (ik bijvoorbeeld) en veel agnosten zijn atheïst. Sommige agnosten zijn deïstisch, pantheïstisch of zelfs theïsten. De positie van weten en geloven zijn niet altijd 1 en dezelfde.
 
Bovenaan